Magu má hodnotu přes půl miliardy. Odmítl jsem velkou nabídku, říká zakladatel nápoje

Zájem ulít si k sobě část trhu zdravých nápojů mají i nadnárodní hráči. Zakladatel Magu Marek Siwy ale věří, že potenciál jeho firmy je velký.

Iva BrejlováIva Brejlová

marek-siwy-boxed-magu

Foto: Magu

Marek Siwy a kombucha. Základní kameny společnosti Magu

0Zobrazit komentáře

Může říct, že jeho nápad stojí za 625 milionů korun. Takovou valuaci totiž právě získal český projekt Magu: symbiotická kultura bakterií a kvasinek, která se vyrábí, tedy zraje, ve velkém. Letos hodlá prodat milion lahví a z Česka je brzy vyvážet i do zahraničí. Zájem o nápoj po zákaznících projevují i investoři. Zakladatel firmy Marek Siwy už několik zajímavých rozhovorů hlásil, ale poslední nabídka, která přistála na jeho stole, se mu odmítala o něco hůř než předchozí. Za podíl ve firmě mu totiž investor nabídl tolik peněz, že valuace jeho projektu vystřelila na 25 milionů eur.

„Mimo peníze, které nám byly nabídnuty, zde měla být pomoc při našem plánovaném vstupu na německý trh, distribuce nově připravovaného produktu a výstavba nové továrny, kterou plánujeme,“ říká Siwy. Od koho nabídka přišla, říct nemůže. Naznačuje ale, že jde o nadnárodního hráče. A k tomu vysvětluje, že zájemce firmě nabídl odkup minoritního podílu s opcí majority do pěti let.

„Nabídka z našeho pohledu nereflektovala potenciál naší firmy,“ myslí si Siwy. „Zároveň jsme si v průběhu procesu uvědomili, že vstup nadnárodního hráče by znamenal budoucí prodej, kterému se od začátku bráníme,“ dodává.

Magu si pro letošek vytyčilo jako cíl prodat milion lahví. K tomu, aby číslo firma překročila, se podle aktuálního vyjádření přibližuje. Navíc hlásí, že proti loňsku čeká víc než trojnásobný nárůst tržeb. A ty se za rok 2021 dostaly na 35 milionů korun.

kultura-kombuchy-magu

Foto: Magu

Kultura, ze které se vytváří kombucha Magu, má houbovitou konzistenci

Veškeré prostředky teď firma směřuje ke zvyšování výrobních kapacit, ale i k vývoji nové produktové řady. Na té pracuje posledních 16 měsíců. Vedle toho hodlá zkraje příštího roku vstoupit na německý trh, což je plán, který chtěla uskutečnit už dřív, ale nakonec ho Siwy raději odsunul s tím, že nejdřív chce využít potenciál toho domácího.

Na čekačce

Magu je značka pro nápoj, který se označuje jako kombucha. Jde o symbiotickou kulturu bakterií a kvasinek, jejichž působením při kvašení vzniká produkt, který má mít na lidské zdraví pozitivní vliv. Vědci ho zatím stále zkoumají, ale kupující už jej od počátku vychvalují. Produkované aktivní enzymy a organické kyseliny mají regulovat střevní mikrobiom a udržovat zdravou rovnováhu bakterií ve střevě.

V překladu to znamená, že kombucha působí pro začátek především projímavě. Ale i to je důvod, proč ji někteří lidé vyhledávají. Siwy proto doslova říká, že je třeba k Magu přistupovat s respektem. I proto lahve pro zákazníky přepočítává na dávky.

Pozitivními účinky si je Siwy jistý – tedy pokud je zajištěn ten správný způsob výroby, vysvětluje. Což zahrnuje v jeho případě dva týdny kultivace, další tři nebo čtyři fermentace a na závěr minimálně týden zrání. A to zas znamená specifické nároky při výrobě.

Dlouhé zrání má – i přes dva roky ostrého fungování – za následek skutečnost, že někdy Magu prostě není k dostání. To když nová várka není hotová ve chvíli, kdy už se vyprodala ta stará. Firma tak na své produkty dosud občas zapíná virtuální čekací listiny.

Siwy už letos na jaře zmínil, že dřív odmítl nabídku na odkup minoritního podílu za miliony eur od jednoho z největších evropských potravinářských koncernů i podobný návrh od investorské skupiny. Zatím prý totiž není ten správný čas.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina

Diskuze (0)

Novinka

Anonym