Firmy se už nechtějí upisovat na 15 let, říká zakladatel sítě servisovaných kanceláří WorkLounge

Dříve byla trendem sdílená pracovní místa, dnes plně servisované kanceláře. Hostem podcastu BrandStories je zakladatel WorkLounge Lubomír Šilhavý.

Lubomír Šilhavý

Foto: CzechCrunch

Lubomír Šilhavý byl hostem podcastu BrandStories

Způsob, jakým firmy využívají kanceláře, se mění. Po pandemii v některých odvětvích skokově vzrostl podíl práce na dálku, a tak společnosti řeší, jak efektivně využívat kancelářské prostory. Menší firmy se stěhují do plně servisovaných kanceláří, u kancelářských budov je pak standardem požadavek na sdílenou část, která pružně pokryje jednorázové výkyvy. Trendy popsal Lubomír Šilhavý, zakladatel sítě servisovaných kanceláří WorkLounge, v podcastu BrandStories, vznikajícím ve spolupráci CzechCrunche s vybranými společnostmi. Pustit si ho můžete na Spotify, Apple Podcastech nebo na YouTube či na odkazu níže.

„Dříve se pronajímala jen plocha, ale to se mění a klienti vyžadují kompletní vybavení kanceláře včetně nábytku, služeb recepce, jednacích místností nebo kuchyňky s kávou zdarma,“ popisuje směr vývoje Lubomír Šilhavý.

Servisované kanceláře přitom nejsou převratnou novinkou, Šilhavý je začal v Praze provozovat už v roce 1994. „Klientům jsme už tenkrát vlastně nabízeli všechno, jen nábytek si museli pořídit vlastní,“ vzpomíná. Značku WorkLounge založil jako americkou pobočku na Floridě, postupně přidal v Praze další čtyři – na Smíchově, Václavském náměstí, Karlíně a v ulici Na Příkopě. A tři další jsou v přípravě. Na konci loňského roku v portfoliu WorkLounge přibyla i budova City Point za 450 milionů korun.

Největší trend dnes Šilhavý vidí v tom, jak malé i velké firmy přemýšlejí o kancelářích – překvapivě velmi podobně. Nechtějí se zavazovat na dekádu dopředu, protože trh se dynamicky mění a dát takový slib není často v lidských silách. „Klasický pronájem kanceláře ve většině případů nejde s krátkou výpovědní lhůtou. Firmy proto volí flexibilnější cestu servisovaných kanceláří nebo coworkingu,“ vysvětluje pohled svých klientů Šilhavý.

Dnes proto ve WorkLounge pronajímá servisované kanceláře s jednoměsíční výpovědní lhůtou a věří, že když firmám nabídnou bezvadný servis, ty nebudou mít důvod odcházet. „Ledaže by se firma rozrostla nebo nebyla spokojená,“ zamýšlí se Šilhavý. A že se WorkLounge daří spokojenost firem naplňovat, dosvědčuje i fakt, že někteří klienti smlouvy přes patnáct let prodlužují i bez závazku.

V mnohapatrových kancelářských budovách je potom trendem požadavek na sdílenou část. „Když si firma pronajímá třeba dvě třetiny kancelářské budovy, čím dál častěji chce, aby v budově byla část flexibilních servisovaných kanceláří. Ty může v případě potřeby sama využít, ale nemusí se zavazovat k jejich desetiletému pronájmu. Toto aktuálně řešíme třeba v centru Varšavy, kde můj syn s Petrem Šmídem staví velkou budovu,“ dodává Šilhavý.

Klasický pronájem kanceláře ve většině případů nejde s krátkou výpovědní lhůtou.

V postpandemické době si mnoho lidí klade otázku, proč se do kanceláře vůbec vracet. Kromě socializace, kterou coworking nabízí, se tak zaměstnavatelé snaží nabídnout víc. „Pracovní prostředí musí být skutečně kvalitní a poskytovat zázemí pro práci i relaxaci. Ve WorkLounge proto najdete spací boxy, houpací sítě, masážní křesla, hrací místnosti i další alternativy ke klasické židli u stolu, čaj i kávu zdarma, prostě vše, aby se tu lidé cítili špičkově. To je budoucnost,“ věří Šilhavý.

Více si můžete poslechnout v dalším díle podcastu BrandStories na Spotify, Apple Podcastech nebo na YouTube. Dozvíte se v něm také:

  • Jak bude WorkLounge vypadat po konsolidaci budov a poboček?
  • Proč to jsou zaměstnanci, kdo dnes vybírá lokalitu kanceláře?
  • V čem se současná doba podobá stavu po krizi v roce 2008?
  • Jak snadno v coworkingu vznikají nové firmy a projekty?
  • Co pro firmy znamená letošní povinnost ESG reportingu?
CC Native

Partnerem článku je WorkLounge