Vojta Roček z Rockaway o Datafesťáku, zaměřeném na business, data a holky v IT

0Zobrazit komentáře

Data, data, data – to je hlavním tématem akce zaměřené na business intelligence, která mimo jiné dává k dispozici zásadní zdroj dat a informací ze společností, které do detailu odhalí problémy, které řeší. Akce s názvem Datafesťák proběhne ve dnech 27-29. listopadu v Hradci Králové a bude zaměřená především na business, data analytics a DataGirls. O tom, na co se konkrétně můžeme těšit, jsme si povídali s jedním z organizátorů – Vojtou Ročkem z Rockaway, který nám akci představil.

Jak letos Datafesťák vznikal?

Datafesťák je vlastně druhý ročník Enterprise BI Hackatonu, který jsme dělali loni v pražském Techsquare. Letos jsme se spojili s klukama z České Spořitelny, abychom mohli udělat ještě lepší a větší akci než minulý rok. Připravujeme super zázemí, aby se dalo v rámci Hackatonu s těmi daty opravdu hrát.

Celý Datafesťák se tím rozrostl. Kromě Hackatonu chystáme i Business track, kam Spořitelna přizvala lokální podnikatele a firmy, kterým chce pomoct díky datům zefektivnit podnikání. Což je hodně originální počin. I data ze Spořky budou mnohem zajímavější než minulý rok. Taky je fér říct, že se jim podařilo pokrýt značnou část nákladů celé akce.

miton2

Přečtěte si takéInvestiční skupina Miton vkládá peníze do českého nanotechnologického projektuInvestiční skupina Miton vkládá peníze do českého nanotechnologického projektu

Co se oproti loňskému ročníku změnilo?

Loňský ročník byl právě jen Hackaton. Akce pro lidi z oboru, aby si mohli vyzkoušet pracovat s novými nástroji a větším objemem dat, než je pro ně zvykem. Ve zkratce by se to dalo popsat jako “Tady jsou nějaké data sety, tady jsou nějaké nástroje, pojďte si s tím hrát a uvidíme, jak to dopadne.

Jen tohle hraní si zaujalo asi 200 lidí a my jsme se v návaznosti na to rozhodli tu akci zvětšit. A postupně jsme Datafesťák v rámci organizace rozdělili na tři části.

Track Business, track DataGirls a track Hackaton.

Přesně tak.

Začněme přednáškovou částí, track Business. Co od toho máme čekat?

V rámci loňské akce vzniklo spontánně pár přednášek, když jsme během Hackatonu narazili na nějaký problém a rozhodli se o tom něco říct. Letos jsme si organizačně rozebrali jednotlivé části a já si vzal na starost právě tu přednáškovou část. Svět dat se vyvíjí a posouvá dopředu poměrně rychle a track Business je možnost, jak si o tom vzájemně něco říct.

Třeba co nového a co zajímavého jsme potkali. A není vyloučeno, že stejně jako loni přijdeme na nějaký zajímavý problém, a to nejen v rámci Hackatonu, a budeme o tom chtít neplánovaně mluvit i na Business tracku.

Jsou páteční a sobotní přednášky nějak tematicky zaměřeny?

Rozhodně nejsou jen pro lidi z oboru, ale třeba i pro studenty a ty, kteří se o data prostě jen zajímají. Páteční program je zaměřen na menší a střední podnikatelský segment. Je o datové analytice, jak data využívat a efektivně s nimi pracovat. Sobota pak bude hodně technologická.

Minulý ročník byl v pražském Techsquare, proč jste se vydali pryč z Prahy? A je něco, co vyloženě očekáváte, že „vytažení ven z Prahy“ přinese?

V Hradci byla na ten víkend naplánovaná poslední akce DataGirls v roce 2015, tak jsme se rozhodli to spojit.

Nic konkrétního od Hradce asi nečekáme. Doufáme, že Datafesťák bude “semknutá” akce a lidi, kteří přijedou, si navzájem popovídají o tom, jaké problémy řeší a navzájem se nějak posunou. My pak chceme dále tuhle komunitu budovat a podporovat.

Jak si stojí Česko a česká BI komunita oproti té světové?

Je docela zajímavé, že podle zpráv z Anglie, Kalifornie nebo třeba Kanady to vypadá, že datová komunita u nás je mnohem dále, než ve světě. Lidi z BI oboru se nepotkávají, nepořádají festivaly typu Datafesťák, nemají nic podobného konceptu DataGirls a ptají se nás, jak začít. Což, když vezmeš v potaz Londýnskou start-up komunitu, je docela dost zvláštní.

Pojďme nastínit Track Hackaton. Jaký je plán pro tuhle část?

Cílem Hackatonu je, aby se celá Business Intelligence scéna, ať už ti, co se tím živí nebo ti, kteří se zajímají, sešla. Dále taky aby si mohli osahat nástroje, ke kterým se běžně nedostanou a na datasetech, které přivezou partneři, si vyzkoušeli řešení problémů, které ještě v rámci svých businessů a své práce nepotkali.

Screen Shot 2015-11-11 at 14.28.03

To zní jako něco, k čemu se člověk nedostane každý den.

Rozhodně je to naprosto jedinečná šance. Málokdy ti někdo nabídne vyzkoušet si poměrně drahé enterprise nástroje, a to ani jako plně funkční demo. Co víc, na Hackatonu bude hromada lidí, která tě pak může posunout, když se zasekneš. Každý ten daný nástroj bude mít jednoho “specialistu” od nás, který bude na místě, když budeš potřebovat pomoct. Třeba pak někteří z účastníků zjistí, že tenhle nástroj pro ně dává mnohem větší smysl než ten, se kterým doteď pracují.

Bylo hodně náročné získat takový objem dat od velkých společností?

Přesvědčit korporáty, aby dali lidem na hraní jejich data, bylo hodně těžké. Na druhou stranu jsme se z loňska poučili, jakou formu dat s jakými problémy máme po těch firmách chtít. Ale třeba samotná smysluplná anonymizace těch dat je dost peklo. Proto jsme dost vděční, že partneři, kteří nám svá data dali k dispozici, tomu věnovali tolik času.

Navíc, loni jsme po Enterprise BI Hackatonu dali všechna data k dispozici na GitHub a stejně to plánujeme i letos. Dát lidem nejen v ČR, ale po celém světě možnost hrát si s takovým typem
datasetů.

Jak Univerzita HK reagovala na koncept a plánovaný průběh Hackatonu?

UHK je hodně přátelská co se týče hradeckých akcí, viz. nedávný Barcamp, který také hostili. Takže nás vlastně ani nepřekvapilo, že zareagovali jednoznačně pozitivně. Aktivně se zapojili do organizace a vycházeli nám vstříc jak jen to je možné.

Je nějaká akce, ke které můžeš Datafesťák přirovnat?

Existuje pár menších data konferencí nebo meet-upů, ale bývají typicky pro studenty. Tohle je téma, které by mělo zajímat právě hlavně business scénu. Proto Datafesťák děláme.

A v neposlední řadě, je omezená kapacita účastníků a kde seženeme lístky?

Ne, že bychom chtěli, ale omezit to musíme. Hlavně kvůli přednáškové části, protože ty místnosti mají svou vlastní kapacitu.

Detaily k akci jsou na webu (datafestak.cz) a lístky jsou k dispozici na Eventbrite. Po čtyřech dnech jsme tam měli nějakých 150 prodaných lístků, což bylo v tu chvíli za nulové propagace. Z toho jsme naprosto nadšení a čekáme to fakt velké.

Screen Shot 2015-11-11 at 14.29.12

Diskuze (0)

Novinka

Anonym