Škodovka dodala nejméně vozů za poslední roky. Brzy představí nový elektrický Enyaq s ostřejšími tvary

Škoda Enyaq Coupé iV

Foto: Škoda Auto

Podobně jako celá řada jiných automobilek i česká Škodovka musela loni čelit výpadkům v dodavatelském řetězci, což ji donutilo omezit – a v některých týdnech i zcela zastavit – výrobu. Výsledkem je nejméně dodaných vozů za poslední roky. Situace by se ale letos mohla změnit nejen díky zlepšující se dostupnosti součástek, ale třeba i stylové elektrické novince Enyaq Coupé iV.

V roce 2019 se Škodovce podařilo po celém světě dodat 1,24 milionu vozů, o rok později něco málo přes milion a loni 878 200 kusů. Takový dopad měla pandemie koronaviru a výpadky v dodavatelském řetězci na největší tuzemskou automobilku. Jedná se o meziroční propad o 12,6 procenta, který ovšem není tak razantní jako propad 19,1 procenta mezi roky 2019 a 2020.

Přestože se první pololetí neslo v duchu růstu, v druhé polovině minulého roku na firmu tvrdě dopadly problémy spojené s dodavateli, které způsobil především nedostatek čipů. „Rok 2021 byl v historii Škoda Auto jedním z nejnáročnějších. Covidová pandemie spolu s nedostatkem polovodičů výrazně zbrzdily náš růst,“ řekl Thomas Schäfer, odcházející ředitel automobilky.

Již tradičně byl největší zájem o model Octavia, kterých se dodalo přes 200 tisíc kusů, zároveň však právě u tohoto modelu došlo k jednomu z nejdramatičtějších meziročních propadů v dodávkách, a to hned o 22 procent. Žádané byly také SUV modely značky, konkrétně Kamiq a Karoq, jejichž počty dodaných kusů se pohybují okolo 120 tisíc.

V případě čistě elektrických modelů rodiny iV byl největší zájem o SUV Enyaq, kterého se celosvětově dodalo 44 700 kusů. Druhý model elektrické rodiny, Citigo iV, zaznamenal podstatně menší počet – přesně 4 400 dodaných modelů.

Vůbec největší zájem o vozy s emblémem okřídleného šípu byl u německých sousedů, kam Škoda doručila 136 800 vozidel. Druhým nejsilnějším trhem se stalo Rusko s 90 400 dodanými kusy. Třetí nejsilnější trh pro Škodovku v loňském roce představovalo domovské Česko, kde bylo dodáno 79 900 kusů, což představuje meziroční propad o čtyři procenta.

schafer

Thomas Schäfer

Foto: Škoda Auto

Vůbec nejsilnějším regionem tak pro Škodovku nadále zůstává západní Evropa, kam dodala celkem 409 tisíc vozidel, což je propad o 5,9 procenta. Na druhém místě je střední Evropa s propadem o 9,8 procenta a 164 tisíci dodaných vozidel. Propady hlásí i další významné regiony v čele s Čínou, kde firma doručila o polovinu méně vozů než v roce předchozím.

Automobilka však má některé dílčí trhy, na kterých se naopak dařilo. Kromě Portugalska či Norska to platí také o Indii, kde se Škodovka dočkala razantního růstu v podobě 108,9 procenta, pod což se podepsal model Kushaq určený výhradně pro tamní trh.

Ostřejší Enyaq

Jak se bude vyvíjet letošní rok, bude opět ve velkém záležet na schopnosti ustát výpadky v dodavatelském řetězci, které dle predikcí odborníků budou pokračovat i nadále. Sama Škodovka očekává, že by se situace měla obrátit k lepšímu v druhé polovině tohoto roku, do kterého chce vkročit pravou nohou, reprezentovanou novou verzí elektrického Enyaqu v provedení kupé.

Premiéra modelu pojmenovaného Enyaq Coupé iV by se měla odehrát 31. ledna, ovšem Škodovka na svou novinku láká již nyní prostřednictvím skic. Ty naznačují, že se můžeme těšit na Enyaq s přepracovanou linií střechy mírně se svažující k zádi vozu.

Přepracované tvary s ostře lomenou hranou spolu s lakovanými prahy dodají vozu na optické dynamice. Změna tvarosloví by se však měla pozitivně projevit i v otázce dojezdu, který bude vyšší než u klasické SUV verze.

enyaq-coupe-iv2

Novinka přichází se změnami především v zadní části vozu, která je podstatně dynamičtější než SUV verze

Foto: Škoda Auto

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.