E-shopy často dělají škrty, ale nevědí, zda jsou relevantní. Eva Čejková radí, jak na financování
Zakladatelka startupu Testuj.to roky spolupracuje s e-shopy. Doporučuje jim, aby při škrtání nákladů zachovaly klid a rozhodovaly se rozvážně.
Eva Čejková radí e-shopům, ať zachovávají klid
Po dlouhých letech růstu se v první polovině letošního roku prodeje českých e-shopů meziročně propadly. Válka na Ukrajině, rostoucí ceny energií, zboží a služeb všeho druhu ve spojení s nejistou vánoční sezonou výrazně ovlivnily chuť zákazníků nakupovat. A to se podepsalo i na sektoru e-commerce. Online prodejci často již předtím měli problémy s financováním svých firem. Jak proplout možnou krizí nyní v nejistých vodách?
Právě takové provozní i strategické financování e-shopů, aby nezabily svůj růst, bude hlavním tématem naší akce CzechCrunch E-commerce. Koná se již v úterý 30. srpna v pražské Spojce Karlín. Ve třech tematických blocích se o své zkušenosti i know-how podělí pětice mluvčích. Mezi nimi budou zakladatel Vivantisu a investor Martin Rozhoň či finanční ředitel Notina Jakub Šedý. Dále spoluzakladatel online lékáren Pilulka.cz Martin Kasa a Jan Laštůvka, zakladatel startupu Lemonero, který je společně s platební branou TrustPay a Raiffeisenbank partnerem eventu.
Na pódiu kromě zmiňovaných jmen vystoupí také Eva Čejková, která vybudovala obří komunitu žen, z níž nakonec vznikl rostoucí startup Testuj.to, do nějž investovala také Heureka. Mnozí přitom Evu Čejkovou odrazovali a radili jí, ať raději skončí. Ale nevzdala se a přiznává, že se podnikat učila hlavně svými chybami. Má tak zkušenosti s obtížemi budování vlastního byznysu i financováním rostoucího projektu. A díky svým klientům z řad e-shopů má přímý vhled i do sféry e-commerce.
„Ze spolupráce s e-shopy u nás vnímám, že často začínají hlavně škrty a nedokážou posoudit, jestli jsou v tu chvíli relevantní, nebo ne. Každopádně ze zkušenosti vím, že často je lepší zachovat klid. A rozvážně zvažovat i marketingové budgety, které nelze plošně škrtat, ale naopak víc přemýšlet, kde a jak investovat, aby se každá investice vrátila minimálně jedna k jedné,“ popisuje čtyřicetiletá podnikatelka.
V současné situaci – kdy klesá e-commerce trh i spotřebitelská poptávka a možná se blíží ekonomická recese – hráčům z marketingového pohledu radí, aby na týdenní, maximálně měsíční bázi vyhodnocovali jednotlivé kroky. A pokud se jim některé z aktivit osvědčily, posilovat je. I když e-shopy musejí svoji pozornost zaměřit na náklady, neměly by zapomínat také na příjmovou stránku a své zákazníky.
„Můžete oslovit komunitu, kterou už máte, zkusit s ní pracovat chytřeji a například zahrát na city. Určitě to nejde generalizovat všude, ale například u českých e-shopů s příběhem, kvalitním produktem, se zajímavou nabídkou lze vyzvat zákazníky – pojďte nám pomoci, potřebujeme posílit tým, vybudovat to a to. A potřebujeme k tomu vás, naše zákazníky, abychom měli dostatek zdrojů a sil se posunout dál,“ říká Čejková.
V posledních letech zakladatelka Testuj.to z hlediska financí také prošla velkými výzvami. Pro startup jsou, podobně jako u mnoha e-shopů, nejtěžší výkyvy v oblasti cash-flow. Snaží se je vyvažovat například zvýhodněnými službami v případě kvartálních či celoročních objednávek.