Trable v sektoru nákladní dopravy. Konec hlásí Volta Trucks i startup, který podporovali Bezos a Gates

Za koncem obou společností má stát krachující dodavatelé baterií do kamionů a celková recese v sektoru nákladní dopravy.

volta-trucks-zero4

Foto: Volta Trucks

Volta Zero, elektrická dodávka určená do městských ulic

0Zobrazit komentáře

Příchod elektromobility neznamenal jen rozčeření vod sektoru osobní dopravy. Řada společností začala zjišťovat, jak může proměnit i nákladní dopravu. Firmy jako Volvo Trucks, Mercedes či Tesla zahájily vývoj elektrických tahačů. Sektor však přilákal i řadu nových jmen, mezi které patří společnosti Volta či Convoy. Jejich velké ambice se však nenaplnily a obě ohlásily svůj konec.

Asi nejznámějším příkladem startupu, kterému se aktivity v sektoru nákladní dopravy nepovedly podle jeho představ, je společnost Nikola. Ta klamala investory propagačními videi s pojízdnými kamiony poháněnými vodíkem, které byly ve skutečnosti nefunkční prototypy pouštěné dolů z kopce.

Byť se Nikole podařilo alespoň částečně narovnat svou reputaci a přežít, jiné kamionové startupy tolik štěstí neměly. Mezi poslední značky, které svou snahu o revoluci v nákladní dopravě vzdaly, patří výrobce kompaktních kamionů Volta Trucks a také Convoy, který se pokoušel stát jakousi obdobou Uberu, ovšem v propojování řidičů kamionů a dopravců.

Před dvěma lety měla společnost Volta Trucks ambici dodat v letošním roce na pět tisíc kusů svých kompaktních nákladních vozidel poháněných elektřinou. Ta byla koncipována především pro zásobování podniků ve městech, kdy neměla mít problém ani v menších uličkách. Místo proplétání historickými centry však přišel bankrot.

volta-zero3

Foto: Volta Trucks

Nákladní elektrovůz Volta Zero měl nabídnout alternativu dopravy ve městech

Jedním z důvodů měl být konec společnosti Proterra, která měla být hlavním dodavatelem baterií do náklaďáků švédského startupu. Automobilka pak nebyla schopna vyprodukovat dostatečné množství vozidel, což vedlo k nedostatku kapitálu a vedení muselo tento měsíc celý podnik zavřít.

Toto rozhodnutí má dopad na zaměstnance hned v několika státech. Mimo Švédska firma operovala především ve Velké Británii a samotná výroba probíhala v Rakousku. Tamní továrna přitom měla mít podle původních plánů napilno. Startupu se podařilo získat objednávky na zhruba pět tisíc vozidel, ale dařilo se mu i v otázce oslovování investorů, od kterých v minulosti získal na 300 milionů eur (přibližně 7,4 miliardy korun).

Co se schopnosti získávat investory týče, velký úspěch měla i společnost Convoy. Ta dokonce dokázala oslovit taková jména, jako je Bill Gates či Jeff Bezos. Jenže ani v tomto případě plány nedopadly podle očekávání a společnost zničehonic rozeslala zaměstnancům e-maily s informací, že zítra již nemusí chodit do práce.

Důvodem úpadku společnosti, která se rozhodla stát digitálním prostředníkem mezi řidiči kamionů a dopravními podniky, má být současná recese v oblasti nákladní dopravy. Ta podle ředitele firmy Dana Lewise zapříčinila nezájem o odkup aktiv Convoye jinými subjekty.

Hodnota společnosti přitom byla ještě v dubnu loňského roku odhadována na 3,8 miliardy dolarů, tedy přibližně 93,5 miliardy korun. Mimo Gatese s Bezosem, pro kterého Lewis dříve pracoval coby manažer v Amazonu, dokázal startup oslovit i celou řadu dalších velkých investorských jmen. Ta zaujala myšlenka zaplňovat poloprázdné kamiony dalším zbožím, aby se logistika co nejvíce zefektivnila.

Firma založená v roce 2015 měla hledat nového majitele od srpna letošního roku. Mezi potenciálními zájemci měl být například obchodní řetězec Walmart, přepravní společnost Maersk či přímo Amazon.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym