Prodeje Tesly globálně padají, ale nejde jen o politiku. Muskova auta se okoukala a ztrácí šmrnc

Aktuální neúspěchy se často svádí na spojení Elona Muska s Donaldem Trumpem. Jenže na vině je i zastaralá modelová řada.

Luboš KrečLuboš Kreč

tesla-robotaxi3Komentář

Foto: Tesla

Tesla Model Y jako robotaxi

0Zobrazit komentáře

Glosa Luboše Kreče: Americká automobilka Tesla ohlásila další čtvrtletní propad prodaných vozů. Stejně jako v prvním kvartálu letošního roku i v tom druhém dodala zákazníkům zhruba o 13 procent méně aut než loni touto dobou. Často se hovoří o tom, že ji lidé trestají kvůli politickému angažmá Elona Muska, jenže důležitou roli hraje ještě další celkem prostý fakt – Tesla už dávno není tak cool a inovativní, jak jsme byli zvyklí.

Když vyjela z fabriky v kalifornském Fremontu první Tesla Model S v roce 2012, působila tak trochu jako zjevení. Krásné, velké, luxusní, elektrické auto s dojezdem přes 400 kilometrů. Dnes se na tom nezdá nic mimořádného, ale tehdy to byl přízrak. Ne náhodou si rychle podmanila srdce milovníků moderních technologií a zástupců nové ekonomiky.

Jenže tatáž Tesla S je v nabídce automobilky k mání i dnes. Ano, prošla designovou obměnou, má lepší baterii i řídicí systém, ale vizuálně to je pořád v podstatě stejné auto. Jen pro srovnání – Muskem často vysmívané německé automobilky Audi, BMW a Mercedes za stejnou dobu své vlajkové modely obměnily dvakrát či třikrát.

tesla-modely-2025_13

Přečtěte si takéK zákazníkovi dojel úplně sám. Tesla slaví úspěch se svým vozemZ továrny až k zákazníkovi dojel úplně sám. Tesla slaví úspěch se svým vozem, pochlubila se i videem

Vždyť Tesla S už dávno ale není ústředním bodem výrobního programu firmy, chtělo by se namítnout. Ovšem ani vozy, na kterých Muskův podnik nyní stojí, už nejsou nejmladší – „trojka“ je v prodeji od roku 2017 a z ní odvozené SUV s názvem Y je k mání už šest let. Oboje jen s drobnými estetickými vylepšeními.

A poslední nový model, který Tesla představila, byl předloni extravagantní oplechovaný Cybertruck, který se prodává jen v USA a u kterého prvotní nadšení vystřídala frustrace z nespolehlivosti a opakovaných svolávání aut do servisu kvůli závažným systémovým chybám. Takže je z něj spíš obchodní propadák.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Mezitím se ale zásadně změnila byznysová krajina. Když Elon Musk s Teslou prokopával po roce 2010 elektromobilní revoluci, byl na to v podstatě sám. Jeho mottem byly navíc neustálé inovace a posouvání se vpřed.

To už ale v souvislosti s modelovou řadou firmy neplatí, naopak to ze 100 procent lze říct o její čínské a částečně i evropské konkurenci – ta nespí, uvádí jednu novinku za druhou, takže mají zájemci, kterých je navíc v USA i v Evropě stále ještě méně, než se počítalo, na výběr z nepřeberného množství aut.

Elon Musk se pochybnosti o tom, jak a kam kráčí Tesla, snaží odbýt tím, že jeho prioritou je nyní vývoj robotických taxíků a humanoidních robotů. Dokonce pozastavil přípravy levného vozu s označením Model 2 s argumentem, že by nedával smysl, když chtějí přijít s autem bez volantu a bez pedálů.

Jenže prodej konvenčních elektrovozů s volantem a pedálem představuje tři čtvrtiny příjmů firmy. Do toho Tesle hrozí, že přijde i o příjmy z prodeje ekologických emisních kreditů, které jí chce sebrat Donald Trump, jenž se s Muskem rozkmotřil. Pak by jí už tuplem nezbývalo nic jiného než zastarávající a minimálně designově čím dál méně konkurenceschopné modely, které už, jak se zdá, nebaví ani Muska.

Tesla sehrála v propagaci elektromobility klíčovou roli a pořád je na tomto poli zásadním hráčem, s čínským BYD se přetahuje o post světového lídra. Jako by ale ztrácela dech a připomínala tak kolosy, proti nimž se původně tak silně vymezovala.

Komentář vznikl pro stanici Český rozhlas Plus.