Klientovi chyběl nástroj pro komunitní management. Tak ho česko-slovenský startup stvořil a získává na něj miliony

Peter BrejčákPeter Brejčák

ahoyconnect

Foto: AhoyConnect

Tomáš Jasovský, zakladatel startupu AhoyConnect

0Zobrazit komentáře

Idea, výzkum trhu, vývoj základního produktu, uvedení na trh, získání první investice, iterace, hledání use-casů, objevení nového trhu s velkým potenciálem, spin-off produktu a další investice ve výši 65 milionů korun, která je jen začátkem cesty dobývání globálního trhu. I takto se dá popsat dosavadní vývoj česko-slovenského datově-analytického startupu AhoyConnect, za nímž stojí Slovák Tomáš Jasovský.

Původní produkt nesl název AhoyTeam a byl zaměřen na automatizaci rutinních činností manažerů týmů, které fungují odkudkoliv. Ostatně sám Jasovský měl s tímto druhem práce dlouholeté zkušenosti, kdy například z Prahy pracoval pro americké společnosti. Ještě v průběhu loňského roku startup hledal různé možnosti, kde by dokázal být manažerům maximálně nápomocný.

Nástroj tak využívaly například týmy v marketingu, při zpracování obchodních leadů nebo HR na nábor nových zaměstnanců. „Vyvíjeli jsme nástroj na automatizaci rutinních procesů v remote firmách. Hledali jsme use casy, které bychom zvládali škálovat a postavit celý produkt kolem nich. Jedním z našich klientů byl community manager z InVision – právě v této oblasti jsme si uvědomili zajímavý potenciál,“ popisuje Jasovský v rozhovoru pro CzechCrunch.

Když totiž Ahoy chtěl pomoci automatizovat procesy v komunitním managementu, narazil na to, že pro toto oddělení zatím na trhu neexistují žádné specializované nástroje, které by manažerům dávaly dostatečně dobrá data nebo reporty. Tím pádem samotní komunitní manažeři nedokázali ve firmě dokázat svou přidanou byznysovou hodnotu.

team-pic1920x1080-min

Foto: AhoyConnect

Tým startupu AhoyConnect

V letošním březnu tak čtyřčlenný tým začal pracovat na novém produktu, jenž se stal spin-offem původního AhoyTeam s mnoha dalšími rozšířenými funkcemi zaměřenými právě na potřeby komunitních manažerů. Jasovský a ostatně i investoři věří, že právě tady našli obrovský potenciál na změnu zaběhnutých pořádků.

Dnes už totiž technologické firmy – od SaaS startupů přes výrobce hardwarů až po e-commerce – běžně pracují s budováním komunity. U nás hlavně za účelem zjednodušení náboru zaměstnanců, americké společnosti pak často s cílem hledat nové potenciální klienty nebo zvyšování loajality stávajících zákazníků. Všechny tyto případy v konečném důsledku umožňují dané firmě růst a budovat svůj byznys.

„Komunitní manažeři doteď řešili administraci, většinu času trávili komunikací s členy komunity a často jen reaktivně. Tato oddělení jsou ve firmách malé v poměru, o jak velké komunity musí pečovat. My jim chceme pomoct v tom, aby lépe pochopili, kdo jsou lidé v jejich komunitě, kdo je jak zapojený do konverzací a na kterých platformách se o čem mluví. Na základě dat jim pak pomůžeme ve škálování a budování zdravé komunity,“ popisuje Jasovský.

Chybějící nástroj pro management komunit

Zatímco na trhu už delší dobu existují nástroje, které například usnadňují práci marketingovým nebo obchodním oddělením tím, že pro manažery spojují data z různých platforem na jedno místo (což ulehčuje tvorbu i revizi strategických rozhodnutí), v komunitním managementu takový nástroj chybí.

Lidé, kteří jsou ve firmách odpovědní za tuto oblast, přitom často komunity budují přes několik kanálů zároveň, například na Slacku, Discordu, platformách Forum, Twitteru a LinkedInu, newsletterech posílaných přes Mailchimp i nástrojích na online konference. A byť z každé z těchto platforem získají nějaká data a insighty, pro své interní potřeby je vůbec nedokáží přepojit na jednom místě.

Právě to jedna ze základních funkcionalit, které nabízí AhoyConnect, jenž funguje jako data intelligence nástroj. Díky propojení dat z různých zdrojů tak mohou manažeři lépe chápat, co se v jejich komunitě děje, kdo jsou jednotliví lidi, jak se chovají a propojovat je přes všechny kanály. Základní přehled dat následně umožňuje analýzy sentimentu, trendů, predikcí, ale také označování nevhodného obsahu, který mohou někteří členové komunity šířit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Díky datům tak komunitní manažeři budou mít konkrétní metriky a sílu ukázat, jakou přidanou hodnotu byznysu přináší. Tito manažeři svými aktivitami mohou podpořit například marketing nebo sales,“ popisuje Jasovský s tím, že cílem AhoyConnect je stát se tím, co je například Salesforce pro obchodníky nebo HubSpot pro marketing.

