Fordu se vylíhnul další Raptor. Bronco v nejsilnější verzi všech dob je vůz stavěný pro Šíleného Maxe
Dostat se z bodu A do bodu B co možná nejefektivněji a nejrychleji je obsesí, kterou lidstvo trpí od pradávna. Naše nohy jsme vyměnili za ty koňské, abychom následně sesedli ze sedel a zmizeli v hustých oblacích páry. Koleje vystřídal asfalt, pach dehtu z pražců zase vůně benzinu doprovázená burácivou kakofonií motorů. Nyní stojíme na prahu zcela nové éry. Éry zelené i po čertech rychlé mobility, kterou můžete pravidelně tankovat v našem novém satirickém speciálu CC Drive.
Anglickým slovem raptor – dravec – označuje Ford nejextrémnější verze svých vozů do terénu. Po legendární F-150 se jej dočkalo také Bronco, model v Evropě nedostupný, po němž by však zatoužil nejeden místní obyvatel. Třeba i podnikatel Radim Passer, který musí žehlit svou německou eskapádu s testováním maximální rychlosti Bugatti Chiron na německé dálnici, jež se nesetkalo s příliš velkým pochopením.
Aby vám naše další shrnutí těch nejzajímavějších zpráv ze světa aut propříště neuniklo, přihlaste se k odběru newsletteru CC Drive zde.
Připoutat a jedeme!
***
Dinosaurus do terénu
Pokud zrovna nemáte slovník nebo úvod našeho newsletteru po ruce, pod slovem raptor si nejspíš vybavíte odrápované velociraptory, dinosauří žrouty z Jurského parku. V angličtině sice označuje dravého ptáka, jenže na novinku od Fordu mnohem lépe sedí dinosauří příměr. Velociraptoři totiž byli rychlé, agilní bestie, které si ve snímku Jurský Park s oblibou pochutnávaly na komparzistech, jejichž role ani neměla jméno.
A podobně schopné jsou i modely od Fordu nesoucí právě označení Raptor, které prozrazuje jejich dominantní pozici na vrcholu potravního řetězce modelů americké automobilky. Doposud se jím mohl pyšnit pick-up F150, nyní se však ve hnízdečku vylíhlo další raptoří mláďátko. Zapomeňte na Pazderkovou a spol. Ford Bronco Raptor je jediný skutečný Survivor, kterého má smysl sledovat.
Bronco je legendární offroad, který však bohužel v evropských kopcích nepotkáte. Jedná se o model nabízený pouze na domácím, americkém trhu, což platí i pro znovuzrozenou generaci. Nezbývá tak než zasněně hledět na obrázky nebo sáhnout po Wrangleru, pro který je Bronco jedním z největších konkurentů.
Novinka Fordu je neuvěřitelně variabilní automobil, jehož podobu lze díky vyjímatelným bočním panelům a střeše variovat dle aktuálních potřeb. Ve verzi Raptor je široký 221 centimetrů, vysoký 198 centimetrů a jeho délka dosahuje 4,6 metru. Nejsme Ross Geller, který by zde asi řekl víc, ale s touto velikostí by bylo Bronco rozhodně alfou raptoří smečky.
Kupředu jej žene šestiválcový EcoBoost o objemu tří litrů generující výkon 412 koňských sil. A to je dost k tomu, aby si raptoří Bronco poradilo s kdejakou překážkou. Ostatně na zdolávání skutečných výzev je stavěné. Inženýři se nechali inspirovat vozy, které jezdí v závodu Ultra4 Racing, což je ten typ soutěže, v níž se může stát cokoliv, ale hlavní je dojet do cíle. A to je výzva.
Bronco Raptor tak dostalo do vínku ochranné kryty i podvozek laděný na ty nejextrémnější scénáře. Ford navíc přihodil 37palcové pneumatiky, které jsou dle automobilky to vůbec největší, do čeho je kteréhokoliv SUV ve Spojených státech obouváno.
Bronco je určeno přesně pro ty jedince, kteří jdou po primárním instinktu přepravit posádku z bodu A do bodu B. Verzi Raptor je přitom jedno, jaký terén mezi oběma body stojí, a klidně je propojí přímkou. Ve svých útrobách však dokáže posádku náramně hýčkat moderními technologiemi i pohodlím. Jedná se tedy i o vůz vhodný pro ty rodiny, kterým se víkendový výlet občas zvrtne ve zběsilou jízdu ve stylu Šíleného Maxe.
