Umělá inteligence pro hledání psů a Čenich ID. David Navrátil staví startup Fiddo pro pejskaře a cílí na miliardový trh

Nela VítováNela Vítová

Zakladatel Fidda David Navrátil spolu se čtyřnovými důvody pro vznik startupu

0Zobrazit komentáře

Je obecně známo, že Češi jsou národem pejskařů. Téměř každá druhá rodina u nás alespoň jednoho psa vlastní, přesto dosud neexistoval nástroj, který by propojoval jak zájmové a chovatelské komunity navázané na jednotlivá psí plemena, tak běžné pejskaře. I díky osobní zkušenosti se nad tím však před nedávnem zamyslel český investor David Navrátil, který přišel s aplikací Fiddo.

David Navrátil již několik let vlastní firmu Media Channel, která pronajímá reklamní plochy, včetně těch digitálních, v blízkosti hlavních pražských tahů. Fiddo vzniklo právě jako součást jeho firmy, skrze kterou Navrátil do této, i dalších služeb, investuje peníze.

Místo pro všechny pejskaře

Aplikace původně měla sloužit především jako nástroj, který majitelům psů pomůže s hledáním jejich ztracených mazlíčků, ale nakonec se z ní stala mnohem větší mobilní platforma. Fiddo tak dnes nabízí uživatelům celou škálu funkcí a obsahu, pomocí čehož chce pejskaře spojovat a zároveň jim na jednom místě poskytnout veškeré potřebné informace.

fiddoapp

Jak už to u podobných projektů chodí, i Fiddo vzniklo na základě osobní zkušenosti. Když se před více než třemi lety Davidu Navrátilovi ztratily dvě fenky Jack Russell teriéra, začalo náročné pátraní. I přes pečlivé a dlouhé hledání všude v okolí se však majitelům ani nikomu dalšímu nepodařilo psy najít.

Jako mnozí jiní před ním, i Navrátil vyvěsil papírové inzeráty v okolí a na sociálních sítích příspěvek, kde své blízké žádal o sdílení a pomoc v hledání. Incident měl šťastný konec a fenky se po jedenácti dnech samy vrátily domů. Kromě nadšení však Navrátila ohromilo ještě něco jiného. Příspěvek na Facebooku se totiž šířil obrovskou rychlostí a během týdne ho sdílelo přes 2 500 lidí.

„Bylo úžasné, že jsme získali tolik sdílení. Viděl jsem tenkrát v té sociální sítí obrovskou sílu a zjistil jsem, že pejskaři si navzájem rádi pomáhají,“ říká. V tu chvíli Navrátilovi došlo, jak silná je pejskařská komunita a její ochota si vzájemně pomoci. Když pak zanedlouho v sousedství viděl, jak malá holčička také vyvěšuje plakát, že se jí ztratil pes, bylo rozhodnuto.

„Uvědomil jsem si, že se takové nešťastné události dějí často, a když jsem to spojil s faktem, že lidé milující psy si navzájem chtějí doopravdy pomáhat, vše do sebe zapadlo,“ vzpomíná Navrátil na moment, kdy se rozhodl, že začne budovat vlastní psí facebook.

Základem je umělá inteligence

Protože Navrátil se jako investor v té době ve velké míře soustředil na vývoj umělé inteligence pro své další startupy, napadlo ho technologii využít i v případě hledání psa a vytvořit platformu, která bude lidem právě v těchto situacích pomáhat. Nakonec se ale z celého nápadu vyklubala aplikace, která toho nabízí mnohem víc.

