Karel Gott, Most, Billie Eilish, superhrdinové i houbové pochoutky aneb co Češi v roce 2019 hledali na Googlu

Michal MarekMichal Marek

Co se v roce 2019 hledalo ve vyhledávači na Googlu?

0Zobrazit komentáře

Vyhledávám, tedy jsem. Asi tak mohla slavná věta znít, kdyby se francouzský filozof René Descartes narodil o 400 let později. Hledání informací je nedílnou součástí každodenního života a to, co hledáme, vypoví o mnohém. Trendy ve vyhledávání jasně ukazují, jaká témata v daném období vyvolávala otázky, o jakých osobnostech se mluvilo a jaké problémy lidé řešili.

Jednoznačným lídrem ve vyhledávání je, minimálně v západním světě, americký softwarový a reklamní gigant Google. Když tedy tato firma vydá každoroční souhrn nejvyhledávanějších frází, jedná se o zajímavý obrázek o uplynulém roce. Skvělé je, že Google souhrn nejvyhledávanějších frází zveřejňuje i na lokálních trzích, a my se tak můžeme dozvědět, co nejvíce vyhledávali Češi.

Karel Gott zasáhl celý svět

Největší událostí roku bylo dle četnosti vyhledávání bohužel úmrtí populárního českého zpěváka Karla Gotta. Odchod legendy popu Českou republikou viditelně otřásl a neexistuje nejspíš žádný vnímající Čech, který ji nezaznamenal. Jméno Karla Gotta lidé do vyhledávače Googlu zadávali dokonce tak často, že se držitel 42 slavíků na chvíli stal jednou z nejvyhledávanějších osobností na světě.

trendy2019

Mimochodem, smrt Karla Gotta rezonovala samozřejmě i v rámci českého vyhledávače Seznam.cz, který je u nás hlavním konkurentem Googlu. Firma založená Ivem Lukačovičem sice svůj žebříček nejvyhledávanějších výrazů zveřejní až v lednu, ale enormní zájem o téma kolem skonu Karla Gotta mluvčí Seznamu Aneta Kapuciánová pro CzechCrunch potvrdila již nyní.

„Za den 2. 10., kdy bylo úmrtí oznámené, jsme evidovali více než 300 tisíc hledání v souvislosti s touto událostí. Do té doby se počet dotazů pohyboval kolem stovky denně,“ prozradila Kapuciánová.

oil

Přečtěte si takéSvět má po Applu novou nejhodnotnější firmu. Saudi Aramco hlásí úspěch s historicky největším vstupem na burzuSvět má po Applu novou nejhodnotnější firmu. Saudi Aramco hlásí úspěch s historicky největším vstupem na burzu

„Největší hledanost nastala kolem 10. hodiny dopoledne, kdy lidé hledali bezprostřední informace o úmrtí, a to především skrze mobilní zařízení. Odpoledne se pozornost veřejnosti ve Vyhledávání soustředila na rodinu, manželku Ivanu a dcery. Podle dat Seznam.cz Vyhledávání se za poslední dekádu jednalo o absolutní rekord v počtu hledaných slov během několika hodin od uveřejnění informace,“ doplnila mluvčí Seznamu podrobnosti.

Události: Milion chvilek i tajemná Oblast 51

Nyní ale zpět ke Googlu. Smutné události a katastrofy samozřejmě pozornost lidí přitahují dlouhodobě a není tedy velkým překvapením, že se na třetí místo žebříčku trendů „probojoval“ také jarní požár známé pařížské katedrály Notre-Dame. Snímky a videa plameny zachvácené historické památky obletěly svět a není tedy divu, že se i tato smutná událost dostala do hledáčku českých internetových uživatelů.

notre-dame-paris

Hořící katedrála Notre-Dame v Paříži

Trendy na českém Googlu ale ukazují také to, že Českou republikou významně hýbou i politické otázky, a to především kauzy okolo Andreje Babiše. Mezi události roku 2019, které podle údajů z vyhledávání nejvíce rezonovaly ve veřejném prostoru, můžeme zařadit zejména akce organizace Milion chvilek pro demokracii. Parta okolo Mikuláše Mináře v průběhu roku organizovala celou řadu protivládních protestů a ukázala, že dokáže lidi mobilizovat. Důkazem toho byla jak zaplněná náměstí po celé zemi, tak i chování lidí na internetu.

Z domácích událostí Češi dále hledali informace o listopadové stávce učitelů. Ze světových událostí rezonovaly kromě již zmíněného požáru Notre-Dame především teroristické útoky na Srí Lance nebo chystaný útok na tajemnou Oblast 51 – přísně střeženou a záhadami opředenou vojenskou základnu USA v nevadské poušti, která bývá fanoušky konspiračních teorií spojována s údajným americkým objevem mimozemského života.

