Slabší, než se čekalo. Tesla zveřejnila finanční výsledky a plán vyrábět nový dostupný model

Tesla si za poslední kvartál nevedla z hlediska tržeb tak dobře, jak se očekávalo. A letošní rok to podle Elona Muska moc nezlepší.

redwood

Foto: Tesla

Již dříve představená skica kompaktní novinky od Tesly

0Zobrazit komentáře

Poté, co na začátku měsíce zveřejnila čísla týkající se výroby a dodávek, nyní Tesla předvedla, jak se jí dařilo i z finančního hlediska. A přestože se jí za loňský rok povedlo zlomit další výrobní rekord, z pohledu tržeb to tak slavné nebylo. Ty z prodejů vozidel v posledním kvartálu meziročně vzrostly jen o jedno procento a sám Elon Musk připustil, že letošní rok může přinést zpomalení tempa růstu. Navnadil však na příchod zcela nového a dostupného elektromobilu v roce 2025.

Tesle se v loňském roce podařilo vyrobit rekordní počet vozidel, což ovšem nutně neznamená i rekordní tržby. Automobilka totiž přistoupila k dramatickému zlevňování, aby podpořila prodeje. To se podařilo a za celý loňský rok dodala o 38 procent více vozů než v roce 2022. Přesto v posledním kvartálu poprvé ztratila prvenství z pohledu celosvětových prodejů elektromobilů, když ji předstihl čínský konkurent BYD. Jak se to všechno promítlo do účetnictví, představil Elon Musk na středeční akci věnované finančním výsledkům automobilky za poslední kvartál a celkovým výsledkům za rok 2023.

Z nich je patrné, že Tesla na konci roku zaostala za očekáváním analytiků, kdy celkové tržby v posledním kvartále meziročně vzrostly o 3 procenta na 25,17 miliardy dolarů (573 miliard korun), přičemž odhady hovořily o částce téměř o půl miliardy dolarů vyšší. Z této sumy získala Tesla 21,5 miliardy dolarů (491 miliard korun) prodejem vozidel, u kterého meziroční růst dosáhl jediného procenta.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Z pohledu celého roku se Tesle podařilo dosáhnout tržeb ve výši 96,8 miliardy dolarů (2,21 bilionu korun), což je meziroční růst o 19 procent. Přímo v automotive sektoru vyrostla o 15 procent na 82,5 miliardy dolarů (1,88 bilionu korun). Jenže celkový hrubý zisk meziročně klesl o 15 procent na 17,7 miliardy dolarů (404 miliard korun). Na tyto výsledky zareagovala i hodnota akcií, které se propadly o 6 procent na současných 207 dolarů za kus (4 724 korun). Celková hodnota automobilky tak přesahuje částku 650 miliard dolarů (14,8 bilionu korun).

Co Teslu čeká

Středeční večer ale nebyl jen o číslech. Padlo také několik zajímavých informací, které se týkaly vyhlídek na letošní a příští rok. Elon Musk varoval před možným snížením tempa růstu, dokonce zmínil, že by mohlo být „výrazné“. Zároveň však oznámil plán začít v roce 2025 s produkcí zcela nového modelu, který by měl být zástupcem nové generace vozů Tesla.

Konkrétnější detaily prozatím nejsou známy, podle některých zdrojů by se však mělo jednat o kompaktní crossover v ceně pohybující se okolo 25 tisíc dolarů, což by odpovídalo asi 570 tisícům korun. Tesla by chtěla model, se kterým je spojováno jméno Redwood, začít vyrábět koncem příštího roku. Měl by to být pro ni způsob, jak lépe konkurovat právě čínskému BYDu.

dalle-2024-01-25-07-05-27-design-a-possible-compact-crossover-vehicle-by-tesla-in-red-color-the-image-should-depict-a-sleek-futuristic-design-typical-of-tesla-cars-with-smoo

Foto: CzechCruch/Dall-E

Možná podoba nového modelu, jak si jej představuje umělá inteligence

Musk byl také dotázán na výrobní roadmapu humanoidního robota jménem Optimus. Zde ovšem nejbohatší muž světa, jehož jmění Bloomberg odhaduje na 216 miliard dolarů (4,9 bilionu korun), odmítl být konkrétnější. Řekl jen, že Optimus má potenciál překročit hodnotu všeho ostatního a že by určitý počet jeho jednotek Tesla mohla dodat již v příštím roce. Připomeňme, že výdaje společnosti na výzkum a vývoj byly jen za poslední čtvrtletí loňského roku 1,1 miliardy dolarů (25 miliard korun).

V neposlední řadě přišla řeč také na nový Cybertruck, futuristický pick-up, který Tesla začala dodávat koncem loňského listopadu. Jeho výrobu označila za velmi složitou, přičemž výrobní kapacita by se měla pohybovat okolo 125 tisíc kusů za rok. Musk pak oznámil, že by se společnost chtěla dostat na 250 tisíc kusů Cybertrucku ročně, přesný časový rámec, kdy by se mohlo podařit tohoto tempa dosáhnout, ale neuvedl.

IKEA má za sebou úspěšný rok, zlevňovat tak bude i letos. Přidá také akční pátky pro členy

IKEA loni v Česku prodala každý den průměrně 59 kuchyní, 89 sedaček a 210 postelí. Zlevňování výrobků se navíc podle jejích dat vyplatilo.

