Ochrana přírody přes inkoust. Francouzský designér navrhuje ekologická loga firem

Filip HouskaFilip Houska

coca-cola-bottle
0Zobrazit komentáře

Apple, Coca-Cola, McDonald’s nebo Nike. Všichni tito nadnárodní giganti denně po celém světě prodají miliony svých produktů, což současně znamená, že denně odbaví i miliony obalů, v nichž jsou produkty zákazníkům doručovány. Mnozí si to nemusí vůbec uvědomovat, ale každý takový obal prochází specifickými výrobními procesy, které zatěžují životní prostředí.

Ať už jde o zpracování surového materiálu, navrhování výsledného designu nebo pouhý tisk loga dané značky na krabici, potažmo PET lahev či sklenici. A právě na tento aspekt se před časem začal zaměřovat francouzský designér Sylvain Boyer. Jeho první impuls k zamyšlení nad ekologičtějším tiskem log přišel v momentu, kdy tvořil narozeninovou pozvánku pro svou dceru.

Jakmile si ji totiž chtěl nechat vytisknout, zjistil, že si firmy účtují poměrně vysoké částky za drobnost, jakou je potisk kusu papíru. Po menší rešerši zjistil, že to není jen byznysovým nastavením daného tiskařství, ale také celkovým procesem, který samotnému tisku předchází. Všechny křivky a barvy něco stojí a i když jsou to jednotkově zanedbatelné částky, při desítkách či stovkách milionech kusů jde o výraznější sumu.

mcdonalds_cc

Tím klíčovým faktorem však nebyly jen finance, ale zejména také samotný výrobní proces. S každou kapkou inkoustu se musí logicky spustit tiskárna (případně další doplňková zařízení), s čímž roste spotřeba energie a vody, tudíž i zatížení planety. Pokud se tento princip aplikuje například na The Coca-Cola Company, která má produkovat až astronomických 1,9 miliardy nápojů denně, je jasné, kam Boyer odkazoval. Rozhodl se proto založit agenturu, která by tento problém mohla alespoň částečně řešit, a nazval ji Ecobranding.

Jejím zaměřením je úprava stávajících log firem do podob, na jejichž tisk se využije až o několik desítek procent méně inkoustu, aniž by se nějak kriticky změnil jejich původní design. Zajímavě to startup interpretuje na logách masově známých společností jako Starbucks, H&M, Coca-Cola, McDonald’s, Apple nebo UPS, které byly pro účely propagace této ekologičtější a finančně méně náročnější vize změněny.

ecobranding_cc

Ačkoliv je na první pohled patrné, že loga prošla menší grafickou inovací v podobě odstranění některých barevných výplní, stále jsou snadno rozpoznatelná a běžná veřejnost si je okamžitě dokáže spojit s danou firmou.

Od skeumorfismu přes plochý design po ekoverze

Ecobranding bere celý proces zjednodušování firemních log k pozitivnější budoucnosti životního prostředí jako další fázi grafického rozhraní. Před přibližně osmi lety byl totiž velmi populární takzvaný skeumorfismus, tedy princip, kdy se realisticky imitovaly prvky ze skutečného světa do digitální a tištěné podoby. Výrazněji to například dříve prosazoval i Apple v operačním systému iOS, kdy ikony jednotlivých aplikací vycházely z 3D pojetí a snažily se být co nejblíže realitě.

billgates

Přečtěte si takéGates, Bezos a Bloomberg investovali 26 milionů dolarů do tajemného energetického startupu holdingu AlphabetGates, Bezos a Bloomberg investovali 26 milionů dolarů do tajemného energetického startupu holdingu Alphabet

Po tomto trendu následoval plochý design, který od skeumorfismu zásadně odstupuje a naopak sází na jednoduchost a přímočarost. A další fází má být dle startupu právě tento „ecobranding“, který se bude zaměřovat na co nejzelenější přístup s minimálním dopadem na životní prostředí, a to jak v printu, tak v digitálních rozhraních (čímž se Ecobranding ostatně také zabývá a snaží se navrhovat grafická řešení pro šetrnost displejů a spotřeby baterie).

ios_cc

Skeumorfismus u iOS 6, poslední verze iOS, která toto rozhraní nabízela

Ambiciózní iniciativa bez jasných výsledků

I když je ekologická transformace korporátních log zajímavým nápadem, nelze spoléhat na to, že se uchytí. Oproti dalším plánům, jak chránit planetu (od nápadité recyklace bramborových slupek po komplexní čistění oceánů), zatím nemá jasně nastavený systém a je ve hvězdách, zdali firmy na tuto „výzvu“ přistoupí. Zejména tedy ty velké, jejichž produkty jsou k dostání prakticky na každém rohu.

Na druhou stranu Nike, gigant na poli sportovního oblečení a doplňků, již před několika lety zveřejnil zprávu, ve které hodnotí používané materiály a jejich barevná provedení ve spojitosti se zatížením životního prostředí, tudíž se možná takový krok v hlavách výkonných pracovníků nadnárodních společností přeci jen honí.

cocacola_cc

Ekologické logo Coca-Coly v praxi. Vynecháním částečné výplně má ušetřit až 13 % inkoustu