Je to těžší, než jsme čekali, ale dál věříme v restart, říká Šenkypl. Groupon zatím zůstává ve ztrátě
Čeští investoři se snaží transformovat americkou společnost Groupon. Zavírají byznys v Itálii a v posledním čtvrtletí o trochu snížili ztrátu.
Od chvíle, kdy se Dušan Šenkypl a spol. rozhodli převzít otěže americké společnosti Groupon a ozdravit její byznys, bylo jasné, že to nebude snadný úkol. Teď má za sebou česko-slovenský tým, který sestavila investiční skupina Pale Fire Capital jakožto hlavní akcionář Grouponu, další kvartál, po němž se cena akcií po uzavření trhů o několik procent propadla. Kdysi výdělečný slevový portál dál zůstává ve ztrátě, byť ji meziročně opět o něco snížil, a o pár procent se meziročně propadly tržby. Groupon se navíc rozhodl zavřít svůj byznys v Itálii. Dušan Šenkypl je ale dál pozitivní.
„Přestože transformace trvá déle a je těžší, než jsem očekával, jsme i nadále odhodláni plnit náš plán. Jsem přesvědčen, že se nám podaří znovu nastartovat motory růstu a naplnit naše poslání stát se nejlepším místem pro místní zážitky a služby,“ uvedl po oznámení finančních výsledků za druhý kvartál letošního roku Dušan Šenkypl, který byl letos v květnu jmenován stálým CEO Grouponu, aby mohl pokračovat v proměně celé firmy. Investiční skupina Pale Fire Capital, za níž vedle Šenkypla stojí Jan Barta či David Holý, v Grouponu drží více než čtvrtinový podíl s aktuální hodnotou přesahující 3,5 miliardy korun.
Groupon oznámil, že ve druhém čtvrtletí dosáhly jeho příjmy 124,6 milionu dolarů (2,9 miliardy korun), což představuje meziroční pokles o tři procenta. Čistá ztráta činila 9,4 milionu dolarů (221 milionů korun), zatímco ve stejném kvartálu před rokem byla 12 milionů dolarů (282 milionů korun). Pozitivní byl upravený ukazatel EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů) ve výši 16,5 milionu dolarů (388 milionů korun). Před rokem byl 15,2 milionu dolarů (357 milionů korun). Firma zároveň zvýšila investice do marketingu, které v uplynulých třech měsících činily zhruba třetinu hrubého zisku, zatímco před rokem to byla pětina.
Čeští investoři v Grouponu v čase
1/22: Čeští investoři sází na to, že pomohou oživit Groupon
6/22: Češi už nakoupili akcie Grouponu za 2,8 miliardy
11/22: Groupon dál padá k zemi. Čeští investoři v něm mají miliardy
11/22: Češi spouští velkou ozdravnou kúru Grouponu. Vzorem je Aukro i Slevomat
12/22: Pale Fire Capital vysílají na záchranu Grouponu ex-šéfku Slevomatu
3/23: Akcie Grouponu se propadly. Češi zatím tratí dvě miliardy korun
3/23: Pokus o záchranu Grouponu pokračuje. Šéfem firmy je nově Šenkypl
8/23: Češi otáčejí Grouponem, akcie za měsíc vyrostly o 50 %
„Naše finanční výsledky s kladným volným peněžním tokem (free cash flow) a rostoucími lokálními tržbami v Severní Americe se výrazně zlepšily ve srovnání s obdobím před rokem,“ uvedl k výsledkům Dušan Šenkypl. V Severní Americe, což je hlavní trh celého Grouponu, činily příjmy v uplynulém kvartálu 98,4 milionu dolarů (2,3 miliardy korun), což představovalo meziroční růst o tři procenta. Aktivních zákazníků bylo na platformě v Severní Americe 10,2 milionu, což je meziroční propad o tři procenta. Naopak o sedm procent vyrostl v tomto regionu hrubý zisk, a to na 88,9 milionu dolarů (2,1 miliardy korun).
Horší výsledky Groupon reportoval za svůj mezinárodní byznys, který se meziročně propadl o jednadvacet procent a v příjmech v uplynulém kvartálu vygeneroval 26,3 milionu dolarů (618 milionů korun). O dvacet procent se meziročně propadl na 23,8 milionu (560 milionů korun) také hrubý zisk, o devatenáct procent pak počet aktivních zákazníků, kterých bylo 5,6 milionu. „Po pečlivém zvážení možností jsme se v červenci 2024 rozhodli ukončit podnikání v Itálii. Očekáváme, že v souvislosti s tímto odchodem vzniknou celkové náklady na restrukturalizaci před zdaněním ve výši až sedmi milionů dolarů,“ uvedl Šenkypl.
Groupon
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsSpolu s ním působí v nejvyšším managementu také Jiří Ponrt (finanční ředitel), Vojtěch Ryšánek (technologický ředitel), Branislav Majorský (senior viceprezident pro příjmy), Filip Popovič (provozní ředitel), Marie Havlíčková (senior viceprezidentka pro strategii) nebo Zdeněk Linc (marketingový ředitel). V posledním měsících se společně potýkali mimo jiné také s nestabilitou celé obchodní platformy, kterou měla způsobit migrace do cloudu. Významně tím měly být ovlivněny výsledky v dubnu a nyní Šenkypl uvedl, že tyto problémy firmu opět ochromily v červenci.
„I když jsme přesvědčeni, že tento dočasný problém zvládneme vyřešit v průběhu čtvrtletí, neočekáváme, že budeme schopni vyřešit problémy dostatečně rychle, abychom se vyhnuli dopadu na naše finanční výsledky za třetí čtvrtletí, které vzhledem k rušné sezóně Things To Do závisí hlavně na červenci a srpnu,“ sdělil investorům šéf Grouponu, jehož akcie se na burze Nasdaq po včerejším oznámení a uzavření trhů propadly zhruba o osm procent. Od začátku roku si nicméně akcie s označením GRPN připisují přes osmadvacet procent a tržní kapitalizace firmy se aktuálně pohybuje kolem 620 milionů dolarů (14,5 miliardy korun).