Jak bude vypadat politický systém na Marsu? Musk to vidí trochu jako Okamura. Je tu nový newsletter o světě Elona Muska

Spouštíme nový newsletter o světě Elona Muska

Ilustrace: Richard Cortes/CzechCrunch

Ve světě Elona Muska se neustále něco děje. Ať jde o Teslu, SpaceX, Boring Company, Neuralink, dogecoin nebo bůhví co jiného, pro nudu a šeď tam není místo. A proto je tu týdenní newsletter Elon & The Musks – aby vám z tohoto světa nic neuniklo. Ovšem pozor, nečekejte nekritický obdiv a fascinaci výstředním miliardářem. Najdete tu sice zábavná, ovšem i poučná a do kontextu zasazená témata, která s Muskem třeba souvisejí jen zprostředkovaně. Co tu ale rozhodně nenajdete, je – podobně jako v jeho světě – nuda.

Newsletter rozesíláme v pondělí a víte proč? Protože v pondělí se Musk narodil. K odběru se můžete přihlásit tady.

***

Elon & The Musks #1

Nejdřív se rozhostí na pár desítek vteřin ticho, jako by Elonu Muskovi došel dech. Ale to jen přemýšlí, nebo spíš pečlivě volí slova, která pak do mikrofonu pronese. V optimistické variantě do pěti let.“ Co? Přece za jak dlouho vyrazí první lidé k Marsu na palubě rakety Starship z dílny jeho společnosti SpaceX. A když ne do pěti let, tak do deseti prý určitě. Muskův dvouapůlhodinový rozhovor s expertem na umělou inteligenci a úspěšným podcasterem Lexem Fridmanem, který vyšel před koncem roku, je v několika směrech pozoruhodný.

Jasně. Na to, že Musk někde něco plácne, speciálně nějaký termín, který pak nedodrží jako třeba u nových Tesel, si všichni zvykli. Tak proč se vzrušovat kvůli prohlášení, že ještě během dvacátých let dobude Mars? Kvůli tomu to potřeba není, v interview ale nechal padesátiletý podnikatel nahlédnout do svého uvažování přece jen o trochu víc.

Tak například do byznysové stránky kolonizace Marsu. Při současném stupni technologického rozvoje je podle něj cenovka za přepravu jedné tuny čehokoliv k Marsu zhruba miliarda dolarů. To je evidentně příliš drahé, abychom tam dokázali vybudovat udržitelnou civilizaci. Ideálně by to mělo být mnohem méně než milion dolarů za tunu,“ vysvětlil Fridmanovi, jehož rozhovory s vědci a byznysmeny sledují miliony lidí po celém světě. Proč, když už miliarda svým způsobem není tak závratné číslo? Na kolonizaci bude potřeba ohromné množství letů kvůli dovozu vybavení a materiálů.“

Že toho SpaceX bude schopná, ale Musk nepochybuje. Přitom ještě před pár týdny působil v tomto směru dost skepticky a říkal, že občas je na vážkách, zda se mu s týmem konstruktérů podaří Starship skutečně vyladit tak, aby se raketa dokázala z vesmíru vracet. Fridmanovi řekl, že už tomu věří a že největším problémem je, jak vymyslet masovou produkci raket. Jejich vývoj a výroba je prý aspoň zatím tak unikátní a náročná, že to nelze zvládat ve větším množství.

Někteří lidé na Marsu prý zůstanou, někteří se vrátí. Sám Musk v minulosti připustil, že by mu nevadilo na rudé planetě zemřít. Otázkou ovšem je, pokud se z člověka někdy opravdu stane meziplanetární tvor, jak bude vlastně společenství mimo Zemi organizované. A jelikož je Musk hlavní proponent a motor úvah a snah o kolonizaci Marsu, logicky se jej Fridman zeptal, jak si to marťanské zřízení vlastně představuje.

„Dalo by nám to šanci zcela přehodnotit dosavadní model vládnutí, jako se to stalo při vzniku Spojených států. Já bych doporučil přímou demokracii, aby lidé hlasovali o konkrétních opatřeních, což je opak reprezentativní demokracie. V ní totiž hrají roli zvláštní zájmy, politický nátlak a takové věci,“ svěřil se rodák z Jihoafrické republiky, který si podobně jako jeho dávný kumpán z PayPalu Peter Thiel našel cestu k Donaldu Trumpovi a naopak moc nemusí současného prezidenta USA Joe Bidena.

