Úžasná místa přilákala stovky tisíc cestovatelů. Teď Kristýna Audiová spustila aplikaci s neokoukanými českými tipy

Kristýna Audiová, spoluautorka Úžasných míst

Foto: Úžasná místa

Kristýna Audiová má cestování v krvi už od dětství, kdy ji na výlety a všelijaká dobrodružství brali rodiče a prarodiče. Dnes má projeto přes 40 zemí po celém světě, dlouhodobější pobyty v jihovýchodní Asii i Severní Americe a především v nohách stovky kilometrů po Česku, což jí inspirovalo ke sdílení těchto zážitků s ostatními. Zrodila se Úžasná místa, která mohou motivovat k poznávání krás a tajů české krajiny i přes novou aplikaci.

Pokud se pohybujete v cestovatelských kruzích na sociálních sítích, nejspíš jste o Úžasných místech už slyšeli. Minimálně za poslední rok, kdy tato komunita cestovatelů sdílejících nejrůznější tipy k poznávání nových lokalit nevídaně narostla. Jejich stránka na Facebooku aktuálně čítá přes 530 tisíc fanoušků a vzestupné tempo má i na Instagramu, kde se nyní inspiruje skoro 200 tisíc sledujících.

Audiová v tomto projektu viděla silný potenciál, což umocňoval fakt, že se do sdílení nových lokalit aktivně zapojovalo čím dál více lidí s neokoukanými tipy na výlety, které ve velkém množství příspěvků zapadávaly. Proto se spolu se svou maminkou, s níž tuto komunitu původně odstartovala, rozhodla vytvořit i mobilní aplikaci, kde budou všechna místa přehledně seřazená. A pár dní od spuštění získala velké ohlasy.

Impuls vášnivých cestovatelek

„S mámou jsme odjakživa vášnivé cestovatelky. Asi půl roku před začátkem pandemie jsme si řekly, že založíme na Facebooku novou cestovatelskou komunitu. Vzhledem k tomu, že jsem díky rodině projela vyšší stovky různých míst po Česku a mamka je natolik velký blázen do turistiky, že na výlety vyráží denně z naší chaty v Českém Švýcarsku, měli jsme nastřádaných spoustu zajímavých tipů,“ popisuje Audiová úvodní motivaci k rozjetí Úžasných míst.

kristyna-eva

Kristýna Audiová se svou maminkou Evou

Foto: Úžasná místa

S tím, jak komunita rostla, přemýšlely dámy nad něčím novým, co by tyto cestovatelské profily na sociálních sítích doplňovalo. Ve hře byla nejprve mapa pro telefony, respektive služba založena na mapovém rozhraní, která by daná místa ukazovala. Jak ale zpětně Audiová hodnotí pro CzechCrunch, je ráda, že od tohoto plánu upustila. Naopak se s mámou pustila přímo do mobilní aplikace, na které má alespoň minimální zásluhu i Tomáš Čupr.

Předtím, než Kristýna nastoupila na mateřskou dovolenou se svým synem, totiž tři roky pracovala pro český online supermarket Rohlik.cz, kde nasbírala cenné zkušenosti k tomu, aby se k založení nového projektu vůbec rozhodla a pak ho úspěšně dotáhla do konce. „Prošla jsem si úžasným tréninkem od Tomáše Čupra, který mě naučil dotahovat věci v extrémně rychlém tempu a budovat službu stoprocentně na základě potřeb zákazníka,“ objasňuje.

Ještě ale předtím, než aplikace Úžasná místa začala vznikat, hledala Kristýna Audiová někoho, kdo by ji pomohl vyvinout. „S mámou jsme během jednoho odpoledne na chatě vytvořily seznam míst, která jsme navštívily a která by si zasloužila místo v naší aplikaci. V ten samý den jsme našly i partnera pro vývoj, kterým se stal Mapotic,“ popisuje spoluautorka.

Mapotic je český startup, jenž umožňuje tvořit vlastní mapy s propojením na zájmové body, které lze pak dále sledovat a přispívat do nich. Před třemi lety do něj například investoval fond P&J Capital, a to částku ve výši 10 milionů korun. „Mapotic nabídl modulární a rychlé řešení a ještě se zapálením navrhuje další vylepšení,“ zmiňuje Kristýna.

Stačil měsíc a bylo hotovo

Od momentu, kdy Kristýna Audiová se svou maminkou Evou seděly na chatě a psaly první inspirace pro tuzemské cestování, po kompletní dokončení aplikace uběhl pouhý jeden měsíc. Dne 13. dubna pak dvojice autorek aplikaci Úžasná místa oficiálně zdarma spustila pro iOS a Android, přičemž uživatelům se ihned po stažení otevřel podobný svět, jaký nabízí třeba Placehunter.