Na základě získaných dat pak AhoyConnect dokáže procesy v rámci budování komunity automatizovat – úvodní onboarding nových členů komunitních platforem, identifikaci nejaktivnějších členů a jejich odměňování nebo zajišťování feedbacku zákazníků či účastníků online eventů. Následné reporty propojené například s daty obchodního týmu pak mohou kvantifikovat přesný dopad jednotlivých kroků.

Samotný nástroj má aktuálně první firemní zákazníky, zatím ale funguje v uzavřeném pilotu, kdy se něm tým ladí poslední detaily podle zkušeností konkrétních manažerů. Předtím, než se AhoyConnect otevře trhu naplno, chce takovým způsobem vyřešit svůj product market fit. Do budoucna přitom počítá, že jeho zákazníci budou hlavně velké společnosti s komunitami čítajícími desítky i stovky tisíc členů.

Investice 65 milionů korun

Této vizi ostatně věří také investoři. Tuzemský fond Kaya spadající pod Enern a polské Inovo Ventures Partners s přispěním prvního investora, českého fondu Lighthouse, jenž do startupu loni vložil 13 milionů korun, do AhoyConnect investovaly celkem tři miliony dolarů, bezmála 65 milionů korun.

„V dnešní době, kdy je většina tradičních marketingových technik a kanálů zcela vytěžených, se stále více firem obrací na komunity. Ty představují jeden z mála nezpenetrovaných organických kanálů a v budoucnosti budou základním pilířem každé firmy a produktu. AhoyConnect pomáhá pochopit, měřit a rozvíjet hodnotu komunit pro firmy,“ popisuje důvody investice Tomáš Obrtáč, jeden z partnerů fondu Kaya.

„Tato transakce se svou náročností vymykala běžným seedovým investicím realizovaným v poslední době u nás, a to nejen s ohledem na současné vyjednávání se třemi různými investičními fondy z ČR i zahraničí, ale také kvůli specifickému strukturování dealu s cílem usnadnit společnosti expanzi v zámoří. O řešení vyvíjené týmem AhoyConnect je ve světě obrovský zájem a my jsme nadšení, že jsme mu na cestě ke globálnímu úspěchu mohli pomoci,“ říká Tomáš Ditrych, zakladatel a managing partner advokátní kanceláře Mavericks.

ahoyconnect-platforma-min

Foto: AhoyConnect

Platforma AhoyConnect

Získané prostředky chce AhoyConnect využít hlavně na další škálování týmu, který za poslední dva měsíce vzrostl ze čtyř na čtrnáct lidí pracujících odkudkoliv na světě. V nejbližší době chystá rozšíření na dvojnásobek, zejména v produktovém vývoji, obchodních pozicích včetně péče o zákazníky a datovém oddělení.

AhoyConnect posílený investicí čeká ještě dlouhá cesta. Že startup kráčí správným směrem, však ví už teď. „Během tří měsíců, co jsme začali nový produkt vyvíjet, jsme získali už dvě nabídky na akvizici od firem s miliardovými valuacemi. To je jednoznačně zajímavá validace produktu, my s ním však máme velké plány. Go big or go home,“ říká Jasovský.

„Žhavost“ komunitních platforem ostatně potvrzují i další investice globálně známých fondů. Například Index Ventures a Greyscale investovaly 52 milionů dolarů do startupu Common Room, Felicis Ventures a Seven Seven Six pak vedly investiční kolo Series A ve výši 16 milionů dolarů do firmy Commsor. „Právem se v kuloárech startupového a investičního světa mluví o komunitních platformách jako o the next big thing v marketingu,“ dodává Jasovský.

Pozná nemoc pohledem do vašich očí. Česká umělá inteligence Aireen je i díky tomu Nápadem roku

Iva BrejlováIva Brejlová

Hlaváček_Jan

Foto: Aireen

Jan Hlaváček, CEO společnosti Aireen

0Zobrazit komentáře

Dlouhé hledění do očí netřeba. S Aireen trvá vše podstatné do 30 sekund. A přesto vám může změnit život. Během takové doby totiž pozná, jestli se ve vašich očích neukazují známky nemoci, která se skrývá v těle úplně jinde a již by lékaři za jiných okolností našli až v době, kdy by byla mnohem rozvinutější. Aireen se právě stala Vodafone Nápadem roku, tedy oficiálně jednou z myšlenek, které mají potenciál změnit svět.

„Aireen je rozhodně ona,“ usmívá se Jan Hlaváček, ředitel startupu. Její jméno je složeninou označení AI, tedy umělé inteligence, a slova screen, které může mimo jiné znamenat i vyšetření. Stejně jako Aireen shodou okolností zní v angličtině jméno Irena, a tak tu o ní jednoznačně přemýšlejí v ženském rodě.

Právě ona díky záběrům takzvané fundus kamery – přístroje, který mají k dispozici oční lékaři – umí dohlédnout na oční sítnici. Protože je dobře trénovaná, rozumí tečkám a útvarům, které se tu můžou objevit. Jenže každá tečka, podle toho jak vypadá a jakou má barvu, může značit poškození cév, které jinde v těle okem viditelné nejsou. A které můžou znamenat zásadnější nemoc.

