Je to těžší, než jsme čekali, ale dál věříme v restart, říká Šenkypl. Groupon zatím zůstává ve ztrátě

Čeští investoři se snaží transformovat americkou společnost Groupon. Zavírají byznys v Itálii a v posledním čtvrtletí o trochu snížili ztrátu.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

dusan-senkypl2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Dušan Šenkypl, spoluzakladatel Pale Fire Capital

0Zobrazit komentáře

Od chvíle, kdy se Dušan Šenkypl a spol. rozhodli převzít otěže americké společnosti Groupon a ozdravit její byznys, bylo jasné, že to nebude snadný úkol. Teď má za sebou česko-slovenský tým, který sestavila investiční skupina Pale Fire Capital jakožto hlavní akcionář Grouponu, další kvartál, po němž se cena akcií po uzavření trhů o několik procent propadla. Kdysi výdělečný slevový portál dál zůstává ve ztrátě, byť ji meziročně opět o něco snížil, a o pár procent se meziročně propadly tržby. Groupon se navíc rozhodl zavřít svůj byznys v Itálii. Dušan Šenkypl je ale dál pozitivní.

„Přestože transformace trvá déle a je těžší, než jsem očekával, jsme i nadále odhodláni plnit náš plán. Jsem přesvědčen, že se nám podaří znovu nastartovat motory růstu a naplnit naše poslání stát se nejlepším místem pro místní zážitky a služby,“ uvedl po oznámení finančních výsledků za druhý kvartál letošního roku Dušan Šenkypl, který byl letos v květnu jmenován stálým CEO Grouponu, aby mohl pokračovat v proměně celé firmy. Investiční skupina Pale Fire Capital, za níž vedle Šenkypla stojí Jan Barta či David Holý, v Grouponu drží více než čtvrtinový podíl s aktuální hodnotou přesahující 3,5 miliardy korun.

Groupon oznámil, že ve druhém čtvrtletí dosáhly jeho příjmy 124,6 milionu dolarů (2,9 miliardy korun), což představuje meziroční pokles o tři procenta. Čistá ztráta činila 9,4 milionu dolarů (221 milionů korun), zatímco ve stejném kvartálu před rokem byla 12 milionů dolarů (282 milionů korun). Pozitivní byl upravený ukazatel EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů) ve výši 16,5 milionu dolarů (388 milionů korun). Před rokem byl 15,2 milionu dolarů (357 milionů korun). Firma zároveň zvýšila investice do marketingu, které v uplynulých třech měsících činily zhruba třetinu hrubého zisku, zatímco před rokem to byla pětina.

„Naše finanční výsledky s kladným volným peněžním tokem (free cash flow) a rostoucími lokálními tržbami v Severní Americe se výrazně zlepšily ve srovnání s obdobím před rokem,“ uvedl k výsledkům Dušan Šenkypl. V Severní Americe, což je hlavní trh celého Grouponu, činily příjmy v uplynulém kvartálu 98,4 milionu dolarů (2,3 miliardy korun), což představovalo meziroční růst o tři procenta. Aktivních zákazníků bylo na platformě v Severní Americe 10,2 milionu, což je meziroční propad o tři procenta. Naopak o sedm procent vyrostl v tomto regionu hrubý zisk, a to na 88,9 milionu dolarů (2,1 miliardy korun).

