Nová síla pro Reflex Capital Ondřeje Fryce. Ve třetím fondu má na startupy přes půl miliardy

Nechceme mít velký fond, říká zakladatel Ondřej Fryc. Podle něj takto v Reflex Capital lépe vědí, co se v podpořených startupech děje.

Peter BrejčákPeter Brejčák

frycInsider

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Zakladatel investičního fondu Reflex Capital Ondřej Fryc

0Zobrazit komentáře

Pro někoho je předvánoční shon synonymem přeplněných obchodů a nakupování dárků na poslední chvíli. Pro Ondřeje Fryce se ale poslední týdny v roce nesou ve znamení uzavírání investic – hodně startupů chce totiž stihnout ještě před koncem prosince. Na takové transakce má Fryc společně se svými partnery ve venture kapitálovém fondu Reflex Capital i novou sílu. Uzavřel svůj třetí fond o velikosti dvaadvacet milionů eur, tedy bezmála 540 milionů korun.

Jde o podobnou částku, jakou měl i druhý fond Reflexu. „Původně jsme chtěli dvacet milionů, nakonec jsme upsali dvaadvacet, ale investory jsme také odmítali,“ říká pro CzechCrunch Fryc, jenž založil e-shop Mall a investování do startupů se věnuje naplno od roku 2016. „Nechceme mít velký fond, při naší typické investici mezi jedním až dvěma miliony eur nám malý fond víc umožňuje vědět, co se ve startupech děje, a aktivně jim pomáhat. Nechceme mít pasivní investice ve stovce firem,“ vysvětluje.

Podle Fryce může dvaadvacet milionů eur vypadat na první pohled jako malá částka, některé fondy z Česka mají objem prostředků i několikanásobně větší. „My na velikost nehrajeme. V čem s ostatními soutěžíme, je návratnost investic pro naše investory,“ popisuje s tím, že u venture kapitálových investic první fond Reflexu dosahoval průměrného výnosu přes třicet procent ročně.

Fond obecně investuje částky kolem jednoho milionu eur, někdy ke hranici dvou milionů, tedy přibližně pětadvacet až padesát milionů korun. Posledně se Reflex účastnil největšího letošního kola označovaného jako Series A v regionu střední a východní Evropy, když přes 700 milionů získala datová Keboola, a také nedávno vedl investiční kolo do startupu Digitoo, jenž digitalizuje účetnictví.

Do portfolia Reflexu spadá například česká fitness aplikace Fitify, aplikace VOS.health pro zlepšování duševního zdraví, startup Convertim, jenž e-shopům pomáhá s dokončením nákupu, či Choice, digitalizující restaurace. Mezi již takzvaně exitované, tedy prodané startupy Reflexu patří například designérský nástroj Avocode, Brand Embassy z oblasti zákaznické péče, vývojářské Apiary či nástroj pro týmovou spolupráci Samepage.

Velkým „zářezem“ Reflexu byl Smartlook, který firmám pomáhá chápat chování uživatelů. Brněnskou firmu letos odkoupil technologický gigant Cisco podle zdrojů CzechCrunche za více než miliardu korun, za což Reflex získal ocenění za investiční trefu roku v soutěži Startup Awards. Podobně na tom byl také prodej společnosti Webnode pro tvorbu webů.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina