Český Smartlook analyzuje chování lidí na internetu. Loni vyrostl o 80 procent a letos se chce víc uchytit v Americe
Část svého nástroje poskytuje zadarmo, přesto si na ročním obratu z pravidelných výnosů loni připsal víc než 100 milionů korun. Což znamená, že se meziročně zvětšil o 78 procent. Český startup Smartlook, který analyzuje chování uživatelů na internetu, chce ale růst víc. Pomoct mu v tom mají nové peníze, ideálně americké. Tuzemská firma si proto ve Spojených státech buduje mateřskou společnost a hodlá tam i vstoupit do dalšího investičního kola.
„Velkou část financí, které máme v současnosti k dispozici, investujeme do rozvoje firmy a týmu,“ vysvětluje CEO Smartlooku Petr Janošík s tím, že letos chce zdvojnásobit počet lidí i obrat. A právě na to nové peníze a investiční kolo ve Spojených státech připravuje. Plánem je, aby polovinu obratu firmy tvořili zákazníci z Ameriky. Prozatím je to o něco víc než třetina.
Smartlook ukazuje firmám weby a mobilní aplikace tak, jak je do té doby často neviděly – očima uživatelů. Dnes má víc než 60 tisíc klientů, kteří nástroj aktivně používají. Patří mezi ně třeba Volvo, Miele, Vogue nebo také čeští Rohlík a Alza.
Dvacet tisíc let záznamu během jednoho roku
Každý měsíc jich přibude čtvrt miliardy. Tedy takzvaných sessions, jednotlivých návštěv webů či aplikací, které Smartlook pro své zákazníky zaznamená a nechává je svým systémem analyzovat. Eventů a událostí, což znamená konkrétních bodů interakce, nahraje startup přes šest miliard.
„Pro představu to při průměrné délce jedné session představuje okolo 20 tisíc let záznamu za rok,“ popisuje Janošík. Mimo zachycení obrovského množství dat Smartlook každý měsíc průměrně rozklíčuje chování až 150 milionů koncových uživatelů a návštěvníků webů či aplikací.
V záznamech nehledá chování konkrétních lidí a ani se nesnaží jednotlivé lidi sledovat, takovým pojmům se firma pečlivě vyhýbá. Její systémy pátrají v mase anonymizovaných nahrávek po problémech v procesu, kterému se líbivě říká zákaznická zkušenost. Tedy kdykoliv nefunguje na internetu nějaké tlačítko, nákupní košík je na neočekávaném místě nebo zákazníci třeba nevědí, kam dál klikat či scrollovat.
Kromě toho Smartlook také odhaduje, kam lidé koukají a co tam hledají. To pozná podle toho, kde a jak pohybují myší, kdy se při posouvání stránky zastaví nebo jestli na nějaké místo opakovaně klikají. Případně i jak pohybují stránkou při prohlížení na mobilním telefonu a kde a jak na dotykové obrazovce vyvíjejí tlak.
Do všech koutů planety
Za loňský rok se Smartlook rozrostl k víc než šesti stovkám platících zákazníků a blíží se tak dohromady třem tisícům. Nově se o něj začalo zajímat – tedy do systému se registrovalo – 370 tisíc nových uživatelů. Ne všichni ho ale zatím aktivně používají. „Pevně věříme, že část z nich si nástroj oblíbí natolik, že rozšíří řady našich platících zákazníků,“ dodává Janošík.
Reálně pak během roku startup prodal svůj nástroj do 77 zemí ze všech koutů planety a postupně roste ve zmiňovaných Spojených státech, které zatím tvoří 40 procent jeho obratu. Evropa dává dohromady 38 procent a Asie 12 procent.