Prodeje Kingdom Come překonávají plány, čtyřmi miliony jsme si jistí, říká šéf Warhorse. I díky Číně

Ve Warhorse Studios oslavili s druhým dílem Kingdom Come tři miliony prodaných kopií, ale míří ještě výš. Prvního dílu prodali dokonce deset milionů.

good-game-34-martin-fryvaldsky-kingdom-come-warhorse-studios
0Zobrazit komentáře

Kingdom Come: Deliverance 2 si i čtvrt roku po premiéře hráči kupují mnohem víc, než ve Warhorse Studios původně plánovali. „Prodejní výkon stále vysoce přesahuje očekávanou křivku poklesu,“ říká pro CzechCrunch ředitel studia Martin Frývaldský. A hovoří o tom, jak si herní firma věří na čtyři miliony prodejů, nebo o Číně – protože právě tam se českému středověku velice daří.

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho herního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

„První milion prodaných kusů za první den. Druhý za dva týdny. Tři miliony za tři měsíce. Ta dynamika je zajímavě symbolická, bude se to dobře pamatovat,“ říká Martin Frývaldský, šéf Warhorse Studios. Logicky to není taková rychlost jako začátkem února, to je jasné. „Ale zpomalení tempa prodejů vnímáme jako normální jev. Už se každé ráno nedíváme nejprve na monitory s aktuálními prodeji,“ dodává.

Jenže i když jde o zpomalení, stále se křivka prodejů pohybuje vysoko. Takže když o víkendu vývojáři oznámili, že prodali tři miliony kopií Kingdom Come: Deliverance 2, vlastně to bylo i pro ně příjemné překvapení. „Prodejní výkon stále vysoce přesahuje očekávanou křivku poklesu,“ popisuje Frývaldský.

Český středověk na tahle čísla dosáhl především díky zahraničnímu úspěchu. Ale příčka, na které se v počtu prodaných kopií umístilo Česko, je také poměrně úctyhodná. Nicméně nepředbíhejme – a pojďme nejprve do zahraničí. Největší procento prodejů KCD2 pochází nepřekvapivě ze Spojených států. A i když se hra odehrává ve středoevropské historii, druhým největším trhem pro Warhorse Studios je Čína.

„Věděli jsme, že Kingdom Come je v Číně silná značka, takže zájem o druhý díl nás nepřekvapil a na čínský trh jsme šli docela připraveni,“ popisuje Frývaldský. „Základ je samozřejmě čínská lokalizace, to je naprosto nezbytná podmínka. A před uvedením hry jsme v Číně také zorganizovali předváděcí novinářskou akci. Ale jinak jako Warhorse nemáme žádné speciální další kompetence, jak oslovit čínské publikum,“ dodává.

Na počet obyvatel jsou prodeje v Německu a USA podobné, největší výtlak máme v Česku.

Úspěch v Číně nicméně manažer Warhorse Studios nepřeceňuje. „Je způsobený absolutní velikostí trhu a demografií. Zájem o Kingdom Come 2 je v Číně vlastně úplně normální, ba dokonce spíše menší než jinde ve světě. V relativním měřítku prodáváme v Číně přibližně pětkrát méně než v USA nebo Německu,“ vysvětluje Frývaldský. I to ale ve velké zemi stačí na solidní čísla.

Zmiňované Německo je na třetím místě prodejů. „Na počet obyvatel jsou prodeje v Německu a USA velmi podobné. Ten největší výtlak máme z logických důvodů v Česku,“ říká šéf studia a odhaluje – pro někoho možná překvapivou – čtvrtou pozici rodné země v žebříčku největších trhů Kingdom Come 2. Česko tak předběhlo i mnohem větší západoevropská publika. „Ačkoliv Velká Británie a Francie se výrazně derou dopředu,“ přidává Frývaldský.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Finanční úspěch Kingdom Come 2, které velmi hrubým odhadem vygenerovalo tržby kolem pěti miliard korun, by navíc mohl zakrátko dostat další vzpruhu. Pro hru ještě v květnu vyjde první DLC neboli obsahové rozšíření s názvem Brushes with Death. Mimochodem když je řeč o úspěchu, Warhorse spolu s oznámením tří milionů prodaných kusů KCD2 zveřejnili také rovných deset milionů prodejů prvního Kingdom Come.

A jak šéf studia vidí další, tedy čtyřmilionový cíl? „Čtyři miliony prodaných kopií Kingdom Come: Deliverance 2 leží přece jen o něco dál. Netroufáme si teď dát odhad. Nicméně tím, že tuto metu pokoříme, jsme si docela jistí. Snad to ale už podle té dosavadní symboliky nebudou čtyři roky,“ uzavírá s úsměvem Martin Frývaldský. A jestli se chcete o prodejích KCD2 dozvědět mezi prvními, přihlašte si náš herní newsletter Good Game.

