E-shopy často dělají škrty, ale nevědí, zda jsou relevantní. Eva Čejková radí, jak na financování
Zakladatelka startupu Testuj.to roky spolupracuje s e-shopy. Doporučuje jim, aby při škrtání nákladů zachovaly klid a rozhodovaly se rozvážně.
Eva Čejková radí e-shopům, ať zachovávají klid
Po dlouhých letech růstu se v první polovině letošního roku prodeje českých e-shopů meziročně propadly. Válka na Ukrajině, rostoucí ceny energií, zboží a služeb všeho druhu ve spojení s nejistou vánoční sezonou výrazně ovlivnily chuť zákazníků nakupovat. A to se podepsalo i na sektoru e-commerce. Online prodejci často již předtím měli problémy s financováním svých firem. Jak proplout možnou krizí nyní v nejistých vodách?
Právě takové provozní i strategické financování e-shopů, aby nezabily svůj růst, bude hlavním tématem naší akce CzechCrunch E-commerce. Koná se již v úterý 30. srpna v pražské Spojce Karlín. Ve třech tematických blocích se o své zkušenosti i know-how podělí pětice mluvčích. Mezi nimi budou zakladatel Vivantisu a investor Martin Rozhoň či finanční ředitel Notina Jakub Šedý. Dále spoluzakladatel online lékáren Pilulka.cz Martin Kasa a Jan Laštůvka, zakladatel startupu Lemonero, který je společně s platební branou TrustPay a Raiffeisenbank partnerem eventu.
Na pódiu kromě zmiňovaných jmen vystoupí také Eva Čejková, která vybudovala obří komunitu žen, z níž nakonec vznikl rostoucí startup Testuj.to, do nějž investovala také Heureka. Mnozí přitom Evu Čejkovou odrazovali a radili jí, ať raději skončí. Ale nevzdala se a přiznává, že se podnikat učila hlavně svými chybami. Má tak zkušenosti s obtížemi budování vlastního byznysu i financováním rostoucího projektu. A díky svým klientům z řad e-shopů má přímý vhled i do sféry e-commerce.
„Ze spolupráce s e-shopy u nás vnímám, že často začínají hlavně škrty a nedokážou posoudit, jestli jsou v tu chvíli relevantní, nebo ne. Každopádně ze zkušenosti vím, že často je lepší zachovat klid. A rozvážně zvažovat i marketingové budgety, které nelze plošně škrtat, ale naopak víc přemýšlet, kde a jak investovat, aby se každá investice vrátila minimálně jedna k jedné,“ popisuje čtyřicetiletá podnikatelka.
V současné situaci – kdy klesá e-commerce trh i spotřebitelská poptávka a možná se blíží ekonomická recese – hráčům z marketingového pohledu radí, aby na týdenní, maximálně měsíční bázi vyhodnocovali jednotlivé kroky. A pokud se jim některé z aktivit osvědčily, posilovat je. I když e-shopy musejí svoji pozornost zaměřit na náklady, neměly by zapomínat také na příjmovou stránku a své zákazníky.
„Můžete oslovit komunitu, kterou už máte, zkusit s ní pracovat chytřeji a například zahrát na city. Určitě to nejde generalizovat všude, ale například u českých e-shopů s příběhem, kvalitním produktem, se zajímavou nabídkou lze vyzvat zákazníky – pojďte nám pomoci, potřebujeme posílit tým, vybudovat to a to. A potřebujeme k tomu vás, naše zákazníky, abychom měli dostatek zdrojů a sil se posunout dál,“ říká Čejková.
V posledních letech zakladatelka Testuj.to z hlediska financí také prošla velkými výzvami. Pro startup jsou, podobně jako u mnoha e-shopů, nejtěžší výkyvy v oblasti cash-flow. Snaží se je vyvažovat například zvýhodněnými službami v případě kvartálních či celoročních objednávek.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Abychom pořád měli pod kontrolou, kolik peněz přijde a jakou investici si můžeme dovolit navíc do vývoje či marketingu,“ přibližuje Čejková. Sama v oblasti financí řešila také hledání investora pro svou firmu. Heureka před dvěma lety byla již několikátá v pořadí. Čejková totiž hledala nejen finance, ale zejména partnera, který jí pomůže s technologií, marketingem i s dalšími oblastmi.
„Už jsem také věděla, že nechci táhnout ten vůz sama. Pouze se silným partnerem máme šanci růst rychleji a být pro naše klienty věrohodnější. Z pohledu jednatelky jsem si řekla, že radši budu mít menší podíl v obrovské firmě než 100 procent ve startupu, který se nemůže hnout z místa,“ vysvětluje Čejková. Při zpětném pohledu své rozhodnutí považuje za správné a strategické.
Startupy a e-shopy obecně problémy s financováním sdílejí. Kvůli své malé velikosti, ztrátovosti a potřebě kapitálu pro rychlý růst totiž někdy mívají problémy získat financování od bank. Právě bankovní financování je ale podle Martina Rozhoně i pro online obchodníky obecně nejvýhodnější. Finanční ředitel Notina Jakub Šedý upozorňuje, že v této oblasti došlo v posledních letech ke zlepšení.
„Situace se za posledních několik let výrazně změnila, a to samozřejmě pozitivním směrem. Souhlasím s tím, že dříve banky měly problém e-shopy financovat. Nicméně fenomén e-commerce dorazil před časem i do našich tradičních bank. Začaly si uvědomovat, že e-commerce je plnohodnotný článek v ekonomice. Že to jsou v mnoha případech budoucí miliardové byznysy a není žádný speciální důvod je nepodporovat,“ řekl Šedý pro CzechCrunch. Na vlnu naskočila například také Raiffeisenbank i se svým účtem připraveným na míru pro menší a střední podnikatele, kam mnoho z e-commerce hráčů spadá.
„Cílem Raiffeisenbank je, aby naše digitální řešení poskytovala podnikatelům a firmám všechny výhody a tím šetřila jejich čas. Samozřejmostí je proto nejenom založení účtu pro podnikatele z pohodlí domova online, ale právě také podání žádosti o podnikatelský úvěr přes internetové bankovnictví. Klienti banky tak během několika minut získají relevantní nabídku financování svého podnikání, a to bez nutnosti chodit do pobočky,“ říká Martin Vakoč, ředitel segmentu malých a středních firem Raiffeisenbank.
Vakoč k tomu cituje průzkum banky a Mastercardu. Z něj vyplynulo, že zejména mladší a začínající podnikatelé a firmy kladou na digitalizaci v oblasti bankovnictví opravdu velký důraz. V prvních třech letech podnikatelského života chtějí tři čtvrtiny z nich všechny, anebo alespoň ty jednodušší záležitosti se svou bankou řešit online. Naopak zkušenější podnikatelé ocení i možnost setkání s podnikatelským poradcem, a to zejména při řešení složitějších záležitostí.
„Raiffeisenbank je připravena vyhovět oběma skupinám. Jako jedna z mála českých bank nabízíme založení podnikatelského účtu i žádost o podnikatelský úvěr online, tedy bez nutnosti navštívit pobočku. Vedle toho mají naši klienti k dispozici i širokou síť poboček, ve kterých mohou se svými podnikatelskými poradci probrat například náročnější požadavky a situace,“ dodává Vakoč.