Volkswagen loni prodal téměř dvakrát více elektromobilů než v předchozím roce. Celkové prodeje jsou však slabší

volkswagen-id-41

Foto: Volkswagen

Elektrický Volkswagen ID.4

Podobně jako řada jiných automobilek i Volkswagen zaznamenal v meziročním porovnání propad dodávek. V případě německého giganta se jedná o osmiprocentní pokles s téměř 4,9 milionu dodaných osobních vozidel. V případě prodejů elektromobilů se ale Volkswagenu dařilo. Automobilka dodala 369 tisíc vozů s elektrifikovaným pohonem, což je nárůst o více než 70 procent.

Problémy v dodavatelském řetězci budou nejspíše i v letošním roce hlavním důvodem, proč automobilky nedodávají tolik vozů jako v minulých letech. Tento trend potvrdil i Volkswagen výsledky za rok 2021, kdy dodal 4,897 milionu kusů automobilů, tedy méně než v roce 2020 s 5,3 miliony dodaných vozidel.

„Volkswagen dosáhl za mimořádně náročných podmínek uspokojivého prodejního výsledku. Obrovské dopady nedostatku polovodičů na výrobu nebylo možné během roku v celém rozsahu kompenzovat. Avšak náš historicky nejvyšší počet objednávek na 543 tisíc vozidel jen v Evropě, z toho 95 tisíc objednávek na elektromobily řady ID, jasně ukazuje, že zájem o vozidla Volkswagenu je i nadále velmi vysoký,“ řekl Klaus Zellmer, člen představenstva odpovědný za prodej a marketing značky.

Vůbec nejžádanějším se stal model Golf, kterému šlapou na paty jeho SUV příbuzní. Ti tvořili hned 40 procent ze všech dodaných vozů, zatímco v roce minulém se jednalo o 34,8% podíl. Nejoblíbenější je tento segment ve Spojených státech, kde SUV tvořily dokonce tři čtvrtiny prodejů. V USA navíc automobilka zaznamenala nejmarkantnější meziroční růst dodávek o 13 procent a povedlo se jí tak dodat bezmála 530 tisíc vozů, tedy nejvíce automobilů od roku 2013.

Volkswagenu se ovšem v loňském roce nejvíce dařilo v Číně. Přestože zde zaznamenal meziroční propad o 14,8 procenta, dodal místním téměř 2,5 milionu vozů, tedy nejvíce ze všech sledovaných trhů. Dalším místem, kde se automobilce podařilo dodat více než milion vozidel, se stala západní Evropa, kde se však prodeje propadly o 5,3 procenta.

Elektromobily jedou

Plug-in hybridů Volkswagen v minulém roce dodal 106 tisíc, čistě elektrických modelů 263 tisíc, což je meziroční nárůst o 97 procent. Celkový počet 369 tisíc dodaných elektrifikovaných modelů představuje přibližně 7,5% ze všech globálně dodaných vozů. Jen v Evropě představuje podíl doručených elektrických vozidel 19,3 procenta, v domovském Německu byl dokonce každý čtvrtý prodaný vůz elektrifikovaný.

volkswagen-id-48

Foto: Volkswagen

ID.4 lze nabít na více než 300 kilometrů za půl hodiny

Na domácím trhu tak značka mezi prodejci elektromobilů jasně dominuje. V Číně, kde za rok 2021 dodala 77 100 elektromobilů, patří mezi pětici největších dodavatelů elektromobilů, v USA jí na tomto žebříčku patří čtvrté místo. Vůbec nejoblíbenějším elektrickým modelem z portfolia Volkswagenu se stalo SUV ID.4, které pro nás nedávno otestoval finančník Radovan Vávra.

Podobně jako Škoda, která v minulém roce též zaznamenala propad v počtu dodaných vozů, očekává i Volkswagen, že problémy v dodavatelském řetězci budou ovlivňovat i čísla za rok 2022. Přesto by se podle automobilky měla v letošním roce situace postupně stabilizovat, což by mělo ve finále vést k meziročnímu nárůstu dodaných vozů.

Vojtěch Sedláček

Fanoušek všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.

Fanoušek všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.