Most fenoménem roku

Kulturní reakci na náladu doby, ale také potřebný oddech od stresu letos jednoznačně reprezentoval seriál Most. Ten se dostal hned na druhé místo v žebříčku trendů ve vyhledávání. Popularitu seriálu, který na České televizi běžel v prvních dvou měsících roku, dokazuje i fakt, že mezi trojici nejvyhledávanějších českých osobností se probojovala herečka Erika Stárková, která si v Mostu zahrála ústřední ženskou roli.

cernobyl

Foto: HBO

Černobyl – kritiky nejoceňovanější seriál z produkce HBO z posledních let

„Žebříčkům vyhledávání se někdy také říká ‚duch doby‘, protože vyhledávání obvykle věrně ilustruje, co významného se v české krajině v daném roce odehrálo. Překvapivý je hlavně výrazný vzestup vyhledávání filmů a seriálů jako například Černobyl, Nabarvené ptáče nebo Most či Joker. Je vidět, že vliv televizní a filmové produkce stále roste,“ komentuje letošní žebříčky tisková mluvčí české a slovenské pobočky Googlu Alžběta Houzarová.

V první desítce největších trendů roku tak vedle již zmíněného Jokera najdeme i Thanose, což je jeden z hlavních záporáků v komiksovém světě Marvelu a jejich letošního trháku Avengers: Endgame. Ten se stal jednak nejvýdělečnějším filmem všech dob a symbolicky uzavírá i žebříček největších trendů na českém Googlu.

Osobnostmi Palach, Billie Eilish či Greta Thunberg

K nejhledanějším osobnostem letošního roku kromě zmíněného Karla Gotta a hvězdy Mostu Eriky Stárkové patřily také Jan Palach, který byl mezi Čechy vůbec nejvyhledávanějším, Gottova manželka Ivana či zápasník Karlos Vémola. Ten sice v očekávaném zápase Oktagonu MMA knock-outem v prvním kole podlehl Slovákovi Attilu Véghovi, ale mediální hype okolo celé události byl nevídaný.

osobnosti2019

Ze zahraničních osobností v Česku bodovala zejména americká zpěvačka Billie Eilish, které se v pouhých 17 letech podařilo vyprodat koncert v O2 areně, nebo podobně úspěšný písničkář Ed Sheeran. Billie Eilish přitom nebyla jedinou teenagerkou, jejíž jméno se v žebříčku objevilo. Češi letos vyhledávali informace i o šestnáctileté švédské aktivistce Gretě Thunberg, které se podařilo nevídaným způsobem rozvířit debatu o ochraně životního prostředí a se svým poselstvím vystoupit i na půdě OSN.

S trendy ve vyhledávání osobností bohužel úzce souvisí i úmrtí slavných celebrit a není tedy velkým překvapením, že Google každoročně sestavuje také žebříček Smutná loučení. V něm Google rekapituluje osobnosti, které v daném roce zesnuly a jejichž jména uživatelé v dané souvislosti vyhledávají. Kromě již zmiňovaného Karla Gotta, se v něm objevují také jména mladého herce ze seriálů pro děti Camerona Boyce, návrháře Karla Lagerfelda nebo hvězdy Beverly Hills 90210 Luka Perryho.

billie-eilish

Foto: Apple

Eilish dělala kampaň i pro značku Calvin Klein

Pozornost ale vzbudila také smrt automobilového závodníka Nikiho Laudy, českého showmana Dana Nekonečného, herce Václava Postráneckého, bojovnice za lidská práva Vlasty Chramostové či fotbalisty Josefa Šurala.

Houby a „hipsterské“ Vejce Benedikt

Pokud jde o jídlo, hitem letošního roku bylo v nejpopulárnějším vyhledávači tzv. vejce Benedikt, moderní snídaňové jídlo původem ze Spojených států, které sestává z opečeného pečiva, slaniny, ztraceného vejce, holandské omáčky a pepře. I přes znatelný vliv cizích kultur, který dokládá časté vyhledávání výrazů jako mousse nebo foie gras, jídelnímu žebříčku i letos dominovala česká klasika.

jidlo2019

Češi jsou národ houbařů a trendy Googlu to jasně dokazují. Vyhledávány byly jak jednotlivé houby, tak i jídla z nich. Velký úspěch pak sklidil také bezový sirup.

Jak se plete pomlázka?

Google nicméně není jen o jednoduchých heslech a vyhledávání zpráv či informací. Lidé se na vyhledávač stále častěji obracejí také s otázkami, jak řešit konkrétní každodenní situace. Zatímco loni se Češi dle vyhledávání na Googlu věnovali výrobě slizu, letos se vraceli spíše k lidovým tradicím.

Žebříček ovládly fenomény Velikonoc, konkrétně pletení pomlázky a vyfukování vajec. I do hledání návodů se promítla česká vášeň pro houbaření, kde byla zastoupena otázkou „Jak zamrazit houby?“. S výlety pro houby pak souvisí i třetí nejhledanější návod, kterým bylo „Jak vyndat klíště?“. Čtvrtý dotaz v pořadí je pak symbolickým vítězstvím Grety Thunberg nad bývalým prezidentem Václavem Klausem. Češi totiž ve velkém hledali tipy, jak ochladit byt.

Na videu níže si můžete globální trendy ve vyhledávání na Googlu prohlédnout v poutavé audiovizuální podobě. V souhrnném reportu je pak možné si prolistovat vyhledávací trendy v jednotlivých zemích.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym