Vydařený vstup Avastu do letošního roku. Český antivirový obr za první čtvrtletí vydělal téměř 3 miliardy korun

Filip HouskaFilip Houska

avast-office-praha-hq-min

Foto: Avast

Pražské sídlo Avastu

0Zobrazit komentáře

Avast zveřejnil výsledky hospodaření za první čtvrtletí letošní roku, během kterého meziročně rostl v tržbách i zisku. Český antivirový gigant pod vedením Ondřeje Vlčka za uplynulý kvartál utržil 237,1 milionu dolarů (5,1 miliardy korun), tedy o 10,5 % více než loni ve stejném období, a jeho upravený zisk EBITDA (před úroky, daněmi a odpisy) se zvýšil o 10,3 % na 133,7 milionu dolarů, respektive 2,9 miliardy korun.

„Pro Avast začal tento rok dobře díky pokračující poptávce po řešeních zabezpečení, ochrany osobních údajů a zlepšení či optimalizace výkonu zařízení. Byznys roste v souladu s očekáváními, úspěšně plníme cíle zvyšovat zájem zákazníků i monetizaci a udržujeme si sebevědomý výhled do zbývajících částí roku,“ uvádí šéf Avastu Ondřej Vlček, který v posledních měsících se svou ženou Katarínou naplno rozjíždí novou nadaci.

Hned po ohlášení výsledků za první letošní čtvrtletí, které končilo 31. března, zaznamenal Avast i instantní růst ceny akcií. Ta během první půl hodiny obchodování na pražské burze narostla až o skoro pět procent na více než 150 korun za kus, v době psaní článku osciluje na hranici okolo 145 korun za kus. Co se dividendy týče, její konečná výše se navrhuje na 11,2 centu na akcii se splatností 18. června.

Tvůrce jednoho z nejrozšířenějších antivirových softwarů na světě tak zažívá vydařené období, což ostatně potvrdil i minulý rok. Během něj znatelně vytěžil z pandemie koronaviru, při které lidé více používali počítače, což zvedlo i poptávku po zabezpečení. Pro Avast to znamenalo tržby ve výši 892,9 milionu dolarů (tehdy zhruba 19,3 miliardy korun) při zisku 495,5 milionu dolarů, tedy necelých 11 miliard korun.

ondrej-vlcek

Foto: NRV

Ondřej Vlček, šéf Avastu

Na základě tohoto tempa očekává Avast i růst napříč celým letošním rokem, během kterého chce zvýšit organický růst tržeb na horní hranici původních šesti až osmi procent. Tento výhled mimo jiné vychází z prodeje mobilní sekce Family Safety Mobile Business americké společnosti Smith Micro Software, která za ni zaplatila 66 milionů dolarů, tedy přes 1,4 miliardy korun. Obchod byl dokončen 16. dubna.

„Zvýšilo se i očekávání růstu v segmentu Consumer Indirect, a to v nižších jednotkách procent. Vzhledem k pokračujícím investicím do výzkumu, vývoje a marketingu, které se odrazí v ukazatelích v druhé polovině roku, zůstává očekávaná upravená EBITDA marže na úrovni srovnatelné s rokem 2020,“ zní ze zprávy Avastu. Ta za první čtvrtletí roku 2021 činila 56,4 procenta.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Indicií pro další růst české antivirové společností je také obnovení smlouvy s Googlem na propagaci webového prohlížeče Chrome s distribucí spotřebitelských antivirových produktů a aplikace CCleaner, a to do března roku 2022. Ondřej Vlček tak může být s výsledky své firmy spokojen, nejde ovšem o jedinou důležitou věc, která se mu daří.

Řeč je především o novém filantropickém projektu Nadace rodiny Vlčkových, který spustil spolu se svou ženou Katarínou. Manželé do něj hned zpočátku nalili aktiva ve výši 1,5 miliardy korun s cílem pomáhat dětem trpícím závažnými nemocemi. Součástí této nadace je mimo jiné vybudování specializovaného dětského hospice, pro který Vlčkovi před nedávnem koupili pražskou usedlost Cibulka.

Google bude českým médiím platit za zprávy. Začne s pěti vydavateli, odemkne i placený obsah

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

google-news

Foto: CzechCrunch

Mobilní aplikace Zprávy Google

0Zobrazit komentáře

Česká republika je teprve sedmou zemí na světě, kde startuje Google svou novou službu, jež je součástí globální miliardové iniciativy na podporu lokálních vydavatelů. Znamená to, že vybraným zpravodajským médiím v Česku začne technologický gigant platit za to, že bude zobrazovat jejich zprávy. Většinu detailů si však Google nechává pro sebe.

„Google bude platit vydavatelům za tvorbu a redakční výběr obsahu a zároveň nabídne uživatelům zcela novou zkušenost včetně možnosti přístupu k vybranému placenému obsahu. Nová služba Google News Showcase je podpořena globální investicí ve výši jedné miliardy dolarů, kterou budeme čerpat v následujících třech letech,“ uvedla šéfka tuzemské pobočky Googlu Taťána le Moigne.

V České republice se jako v první zemi ve střední a východní Evropě spouští právě zmíněná služba Google News Showcase, kterou firma překládá jako Výběr zpráv Google. Jedná se o produktový a licenční program pro zprávy, v rámci něhož už Google uzavřel globálně partnerské smlouvy s více než 600 zpravodajskými tituly.

V rámci nové iniciativy bude Google ukazovat v novém formátu zprávy z vybraných médií ve svých produktech, jako jsou Zprávy Google či kanál Discover v operačním systému Android, případně v příslušné iOS aplikaci. Vydavatelé budou mít v těchto službách nové možnosti zobrazení svých zpráv a zároveň jim za ně bude Google platit – a pokud budou za paywallem, čtenářům je odemkne.

Pětice českých vydavatelů na startu

Americký technologický obr v Česku startuje Google News Showcase ve spolupráci s pěti tuzemskými vydavatelskými domy, mezi nimiž jsou Echo Media, Economia, Forum 24, Internet Info a N Media. Z největších hráčů chybí například CNC, Mafra či Seznam, který je toho času s Googlem ve sporu ohledně omezování hospodářské soutěže, a zapojeni prozatím nebyli ani žádní menší vydavatelé.

Zmínění partneři dostanou nové možnosti, jak se bude jejich obsah ve zpravodajských službách Googlu zobrazovat. Například ve Zprávách Google získají prominentnější postavení a k jednotlivým zprávám budou moci přidat kontext v podobě klíčových sdělení v odrážkách, událostí v časové ose či souvisejících textů včetně odkazů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Aktuálně je do Google News Showcase zapojeno jedenáct tuzemských titulů: Aktuálně, Deník N, Echo24, Euro, Finance, Forum 24, iHNed, Lupa, Měšec, Podnikatel a Respekt. „Jsme v diskuzi a v jednáních také s jinými vydavatelskými domy, ale v tuto chvíli nemáme nic konkrétního, co bychom mohli oznámit,“ uvedla na dotaz, koho dalšího Google do služby plánuje zařadit, Taťána le Moigne.

Google nekomentuje ani to, jaká část ze zmíněné miliardy dolarů (zhruba 22 miliard korun), která je na následující tři roky připravena pro vydavatele po celém světě, připadne České republice a tuzemským médiím. „Je standardní byznysovou praxí, že nesdělujeme a nekomentujeme jakékoliv detaily jednání mezi smluvními stranami u dvou soukromých subjektů,“ dodala šéfka českého Googlu.

google-news-showcase

Foto: Google

Vydavatelé získají v rámci Google News Showcase prominentnější zobrazení

Firma si dle svého vyjádření vybírá partnery dle různých kritérií. Po spolupracujících vydavatelských domech nicméně požaduje produkci denního obsahu, přičemž údajně řeší také jeho kvalitu či rozsah. Co se týče plateb, prozradili zástupci Googlu jen to, že nejde o byznys model založený na bázi kliknutí nebo impresí, ale spíše o fixní částku za určitý časový úsek.

„Economia byla vždy průkopníkem v prosazování placeného digitálního obsahu a zůstává jím i nadále. Principy, na nichž pracuje platforma Google News Showcase, pro nás představují férovou a správnou cestu v oblasti šíření digitálního obsahu,“ uvedla předsedkyně představenstva vydavatelství Economia Zuzana Řezníčková.

Zdarma za paywall

V rámci licenčních úmluv platí Google vydavatelům zároveň za to, aby mohl skrze Showcase umožnit svým uživatelům přečíst si bezplatně určitý omezený počet článků, které jsou jinak dostupné pouze předplatitelům. Jde právě například o vybrané tituly Economie či Deník N. Čtenáři získají možnost přečíst si placený obsah a vydavatelé mohou zase dle Googlu díky tomu získat nové předplatitele.

„Věříme, že nám Google News Showcase umožní představit kvalitní nezávislé zpravodajství Deníku N inovativním a atraktivním způsobem,“ říká Ján Simkanič, ředitel Deníku N. „Chceme přesvědčit další čtenáře, pro něž je důvěryhodný obsah důležitou hodnotou, aby se stali našimi předplatiteli,“ dodává Simkanič.

Služba Google News Showcase má být aktuálně naplno spuštěna v Německu, Itálii, Velké Británii, Argentině, Austrálii a Brazílii, přičemž Česká republika je dle vyjádření Googlu sedmou zemí na světě, kde startuje. Vedle agentury Reuters má firma uzavřená partnerství s tituly jako Allgemeine Zeitung, Spiegel, Zeit, Le Monde, Le Figaro, Libération, Corriere della Sera či La Gazzetta.

google-news-showcase2

Foto: Google

Vydavatelé získají v rámci Google News Showcase nové možnosti zobrazení zpráv

„Oceňujeme, že Google začal, podobně jako třeba už v Německu, spolupracovat s vydavatelstvími při přípravě, výrobě a hlavně šíření kvalitního obsahu. Je to výraz odpovědnosti, uvědomění, že kvalitní obsah nese náklady, a zároveň krok, kdy se vydavatelé stávají pro Google partnery na mediálním trhu,“ říká Dalibor Balšínek, zakladatel a šéfredaktor Echo24, jehož vydavatele nedávno koupil zakladatel herního studia Bohemia Interactive Marek Španěl.

TRON: ARES

Přečtěte si takéVelký trailer na Tron: Ares láká na vizuály a hudbu Nine Inch NailsJe tu velký trailer na Tron: Ares. Láká na válku se stroji, originální vizuál a hudbu Nine Inch Nails

O podmínkách spolupráce nechtějí prozrazovat detaily ani samotní vydavatelé. Proti výhodnosti této spolupráce vystupuje například Daniel Křetínský, který v Česku spoluvlastní mediální skupinu Czech News Center (Deník Blesk, E15, Reflex, Sport) a patří mu také několik médií ve Francii. O to, aby velké technologické společnosti jako Google či Facebook platily vydavatelům za využívání jejich zpráv, se mimo jiné snaží Evropská unie.

V rámci předloňské úpravy pravidel EU o ochraně autorských práv mohou vydavatelé zpráv požadovat kompenzaci za části obsahu, které se objeví na těchto internetových platformách. Firmy jako Google nebo Facebook podle nové směrnice, jež zatím nebyla převedena do českého zákona, musí získat od vydavatelů licence k využívání jejich článků a právě služba Google News Showcase může být jedním z řešení.