PPF na nákupech v Jižní Africe. Česká finanční skupina získala výrobce katamaránů

Skupina vidí v pronájmu rekreačních plavidel pro dovolenou na moři velký potenciál. Novou akvizicí navazuje na rok 2021, kdy do segmentu vstoupila.

Peter BrejčákPeter Brejčák

leopard-catamarans-1-1-min

Foto: PPF

Katamarány značky Leopard, které kupuje PPF

0Zobrazit komentáře

Finanční skupina PPF rodiny Kellnerových je známá díky svým aktivitám v oblasti telekomunikací, médií, biotechnologií, nemovitostí či strojírenství. Velký potenciál ale vidí také v rekreačních plavidlech a nyní kupuje již několikátou společnost, která v tomto segmentu působí. Ve čtvrtek oznámila podpis dohody o akvizici firmy Robertson & Caine, jihoafrického výrobce katamaránů značky Leopard. Hodnotu transakce nezveřejňuje.

Podle vyjádření PPF akvizice znamená další expanzi její specializované divize se zaměřením na globální byznys v oblasti výroby a pronájmu rekreačních plavidel a souvisejících služeb. Finanční skupina, kterou po tragickém úmrtí zakladatele Petra Kellnera většinově vlastní jeho manželka Renáta Kellnerová a vede ji Jiří Šmejc, v oboru vidí dlouhodobý potenciál růstu hodnoty.

„Pronájem rekreačních plavidel pro dovolenou na moři patří k nejrychleji se rozvíjejícím segmentům v rámci celosvětového odvětví cestovního ruchu a volnočasových aktivit,“ uvádí PPF. Do světových vod skupina (doslova) vplula v létě 2021, kdy spojila síly s francouzskou společností Groupe Beneteau s cílem vybudovat nového globálního lídra v segmentu pronájmu lodí.

Společný podnik, ve kterém má mít PPF podle tehdejších informací 59 procent, měl spojit aktiva charterových společností Dream Yacht a Navigare. První z nich byla založena v roce 2000 na Seychelách a po celém světě nabízí k pronájmu přes tisíc lodí. Navigare je o rok mladší a má plavidla kotvící v Evropě, Karibiku nebo v Indickém a Tichém oceánu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jihoafrický výrobce plavidel značky Leopard vyváží své plachetnice a motorové katamarány do celého světa, zejména na trhy ve Spojených státech a v menší míře také v Evropě. Vypořádání transakce se očekává v průběhu druhého čtvrtletí roku 2023 a podléhá standardnímu schválení ze strany jihoafrických regulátorů.

Firma Robertson & Caine má podle PPF více než třicetiletou historii a je předním světovým výrobcem plachetnic a motorových katamaránů střední velikosti. Výrobní závod má v Kapském Městě a její designérský a obchodní tým sídlí ve Spojených státech.

S přispěním ČTK

Do trafiky pro los chodí i mladí, říká šéf analytiků Sazky. Online i offline sázky se skvěle doplňují

Jedna z největších českých loterijních společností má oddělení Business Intelligence, které analyzuje kvanta sázkařských dat. Vede ji Martin Košina.

sazka_nahledova-fotka-do-red-vykopavaciho-cl

Foto: Sazka / CzechCrunch

Martin Košina ze Sazky byl hostem dalšího TechCastu

Každou středu, pátek a neděli krátce po osmé hodině večer se tradičně losuje Sportka, loterijní hra, kterou provozuje společnost Sazka. Mnozí si ji nejspíš spojí s notorickými větami o „státním dozoru a notáři“, ale to je jen špička ledovce s více než desetimiliardovými tržbami za rok 2021, řadou produktů a také nepřeberným množstvím sázkařských dat.

Společnost, která spadá do portfolia jednoho z nejbohatších Čechů Karla Komárka, ví doslova o každém losu, tiketu nebo nově přihlášeném uživateli. Využívá jak cloudové služby, tak vlastní uzavřenou síť a je schopna i v reálném čase díky tomu upravovat například své marketingové strategie. Agendu kolem dat má na starosti oddělení Business Intelligence, které vede Martin Košina. O své práci se rozpovídal v našem podcastu TechCast.

Pod pojmem business intelligence (BI) se v každé firmě rozumí trochu něco jiného. V zásadě se ale vyskytuje v těch společnostech, které mají k dispozici paletu dat a chtějí s ní efektivně pracovat. Cílem je tato data analyzovat a reportovat managementu zásadní metriky, výsledky a čísla tak, aby se mohl co nejkvalifikovaněji rozhodnout.

Tak začala práce s daty také v Sazce, avšak dnes už je agenda oddělení mnohem vyspělejší. „Typicky sledujeme transakční data – ať už jsou to sázky, vklady, výběry, ale i transakce z našich fyzických terminálů na pobočkách. To hlavní na naší práci je tak například sledování, kolik se jakého losu prodalo, jaký roste nebo jaký je naopak ve stagnaci,“ popisuje Košina.

Loterijní data zase dokáží napovědět, jaká jsou nejsázenější čísla. „Jedna z nejsázenějších kombinací ve Sportce je 1, 2, 3, 4, 5, 6. Pokud by ale někdy padla, tak se budou muset vítězové rozdělit o výhru,“ směje se Košina. Z pohledu pravděpodobnosti je přitom šance, že se toto stane, stejná jako jakákoliv jiná kombinace.

Nechybí ani data o tom, na jaké sporty nebo ligy se sází, jaké jsou tipy tiketů – zda kombinace, nebo s jednou položkou. V oblasti loterií pak analytiky Sazky zajímá i to, jaké má daný zákazník návyky. Z dat lze například vyčíst, že některé rodiny mají každou neděli ve zvyku mít alespoň jeden vsazený plný tiket Sportky za 220 korun.

Jistá nostalgie a konzervativnost sázejících je patrná také v dalších datech. Jakkoliv je totiž značná část sázek dnes odbavena online, pobočky a trafiky mají stále zásadní podíl. I dnešní mladší generace má podle Košiny zvyk, že si jde každé ráno koupit kávu do trafiky a k tomu i svůj oblíbený los, potažmo si vsadí Sportku. Během covidu se prý osvědčilo, že obě nohy byznysu – jak online, tak offline – stojí na pevných základech a vzájemně se doplňují.

Nejcitlivější data v cloudu nemáme

V posledních letech se Sazka ve velkém zaměřila i na data v reálném čase. S těmi si Košinův tým poradil díky cloudové infrastruktuře Microsoft Azure, zejména přes nástroj Databricks. „Následně vidíme v reálném čase i transakce nebo jak lidé pracují v rámci naší mobilní aplikace, proto úzce spolupracujeme i s marketingovým oddělením, které na základě těch dat může třeba zpřesňovat řízení svých kampaní,“ popisuje Košina, jak proudí data uvnitř Sazky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Do cloudových infrastruktur dostává Sazka čím dál více svých datových činností, ovšem některá možná nadobro zůstanou na interní síti. Pojí se to ostatně s přísnými regulacemi. „Ta nejcitlivější a kompletní agregovaná data o našich hráčích v budoucnosti, do níž já teď dokážu dohlédnout, nejspíš v cloudu nebudou,“ uzavírá Košina.

marie-bliss

Přečtěte si takéVyrostla na pláži, dnes v Česku vyrábí oceňované šperky z mušlíJejí rodiče emigrovali do Austrálie, ona vyrostla na pláži. Dnes v Česku vyrábí oceňované šperky z mušlí

Třináctý díl TechCastu o business intelligence si můžete pustit na SpotifyGoogle PodcastechApple Podcastech nebo na YouTube. Dozvíte se v něm také:

  • Jak pomohla business intelligence v produktu, jako je Kolo štěstí.
  • Co obsahují jednotlivé vrstvy datového skladu Sazky.
  • Jaké technologie od českých startupů Manta a Atacama Sazka používá.
  • Co musí umět specialista na business intelligence a koho Sazka zve na pohovory.
CC Premium

Partnerem článku je Sazka