Klientovi chyběl nástroj pro komunitní management. Tak ho česko-slovenský startup stvořil a získává na něj miliony

Tomáš Jasovský, zakladatel startupu AhoyConnect

Foto: AhoyConnect

Idea, výzkum trhu, vývoj základního produktu, uvedení na trh, získání první investice, iterace, hledání use-casů, objevení nového trhu s velkým potenciálem, spin-off produktu a další investice ve výši 65 milionů korun, která je jen začátkem cesty dobývání globálního trhu. I takto se dá popsat dosavadní vývoj česko-slovenského datově-analytického startupu AhoyConnect, za nímž stojí Slovák Tomáš Jasovský.

Původní produkt nesl název AhoyTeam a byl zaměřen na automatizaci rutinních činností manažerů týmů, které fungují odkudkoliv. Ostatně sám Jasovský měl s tímto druhem práce dlouholeté zkušenosti, kdy například z Prahy pracoval pro americké společnosti. Ještě v průběhu loňského roku startup hledal různé možnosti, kde by dokázal být manažerům maximálně nápomocný.

Nástroj tak využívaly například týmy v marketingu, při zpracování obchodních leadů nebo HR na nábor nových zaměstnanců. „Vyvíjeli jsme nástroj na automatizaci rutinních procesů v remote firmách. Hledali jsme use casy, které bychom zvládali škálovat a postavit celý produkt kolem nich. Jedním z našich klientů byl community manager z InVision – právě v této oblasti jsme si uvědomili zajímavý potenciál,“ popisuje Jasovský v rozhovoru pro CzechCrunch.

Když totiž Ahoy chtěl pomoci automatizovat procesy v komunitním managementu, narazil na to, že pro toto oddělení zatím na trhu neexistují žádné specializované nástroje, které by manažerům dávaly dostatečně dobrá data nebo reporty. Tím pádem samotní komunitní manažeři nedokázali ve firmě dokázat svou přidanou byznysovou hodnotu.

team-pic1920x1080-min

Tým startupu AhoyConnect

Foto: AhoyConnect

V letošním březnu tak čtyřčlenný tým začal pracovat na novém produktu, jenž se stal spin-offem původního AhoyTeam s mnoha dalšími rozšířenými funkcemi zaměřenými právě na potřeby komunitních manažerů. Jasovský a ostatně i investoři věří, že právě tady našli obrovský potenciál na změnu zaběhnutých pořádků.

Dnes už totiž technologické firmy – od SaaS startupů přes výrobce hardwarů až po e-commerce – běžně pracují s budováním komunity. U nás hlavně za účelem zjednodušení náboru zaměstnanců, americké společnosti pak často s cílem hledat nové potenciální klienty nebo zvyšování loajality stávajících zákazníků. Všechny tyto případy v konečném důsledku umožňují dané firmě růst a budovat svůj byznys.

„Komunitní manažeři doteď řešili administraci, většinu času trávili komunikací s členy komunity a často jen reaktivně. Tato oddělení jsou ve firmách malé v poměru, o jak velké komunity musí pečovat. My jim chceme pomoct v tom, aby lépe pochopili, kdo jsou lidé v jejich komunitě, kdo je jak zapojený do konverzací a na kterých platformách se o čem mluví. Na základě dat jim pak pomůžeme ve škálování a budování zdravé komunity,“ popisuje Jasovský.

Chybějící nástroj pro management komunit

Zatímco na trhu už delší dobu existují nástroje, které například usnadňují práci marketingovým nebo obchodním oddělením tím, že pro manažery spojují data z různých platforem na jedno místo (což ulehčuje tvorbu i revizi strategických rozhodnutí), v komunitním managementu takový nástroj chybí.

Lidé, kteří jsou ve firmách odpovědní za tuto oblast, přitom často komunity budují přes několik kanálů zároveň, například na Slacku, Discordu, platformách Forum, Twitteru a LinkedInu, newsletterech posílaných přes Mailchimp i nástrojích na online konference. A byť z každé z těchto platforem získají nějaká data a insighty, pro své interní potřeby je vůbec nedokáží přepojit na jednom místě.