Aplikace Fiddo se během vzniku přetransformovala do sociální sítě pro majitele psů, kteří mají možnost v ní sdílet fotografie svých mazlíčků, lajkovat a komentovat fotky ostatních, propojit se s dalšími páníčky, navštěvovat různé akce a kromě toho se v rámci platformy také vzdělávat – zkrátka psí facebook.

startup-fiddo

„Věděli jsme, že pokud by aplikace měla pouze funkci hledání ztraceného psa, lidé by ji používali jen zřídka,“ říká Navrátil. „Když jsme dělali průzkum zahraničních trhů, zjistili jsme, že nic podobného nikde jinde neexistuje.“

Všechny podobné aplikace ve světě se vždy zaměřovaly jen na jednu oblast. Buď šlo o pouhé sdílení fotografií, prodej doplňků pro psy, nebo to byla dedikovaná aplikace samotného GPS obojku. Právě v tom viděl Navrátil ohromnou výhodu a tušil, že když toho dokáže dobře využít, může vzniknout všeobjímající platforma, kde bude moci každý pejskař najít vše, co potřebuje.

O tom, že Navrátil při vývoji svého nápadu nic nepodcenil, svědčí fakt, že se aplikace Fiddo připravovala tři roky a spolkla několik desítek milionů korun. Ke slavnostnímu spuštění pak došlo začátkem letošního září a během prvního měsíce si ji stáhlo přes 15 tisíc lidí. Většina z nich je stále aktivních a Navrátil věří, že je to signál, že je o takovou aplikaci mezi pejskaři skutečně zájem.

„Jsme národ pejskařů. V Česku je 2,5 milionu psů, takže jde o velkou cílovou skupinu,“ uvědomuje si potenciál Navrátil, který ve Fiddu propojil hned několik funkcí a velkou roli hraje zejména umělá inteligence, kterou spolu s kolegy vyvíjí i v dalších startupech.

fiddocare

Brand Fiddo Care zaměřený na zdraví psů s prvním produktem z antioxidantu říční řasy

Hledání přes aplikaci

„Umělá inteligence v aplikaci pomáhá s hledáním psa tak, že s využitím dostupných dat, jako je lokalita, plemeno a fyzické dispozice konkrétního zvířete, predikuje v čase perimetr, ve kterém se pes může právě nacházet a odesílá notifikace ostatním uživatelům, kteří se v této oblasti nachází,“ vysvětluje Navrátil. „Když někdo zatoulaného psa zahlédne, odešle zprávu do systému, algoritmus porovná aktuální souřadnice s původní predikcí a snaží se zpřesnit svůj další odhad.“

Tak systém funguje dál až do chvíle, kdy psa někdo odchytí a informuje o jeho nalezení prostřednictvím aplikace majitele. Umělá inteligence se na základě vyhodnocování předchozí úspěšnosti navíc dokáže naučit, jak při příštím hledání dosáhnout lepších výsledků.

Důležitou součástí Fidda jsou i mapy, které tvůrci neustále zdokonalují, aby pejskařům přinesly maximum informací o tom, kam se svými čtyřnohými miláčky vyrazit. Sledovat lze v mapách vycházky nebo vyhledávat tzv. pet friendly kavárny, restaurace a další místa, kam je možné se psem bez problémů vyrazit. Do budoucna přibudou i vyznačené stojany na papírové pytlíky, psí louky a další možnosti pro propojení uživatelů na jednom místě.

ondrejbartos

Přečtěte si takéDokážu si představit snazší způsoby, jak vydělat hodně peněz, říká v CzechCrunch Podcastu investor Ondřej BartošDokážu si představit snazší způsoby, jak vydělat hodně peněz, říká v CzechCrunch Podcastu investor Ondřej Bartoš

V rámci následujících měsíců bude postupně vznikat také navazující mediální knihovna, která uživatelům nabídne zábavný i vzdělávací obsah. Půjde konkrétně o magazín Fiddo a Fiddo TV, v jejichž databázi si budou uživatelé moci vybrat obsah na základě kategorií. Pro tyto účely do týmu přibylo v posledních měsících také mnoho expertů v oblasti kynologie, kteří mají zajistit vznik nejen kvalitního, ale také unikátního obsahu.

