Výdejní boxy i pro vratky a reklamace. Posílat balíky zpět nově umožňují AlzaBoxy

Největší český e-shop se zpětným posíláním balíčků přes výdejní boxy zařadil k DPD a PPL. Další hráči spuštění novinky chystají.

Peter BrejčákPeter Brejčák

alzabox_novy_small

Foto: Alza

Výdejní schránky AlzaBox

0Zobrazit komentáře

Výdejní boxy jsou mezi zákazníky stále populárnějším způsobem, jak si vyzvedávat balíčky například z e-shopů. Několik hráčů proto buduje své sítě a celkem se v Česku nachází přes 3,5 tisíce boxů. Většina z nich zatím umožňuje zásilky jen přijímat, postupně ale dochází k rozšiřování možnosti také je odesílat, třeba v rámci reklamace nebo vracení zboží do e-shopů. Nově tuto novinku zavedla Alza ve svých AlzaBoxech.

Služba je zatím dostupná v Česku, implementace na Slovensko a do Maďarska pak největší tuzemský e-shop chystá v nejbližší době. Význam výdejních boxů přitom i v Alze roste. Aktuálně své objednávky do AlzaBoxů posílá přes 40 procent zákazníků, v některých okresech jde o téměř 70 procent.

„Velký potenciál pro zlepšování zákaznické zkušenosti vnímáme nejenom v bezkontaktnosti, ale především v možnosti použít AlzaBox v jakoukoliv denní dobu. K tomu přispívá i umísťování výdejních boxů do blízkosti obydlí nebo frekventovaných tras našich zákazníků, aby pro ně byly co nejdostupnější,“ vysvětluje Jan Moudřík, ředitel expanze, facility a showroom managementu Alzy.

„Více než dvě třetiny reklamací vyřizujeme okamžitě po převzetí výměnou zboží nebo vrácením peněz. Možnost vrácení zboží pomocí AlzaBoxů je dalším krokem, který nás opět přiblíží zákazníkům v naší snaze o maximálně pohodlné nakupování a co nejpřístupnější a kvalitní poprodejní služby,“ doplňuje Tomáš Anděl, strategický provozní ředitel Alzy, která loni dosáhla obratu 45 miliard korun a aktuálně prochází změnami ve vedení.

chrastany05-min

Foto: Alza.cz

Logistické centrum Alzy v Chrášťanech

Postup vrácení je snadný. Zákazník po zvolení konkrétního produktu na reklamaci nebo vracení ve svém účtu získá číslo případu a jako způsob předání vybere AlzaBox. U libovolného boxu pak naskenuje štítek, nebo kód ručně zadá na obrazovku, čímž se otevře prázdná schránka.

Prostřednictvím AlzaBoxu lze vracet zboží zakoupené v Alze, do budoucna plánuje otevření i pro třetí strany a další hráče. Aktuálně do boxů například pár měsíců doručuje DPD, ale také Zásilkovna nebo na Slovensku Slovak Parcel Service. Brzy mají přibývat další dopravci, e-shop nyní dokončuje integraci pěti logistických partnerů.

Alza na trhu není první, kdo zpětné vracení balíků do svých boxů umožňuje. Jedním z premiantů na trhu byly loni DPD boxy. „Naši zákazníci tuto možnost využívají například při vracení zboží do e-shopů, pokud jim nesedí oblečení, jedná se o nevhodný dárek a podobně. Protože součástí naší doručovací sítě jsou právě i AlzaBoxy, společně s Alzou pracujeme na tom, aby tato služba byla v rámci naší přepravy co nejdříve dostupná i v nich,“ vysvětluje pro CzechCrunch generální ředitel DPD Miloš Malaník.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Delší dobu nabízí možnost zpětného zasílání také konkurenční PPL. „Zejména pro zákazníky je možnost snadného vrácení nebo výměny zboží důležitým faktorem při vybírání obchodu. Velmi oblíbené jsou pro tento produkt právě PPL Parcelboxy, kam lze zpětnou zásilku vložit kdykoli. Letos na podzim přijdeme s vylepšením této služby. Již nebude nutné tisknout etikety, ale bude stačit jen kód, což uspoří náklady a sníží negativní dopad na životní prostředí,“ přibližuje pro CzechCrunch Milan Loidl, ředitel marketingu a business developmentu PPL v Česku.

Další oslovení hráči se na spuštění odesílání zatím chystají. Například Zásilkovna o těchto plánech mluví od roku 2020, kdy představila své Z-Boxy. „V přípravě podání zásilek přes naše automatické výdejní boxy jsme v současné době ve finální fázi a spuštění proběhne ještě letos na podzim. Přijímání zpětných zásilek a vratek přes Z-Boxy plánujeme spustit v příštím roce,“ komentuje Kamil Chalupa, PR manažer firmy.

„V rozvoji sítě výdejních boxů se WeDo nyní soustředí na co největší dostupnost co největšího počtu boxů, a to zejména integrací externích sítí boxů (nedávno začali spolupracovat s OX Pointy – pozn. redakce). Rozšiřování funkcionalit přijde na řadu v další fázi spolu se zavedením nové generace vlastních WeDo Boxů pravděpodobně během příštího roku,“ dodává Daniel Mareš, ředitel WeDo.

Každou neděli vám naservírujeme nejdůležitější zprávy týdne.

Newsletter Weekly | Poslední vydání

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Heureka opět na nákupech. Od Martina Kasy a spol. plně přebírá logistického hráče Balíkobot

Od investorů Davida Folprechta i Martina Kasy, který spoluzakládal Pilulku, a šéfa Balíkobotu Martina Šauera firmu kupuje Heureka.

Peter BrejčákPeter Brejčák

braverman3

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Tomáš Braverman, výkonný ředitel Heureka Group

0Zobrazit komentáře

Česká Heureka z pozice nákupního rádce a cenového srovnávače, který působí na devíti trzích střední a východní Evropy, následuje svůj cíl vybudovat největší evropské online tržiště. Nyní na této cestě udělala důležitý krok, když koupila společnost Balíkobot, která e-shopům a dalším hráčům usnadňuje předávání dat dopravcům a umožňuje přesné online sledování pohybu zásilek. Cenu transakce ani jedna ze stran nekomentovala, podle informací CzechCrunche se pohybovala ve vyšších desítkách milionů, možná i nad 100 miliony korun.

Osmiletý Balíkobot nyní majoritně patří investorům Davidu Folprechtovi a Martinovi Kasovi, spoluzakladateli online lékáren Pilulka.cz. Dvojici podílníků doplňuje Martin Šauer, jenž zastává také pozici ředitele Balíkobotu. Vedení firmy má i po transakci zůstat stejné, nově ale bude podléhat řediteli Heureka Group Tomáši Bravermanovi. V rámci skupiny bude firma nadále fungovat pod samostatnou entitou a hledat synergie s dalšími aktivitami.

„Spojení s partnerem, který má silné know-how v oblasti logistiky, významně obohatí a posune naše služby v rámci budování největšího evropského marketplace a jednotné platformy Heureka Group. Věříme, že široké možnosti zpracování informací o logistice a pomoc s celým procesem předávání dat dopravcům ocení nejen e-shopy, ale ve výsledku díky přesnějším a rychlejším informacím také koncoví zákazníci,“ říká ke spojení Tomáš Braverman, který již dříve upozornil na to, že Heureka už není jen srovnávač cen.

„Za Balíkobotem jsem stál od samého počátku a jsem velmi rád, že ho předáváme právě do rukou tak zkušeného hráče, jako je Heureka. Balíkobot roste každoročně o desítky procent a má velmi zkušený tým v čele s Martinem Šauerem. V rámci skupiny Heureka očekávám další dynamický růst, expanzi do zahraničí a synergie ze spolupráce ve skupině,“ komentuje Martin Kasa.

„Díky vstupu silného partnera s působností v celém regionu střední a východní Evropy budeme moci lépe škálovat a rozvíjet naše služby. V Heureka Group chceme hledat synergie pro rozvoj nových služeb, které pomohou našim zákazníkům lépe zvládat logistické procesy,“ doplňuje Martin Šauer.

balikobot-sauer

Foto: Balíkobot

Martin Šauer, CEO Balíkobotu

Služba Balíkobot funguje na trhu od roku 2014 a zajišťuje automatizovanou výměnu dat o balících, paletách a dopisech z e-shopového (nebo podnikového) systému přímo dopravcům, díky čemuž se výrazně zrychluje i samotná logistika zboží. Za loňský rok firma, která působí na českém a slovenském trhu, pomohla více než třem tisícům klientům expedovat bezmála 30 milionů zásilek. Pod společnost spadá také projekt Lockers.ai, jehož cílem je propojovat výdejní boxy různých hráčů do jedné sítě. Nedávno takovým způsobem začala spolupracovat s Alzou.

Podle oficiální účetní závěrky Balíkobot rychle roste – loni dosáhl meziročního růstu 48 procent a udržuje se také v černých číslech. V konkrétním vyjádření dosáhl na čistý obrat ve výši bezmála 43 milionů a čistý zisk činil 170 tisíc korun. Rok předtím šlo o obrat téměř 29 milionů a zisk 81 tisíc korun. Podle informací CzechCrunche se nyní firma prodala v násobcích ročních tržeb, takže cena transakce se mohla pohybovat od minimálně 80 milionů korun výše.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pro Heureku přitom nejde o první podobný nákup. Poprvé v roce 2020 investovala do startupu Testuj.to zakladatelky Evy Čejkové, miliony korun podpořila i startup Disivo. Za desítky milionů korun v loňském březnu plně koupila analytický Dataweps a z jeho zakladatele Jana Mayera následně Heureka udělala svého výkonného ředitele pro Česko a Slovensko.

Posledně svá čísla Heureka, kterou vlastní trio investorů (skupina PPF, EC Investments Patrika Tkáče a Rockaway Jakuba Havrlanta), oficiálně komunikovala za fiskální rok končící březnem 2021. Utržila 1,9 miliardy korun s růstem o 35 procent, provozní zisk také rostl o třetinu na bezmála 800 milionů korun. Vzhledem k tomu, že má firma vydané dluhopisy v miliardách korun, minimálně zatím nemůže komentovat své výsledky posledního fiskálního roku, dokud nebudou auditované.

Aktuální situace na trhu e-commerce, kdy kvůli rostoucím cenám energií a celkově vysoké inflaci kvůli válce na Ukrajině a dalším nejistotám klesá spotřebitelská poptávka, se ale podepsala i na Heurece, jejíž weby jinak měsíčně navštíví 23 milionů návštěvníků. Braverman před začátkem prázdnin prohlásil, že doba je těžká a bude ještě těžší, proto celá skupina zapíná nouzový režim. K velkým škrtům se však podle tehdejšího vyjádření Heureka nechystala.