Právě to jedna ze základních funkcionalit, které nabízí AhoyConnect, jenž funguje jako data intelligence nástroj. Díky propojení dat z různých zdrojů tak mohou manažeři lépe chápat, co se v jejich komunitě děje, kdo jsou jednotliví lidi, jak se chovají a propojovat je přes všechny kanály. Základní přehled dat následně umožňuje analýzy sentimentu, trendů, predikcí, ale také označování nevhodného obsahu, který mohou někteří členové komunity šířit.

„Díky datům tak komunitní manažeři budou mít konkrétní metriky a sílu ukázat, jakou přidanou hodnotu byznysu přináší. Tito manažeři svými aktivitami mohou podpořit například marketing nebo sales,“ popisuje Jasovský s tím, že cílem AhoyConnect je stát se tím, co je například Salesforce pro obchodníky nebo HubSpot pro marketing.

Na základě získaných dat pak AhoyConnect dokáže procesy v rámci budování komunity automatizovat – úvodní onboarding nových členů komunitních platforem, identifikaci nejaktivnějších členů a jejich odměňování nebo zajišťování feedbacku zákazníků či účastníků online eventů. Následné reporty propojené například s daty obchodního týmu pak mohou kvantifikovat přesný dopad jednotlivých kroků.

Samotný nástroj má aktuálně první firemní zákazníky, zatím ale funguje v uzavřeném pilotu, kdy se něm tým ladí poslední detaily podle zkušeností konkrétních manažerů. Předtím, než se AhoyConnect otevře trhu naplno, chce takovým způsobem vyřešit svůj product market fit. Do budoucna přitom počítá, že jeho zákazníci budou hlavně velké společnosti s komunitami čítajícími desítky i stovky tisíc členů.

Investice 65 milionů korun

Této vizi ostatně věří také investoři. Tuzemský fond Kaya spadající pod Enern a polské Inovo Ventures Partners s přispěním prvního investora, českého fondu Lighthouse, jenž do startupu loni vložil 13 milionů korun, do AhoyConnect investovaly celkem tři miliony dolarů, bezmála 65 milionů korun.

„V dnešní době, kdy je většina tradičních marketingových technik a kanálů zcela vytěžených, se stále více firem obrací na komunity. Ty představují jeden z mála nezpenetrovaných organických kanálů a v budoucnosti budou základním pilířem každé firmy a produktu. AhoyConnect pomáhá pochopit, měřit a rozvíjet hodnotu komunit pro firmy,“ popisuje důvody investice Tomáš Obrtáč, jeden z partnerů fondu Kaya.

„Tato transakce se svou náročností vymykala běžným seedovým investicím realizovaným v poslední době u nás, a to nejen s ohledem na současné vyjednávání se třemi různými investičními fondy z ČR i zahraničí, ale také kvůli specifickému strukturování dealu s cílem usnadnit společnosti expanzi v zámoří. O řešení vyvíjené týmem AhoyConnect je ve světě obrovský zájem a my jsme nadšení, že jsme mu na cestě ke globálnímu úspěchu mohli pomoci,“ říká Tomáš Ditrych, zakladatel a managing partner advokátní kanceláře Mavericks.

ahoyconnect-platforma-min

Platforma AhoyConnect

Foto: AhoyConnect

Získané prostředky chce AhoyConnect využít hlavně na další škálování týmu, který za poslední dva měsíce vzrostl ze čtyř na čtrnáct lidí pracujících odkudkoliv na světě. V nejbližší době chystá rozšíření na dvojnásobek, zejména v produktovém vývoji, obchodních pozicích včetně péče o zákazníky a datovém oddělení.

AhoyConnect posílený investicí čeká ještě dlouhá cesta. Že startup kráčí správným směrem, však ví už teď. „Během tří měsíců, co jsme začali nový produkt vyvíjet, jsme získali už dvě nabídky na akvizici od firem s miliardovými valuacemi. To je jednoznačně zajímavá validace produktu, my s ním však máme velké plány. Go big or go home,“ říká Jasovský.

„Žhavost“ komunitních platforem ostatně potvrzují i další investice globálně známých fondů. Například Index Ventures a Greyscale investovaly 52 milionů dolarů do startupu Common Room, Felicis Ventures a Seven Seven Six pak vedly investiční kolo Series A ve výši 16 milionů dolarů do firmy Commsor. „Právem se v kuloárech startupového a investičního světa mluví o komunitních platformách jako o the next big thing v marketingu,“ dodává Jasovský.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.