Česká firma slibuje předpověď deště na minuty. Její umělá inteligence si sama vybírá data

Meteorologicko-technologická firma Meteocentrum řeší předpověď srážek minutu po minutě pro konkrétní lokalitu. A nabízí taky „nekonečnou“ předpověď.

Iva BrejlováIva Brejlová

meteocentrum1

Foto: Meteocentrum

Bohuslav Zeman, zakladatel společnosti Meteocentrum

0Zobrazit komentáře

Když v roce 2008 spouštěl Bohuslav Zeman coby student vysoké školy portál Meteocentrum, nabídl na tehdejší dobu nevídané věci: třeba předpověď počasí po hodinách a na konkrétní lokality. Jenže v nové době už jde o minuty a přesně tak teď Meteocentrum předpověď počasí pojímá. Nově slibuje, že pro konkrétní místo umí vypočítat srážky minutu po minutě, tedy alespoň na hodinu dopředu. A také nahlíží do daleké budoucnosti, takže v rámci „nekonečné předpovědi“ říká, jak by mělo počasí vypadat v průběhu příštího roku.

Nové předpovědi pro nejbližší hodiny využívají umělou inteligenci i animované mapy. Meteocentrum navíc tvrdí, že předpověď na minuty jiná meteorologická služba ve střední Evropě doteď neposkytovala.

„Díky přístupu k rozsáhlé síti meteorologických stanic jsou data i předpovědi aktualizovány v reálném čase, a reflektují tak poslední změny ve vývoji počasí,“ vysvětluje projektový manažer Bohuslav Zeman. S tím, že právě moderní technologie umožnily předpovědi významně vylepšit.

Například tak, že informace o minulém, aktuálním i budoucím počasí jde zobrazit bodově pro libovolnou lokalitu v Česku i v rámci jiných států. Předpovědi na další dny jsou k dispozici po jednotlivých hodinách a zahrnují i pravděpodobnost srážek a pocitovou teplotu. Mapy pak nabízejí animace nebo proudnice, neboli čáry znázorňující vítr a pohyb v atmosféře.

Zmíněná funkce nekonečné předpovědi pro jakoukoliv lokalitu ukazuje nejpravděpodobnější počasí na konkrétní dny příštího roku. Zatímco data pro nejbližších 30 dní vycházejí z numerických modelů, které berou v úvahu i klimatologii a provázanost proudění na celé Zemi, pro následující měsíce pak předpověď přechází ve statistická data.

Předpovědi počasí v Meteocentru vznikají pomocí strojového učení. Učí se na historických datech a minulých předpovědích různých meteorologických modelů, které porovnávají se skutečností. Umělá inteligence pak data kombinuje tak, aby minimalizovala odchylky. Pro nejbližší dny jsou podle firmy předpovědi o víc než desetinu přesnější. „V dlouhodobějším horizontu se tento rozdíl dokonce ještě zvětšuje,“ chválí se Zeman.

Meteocentrum je služba, která sice vyrostla na předpovědích počasí, ale začaly ji využívat i firmy z dalších odvětví. Dnes například předpovídá poptávku po produktech, a tím v podstatě doporučuje, co, kdy, kde a jak zákazníkům ukázat. Podle počasí totiž nakupujeme, a to nejen zjevné produkty jako za deště pláštěnky, při sněhu termoprádlo a během teplých dní tílka. Například když je pošmourno či prší, rostou tržby prodejců nábytku, oblečení nebo zboží pro domácnost. Některé studie dokonce hovoří o tom, že spotřebitelé, kteří jsou vystaveni většímu množství slunce, jsou ochotni za zboží zaplatit více.

Ze schopností umělé inteligence těží i policie, se kterou Meteocentrum spolupracuje na mapách kriminality a na predikci zločinnosti v konkrétních oblastech.

ventusky

Foto: Ventusky

Aplikace Ventusky ukazuje intenzitu jednotlivých jevů prostřednictvím barev

Meteocentrum není jediný český projekt, který předpověď počasí řeší velmi detailně. Přetavení meteorologického světa v obrazy jako od Vincenta van Gogha umí aplikace Ventusky Davida Prantla. Ta se loni chlubila, že ji měsíčně navštíví kolem deseti milionů lidí z celého světa, a umí ukázat třeba výskyt polárních září či teplotní a srážkové odchylky, čímž prozradí, jak se počasí odlišuje od klimatického normálu.

Velmi podrobný vývoj pak nabízí Windy Iva Lukačoviče, které umí s přesností lokality vizualizovat srážky i vítr. Ten řadu funkcí nechává uzamčenou pro předplatitele, protože jde o jediný zdroj příjmů firmy. Windy zavedlo předplatné v roce 2020, kdy se projekt zároveň stal ziskovým. I když pak společnost v plusu nezůstala, loni už se dostala na obrat 139 milionů korun a zisk 30 milionů.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina

Diskuze (0)

Novinka

Anonym