Dva vytištění sokolové odletěli na pomoc Ukrajině. Unikátní obrazy se vydražily za 50 tisíc korun

V aukci CzechCrunche získali sokolské grafiky podnikatelé Patrik Schober z agentury PRAM Consulting a Jiří Manda z firmy LinkSoft.

mandaEvent

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Patrik Schober a Jiří Manda s grafikami Stay strong, které vydražili na pomoc Ukrajině

Že se dražba může změnit v napínavou přetahovanou, není nic nového. A stalo se to i v případě charitativní aukce, kterou na svém linkedinovém profilu uspořádal CzechCrunch – o sokolskou grafiku s názvem Stay strong od Michala Škapy se ve finále utkali dva zájemci. Oba si nakonec odnesli obrazy s raritními čísly 1/160 a 160/160. A především se vybralo 50 tisíc korun pro ukrajinskou armádu.

Ústředním bodem dražby, která se odehrála ve čtvrtek 24. března, byla grafika s číslem 1/160. První list z každé série totiž bývá sběratelský unikát. Rozhodující roli v závěru naší dražby přitom sehrál sport, což je s ohledem na to, že Škapův sítotisk vznikl ve spolupráci s tělovýchovnou organizací Sokol, symbolické.

O co šlo? „Aukce běžela do 18 hodin. Svůj poslední příhoz jsem zveřejnil v 17.15 a šel jsem si zaběhat,“ popsal Patrik Schober, majitel komunikační agentury PRAM Consulting, který si nakonec domů odnesl původně draženou grafiku číslo jedna. „Byl jsem zvědavý, jestli mě kolega přehodí, nebo ne,“ zasmál se.

Jiří Manda, kterým s ním v licitaci o vítězství soutěžil, se s dalším příhozem skutečně ozval, jenže až po skončení aukce. „Někdy kolem půl páté jsem šel do garáže připravovat si kolo na víkendovou vyjížďku a říkal jsem si, že si musím nastavit upomínku, abych se před šestou hodinou podíval, zda moji nabídku nikdo nepřehodil,“ vyprávěl Manda, zakladatel softwarové společnosti LinkSoft. Protože si ale budík nezapnul, až po šesté si uvědomil, že musí zkontrolovat stav: „A bylo už pozdě. Ale stejně jsem zkusil přihodit.“

all

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Předání obrazů Stay strong. Zleva Marek Tesař, Michal Ptáček, Jiří Manda, Patrik Schober, Jan Dvořák, Luboš Kreč

Jeho pokus vyšel, nakonec se totiž řešení našlo i pro něj – ředitel kanceláře České obce sokolské Marek Tesař nabídl, že Manda by si mohl převzít nikoli první, ale poslední obraz série s číslem 160/160. „Čím víc se podaří vybrat, tím líp,“ řekl Tesař. A připomněl, že šanci mají i další zájemci o Škapovu grafiku, byť už ne s exkluzivními čísly: „V našem e-shopu pořád ještě pár obrazů k dispozici je.“

Listy se v internetovém obchodu Sokola prodávají za 2 500 korun a výtěžek z jejich prodeje putuje také na pomoc Ukrajině. Jen s tím rozdílem, že zatímco částka, která se vybrala v aukci CzechCrunche, míří na konto ukrajinské armády, peníze ze sokolího obchodu jdou ke Člověku v tísni.

Výsledkem aukce je tedy 50 tisíc korun, podnikatelé je dohromady poslali na konto ukrajinské ambasády, která peníze převede na účet ukrajinského ministerstva obrany. Finance poslouží na nákup vojenského vybavení pro boj s ruskými okupanty. „Spojení myšlenky pomoci a sportu nás oslovilo, jde o hodnoty, které jsou univerzální a budou platit pořád. Včetně sloganu Stay strong, tedy Zůstaňte silní,“ dodal za oba dražitele Patrik Schober, když obrazy převzali v redakci CzechCrunche.

„Výsledek dražby 50 tisíc korun je vynikající. Potěšilo mne i to, že původně neúspěšný dražitel souhlasil s tím, že jsme mu nabídli číslo výtisku 160, takže jsme mohli výtěžek zdvojnásobit. Mám radost i z toho, že oba pánové grafiku dražili, když se připravovali na svou oblíbenou sportovní aktivitu,“ reagoval na slova obou výherců ředitel Sokola Tesař.

Luboš Kreč

Baví mě technologie, byznys, společenské dění, startupy, knížky, auta... prostě novinář. Zformovaly mě Hospodářské noviny, prošel jsem i Forbesem.

Baví mě technologie, byznys, společenské dění, startupy, knížky, auta... prostě novinář. Zformovaly mě Hospodářské noviny, prošel jsem i Forbesem.