Lidé by podle něj o všem věděli, platila by absolutní transparentnost, zákony by byly psané krátce a srozumitelně, aby je každý pochopil. A regulace by měly zpravidla jen omezenou platnost, protože, jak také Musk pravil, zatímco lidé umírají, zákony jsou nesmrtelné. O tom, jak to tam bude fungovat, si Marťané rozhodnou hlasováním. Ještě bych doporučil, aby pro schválení určitého nařízení muselo hlasovat například 60 procent lidí a pro zrušení by už stačilo nějakých 40 procent,“ dodal Musk.

Ačkoli nejbohatší člověk světa (nebo druhý nejbohatší, záleží, do kterého žebříčku se zrovna koukáte) nenaznačoval nic o přímé odvolatelnosti politiků, jistá podobnost s Tomiem Okamurou a jeho Stranou přímé demokracie tam je. Ta ve svém programu také píše, jak by se o všem mělo hlasovat a jak stávající demokratické zřízení je prolezlé pochybnými zájmy.

Ne snad, že by se Musk, který už dokázal zásadně změnit automobilový i vesmírný průmysl, jakkoli inspiroval u Okamury, který zásadně nezměnil nic, jen k dokonalosti dovedl řemeslo politického (a pořádně cynického) podnikání. Jen je ta obsese přímou demokracií někdy úsměvná a někdy, když se přetaví do reality jako třeba na Pražském hradě, trpká.

Každopádně pro lidstvo, myslí si Musk, není jiné cesty, než se stát bytostmi rozkročenými alespoň mezi dvěma světy. Je prý vždy určitá šance, že se buď povraždíme či si zdecimujeme životní prostředí. Nebo Zemi, byť třeba za miliardy let, zničí rozpínající se Slunce. Musíme být interplanetární druh, ačkoli to někomu může znít esotericky,“ pokrčil rameny muž, který své poslední, sedmé dítě pojmenoval X Æ A-12.

***

Tweet týdne

***

Letem Muskovým světem…

  • 🚗 Americké ministerstvo dopravy vyšetřuje Teslu kvůli několika vážným dopravním nehodám, v nichž sehrál klíčovou roli její systém autonomního řízení. A podle výpovědí bývalých zaměstnanců, s nimiž hovořil deník New York Times, firma riskuje bezpečnost pasažérů jen kvůli tomu, aby dostála vizím a slibům svého šéfa.
  • ✨ Tesla zveřejnila prodejní čísla za poslední kvartál roku 2021 a hodně překvapila analytiky. V dobrém – data jsou mnohem lepší, než se čekalo. Automobilka i přes globální nedostatek čipů navýšila roční prodej téměř k milionu vozů.
  • 🇨🇳 Čína je pro Muska klíčovou zemí, kde se mu daří prodávat čím dál víc aut. Jenže právě s Pekingem se teď dostal do sporu. Ovšem kvůli vesmíru. Čína si v OSN stěžovala, že satelity z Muskova projektu Starlink ohrozily její kosmickou stanici a ta musela udělat nespecifikované úhybné manévry.
  • 🧪Jedním z nejhlasitějších podporovatelů Tesel v Česku je finančník Radovan Vávra. My jsme jej posadili do vlajkové elektrolodi Volkswagenu ID.4 GTX. Jak to dopadlo?
  • 💸 Do poslední chvíle loňského roku Musk vyprodával, jak slíbil, část svého akciového podílu v Tesle, aby si mohl koupit… jiné akcie Tesly.

***

EM Composite aneb Index Elona Muska

🚀 -7,8%

92,2 IEM

Svět Elona Muska zkoncentrovaný do jednoho čísla. Nebo vlastně dvou. Či spíš… Koneckonců je to jedno, hlavní je přece zábava. Každý týden vezmeme hodnotu akcií Tesly, návštěvnost jejího webu, vývoj ceny bitcoinu a dogecoinu, data o vyhledávání z Google Trends, změny v počtu sledujících na Muskově twitterovém účtu, zamícháme to a řekneme vám, jak se Muskovu světu dařilo. Nic víc, nic míň. To aby nebyla ta nuda, víme?

Čísla jsou rudá, protože takový je i Mars. To hlavní ukazuje procentuální týdenní nárůst/pokles, to menší pak vyjadřuje nominální hodnotu námi stvořeného indexu. Jeho počáteční suma, stanovená k 26. prosinci 2021, byla 100 bazických bodů.

Propad z přelomu roku je daný jednak poklesem hodnoty bitcoinu a dogecoinu, jednak poklesem ceny akcií Tesly. Naopak počet sledujících na Twitteru Muskovi mírně stoupl, nepatrně se navýšila i návštěvnost stránek Tesly a také vyhledávání jména Elon Musk ve srovnání s hesly Jeff Bezos a Mark Zuckerberg.

Baví mě technologie, byznys, společenské dění, startupy, knížky, auta... prostě novinář. Zformovaly mě Hospodářské noviny, prošel jsem i Forbesem.