fiddonews

Plánovaná funkce magazínu a Fiddo TV v rámci aplikace

Součástí bude mimo jiné také služba s databází produktů pro porovnání jejich cen a kvality, včetně recenzí od reálných uživatelů, kteří s daným produktem mají vlastní zkušenosti. „Obojek proti klíšťatům seženete na několika místech, a proto člověk musí pracně hledat a přemýšlet, který je ten nejlepší,“ vysvětluje Navrátil další kroky. „Naším cílem není být srovnávačem cen, ale chtěli bychom lidem ulehčit práci a umožnit jim, aby se o produktu přímo ve Fiddu dozvěděli úplně všechno.“

Psí pojištění i zahraniční expanze

Vedle dosud zmíněného chystá Navrátil v rámci aplikace ještě několik dalších novinek, které chce majitelům i jejich mazlíčkům nabídnout a jednou z nich je psí pojištění. Byť tady již existuje i několik tuzemských konkurentů, Fiddo by chtělo u pojištění mnohem více pracovat se zdravotní kartou psa a jeho cena by se tak odrážela od jeho věku i aktuálního zdravotního stavu.

„V rámci psího pojištění bude umělá inteligence využita především pro stanovení skóringu zvířete a rizikovosti pojištění. Skóring se stanovuje na základě dat ze zdravotní karty, jako je rasa, stáří, zdravotní historie. Ve chvíli, kdy budeme mít dostatečně velký vzorek dat, umělá inteligence dokáže hodnocení zpřesňovat,“ dodává Navrátil.

Ani u toho se ale zakladatel zastavit nechce. Ačkoliv se Navrátil neplánuje příliš hrnout do prodeje vlastních produktů skrze platformu, rozhodl se páníčkům přece jen něco nabídnout.

Jednou z novinek je speciální obojek, který kromě zobrazení lokace psa i jeho tepové frekvence využívá umělou inteligenci k tomu, aby dokázal predikovat jeho aktuální zdravotní stav. Obojek, který je nyní stále ve vývoji, by měl podle Navrátila dokázat i změřit, zda je pes dostatečně vyvenčený, a jelikož umělá inteligence predikuje i možné zdravotní obtíže, tak doporučit preventivní prohlídku u zvěrolékaře.

„S využitím trackování venčení pomocí mobilní aplikace získáme více vstupních parametrů pro predikci. Pes senior jde většinou u nohy, mladý pes nebo kólie naběhá v průměru třikrát víc než jeho páníček. Aktivnější pes je v lepší kondici, gaučový pes bude mít pravděpodobně horší skóre.“

Ve Fiddu pak pracují také na kapkách do jídla, jež obsahují velmi silný antioxidant. Ve vývoji jsou v současné době dva druhy, z nichž jeden by měl bojovat proti šedému zákalu a slepotě a druhý pozitivně ovlivňovat psí imunitu.

To všechno navíc pochopitelně nebuduje jen pro české pejskaře. Fiddo by se mělo v budoucnu vydat i za hranice, protože psí členy mají domácnosti prakticky všude. Nejdříve se chce zaměřit na sousední Slovensko a potom i Německo, kde se pohybuje kolem 10 milionů psů.

Seznamka pro psy a Čenich ID

O tom, že se má stát z Fidda sociální síť se vším všudy, svědčí i seznamka, a to jak pro psy, tak jejich páníčky, která bude brzy spuštěna. Majitelé psů v ní budou moci na základě své polohy vyhledávat další pejskaře v okolí a navázat s nimi kontakt.

cenichid

Čenich ID, které dokáže rychle identifikovat nalezené psy z fotky čenichu

„Chceme vyhledávání vylepšit, aby se viděli například uživatelé, kteří vlastní stejná plemena. Na Facebooku v dnešní době existuje spousta komunit, kde se sdružují lidé s jezevčíky, pudly a dalšími plemeny a vzájemně si dokáží lépe poradit, protože si jsou psi podobní,“ popisuje Navrátil.

Vyčerpávající seznam funkcí a plánů pak končí u služby nazvané hezky česky Čenich ID. Zatímco lidé ověřují svou identitu přes otisk prstu nebo sken obličeje, k přesné identifikaci psa by mohl sloužit jejich čenich. „Stejně jako má každý člověk unikátní otisk, všichni psi mají jiný čenich,“ říká Navrátil, podle kterého by podobná identifikace měla pomoci zejména při hledání ztracených psů.

Když na ulici opuštěné zvíře objevíte, namíříte na něj foťák, vyfotíte jeho hlavu i s čenichem a Fiddo ho porovná se svou databází. Pokud je v ní daný pes veden, aplikace by ho měla velmi rychle najít a nálezci sdělit všechny důležité informace. Zakladatel Fidda by však touto funkcí také rád bojoval proti psím množírnám, protože právě psi pocházející z těchto zařízení by samozřejmě v aplikaci registrovaní nebyli.

tramvaj-praha-top

Přečtěte si takéLítačka už naplno funguje i v mobilu. Do aplikace nahrajete dlouhodobé kupóny a můžete cestovat bez fyzické kartyLítačka už naplno funguje i v mobilu. Do aplikace nahrajete dlouhodobé kupóny a můžete cestovat bez fyzické karty

Hlavním pilířem je pro Davida Navrátila jednoznačně práce s daty, kterých díky všem svým funkcím aplikace nasbírala již obrovské množství. „Právě proto, že jsme byli schopni nasbírat tolik dat, chceme nyní vytvořit algoritmy, které s nimi budou umět dobře pracovat.“ Na jejich základě má potom v plánu stavět všechna další vylepšení, kterých, jak je vidět, v následujícím roce rozhodně nebude málo.

„Věříme, že naše aplikace bude opravdu úspěšná, když vedle propojování lidí se zájmem o psy dokáže řešit jejich problémy. Pokročilé technologie, které vlastníme, nám hodně nahrávají. Čenich ID by v budoucnu například dokázal nahradit povinné čipování a příznivě ovlivnit celý segment,“ dodává Navrátil.

Vedle Fidda Media Channel

Jak již bylo v úvodu přiblíženo, celá aplikace funguje pod záštitou reklamní společnosti Media Channel, kterou Navrátil před lety založil. Ta od začátku vsadila na úspěšný byznys model, její zakladatel se však nakonec rozhodl, že pouze u pronajímání billboardu celý svůj život nezůstane. Zaplul proto i do startupových vod, do kterých prostřednictvím své společnosti investoval nemalé prostředky.

„Když jste orientovaní na problém lidí, vaší primární motivací je pomáhat. Najděte na trhu problém a vyřešte ho. Peníze pak přijdou samy,“ popisuje Navrátil rámec svých aktivit, které jsou z velké části zaměřené na diagnostiku v medicíně a bezpečnost. Jednou z prvních společností, kam se jednačtyřicetiletý podnikatel rozhodl společně se dvěma svými partnery Petrem Ulvrem a Martinem Drdulem investovat, byla firma Quantasoft.

quantasoft

„Klíčovou osobou Quantasoftu byl tenkrát její zakladatel a expert na vývoj umělé inteligence – Milan Pašek. Během následujícího období se nám kolem něj společnými silami podařilo postavit patnáctičlenný tým špičkových expertů na deep learning, big data a face recognition. S klidem mohu říci, že Quantasoft se dnes úspěšně poměřuje s největšími globálními hráči v oboru,“ říká. A je to právě Quantasoft, který aktuálně pracuje také na vývoji AI algoritmů, které budou brzy zapojeny do nových funkcionalit aplikace Fiddo. „Příští rok máme s naší apkou velké plány.“

„Získat šikovné lidi do takto rozsáhlých projektu není samozřejmost a musím říci, že mám ohromné štěstí. Speciálně chci za celé Fiddo poděkovat vývojářům ze společnosti Synetech, díky kterým jsme schopni zhmotňovat naše pejskařské vize,” uzavírá David Navrátil.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina

Diskuze (0)

Novinka

Anonym