Aireen umožňuje včasný záchyt nemocí již během prvotního kontaktu s lékařem. Zatím klinické zkoušky stvrdily její schopnost odhalovat změny způsobené cukrovkou, které by jinak mohly vést i ke ztrátě zraku. Tím se stala prvním registrovaným zdravotnickým prostředkem svého druhu v České republice a zároveň jedním z prvních celosvětově.

aireen

Foto: Aireen

Vyšetření pomocí technologie od Aireen

Aktuálně ji používají odborná pracoviště NeoVize v Praze a Brně, ovšem jejím cílem je dostat se do dalších a pak i do světa. Trh může být obrovský. V současné době tým pracuje na vývoji a následné certifikaci detekce Alzheimerovy choroby, zeleného zákalu a makulární degenerace. „Naší ambicí je napomoci řešit globální problém se stárnutím populace, rostoucím výskytem civilizačních chorob a náklady na jejich léčbu,” dodává Jan Hlaváček.

Česká umělá inteligence Aireen se mimo jiné dostala i do našeho výběru CC25, v rámci kterého jsme hledali pětadvacet startupů, jež mají slibnou budoucnost a vyplatí se je v následujících letech sledovat. Stojí tedy po boku firem jako Productboard, ShipMonk, iPrice, Fitify, Rohlik.cz a dalších. Celý seznam naleznete na cc25.cz.

Měnit svět kolem sebe

Aireen se svými výsledky i plány ovládla už 14. ročník soutěže Vodafone Nápad roku, kde byl CzechCrunch mediálním partnerem. Získala mimo jiné i speciální cenu Kooperativy. Její konkurence čítala na 140 inovativních projektů z České republiky a Slovenska. „Moderní technologie hrají v těchto projektech důležitou roli a díky nim se svět kolem nás mění k lepšímu,” komentuje výsledky Michal Müller, obchodní ředitel pro firemní zákazníky Vodafonu.

Druhé místo a současně titul Huawei startup roku porotci přidělili Martinu Jarešovi a jeho nástroji Foxdeli, který e-shopům řeší starosti s distribucí zboží. Třetí místo obsadila Vanda Seidelová s mobilní aplikací Twigsee určenou pro předškolní vzdělávání. Speciální cenu týdeníku Ekonom získal Ilya Novodvorskiy s aplikací Readmio, která pomáhá rodičům či učitelům oživit předčítání knížek zvukovým doprovodem díky rozpoznávání řeči.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Oceněné projekty se přitom už dokázaly na trhu uplatnit. Zatím minimálně tak, jak zaujaly investory. Foxdeli už na začátku loňska získalo přes 10 milionů korun. Twigsee investoři právě poslali 13 milionů, celkově už přes 21 milionů korun. A Readmio získalo před pár měsíci 13 milionů korun.

Aireen na další rozvoj od investorů získala jeden milion dolarů, tedy přes dvacet milionů korun. Teď má díky vítězství v soutěži dalších 300 tisíc korun a stejně jako další oceněné startupy také mentoring od zkušených expertů z oblasti podnikání, marketingu či práva. Získá i věcné ceny v hodnotě 5,5 milionu korun, mediální podporu a v neposlední řadě možnost ucházet se o pozornost investorů.

celkovy-vitez-14-rocniku-vodafone-napad-roku-2021-jan-hlavacek-z-aireen_v1

Foto: Vodafone Nápad roku

Aireen, celkový vítěz 14. ročníku Vodafone Nápad roku

„O investici má podle našeho průzkumu zájem 76 procent přihlášených týmů, což je dobrý důkaz jejich zdravých ambicí. Celkem už projekty, které prošly soutěží, získaly investice ve výši 276 milionů korun. Jsme rádi, že je můžeme podpořit na cestě za jejich podnikatelským snem, abychom v budoucnu mohli být hrdí na to, kolik úspěšných inovativních firem z Česka a Slovenska pochází,“ popsal zakladatel soutěže Martin Kešner.

dexter-showtime-michael-c-hall-2

Přečtěte si takéSériový vrah Dexter je zpátky. Vyšel trailer na novou řadu seriáluSériový vrah Dexter je zpátky – znovu. Vyšel první trailer pokračování s podtitulem Zmrtvýchvstání

Další ocenění s názvem Arch Summit získal dostal projekt Nilmore Mikuláše Hurty. Ten mění způsob, jakým se lidé oblékají. Jde o cirkulární oblečení z nového textilního materiálu, které se po obnošení vrátí, zrecykluje a vyrobí nové. Výsledkem je nižší spotřeba vody, menší uhlíková stopa a nulový odpad.

Dosavadních 14 ročníků soutěže Vodafone Nápad roku se zúčastnilo přes dva tisíce projektů. Mezi ty předchozí úspěšné patří mezi dalšími například startupy Miomove, Sense Arena nebo Neuron Soundware.

CC25