Segway-Ninebot představil „invalidní“ pojízdný trůn a elektrickou koloběžku, která sama určí rychlost

Michal MarekMichal Marek

segway-s-pod

Foto: Segway-Ninebot

Segway-Ninebot S-Pod

0Zobrazit komentáře

Americký Segway, který od roku 2015 patří čínské společnosti Ninebot proslulé výrobou elektrických koloběžek, představil těsně před technologickým veletrhem CES hned dva velmi zajímavé produkty. Jsou jimi rychlý elektrický vozík nejen pro hendikepované a skládací koloběžka s automatickou regulací rychlosti.

Podnik Segway-Ninebot svými novinkami jasně ukazuje, že segment mikromobility je skutečně dynamicky se rozvíjejícím oborem, ve kterém se je na co těšit, a právě tato čínsko-americký společnost chce být na tomto trhu lídrem.

Elektrická mikromobilita je bezesporu na vzestupu a stále rostoucí popularitu elektrických vozítek všeho druhu můžeme sledovat v mnoha světových metropolích. Výjimkou není ani Praha, kde mají uživatelé k dispozici elektrické koloběžky Lime, elektrické skútry BeRider a v neposlední řadě i elektrická kola od bikesharingových společností Freebike a Rekola.

Elektrický pojízdný trůn S-Pod

Společnost Segway je svými elektrickými vozítky, které se jsou za pomoci gyroskopu samy schopny držet v rovnovážné poloze, proslulá již delší dobu. Řeč přitom samozřejmě není jen o nechvalně známých těžkých vozidlech, která byla až do plošného zákazu hojně využívána k turistickým projížďkám po centru Prahy. Segway stojí i za známými elektrickými „jednokolkami“, které jsou po městech k vidění také čím dál častěji.

segway_s-pod

Foto: Segway-Ninebot

Segway-Ninebot S-Pod

Právě v této kategorii elektrických vozítek jsme se nyní dočkali novinky, kterou je „samobalanční“ elektrický vozík se dvěma koly a názvem S-Pod. Nové vozidlo ocení především lidé se sníženou schopností pohybu, a to k zvláště k pohybu po velkých obchodních centrech, univerzitních či firemních kampusech, letištích a podobně. S vozítkem se ale jistě dá vydat i třeba po cyklostezce.

S-Pod se drží v rovnovážné poloze za pomoci gyroskopu a stejné technologie, kterou známe z ostatních vozítek této firmy, ale na rozdíl od klasických segwayů je pohyb ovládán jednoduše páčkou a nikoli náklonem těla dopředu, dozadu či do stran. Vozík by tak měl být potenciálně snáze ovladatelný a hlavně vhodný i pro těžce hendikepované.

Výhodou je, že se vozítko dokáže otáčet o 360 stupňů i v poloze na místě, což člověk ocení především ve stísněnějších prostorách. Takováto schopnost otáčení může znamenat, že si člověk ze svého elektrického trůnu bude nejspíš schopen i třeba nakoupit ve stísněném supermarketu. Naopak na volném prostranství S-Pod dokáže vyvinout rychlost až 40 kilometrů v hodině, což nicméně vznáší otázky, jak moc bezpečná taková jízda bude.

Co se týče dostupnosti, firma toho zatím neprozradila mnoho. Produkt by měl být oficiálně hotový a připravený pro masovou výrobu ve třetím kvartálu roku 2020 a k prvním zákazníkům by se měl dostat vzápětí. Segway-Ninebot ale připouští, že to může být až v roce 2021. Cena vozidla zatím odhalena nebyla.

Elektrická koloběžka Air T15

Firma Segway-Ninebot se velmi soustředí také na výrobu elektrických koloběžek všeho druhu a řadu nových představila i v poslední době. Mezi klasickými elektrokoloběžkami ale vyčnívá model Air T15, který má díky funkci „cruise control“, což je v podstatě tempomat, schopnost sám si regulovat rychlost pohybu v městském provozu a přizpůsobit ji okolním podmínkám.

segway_ninebot_t15

Foto: Segway-Ninebot

Segway-Ninebot Air T15

Koloběžka Air T15 nemá na rozdíl od klasických elektrokoloběžek manuální regulátor rychlosti na řidítkách, ale ovládána je pouze za pomoci tradičního odrážení a brzdění sešlapáváním zadního blatníku. Uživatel tedy může zrychlovat odrazem od země jako u klasické koloběžky, ale v pohybu mu pomáhá elektromotor, přičemž rychlost jízdy je automaticky přizpůsobována okolním podmínkám a stavu cesty, po které uživatel jede.