Právě Placehunter je další novou cestovatelskou aplikací, za kterou stojí instagramerka Eliška Hudcová se svým snoubencem Jaroslavem Janoušem. Úžasná místa fungují na podobné bázi, respektive na výčtu neokoukaných míst v Česku, s tím rozdílem, že jich je o něco víc, což může pro někoho plusem, pro někoho naopak minusem.

uzasna-mista-22

Aplikace Úžasná místa sází na přehlednost a snadnou orientaci

Foto: Úžasná místa

Aplikace od Audiových hned v základu nabízí rovnou 600 lokalit, které se dají filtrovat podle turistických cílů. Od hradů a zámků přes rozhledny a vyhlídky až po větrné mlýny, viadukty, skály nebo lomy. Součástí je i zmíněné mapové rozhraní od Mapoticu, které dané zájmové body ukazuje, a nechybí ani tipy pro rodiny s dětmi, kočárkem nebo lidi na invalidním vozíku.

„Chceme, aby možnost cestovat měl opravdu každý, bez ohledu na to, jestli má malé miminko nebo je na vozíčku, taková místa ale nebylo doposud úplně jednoduché najít,“ doplňuje Audiová, která díky malému dítěti a výletům s kočárkem narazila na tento velký nedostatek a doufá, že její aplikace usnadní statisícům rodičů, seniorů nebo vozíčkářů hledání výletů.

U každého místa byste pak měli najít fotku s popiskem místa, informace, pro koho je místo vhodné, turistickou mapu od Mapy.cz, ale také desatero správného chování na turistických místech.

jan-pacnik-hl

Přečtěte si takéMladý Čech učí Nizozemce prodávat kola. Se svým startupem BikeFair teď od investorů získal přes 10 milionů

Ani Úžasná místa se ale oproti Placehunteru a jiným konkurenčním cestovatelským aplikacím neliší v tom, co reálně přináší. Dá se na to totiž dívat dvěma úhly pohledu. Ten pozitivní je nepochybně v tom, že lidé poznají nová místa v Česku, protáhnou se během procházky a rozšíří si obzory, potažmo podpoří tamní podniky a pořídí cenné fotky.

Negativní aspekt avšak může být v tom, že běžné veřejnosti prakticky prozradí „tajná“ místa, která se pod vlivem masovějšího turismu promění v „běžné“ lokality bez autentického kouzla. Nehledě na to, že je lidé mohou nevědomě (i vědomě) poničit.

uzasna-mista-31

Digitální mapové rozhraní Úžasných míst od českého startupu Mapotic

Foto: CzechCrunch

„To riziko tu samozřejmě je a my si ho uvědomujeme. Hodně se to ve mě třelo, jestli je dobré ta místa zveřejňovat. Potom jsem ale zažila několikrát tak přelidněné Krkonoše nebo Šumavu, které jsou mimochodem národními parky, že jsem si řekla: ‚Co kdybychom naučili lidi jezdit také někam jinam a rozprostřeli tak rovnoměrněji turismus po Česku?‘,“ zamýšlí se Audiová.

Cestovatelé nečekali

Aplikace poměrně rychle získala zvýšený zájem ze strany veřejnosti. Jen přes noc od spuštění si Úžasná místa do svých telefonů nainstalovalo přes 10 tisíc lidí, přičemž o čtyřiadvacet hodin později už to bylo 20 tisíc uživatelů. Po třech dnech pak zhruba 30 tisíc potenciálních cestovatelů. Stále se navíc drží na prvním místě v žebříčku nejstahovanějších aplikací na českém App Storu v kategorii Cestování.

„Můj cíl je dát 100 tisíc instalací za první měsíc a myslím, že to dáme s přehledem. Máme v plánu být na konci letošního roku největší aplikací v turistickém segmentu na tuzemském trhu a chceme atakovat půl milionu uživatelů,“ zmiňuje Audiová a dodává, že se pomalu rozhlíží po evropské expanzi, ideálně do Německa, ale konkrétnější zatím není.

uzasna-mista-21

Kristýna Audiová v přírodě a s novou aplikací

Aktuálně se chce však soustředit výhradně na Česko a pokračovat v budování celé cestovatelské komunity pod hlavičkou Úžasných míst tak, aby konec tohoto roku autorky zakončily s tržbami okolo dvou milionů korun. Z původně nadšeneckého projektu se totiž pomalu stává i byznys, byť se to zpočátku pochopitelně příliš nedařilo.

„Před rokem a půl, když jsme začaly na Facebooku, byly tržby nula. Víceméně celý loňský rok jsme pracovaly zadarmo a investovaly do komunity nižší stovky tisíc korun na tvorbu obsahu a jeho propagaci. Zlomilo se to v posledním kvartále, kdy jsme začaly komunitu monetizovat – během něj jsme měly tržby kolem čtvrt milionu. Část z toho jsme znovu nainvestovaly zpátky do aplikace a další tvorby obsahu,“ říká pro CzechCrunch Audiová.

Po stránce příjmů pak mají Úžasná místa poměrně jasnou strukturu – generují příjmy z reklam na webu a sjednávají placené spolupráce na Facebooku a Instagramu, kde fungují jako influenceři. Monetizovat chtějí i novou mobilní aplikaci, pro kterou již našli sponzora a chystají další způsoby monetizace, avšak takové, které by neměly narušovat uživatelské zážitky.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.