Zakladatel startupu Prezi navštívil pražskou Wayru. Mluvil o důležitosti spoluzakladatelů, růstu a úspěchu

Jiří VicherekJiří Vicherek

0Zobrazit komentáře

Pražskou Wayru předevčírem poctila vzácná návštěva, jeden z trojice zakladatelů a nynější head of design společnosti Prezi, Adam Somlai-Fischer. Setkání, organizované skrze Prague Entrepreneurs Meetup, trvalo asi hodinu a půl a bylo ve velmi přátelském duchu. Svůj podíl na tom měl sám Adam, 38letý rodák z Budapešti je totiž usměvavý, skromný a příjemně poťouchlý. Jaký byl obsah Adamovi včerejší prezentace?

Řešte svůj problém

Prezi nezačalo jako obchodní záměr. Úplně na začátku byl totiž Adam architektem a designérem, kterého k smrti nudilo tradiční zobrazení informací ve slidech. Vytvořil si tak vlastní nástroj, který zobrazoval informace prostorově. Vzniklo Prezi.

Vztahu konzumace informací a prostorového vnímání věnoval Adam celkově dost času, šlo vidět, že jde o jeho osobní téma. Téměř konceptuálně tak vysvětloval, jak si představujeme a pamatujeme informace. Nebudu zacházet do detailu, ale jde zase o prostor – většina z nás si nepamatuje PIN karty podle čísel ale podle tvaru, který vyťukáváme. Proto si lidé z prezi pamatují více informací než z běžné prezentace.

Výběr spoluzakladatelů je základ

Poté mluvil Adam o osobnostech tří zakladatelů a tom, jak důležité pro růst firmy bylo, že se vždy doplňovali. Zatímco sebe popsal jako umělce plného nápadů, své společníky definoval jako kritického myslitele, který vše zpochybňuje a ptá se na správné otázky, a revolucionáře, který chce změnit svět.

Výběr spoluzakladatelů přirovnal k výběru spolubydlícího. Až na to, že si vybíráte na 10 let dopředu. Stejnou váhu pak přikládá rozhodnutí o vstupu investora, ten se stává součástí vaší firmy, nemůže to být kdokoliv, ale musíte si rozumět i na osobní rovině.

VIC_4134

spoluzakladatel Prezi – Adam Somlai-Fischer

Minimum viable product

Pro růst firmy bylo podle Adama zásadních hned několik momentů. Prvním bezesporu velmi rychlý launch, s kůží na trh šli hned, v podstatě jim nefungovali některé funkce, přesto už je nabízeli. Zajímavostí byla také placená beta, pomocí otázky “kolik za danou službu nabídnete?” mělo Prezi velmi přesný pricing hned po spuštění. Obchodní model dnes je jasný, platíte za soukromí, služba je zdarma, pokud své dílo necháte vystavené na webu prezi.com.

Zajímavě Adam mluvil také o firemní kultuře. Ta je podle něj pro růst firmy zásadní. Jako jeden z svých neúspěchů označil najmutí HR firmy, která se snažila na jeho kreativní tým aplikovat své postupy, což skončilo pohromou pro obě strany. Co se Prezi naopak vyplácí, je podle Adama flat struktura firmy. A to jak v rámci jedné pobočky, tak mezi nimi. Žádná z kanceláří Prezi ve světě není ústřední, naopak jsou zaměstnanci motivováni přesídlit se do jiné pobočky a poznat své kolegy. Zajímavostí určitě je, že počet Američanů, kteří se chtějí podívat do Maďarska, je stejně velký jako zájemců o opačný transfer a pobyt v Silicon Valley.

SONY DSC

Přečtěte si takéDATY, nový startup Adama Kurzoka. Jak se mu po pár dnech daří a co plánuje?DATY, nový startup Adama Kurzoka. Jak se mu po pár dnech daří a co plánuje?

Rozšíření do Silicon Valley je podle něj u B2C byznysu v určité fázi růstu nutnost, hlavním důvodem je velikost amerického trhu a možnost vzniku konkurence, která vás přeroste. Se zakládáním firmy je však problém – je to drahé, potřebujete právníka a místní byrokracie je podle Adama horší než v Evropě.

Na vlně úspěchu

Prezi je už dnes stoprocentně příkladem startupu, kterému se to povedlo. Adam mluvil o více než 30 miliónech uživatelů a nárůstu dalšího miliónu a půl každý měsíc. Růst podporuje zejména wow efekt a word of mouth marketing. Pokaždé, když totiž někdo použije Prezi a jeho publikum ji nezná, je první otázka mířena právě na tuto službu. Masivní propagaci pomohlo využití Prezi v rámci konference TED lidmi jako je Bono Vox z U2. Posledním úspěchem je pak setkání s Barrackem Obamou. V rámci snah o zvýšení úrovně amerického školství se domluvili na bezplatném využití Prezi v amerických státních školách.

Celou prezentaci zakončil Adam odpovědí na otázku, čemu by se věnoval, pokud by nedělal Prezi. Odpovědi měl hned dvě. Pro lidstvo by se snažil najít způsoby většího sdílení emocí, empatie. To podle něj ve světě chybí. Pokud by se měl rozhodnout ale čistě sám pro sebe, stačilo by mu zavřít se a hrát jazz na kytaru.

vic1
Peter Arvai, CEO of Prezi, Peter Halacsy, CTO of Prezi and Adam

www.peterpuklus.com

Trojice zakladatelů: Peter Halacsy, Peter Arvai, Adam Somlai Fischer

prezzi_4

Kanceláře Prezi v Budapešti…

prezzi_5

Kanceláře Prezi v San Franciscu

prezzi_6

Prezi pro iPad

prezzi_2

Prezi…

foto: Jiří Vicherek, Prezi press kit