Maximální rychlost koloběžky je omezena na necelých 20 km/h, ale s touto rychlostí by si měl stroj poradit i při až 15% stoupání. Dojezd koloběžky je až 14 kilometrů, k čemuž napomáhá schopnost koloběžky rekuperovat energii při brzdění.

segway_ninebot_foldable

Foto: Segway-Ninebot

Segway-Ninebot Air T15 ve složeném stavu

Segway-Ninebot Air T15 se kromě této funkce chlubí také mimořádnou kompaktností. Stiskem jediného tlačítka lze koloběžku složit do takřka ploché podoby, přičemž stroj neváží ani 10 kilogramů. Kromě hmotnosti není nijak extrémní ani cena koloběžky, která je zatím stanovena na 699 dolarů, tedy v přepočtu necelých 16 000 korun bez DPH.

Více na CESu v Las Vegas

Zatím není úplně jasné, jak přesně bude automatická regulace jízdy u modelu Air T15 vypadat a jak spolehlivá bude. Více bychom se ale měli dozvědět již příští týden. Do Las Vegas totiž míří každoroční veletrh spotřební elektroniky CES a právě na něm chce Segway-Ninebot své produkty předvádět. Dočkat bychom se navíc měli celé řady produktů, nejen těchto dvou zmíněných.

cc20191-boxed

Přečtěte si takéNovoroční čtení a inspirace. Vybrali jsme 25 nejlepších rozhovorů a příběhů na CzechCrunchi za rok 2019Novoroční čtení a inspirace. Vybrali jsme 25 nejlepších rozhovorů a příběhů na CzechCrunchi za rok 2019

Firma má oficiálně představit například „robokoloběžku“ s označením T60, která má být určena pro firmy poskytující sdílené koloběžky. Bližší detaily opět známy nejsou, ale již nyní víme, že by taková koloběžka měla být schopna sama jezdit do blízkých nabíjecích hubů a usnadnit tak firmám se sdílenými koloběžkami provoz.

segway-kickscooter-t60

Elektrická koloběžka Segway KickScooter T60 sama dojede k nabíječce

V současné době totiž musí koloběžky nabíjet sami zaměstnanci koloběžkových firem, nebo nezávislí „nabíječi“, kteří si nabíjením koloběžek přivydělávají třeba ke své běžné práci či studiu.

Pro globální firmy zaměřené na provoz sdílených koloběžek má být zaměřena i další novinka s názvem Max. I tato koloběžka má být od začátku do konce navržena pro náročný sdílený provoz. Má být odolná, mít větší kolečka a například také dráty ukryté v těle koloběžky. Model Max má mít navíc vyměnitelnou baterii, což poskytovatelům sdílených koloběžek opět usnadní provoz jejich služeb. Segway-Ninebot pak na CES chystá i vlastní elektrické mopedy.

Popularita elektrických koloběžek strmě roste

Z chystaných novinek je jasné, že firma Segway-Ninebot elektrické městské mobilitě v čele s elektrickými koloběžkami hodně věří a trh jí zatím dává za pravdu. Globální firmy jako Lime, Bird, Jump či třeba Tier vstupují do jednoho města za druhým a čím dál populárnější jsou i koloběžky soukromé. Výjimkou přitom není ani Česká republika, potažmo Praha.

Například největší český e-shop Alza.cz v roce 2018 prodal řádově tisíce elektrických koloběžek a v roce 2019 již byly prodeje dle vyjádření mluvčí Patricie Šedivé pro deník E15 dvojnásobné. Meziroční nárůst zájmu o elektrické koloběžky pak evidoval i konkurenční Mall.cz, který za rok 2019 prodal o 170 % e-koloběžek více než o rok dříve.

lime-cargobike_46-min

Foto: Lime

Elektrické koloběžky Lime v Praze

S vysokým zájmem o soukromé i sdílené elektrické koloběžky a další malá elektrická vozítka se ale bohužel více než dřív ukazují zásadní nedostatky v dopravní infrastruktuře pro cyklisty. Elektrické koloběžky patří do stejné kategorie jako jízdní kola a jezdit tedy smí jen na silnicích a stezkách pro cyklisty. Právě stezek a pruhů pro cyklisty je ale zejména v Praze poměrně málo a uživatelé těchto vozítek tedy naráží na problém. Na silnicích se necítí bezpečně a na chodnících jezdit nesmí.

Právě nedostatky v infrastruktuře, ale také neukázněnost uživatelů, kteří na chodník i přes zákaz vyrazí, proto v řadě evropských i světových měst znamenají pro budoucnost elektrické mikromobility velkou výzvu. Vývoj městské infrastruktury i přístup zástupců měst k lehkým elektrickým vozidlům tedy značně ovlivní i úspěch produktů Segway-Ninebot.

Třeba bude ale právě tato firma tou, která dosavadní problémy elektrických koloběžek a podobných vozidel s pomocí technologických inovací vyřeší. Pokud se společnosti Segway-Ninebot podaří přijít se spolehlivou technologií regulující jízdu lidí ve městě a naučí elektrická vozítka třeba i automaticky přeparkovat, pokud je poslední uživatel nezodpovědně odstaví, můžeme se dočkat skutečné revoluce v městské přepravě.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym