Výdejní boxy i pro vratky a reklamace. Posílat balíky zpět nově umožňují AlzaBoxy
Největší český e-shop se zpětným posíláním balíčků přes výdejní boxy zařadil k DPD a PPL. Další hráči spuštění novinky chystají.
Výdejní boxy jsou mezi zákazníky stále populárnějším způsobem, jak si vyzvedávat balíčky například z e-shopů. Několik hráčů proto buduje své sítě a celkem se v Česku nachází přes 3,5 tisíce boxů. Většina z nich zatím umožňuje zásilky jen přijímat, postupně ale dochází k rozšiřování možnosti také je odesílat, třeba v rámci reklamace nebo vracení zboží do e-shopů. Nově tuto novinku zavedla Alza ve svých AlzaBoxech.
Služba je zatím dostupná v Česku, implementace na Slovensko a do Maďarska pak největší tuzemský e-shop chystá v nejbližší době. Význam výdejních boxů přitom i v Alze roste. Aktuálně své objednávky do AlzaBoxů posílá přes 40 procent zákazníků, v některých okresech jde o téměř 70 procent.
„Velký potenciál pro zlepšování zákaznické zkušenosti vnímáme nejenom v bezkontaktnosti, ale především v možnosti použít AlzaBox v jakoukoliv denní dobu. K tomu přispívá i umísťování výdejních boxů do blízkosti obydlí nebo frekventovaných tras našich zákazníků, aby pro ně byly co nejdostupnější,“ vysvětluje Jan Moudřík, ředitel expanze, facility a showroom managementu Alzy.
„Více než dvě třetiny reklamací vyřizujeme okamžitě po převzetí výměnou zboží nebo vrácením peněz. Možnost vrácení zboží pomocí AlzaBoxů je dalším krokem, který nás opět přiblíží zákazníkům v naší snaze o maximálně pohodlné nakupování a co nejpřístupnější a kvalitní poprodejní služby,“ doplňuje Tomáš Anděl, strategický provozní ředitel Alzy, která loni dosáhla obratu 45 miliard korun a aktuálně prochází změnami ve vedení.
Postup vrácení je snadný. Zákazník po zvolení konkrétního produktu na reklamaci nebo vracení ve svém účtu získá číslo případu a jako způsob předání vybere AlzaBox. U libovolného boxu pak naskenuje štítek, nebo kód ručně zadá na obrazovku, čímž se otevře prázdná schránka.
Prostřednictvím AlzaBoxu lze vracet zboží zakoupené v Alze, do budoucna plánuje otevření i pro třetí strany a další hráče. Aktuálně do boxů například pár měsíců doručuje DPD, ale také Zásilkovna nebo na Slovensku Slovak Parcel Service. Brzy mají přibývat další dopravci, e-shop nyní dokončuje integraci pěti logistických partnerů.
Alza na trhu není první, kdo zpětné vracení balíků do svých boxů umožňuje. Jedním z premiantů na trhu byly loni DPD boxy. „Naši zákazníci tuto možnost využívají například při vracení zboží do e-shopů, pokud jim nesedí oblečení, jedná se o nevhodný dárek a podobně. Protože součástí naší doručovací sítě jsou právě i AlzaBoxy, společně s Alzou pracujeme na tom, aby tato služba byla v rámci naší přepravy co nejdříve dostupná i v nich,“ vysvětluje pro CzechCrunch generální ředitel DPD Miloš Malaník.