Mistr světa Blaise Matuidi rozjel vlastní investiční fond. Přilákal do něj i další fotbalové hvězdy

Francouzský středopolař toho za svou kariéru dokázal opravdu dost. A teď se pokusí uspět i na startupové scéně.

Francouzský fotbalista Blaise Matuidi v dresu italského Juventusu

Pomohl svému národnímu týmu k zisku zlaté medaile z nejprestižnějšího šampionátu – mistrovství světa. Několikrát se dočkal celkového klubového vítězství ve francouzské lize, a to v dobách, kdy hájil barvy PSG. Francouzský středopolař Blaise Matuidi tak toho za svou kariéru dokázal opravdu dost. A teď se pokusí uspět i na startupové scéně.

Čtyřiatřicetiletý fotbalista, který momentálně hraje v zámořské lize za Inter Miami, spustil vlastní investiční fond Origins, pomocí kterého chce financovat začínající firmy v Evropě i Spojených státech. Možná zajímavější zprávou než samotné založení fondu je ale skutečnost, koho do jeho investorských řad dokázal přilákat. Není tam totiž jedinou fotbalovou hvězdou.

Na úvod zahájil partnerství s více než pěti desítkami světových sportovců z různých disciplín, nejvíce však vyniká francouzský fotbalista N’Golo Kanté (Chelsea), argentinský střelec Paulo Dybala (Juventus) a francouzský útočník Olivier Giroud (AC Milan). I tito špičkoví fotbalisti se měli zapojit do budování počátečního kapitálu, který má činit zhruba patnáct milionů dolarů s tím, že se investice budou pohybovat v rozmezí 100 až 500 tisíc dolarů. Součástí je mimo jiné francouzský sázkový gigant FDJ Group.

„Jsem hrdý na to, že se nám podařilo spojit mé přátele ze světa sportu a úspěšné podnikatele kolem projektu a vize, která ještě nikdy nebyla tak relevantní a která financuje technologické lídry zítřka a zároveň jim přináší potřebné zviditelnění,“ řekl Matuidi pro server Business Insider. Spoluzakladatelem fondu Origins je Salomon Aiach, německý investor z firmy Earlybird.

Vzhledem k tomu, že Matuidiho fond teprve začíná, nedá se zatím hovořit o žádných významných zářezech (v portfoliu má prý dvě firmy). Cílem ale je, aby zainteresovaní sportovci (respektive investoři) dokázali také využívat svého vlivu na sociálních sítích a pomocí něj pomáhat startupům zviditelňovat produkty, aby se dostaly k co největšímu počtu zákazníků. A to je přístup, který v dnešním světě evidentně funguje.

Zajímavým příkladem z nedávných dní je například Instagram (a Facebook) legendárního fotbalisty Davida Beckhama, byť teda z jiného soudku. Předal totiž své účty dětské doktorce z ukrajinského Charkova, aby jeho základně sledujících, která čítá zhruba 72 milionů členů, ukazovala, jak tristní jsou podmínky pro rodičky a novorozence v těžce ostřelovaném městě.

O dosahu na sociálních sítích pak nejvíce ví Cristiano Ronaldo, jeden z nejlepších fotbalistů planety, který se začátkem února stal nejsledovanějším člověkem na Instagramu – má už přes 417 milionů sledujících. A mimo jiné si tím i velmi slušně přivydělává. „Influence marketing je nový způsob reklamy. Koupíte si výrobek, protože jste viděli někoho, kdo se vám líbí a kdo ho používá. A to vás přiměje si ho koupit,“ dodává Aiach.

Blaise Matuidi ale není zdaleka jediným sportovcem, který je zároveň i investorem. Jedním z příkladů může být basketbalista LeBron James, který i držel podíl ve značce Beats by Dre, než ji koupil Apple. Mimochodem má také část fotbalového Liverpoolu a hokejového týmu Pittsburgh Penguins.

Filip Houska

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.