Ve dravé úpravě si budou zákazníci moci Bronco objednávat od dubna, přičemž cena bude startovat na částce okolo 1,5 milionu korun. Oproti klasické verzi si tak připlatí více než 400 tisíc, ovšem dostanou za to ultimátního vůdce smečky, který jim v případě správného zacházení může říkat pane po zbytek života.
***
Co dalšího hýbe asfaltem?
? Blesky v dunách: V kuloárech se šušká, že by se Bronco mohlo dočkat své elektrické verze. Jak se vůbec daří elektřině v extrémních podmínkách, pro které je i Bronco Raptor stavěné, naznačily vozy Audi na slavné Rallye Dakar. Speciály Audi RS Q E-Tron sice byly hybridy nabíjené klasickým spalovacím motorem, přesto se ukázalo, že i vůz na baterku dokáže v divokých dunách obstát před konkurencí. Speciálům se podařilo na několika etapách spočinout na bedně a několikrát urvat i etapové vítězství.
? Lambo už jen hybridně: Lamborghini prozradilo, že v letošním roce přivede na trh čtyři nové vozy, které budou zároveň posledními čistě spalovacími modely v jeho portfoliu. Od roku 2023 je budou doplňovat již jen hybridy, které nejdříve nahradí Aventador a postupně přijde řada i na Huracán a Urus. Vůbec prvního čistě elektrického Lamborghini se dočkáme až za několik let. Podle Stephana Winkelmanna, generálního ředitele automobilky, by se mělo jednat o GT, které je prozatím v raných fázích vývoje.
? Nikola žije: Kontroverzní automobilka Nikola oznámila navázání dlouhodobé spolupráce se společnosti Proterra. Výrobce baterií bude automobilce, která pouštěla své rádoby vodíkové tahače z kopce, dodávat baterie pro model Tre. Nikola tak nadále potvrzuje, že má nejhorší časy spojené se zakladatelem Trevorem Miltonem za sebou a skutečně je schopna přivést na trh funkční elektrický a později i vodíkový nákladní vůz.
? Rolls, Porsche, Lamborghini a Volkswagen: Další automobilky postupně odkryly čísla z minulého roku, která potvrzují, že luxusnímu segmentu se daří, vozů pro masy se však prodávalo méně. Růst dodávek zaznamenal Rolls-Royce, Porsche i Lamborghini. Kdo měl naopak prodeje slabší než v předchozím roce, byl Volkswagen, který však upozornil, že prodal téměř dvojnásobně více vozů poháněných elektřinou.
? Pan Passer má prů…: Odškrtávat si rychlostní rekord je zcela běžné, ovšem majitelé závodních vozů tak většinou činí na uzavřených okruzích. Neplatí to však v případě miliardáře Radima Passera, který se rozhodl otestovat svého Chirona za běžného provozu na německé dálnici. 417 kilometrů v hodině je slušný úlet i na německé úřady, které se nyní začaly celou záležitostí zabývat, protože se jim ani trochu nelíbí, že si čeští miliardáři z jejich autobahnu dělají dětské hřiště.
? Kolobrnda jako žádná jiná: Je otázkou, do jaké míry mohou německé úřady Radimu Passerovi zavařit. V nejhorším případě tu je ale alternativa, kterou může pro svou následnou dopravu využít v podobném stylu, Bugatti totiž představilo vlastní elektrickou koloběžku, tedy artefakt, který by měl mít doma každý správný miliardář.
? Nissan, Renault i Mitsubishi na elektřinu slyší: Rýmem, za který by se nemusel stydět žádný žák prvního stupně základní školy, ohlašujeme záměr aliance těchto tří automobilek investovat v následujících pěti letech do vývoje elektromobilů 560 miliard korun. Výsledkem by měla být nabídka až 35 nových elektrických modelů napříč portfolii všech výrobců. Automobilky chtějí zároveň více spolupracovat v otázce techniky a společných platforem.
***
To je pro dnešek vše. Dáváme nohu z plynu a další nálož novinek vám přivezeme zase příště. Nenechte si tento náklad ujít a přihlaste se k odběru newsletteru CC Drive.
Pokud jste objevili v textu nedostatek, který by si zasloužil přezkoumání v dílně, dejte vědět. Rádi to hodíme na zvedák a zkontrolujeme.