Top novinky ze světa her

📅 Tři věci ke Grand Theft Auto VI. Zaprvé vyjde až 26. května 2026. Zadruhé podle informací ze zákulisí se letošní podzimní termín vlastně ani nedal stihnout. A hlavně zatřetí – GTA VI má nový trailer!

📈 Ve Warhorse Studios nejsou sami, taky v Bohemia Interactive slaví milník. Válečné hry Arma Reforger se prodaly už dva miliony kopií.

🎓 Pokud vás zajímá tvorba her a zároveň hledáte program na léto, mrkněte na tréninkové bootcampy Anomalia. V Kutné Hoře vás třeba o narativním designu vzdělá Adam Miller se zkušenostmi ze studií Bungie a Insomniac Games. A tím nabídka nekončí.

🐺 Taky jste si vždycky přáli zahrát si Zaklínače ve stolní, „dračákové“ podobě? Vaše přání teď plní nakladatelství Mytago a jeho sesterský obchod Imago, které právě vydaly český překlad papírového RPG z witcherovského světa.

💰 Skupina Smarty podnikatele Petra Syrůčka, která koupila herní obchody JRC, v herní branži za poslední roky vyrostla těsně pod miliardu. Nyní Smarty vyhlašuje, že miliardu bezpečně překoná. A to do gamingových tržeb, které tvoří zhruba pětinu těch celkových, nepočítá své herní PC sestavy.

3️ Když jsme na začátku roku tipovali, co nás čeká, trefili jsme odklad GTA VI. A teď to vypadá, že zřejmě i blížící se odhalení Half-Life 3, který by navíc mohl vyjít už letos.

🎵 Jako by Clair Obscur: Expedition 33 nebyla už takhle dobrá. Postupně vycházejí střípky o tom, jak vlastně vznikla zatím nejlepší hra roku – a ukazují příběh plný nadšení a dlouho neobjeveného talentu. Tak třeba scenáristku našel šéf studia skrz výzvu na Redditu a skladatele hudby mezi dalšími nenápadnými umělci na Soundcloudu.

Ve hrách míří nad miliardu. Skupina Smarty převzala JRC a vydělává na gamingu, merchi i vlastních PC

„Od akvizice náš herní byznys rostl meziročně v průměru o více než patnáct procent,“ říká Rudolf Konečný, výkonný ředitel Smarty Brands.

Michal MančařMichal Mančař

rudolf-konecny-smarty

Foto: Smarty

Rudolf Konečný, výkonný ředitel Smarty Brands

Před čtyřmi lety e-shop s elektronikou Smarty získal značku JRC, největší řetězec herních obchodů v Česku. Je z toho výdělečné spojení, které v letošním roce míří v gamingu nad miliardu korun – což je asi pětina celkového obratu skupiny. Vydělává nejen díky videohrám a hernímu hardwaru, ale i sběratelským kartičkám. A taky díky sázce na výkup a prodej použitých her a konzolí.

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

„Od akvizice náš herní byznys rostl meziročně v průměru o více než patnáct procent. Předloni to znamenalo obrat přes 800 milionů korun, v loňském roce tempo růstu trochu zvolnilo, protože se uspokojila poptávka po nových konzolích,“ popisuje Rudolf Konečný, výkonný ředitel Smarty Brands. A letos to bude ještě větší: „Díky oznámeným novinkám se dostaneme bezpečně přes miliardu.“

Gamingová divize tak tvoří zhruba pětinu obratu celé skupiny majitele Petra Syrůčka. Solidní čísla – a to byste k nim klidně mohli přičíst ještě řadu vlastních počítačových sestav TIGO, ty ale Smarty počítá do IT segmentu, ne do herního. A když se řeknou hry, samozřejmě to neznamená jen prodej konzolových titulů a herních kreditů.

Zákazníci spojení JRC se Smarty přijali ve výsledku výrazně pozitivněji, než vyplývalo z prvotních predikcí.

„Nenajdete na trhu nikoho dalšího, kdo má takový počet prodejen s herním sortimentem a vším, co k němu patří,“ popisuje Konečný. „Ať už se jedná o samotné hry, herní hardware, popkulturní merch, různé doplňky, či sběratelské karty. Ve všech těchto oblastech, které postupně rozšiřujeme, jsme z pohledu sortimentu a instantní dostupnosti jednička,“ dodává.

Zmiňovaných prodejen má Smarty v Česku aktuálně 27, další čtyři provozuje na Slovensku. Najdete je v Praze i v menších městech, akorát Brno zatím chybí. Ale to prý jen kvůli tomu, že se zatím nenašel vhodný prostor. Kromě zboží nabízí i servisní služby nebo třeba výkup konzolí a her. Nicméně nejzajímavějším zdrojem celkového růstu hry jako takové v poslední době nejsou.

Loni nejvíce táhl konfigurátor PC a sestavy vlastní značky TIGO, které se z pohledu prodaných herních PC staly dvojkou na českém trhu. Dále pak zmiňovaný merch, sběratelské kartičky či herní příslušenství. „V růstu celkového gamingového obratu nám také výrazně pomáhá i práce v rámci cirkulární ekonomiky, kdy díky iniciativě Smarty Cycle ročně vykoupíme, otestujeme, vyčistíme či opravíme a zpět do trhu vrátíme vyšší tisíce konzolí a nižší statisíce her,“ vysvětluje Konečný.

„Meziroční růsty této recyklace jsou ve vyšších dvouciferných číslech. Spojuje se zde zájem o nižší cenu i o planetu,“ dodává výkonný ředitel. Na tuhle recyklační vlnu ve Smarty naskočili i se službou, která umožňuje lidem už jednou bazarově koupenou hru opět vrátit za tři čtvrtiny ceny.

good-game-gta-stalker-19

Přečtěte si takéGood Game: Nejprodávanější hry v Česku 2024Nejhorší rok, Stalker ve stínu GTA, pokulhávající PC. Jaké hry se loni (ne)prodávaly na Alze, JRC a Xzone?

Nejen tahle lákadla Smarty uvádí mimo jiné s vědomím toho, že se na trhu nedávno uvolnil prostor po CZC. Tedy po firmě, která dlouho v hlavách mnoha lidí působila jako to pravé místo pro nákupy herního hardwaru a dalších spřízněných produktů. „Děláme a nadále budeme dělat vše pro to, abychom zákazníky přesvědčili, že jsme tou správnou a dlouhodobou volbou nejen pro hry, hardware či telefony. A ze zpětné vazby od našich zákazníků a z dosahovaných čísel vidíme, že jsme na správné cestě,“ míní Konečný.

K tomu přesvědčování pomáhá i fakt, že Smarty před čtyřmi lety převzalo herní řetězec JRC – jedničku na trhu, která byla pro mnohé synonymem pro herní obchod. „Věděli jsme, že pokud chceme nadále dohánět a v budoucnu držet krok s největšími hráči, musíme se Smarty do kamenných prodejen. Tak, jak to v nějaké podobě dělali a dělají všichni,“ vysvětluje zástupce firmy.

Ani samotný výkon JRC online bez zvýšených investic zatím zásadně neklesá.

„K tomu jsme ale potřebovali silnou a maržovou vertikálu, která v ideálním případě doplní náš původní sortiment, nemá v retailu zásadní konkurenci a zároveň přinese nejen vyšší, ale především více repetitivní návštěvnost než telefony či IT produkty,“ říká. A tak padla volba na videohry – a na značku JRC spolu se slovenským Brlohem.

Při jejím převzetí se mimochodem skupina Petra Syrůčka musela rozhodovat rychle. O české obchody i slovenské pobočky mělo údajně zájem více subjektů. „A pokud by to pro nás nedopadlo, tahle cesta by se nám pravděpodobně navždy uzavřela,“ tuší Konečný. Spojit dva subjekty s různou firemní DNA prý bylo náročné a dodnes se s některými detaily stále perou, ale klíčové požadavky Smarty byly splněny, navíc přišla silná zákaznická základna a know-how v herní branži.

„Síla značky JRC byla podpořena primárně dlouhodobou přítomností fyzických prodejen. Z toho i bez větších investic dlouhodobě těžil také online. Integrací JRC do Smarty a růstem prodejní sítě přišel stejný efekt i pro Smarty. Navíc je velmi pozitivní, že ani samotný výkon JRC online bez zvýšených investic zatím zásadně neklesá,“ popisuje Konečný.

invoice

Přečtěte si takéZeptali jsme se mladých lidí, na čem jim v práci záležíJaké pracovní benefity jsou pro gen Z důležité? Zeptali jsme se mladých lidí, na čem jim v práci záleží

To je podle něj důkazem vysoké loajality komunity, která kolem značek JRC a Brloh historicky vznikla. „A z posledních průzkumů víme, že zákazníci spojení JRC se Smarty přijali ve výsledku výrazně pozitivněji, než vyplývalo z prvotních predikcí. Je to pro nás obrovský závazek a současně motivace se posouvat vpřed a nadále přinášet zákazníkům to nejlepší nejen z herního světa,” uzavírá výkonný ředitel Smarty Brands.

CC Native

Partnerem článku je Smarty