Eliška NováEliška Nová

ikea

Foto: Dall-E / OpenAI / CzechCrunch

IKEA spustí v Česku další slevy

0Zobrazit komentáře

Během loňského roku sáhla nábytkářská společnost IKEA ke zlevňování, ve dvou kolech dostalo nižší cenu přes pět tisíc výrobků. Vyplatilo se, právě tyto položky se začaly prodávat o dvacet procent víc. Výsledkem je, že IKEA v loňském finančním roce zaznamenala v Česku nárůst tržeb o dvě procenta na 12,1 miliardy korun. Letos tak švédský modrožlutý velikán plánuje další slevy.

„Chceme, aby bylo naše zboží cenově dosažitelné, proto jsme se rozhodli, že v následujících měsících zlevníme další stovky výrobků,“ uvedl generální ředitel IKEA pro Česko, Slovensko a Maďarsko David McCabe. Jakých výrobků by se měly slevy tentokrát týkat, zatím není jasné. „V tuto chvíli se finalizují detaily, mělo by jít každopádně o výrobky napříč kategoriemi,“ dodal pro CzechCrunch mluvčí společnosti Petr Šašek.

Švédský gigant navíc plánuje pro letošní rok také akční pátky. Od února do konce června bude během nich platit pro členy klubu IKEA Family padesátiprocentní sleva na hlavní jídlo. Tu by měla doprovázet také sleva v řádu desítek procent na další zboží. Vybrané výrobky budou pravidelně oznamovány na sociálních sítích, část z nich by ale také měla být překvapením. Každý pátek se tyto výrobky budou měnit. Slevy by se měly odrazit také na rozvozu zboží. Cena má začínat na 499 korunách, v některých lokalitách by se nicméně měla až trojnásobně snížit.

IKEA Zličín

Přečtěte si takéIKEA spouští druhé kolo slev, cena klesne u víc než 5 000 položekNení Pax jako Pax, skříň koupená na konci října vyjde levněji. IKEA se pustila do druhého kola slev

Loňské zlevňování mělo na prodej některých výrobků skvělý efekt. Až o sedmdesát procent narostly prodeje sedacích souprav, o čtyřicet procent v případě potřeb na vaření a o 35 procent u výrobků určených ke stolování. „Šlo o největší a zdaleka nejvýraznější snížení cen sortimentu, jaké jsem kdy osobně zažil,“ komentoval generální ředitel regionu.

Plánování s umělou inteligencí

Na letošek je v plánu tradiční obměna až třetiny sortimentu, místo které přijdou novinky. V roce 2024 to bude zejména retrokolekce Nytillverkad. V rámci ní se už od ledna v obchodech objevily některé výrobky, které se v nich prodávaly v šedesátých letech, jen v malinko přepracované podobě. Součástí kolekce je například křeslo nebo stolek.

Tento rok chce společnost spustit také službu pro plánování interiérů IKEA Kreativ, využívat k tomu bude rozšířené reality a umělé inteligence. Zákazník si tak naskenuje místnost a pak si do ní postupně bude moci nahrávat jednotlivé výrobky ze sortimentu švédského nábytkáře. Kromě toho, že tak jasně uvidí, jak by produkt v jeho domově vypadal, ho služba upozorní například na to, že se mu do pokoje nevejde. IKEA Kreativ by přitom měla být součástí už existující aplikace obchodního domu.

Plánované novinky i další kolo slev ukazují, že kolem a kolem byl loňský rok pro švédského velikána úspěšný. „Všechny tři trhy, v Česku, na Slovensku i v Maďarsku, rostou. Vůbec poprvé tento region vyrostl na jednu miliardu eur,“ uvedl McCabe. V minulém finančním roce, který se počítá od září do konce srpna, společnost v Česku utržila 12,1 miliardy korun. To znamená meziroční nárůst o dvě procenta. Zvýšil se také podíl online prodeje, který momentálně představuje 24,6 procenta, tedy o dva procentní body více než loni.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Žlutomodré obchody loni navštívilo dohromady 8,7 milionu lidí, kteří v nich průměrně utratili 1 990 korun. Při nákupu online pak v průměru 6 110 korun. Nejvíce prodávaným produktem byl čisticí váleček na textil. Nejvíce vydělávajícím se pak stala rozkládací postel Hemnes. Každý den se průměrně prodalo 59 kuchyní, 89 sedaček a 210 postelí. Velký nárůst zaznamenal i segment secondhandového nábytku, kterého se prodalo čtrnáct tisíc kusů, což je dvojnásobek oproti loňskému roku.

Pozadu nebyly ani restaurace a bistra. Ty navštívilo 4,6 milionu lidí, o čtvrt milionu víc než v předchozím období. „Nejprodávanější jsou masové kuličky. Češi je milují. Prodali jsme jich 1,4 milionu, což je o deset procent víc než loni. Hot dogů byl milion, kdybyste je postavili za sebe, vytvořily by řadu z obchodního domu IKEA Brno až do obchodního domu v Ostravě,“ vyčíslil generální ředitel. Češi si nicméně oblíbili také vegetariánský párek v rohlíku, který tvoří až čtvrtinu koupených hot dogů.

„Snažíme se zlepšovat naše obchodní domy, aby byly nejen krásnější a více inspirativní, ale také jednodušší,“ říká McCabe. Součástí toho je i loni spuštěná služba Skenuj a nakupuj, kdy mohou zákazníci skenovat jednotlivé produkty na cestě obchodem a na konci už jen zaplatit u vyhrazené pokladny.