Horší výsledky Groupon reportoval za svůj mezinárodní byznys, který se meziročně propadl o jednadvacet procent a v příjmech v uplynulém kvartálu vygeneroval 26,3 milionu dolarů (618 milionů korun). O dvacet procent se meziročně propadl na 23,8 milionu (560 milionů korun) také hrubý zisk, o devatenáct procent pak počet aktivních zákazníků, kterých bylo 5,6 milionu. „Po pečlivém zvážení možností jsme se v červenci 2024 rozhodli ukončit podnikání v Itálii. Očekáváme, že v souvislosti s tímto odchodem vzniknou celkové náklady na restrukturalizaci před zdaněním ve výši až sedmi milionů dolarů,“ uvedl Šenkypl.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Spolu s ním působí v nejvyšším managementu také Jiří Ponrt (finanční ředitel), Vojtěch Ryšánek (technologický ředitel), Branislav Majorský (senior viceprezident pro příjmy), Filip Popovič (provozní ředitel), Marie Havlíčková (senior viceprezidentka pro strategii) nebo Zdeněk Linc (marketingový ředitel). V posledním měsících se společně potýkali mimo jiné také s nestabilitou celé obchodní platformy, kterou měla způsobit migrace do cloudu. Významně tím měly být ovlivněny výsledky v dubnu a nyní Šenkypl uvedl, že tyto problémy firmu opět ochromily v červenci.

„I když jsme přesvědčeni, že tento dočasný problém zvládneme vyřešit v průběhu čtvrtletí, neočekáváme, že budeme schopni vyřešit problémy dostatečně rychle, abychom se vyhnuli dopadu na naše finanční výsledky za třetí čtvrtletí, které vzhledem k rušné sezóně Things To Do závisí hlavně na červenci a srpnu,“ sdělil investorům šéf Grouponu, jehož akcie se na burze Nasdaq po včerejším oznámení a uzavření trhů propadly zhruba o osm procent. Od začátku roku si nicméně akcie s označením GRPN připisují přes osmadvacet procent a tržní kapitalizace firmy se aktuálně pohybuje kolem 620 milionů dolarů (14,5 miliardy korun).

E-shop CZC v roce 2023: Pokles tržeb o šestinu, ztráta narostla téměř trojnásobně na 360 milionů

Online prodejce elektroniky, který spadá pod skupinu Allegro, dění vysvětluje makroekonomikou i zvýšenou konkurencí včetně Kauflandu a Allegra.

Peter BrejčákPeter Brejčák

czc-1Insider

Foto: CzechCrunch

Trápení CZC pokračuje

0Zobrazit komentáře

Od doby, co si před dvěma lety původem polské Allegro pořídilo českou skupinu e-shopů v čele s Mall a CZC, byznys těchto firem dále krvácí. Nový vlastník, s jehož akciemi se obchoduje na varšavské burze, přitom dlouhodobě nechce dění v jednotlivých společnostech komentovat. A tak větší vhled do dění v online prodejci elektroniky CZC, k němuž je nyní upnutá větší pozornost, ukázala aktuálně publikovaná závěrka.

Z ní vyplývá, že CZC loni vykázalo tržby ve výši 4,1 miliardy korun, což je ve srovnání s rokem 2022 pokles o sedmnáct procent. I tak ale podle žebříčku CzechCrunche pořád za rok 2023 patřilo mezi desítku největších e-shopů v zemi. „Celkem bylo na e-shopu uskutečněno 1,1 milionu objednávek více než 559 tisíc zákazníků,“ píše společnost. V závěrce za rok 2022 přitom uvádí, že tehdy odbavila 1,2 milionu objednávek.

CZC dále píše, že obchodování bylo ovlivněné pokračujícím poklesem celého trhu online nákupů (česká e-commerce loni propadla o šest procent) v důsledku složité makroekonomické situace, zejména vysoké inflace a vyšších cen energií. To mělo nejvíc zasáhnout právě oblast prodeje elektroniky a IT, na což se e-shop zaměřuje.

Nepřímo pak z propadu svého výkonu e-shop viní i svého vlastníka. „Navíc došlo k posílení konkurenčního prostředí příchodem tržišť Kaufland a Allegro.cz, ke kterému ke konci roku také přispěly aktivity asijských e-shopů Shein a Temu. Konkurence byla rovněž zesílená snahou o snižování stavu zásob u významných hráčů na trhu,“ pokračuje CZC.

ecomm24-1

Přečtěte si také100 největších e-shopů: Mall padá, předběhl ho Rohlík a Datart100 největších e-shopů Česka: Alza vládne, Rohlík a Datart předběhly Mall, do špičky pronikla i Tesla

Nejen toto dění se ale kromě propadu prodejů podepsalo na výrazném navýšení ztráty – za rok 2023 šlo o 356 milionů korun, rok předtím o 130 milionů. Meziroční zvýšení tak bylo o 274 procent. „Ztráta byla způsobena jednak nižší dosaženou hrubou marží z důvodu nižších tržeb a intenzivní konkurence, jednak i zaúčtovanou opravnou položkou k softwaru v částce 121 milionů korun“ vysvětluje CZC.

CzechCrunch oslovil Allegro se souvisejícími dotazy i o bližší vysvětlení opravní položky. „Meziroční zvýšení ztráty CZC souvisí s širším přeceněním mezinárodních aktivit skupiny Allegro, které je vysvětleno ve výroční konsolidované zprávě. V oblasti zveřejňování informací se CZC přizpůsobuje zásadám celé skupiny, a kromě prezentovaných dat skupiny nezveřejňuje detailní informace související s provozními KPIs (ukazatele výkonnosti – pozn. red.),“ reagoval stroze ředitel komunikace Allegro Group Marcin Gruszka.

V závěrce CZC dále vysvětluje, že na nižší tržby reagovalo hledáním úspor v provozní oblasti a mělo se soustředit na efektivnost výkonnostního marketingu, optimalizovat síť vlastních prodejen se zaměřením na ty s nejvyšší profitabilitou a rovněž stěhováním skladu z logistického centra v Rudné do skladu v Jirnech, který sdílelo se sesterským Mallem. Kromě toho měl e-shop optimalizovat své skladové zásoby, které se meziročně podařilo snížit o 204 milionů korun, tedy o 27 procent.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Sledovat vývoj v CZC do budoucna takto podrobně již nebude možné. K 1. lednu letošního roku společnost CZC.cz s.r.o. oficiálně zanikla tím, že se spojila s nástupnickou společností Internet Mall a.s., která se následně přejmenovala na Allegro Retail a.s. Takže zatímco doteď CZC publikovalo své hospodářské výsledky samostatně, nyní už budou jeho aktivity „schované“ ve skupině s dalšími e-shopy včetně Mallu.

Pro zákazníky se však tímto nic nemění, upozorňuje firma. „Obchodní aktivity CZC a samotná značka zůstávají zachovány i v nástupnické společnosti. Cílem je nadále posilovat pozici CZC na platformě Allegro.cz, zaměřené na partnerský prodej,“ píše v závěrce. Jak doplňuje, mezi další důležité faktory budoucího vývoje patří pokračující zefektivňování provozu a zjednodušování interních procesů s cílem dosáhnout vyšší profitability.

czc

Přečtěte si takéCZC zvoní umíráček. Kdysi e-shop geeků má přijít o klíčové funkceCZC zvoní umíráček. Kdysi byl e-shopem geeků, teď má přijít i o nejoblíbenější funkce

mk_tk_roivenue

Přečtěte si takéČeský startup koupili Holanďané. Teď míří do USA a mění vedeníČeský startup koupili Holanďané, teď dál roste. Míří do Ameriky a mění své vedení

Navzdory tomu se obrat nekonal a celá Mall Group s Allegrem v Česku během prvních tří měsíců roku propálily půl miliardy korun. Allegro následně u Mallu a CZC v březnu opět odepsalo účetní hodnotu v miliardách korun, v dubnu pak v těchto firmách propustilo více než stovku lidí.

Na základě zákulisních informací a zpráv o končících funkcích, pro které bylo CZC mezi zákazníky populární, pak vyvstala otázka, zda CZC nezvoní umíráček. Některá média pak přišla se zprávou, že se Allegro chystá vypnout CZC možná už i během letošního léta, na což ale společnost reagovala, že začala vyvíjet nový CZC shop na své platformě, což znamená, že zákazníci mohou nakupovat produkty, které jsou dostupné na CZC, také na tržišti Allegra.