Tesla v Evropě poprvé dvojkou. Nejvíc elektroaut ze všech tu prodala automobilka z Číny
Ještě před dvěma lety o ní v Evropě téměř nikdo neslyšel. Dnes BYD prodává víc elektroaut než Tesla.
Na evropském trhu s elektromobily se v dubnu odehrálo něco, co tu ještě nebylo. Čínská automobilka BYD, která v Evropě prodává vozy teprve od roku 2022, v počtu nově registrovaných čistě elektrických aut poprvé překonala Teslu. Rozdíl byl těsný – BYD podle dat agentury JATO Dynamics prodal o 66 automobilů více, přesto jde o významný počin.
Tesla byla dlouhé roky nejviditelnějším hráčem evropské elektromobility, často s velkým náskokem. Vývoj posledních měsíců ale ukazuje, že její pozice na čele přestává být automatická. V dubnu meziročně klesly registrace Tesly v Evropě o 49 procent, zatímco BYD zaznamenal 169procentní růst. Po započítání plug-in hybridů, které se do některých statistik zahrnují společně s čistě elektrickými vozy, činil růst BYDu v Evropě dokonce přes 350 procent.
„Toto je přelomový okamžik pro evropský trh, zvlášť když vezmeme v potaz, že Tesla byla po léta lídrem trhu s bateriovými elektromobily, zatímco BYD začal působit mimo Norsko a Nizozemsko teprve koncem roku 2022,“ okomentoval vývoj Felipe Munoz, analytik JATO Dynamics.
Jde o vývoj, který zapadá do širší strategie čínské automobilky. BYD – zkratka pro Build Your Dreams – je největším výrobcem elektromobilů v Číně a v loňském roce se Tesle přiblížil i v počtu celosvětově prodaných čistě elektrických vozů. Na rozdíl od většiny konkurentů si sám vyrábí nejen baterie, ale i další klíčové komponenty. Díky tomu si drží vysokou míru kontroly nad náklady i tempem výroby.
V Evropě BYD zatím prodává omezený počet modelů, ten se ale rychle rozšiřuje. Vedle větších SUV jako Sealion nebo hybridního Seal U nabízí i dostupnější modely, například Dolphin Surf – městský elektromobil, který se na některých trzích prodává za méně než 20 tisíc eur. Firma zároveň staví výrobní závod v Maďarsku, další připravuje v Turecku. To vše má BYDu pomoci lépe reagovat na evropské podmínky i čelit novým clům, které na něj Evropská unie zavedla ve výši 17,4 %.
Tesla mezitím v Evropě čelí zpomalení tempa prodejů. Vlajkové modely – především Model Y– i přes nedávnou modernizaci meziročně ztrácí. Firma dál vyrábí v německé továrně poblíž Berlína, kde chce navýšit kapacitu, ale zároveň čelí silné konkurenci: nejen ze strany BYDu, ale i od evropských značek, které rychle rozšiřují nabídku dostupnějších elektrických aut – například Renault, Škoda nebo Volkswagen.
BYD letos vstoupil i na český trh. V tuzemsku zatím nabízí tři modely a plánuje otevření až třiceti prodejních míst po celé republice. Na rozdíl od většiny evropských značek ale nepracuje s volitelnou výbavou – zákazníci si nevybírají příplatkové balíčky, ale pouze typ pohonu a výkon. Do konce roku by auta měla mít i plně lokalizované uživatelské rozhraní v češtině.
Z pohledu celoročních statistik má zatím Tesla v Evropě stále náskok. Dubnový výsledek ale ukazuje, že se trh rychle vyvíjí a že noví hráči mohou výrazně promluvit do dosud zaběhnutých pořádků. „Evropa se stává hlavním bojištěm mezi BYDem a Teslou,“ dodala Liz Lee, analytička Counterpoint Research.
Tesla přitom nečelí výzvám jen v Evropě. Výsledky za první čtvrtletí letošního roku ukázaly, že automobilka má složitější období i globálně – tržby z prodeje aut jí meziročně klesly o dvacet procent, zisk se propadl o více než 70 procent a automobilová marže je nejnižší za poslední roky. Do čísel se promítl nejen pokles poptávky, ale i nutnost slev. Firma navíc čelí kritice i kvůli silné politické angažovanosti svého zakladatele Elona Muska, který v posledních měsících zastával aktivní roli ve Washingtonu. Právě to nyní plánuje omezit a znovu se více soustředit na vedení Tesly.