Chceme vidět velké české rappery zpátky v klubech. O2 arena je pouze ego boost, úspěch nedefinuje

Několik koncertů v klubech za rok, nebo jedna obrovská hala? Na česko-slovenské rapové scéně se čím dal častěji řeší O2 arena. Ale proč?

Filip HouskaFilip Houska

rapperKomentář

Foto: Midjourney/CzechCrunch

Rapper během vystoupení

0Zobrazit komentáře

Komentář Filipa Housky: Dnes už nikdo nepochybuje o tom, že rap je nejpopulárnějším žánrem světa. A silný je také v Česku, kde odsouvá Kabáty a podobné nesmrtelné partičky na druhou kolej. Spolu s tím se ale v tuzemských luzích a hájích rozmáhá takový nešvar – a tím je O2 arena v Praze, která se nedobrovolně stala jakýmsi ukazatelem úspěšnosti českých, ale i slovenských rapperů. Akorát že vůbec. Áčkovost nemůže určovat hala, ale hudba a práce s fanoušky. A teď je vhodná doba si to uvědomit.

Ještě v roce 2018 byla představa, že český, potažmo slovenský rapper vyprodá O2 arenu, naprosto utopická. Pak ale přišel Marpo se svým TroubleGangem, kterým se to podařilo. Byla to událost, pro celé uskupení velký úspěch, zadostiučinění a potvrzení, že když se tvoří hudba pro fanoušky, lze to s ní dotáhnout i do největší haly v Česku. TroubleGang ale byli tehdy světlou výjimkou, plus to, aspoň z mého pohledu, nejsou rapoví umělci, ale spíš všestranní hudebníci, kteří z rapu vychází.

Rok poté dobyl pražskou O2 arenu i Ben Cristovao. A byť to opět není ryzí rapper, je fér ho zmínit, jelikož má k hip hopu z lokálního výkvětu popových zpěváků a zpěvaček asi nejblíž. Nebo alespoň tehdy měl. Vtip je ale v tom, že to před covidem posluchače českého rapu tolik nezajímalo. Že někdo vyprodal arénu na Českomoravské, bylo sice pěkné, média o tom psala, všichni se plácali po zádech, ale nám fanouškům to moc neříkalo. My jsme byli pořád nastavení, že rap patří do klubů a na fesťáky.

Pod pokličkou ale rostla jména, která vyráběla takové hity, že si získala nejen rapové fans, ale také rádia – a mainstreamové vysílání. Viktor Sheen a Calin se stali v kontextu českého rapu obrovskými umělci, kteří celou mánii okolo O2 areny naplno odstartovali. Na společném vystoupení ji vyprodali loni v říjnu a potvrdili, že nejsou nejposlouchanějšími interprety v Česku podle čísel ze Spotify pro nic za nic. A dnes? Viktor Sheen tam jede v prosinci znovu, v září přijede Rytmus, v říjnu to čeká na Ektora. Byli tam i Kontrafakt.

calin_viktor-sheen

Foto: Radim Zbořil

Calin a Viktor Sheen, nejposlouchanější umělci v Česku

Zdá se, že hrát v O2 areně se najednou stalo něčím, co je pro česko-slovenské rappery metou, které by měli dosáhnout. Stává se z toho bod v jejich úkolníčku, který má potvrzovat, že se dostali na vrchol kariéry, že jsou skutečně takzvanými áčkovými umělci – a proto tuto halu často berou jako hlavní milník svých snah. Skutečně je to ale ukazatel úspěšnosti? A záleží fanouškům vůbec na tom, jestli tam jejich oblíbený rapper vystoupí? Ne… a ne.

V první řadě je třeba vyvrátit všeobecně přijímanou domněnku, že vyprodaná O2 arena automaticky definuje úspěšného interpreta. Pokud vyprodává zastávky v rámci svého koncertního turné, ale sám dobře ví, že jeho performance není dělaná pro halu s kapacitou přes deset tisíc, není natolik úspěšný jako někdo, kdo si veškeré své úsilí šetří několik měsíců (ne-li rok) právě na jedno velké vystoupení? To nedává logiku.

Poměrně trefně to v podcastu Mic Check popsal slovenský rapper Separ, který v žebříčku poslechovosti na Spotify patří k nejúspěšnějším hudebníkům na Slovensku. Ten právě s O2 arenou bývá skloňován, hlavně proto, že se tam chystá Rytmus, se kterým měl před časem menší internetový spor ohledně tvorby hudby. Podle něj je často zásadnější a cennější, když hudebník vyprodává „menší koncerty“ v průběhu roku.

travis-scott

Přečtěte si takéTravis Scott poprvé v Praze! Vstupenky míří do prodejeRapová událost roku je tady. Do Prahy poprvé míří Travis Scott se show, která vyprodala Ameriku

Je to vcelku běžná praxe. Když se ohlásí koncert v O2 areně, rapper zpravidla během inkubačního období, kdy běží marketingová propagace, přestává jezdit standardní vystoupení (vyjma festivalů), aby fanoušky přiměl k nákupu lístků na jednu hlavní show pro tisíce lidí. A byť pro někoho může jít o dobrou zprávu, protože svého oblíbence uvidí v záři největších českých reflektorů, troufnu si říct, že většina rapových fanoušků má opačný názor.

Rap je živý, dynamický žánr – a je okolo něj postavená celá kultura. A Češi i Slováci ještě nejsou připraveni na to, aby tak dlouho čekali na ojedinělé vystoupení, které ne vždy slibuje skvělý, autentický zážitek. A ještě se k tomu sjížděli ze všech koutů republiky. Je třeba si uvědomit, že rapper si často svůj sen o O2 areně plní hlavně pro sebe. Fanoušci jsou v místě dění až na druhém místě, byť právě díky nim se tam dostal.

Je totiž velký rozdíl hrát pro stovky lidí v klubu, kde je s nimi možné interagovat ze zpravidla nízkého pódia a poměrně přesně určovat tempo celé show, a pro tisíce lidí v aréně s vysokými stropy, kde jsou lidé vyskládáni i na tribunách okolo. Navíc ve tmě, takže je interpret nemusí ani vidět. A asi není třeba zmiňovat nekonečné fronty, strach se pohnout o půl metru, aby vám neuteklo místo, nebo i vyšší ceny za vstupenku.

Důležité je si uvědomit, že úspěšnost rapových umělců se odvíjí primárně od hudby, kterou konstantně tvoří, respektive kolik fanoušků ji pravidelně poslouchá. A to se dnes ideálně vyjadřuje v počtech streamů na Spotify, Apple Music a dalších hudebních službách. A obecně na prodejích desek. Ne na tom, že vyprodal O2 arenu, protože důvodů, proč tam třeba nikdy nezavítá, je několik. A opodstatněných.

Může jít o zmíněný nedostatečný kontakt s fanoušky nebo produkování hudby, která pro velké haly není určena. Pochopitelně legitimním důvodem může být i finanční stránka věci – do O2 areny se totiž zpravidla nejezdí vydělávat peníze, a to kvůli nákladům na provoz, které bývají podstatně vyšší než u standardních klubů.

Je mi jasné, že s tím, jak bude rap čím dál více prosakovat do mainstreamu, bude tlak na vyprodávání velkých hal větší. Nerad bych byl ale svědkem toho, kdy budou ti nejlepší rappeři v Česku a na Slovensku upřednostňovat prostorné haly před menšími klubovými koncerty, kvůli kterým jsme si my, fanoušci, celou kulturu tak oblíbili. Není to zvykem ani v Americe, kde rap prakticky vznikl. Tak snad Leoš Mareš nebude marketingově tlačit hudebníky do O2 areny ještě víc a rappeři si půjdou vlastní cestou…

Rapová událost roku je tady. Do Prahy poprvé míří Travis Scott se show, která vyprodala Ameriku

Jeden z nejslavnějších rapperů současnosti rozechvěje půdu pod Prahou. V létě vystoupí v O2 areně v rámci rozšířeného turné The Circus Maximus Tour.

Filip HouskaFilip Houska

Americký rapper Travis Scott

0Zobrazit komentáře

Jen málokdo má na globální rapové scéně takové renomé jako Travis Scott, mnohými považovaný za jednoho z nejzásadnějších rapperů poslední dekády. Generuje stovky milionů poslechů ročně, plní ty největší haly a stadiony ve Spojených státech a své jméno buduje i na kreativních spolupracích s předními značkami. Teď jeho obrovský vliv bude moci pocítit i Česko, kde letos v létě vůbec poprvé vystoupí.

Během loňského roku autor megahitů jako Sicko Mode, Stargazing nebo Antidote vyrazil na své největší turné, které se současně stalo první koncertní šňůrou po pětileté pauze – a po dvou letech od osudného festivalu v texaském Houstonu, který se kvůli davové tragédii dostal až na titulní strany předních světových médií. Očekávání tak byla vysoká, Travis Scott je však do puntíku naplnil.

Severoamerická edice The Circus Maximus Tour bývala beznadějně vyprodaná, i proto, že na ní rapper prezentoval své v pořadí čtvrté studiové album Utopia, které se znatelně podepsalo na celkových 49 milionech prodaných desek napříč jeho více než desetiletou kariérou. Ostatně právě Utopie se jen loni mělo prodat přes 1,7 milionu kopií, za což si projekt vysloužil titul nejprodávanějšího hiphopového alba roku 2023.

Poslední studiová deska Travise Scotta byla mimo jiné extrémně populární i na Spotify a Apple Music, kde stanovila celoroční rekordy v počtu streamů za první týden, respektive první den. Je tak více než jasné, že jeho sláva nepokrývá jen Ameriku, ale všechny kontinenty. I proto teď oznámil pokračování svého turné, které zavítá rovněž do Evropy. A nevynechá ani Česko, které zažije snad největší rapovou událost roku.

Už ve čtvrtek 18. července, tedy za zhruba dva měsíce, přijede Travis Scott se svou show do pražské O2 areny, která se stane součástí dodatečné, dvanáctikoncertní šňůry The Circus Maximus Tour. A čeští fanoušci by s rozhodováním neměli příliš dlouho čekat. Vstupenky zamíří do širšího prodeje v pátek 10. května od 10 hodin, a to také v síti Ticketmaster. Předprodej pro členy klubu Live Nation se otevře o den dříve.

Dá se předpokládat, že o lístky, které startují na ceně 1 690 korun, bude velký zájem. Ostatně je to vůbec poprvé, co Travis Scott do Česka přijede. Navíc jde o interpreta, který si jako jeden z mála novodobých rapperů dlouhodobě udržuje velkou relevanci mezi hudebními kritiky. Tomu přispívá i fakt, že na svých skladbách spolupracuje s áčkovými umělci typu Drake, Playboi Carti, The Weeknd, Beyoncé nebo Young Thug.

rapper

Přečtěte si takéEktor vystoupí v O2 areně. Ať se ale rappeři soustředí na klubyChceme vidět velké české rappery zpátky v klubech. O2 arena je pouze ego boost, úspěch nedefinuje

Důležitou roli má v jeho profesní cestě i marketing, který se odlišuje od ostatních. Nejen že se často podílí na kreativních spolupracích s velkými firmami, typicky s Nike, se kterou má i vlastní verzi tenisek. Shodou okolností spolupracoval na limitované edici ikonického modelu Air Force 1, který nyní firma paradoxně tlumí, aby dala přednost novým, svěžejším kouskům.

Velmi schopně se umí prezentovat před mladší cílovou skupinou. Stačí se podívat i na jeho virtuální koncert, který odehrál v populární videohře Fortnite, kam tehdy dorazilo přes dvanáct milionů fanoušků. Ve stejném titulu mimo jiné vystoupil i legendární Eminem. Jeho síla tkví také v sociálních sítích – jen na Instagramu má přes 55 milionu sledujících.

Sláva ale nepřišla náhodou, na scéně už aktivně vystupuje od roku 2012 s tím, že s hudbou jako takovou začínal o čtyři roky dříve, tehdy ještě se svými spolužáky, se kterými vytvořil první uskupení. Později se ale vydal na sólovou dráhu, která ho dovedla jak k několika nominacím na cenu Grammy a umístěním v žebříčku Billboard, tak k vyprodaným halám po celém světě.

Solidně rozjetou kariéru mu nicméně v roce 2021 zbrzdila tragédie, která se odehrála na festivalu Astroworld, pojmenovaném stejně jako jeho v pořadí třetí studiová deska. Pořádal ho každý rok v domovském Houstonu od roku 2018 (vyjma roku 2020 kvůli covidu), před třemi lety tam ovšem během prvního večera došlo k tlačenici, která měla za následek smrt deseti lidí, stovky zranění a zrušení druhého večera festivalu.

Za událost byl Travis Scott kritizován veřejností, mimo jiné proto, že prý mohl celé situaci zabránit. Věc se tak přesunula k soudu, který v červnu loňského roku rozhodl o tom, že nebude žalovat umělce ani jeho tým, který na koncertu pracoval. Astroworld Festival byl nicméně v souvislosti s touto věcí zrušen.