Za 15 let jen na elektřinu nebo vodík a bez emisí. Kalifornie zakáže prodej nových aut se spalovacími motory

Filip HouskaFilip Houska

mini-cooper-se

Foto: BMW Group

MINI Cooper SE

0Zobrazit komentáře

O tom, že elektrické vozy jednou mohou převálcovat tradiční automobilový průmysl, už dnes není pochyb. Nejen američtí, ale i němečtí nebo asijští výrobci aut zařazují do svých nabídek modely založené na elektromotorech a bateriích a právem tento trend rezonuje i ve vládních řadách států. Množství zemí chce totiž v následujících letech připravit zázemí k tomu, aby na cestách jezdilo čím dál více prostředků na alternativní pohon.

Zajímavě k této blížící se automobilové revoluci přistupuje i Kalifornie, která ohlásila nový plán. Její guvernér Gavin Newsom včera podepsal exekutivní příkaz týkající se zákazu prodeje nových vozů s benzínovým či naftovým pohonem do roku 2035 (včetně hybridů). To znamená, že za patnáct let si na území Kalifornie nebude možné pořídit jiný nový vůz než ten, který jede na elektřinu, případně vodík.

„Toto je nejúčinnější krok, jenž může náš stát v boji proti klimatickým změnám udělat. Příliš dlouho jsme autům umožňovali znečišťovat vzduch, který dýchají naše děti a rodiny. Zasloužíte si mít vůz, který nebude vašim dětem způsobovat astma. Auta by neměla rozpouštět ledovce ani zvedat hladiny moří a ohrožovat naše pláže a pobřeží,“ zmiňoval Newsom během tiskové konference.

volkswagen-id-41

Foto: Volkswagen

Elektrický Volkswagen ID.4

Z jeho proslovu je zřejmé, že důvodem k tomuto rozhodnutí je ochrana životního prostředí a podpoření již dříve schváleného zákona o tom, že do roku 2045 má být veškerá elektrická energie v Kalifornii produkována větrnými elektrárnami, solárními panely a dalšími obnovitelnými zdroji. A protože za více než 50 % uhlíkové stopy státu může doprava jako taková, má toto rozhodnutí své logické opodstatnění.

Podepsaný příkaz má ovšem několik výjimek. Vládní agentura California Air Resource Board se sice bude snažit o to, aby se kalifornské cesty zaplňovaly vozy na alternativní pohon, na druhou stranu lidem zcela nezakáže, aby se k autům se spalovacími motory nějak dostali. I po roce 2035 si je stále budou moci koupit z druhé roky nebo je legitimně používat, pokud je již vlastní.

Výjimku tvoří i těžká nákladní auta, kterých se má přechod z benzínu či nafty na elektřinu nebo vodík dotknout až v roce 2045, a to jen na místech, kde to bude „proveditelné“. V této oblasti ostatně může zazářit nejen Tesla a její chystaný kamion Semi, ale i automobilka Nikola, která chce na trh dostat vodíkový tahač (byť se teď ocitla v poměrně kontroverzních problémech, které vyústily v odstoupení jejího zakladatele z pozice CEO).

Není už teď pozdě?

Kalifornie není zdaleka jedinou zemí světa, která se k podobnému plánu zavázala. Je sice první z USA, ale v minulosti ohlásily ambici nahradit spalovací motory za elektrické verze nebo vodíkové články i Velká Británie nebo Dánsko či Norsko. Poslední dvě jmenované země jsou v elektrifikaci vozových parků daleko a v jejich hlavních městech, Kodani a Oslu, se to díky podpoře úřadů elektroauty jen hemží.

Teď je ale otázkou, proč Kalifornie dala tak vzdálený horizont. Nad tím se zamyslel Jameson Dow z magazínu Electrek, který ve svém komentáři zdůrazňuje, proč by měl být tento krok mnohem agresivnější. Podle něj totiž nemá význam čekat až do roku 2035, když je technické zázemí již natolik vyspělé, že by se dalo plošně implementovat v rámci několika let.

enyaq5-min

Foto: Škoda Auto

Elektrická Škoda Enyaq

Vyzdvihuje i příklad rozsáhlých požárů, které Kalifornii rok co rok zmítají a letos patří k jedněm z nejsilnějších. Kvůli nim se do ovzduší dostává obrovské množství zplodin, což ovlivňuje zdraví všech okolo. Emise produkované klasickými auty pak této nelichotivé situaci jen přidávají, přitom by s důraznějším přístupem kalifornských úřadů nemusely.

Jedno je ale jisté. Tato změna znatelně vystřelí celou oblast elektrických vozů, což se pochopitelně promítne i na prodejích. Už nyní například Tesla pod vedením Elona Muska zažívá dobré období a trend elektromobility se začíná lépe přijímat i v Evropě. Do té doby ale bude zapotřebí vymyslet spolehlivý systém dobíjecích stanic za dostupnější ceny a postarat se o to, aby i pořizovací ceny elektrických vozů byly přístupnější pro běžnou populaci.

The new Volkswagen ID.4

Přečtěte si takéOdpověď Volkswagenu na Model Y od Tesly je tu. Elektrický ID.4 má uhrančivý pohled i velké ambiceOdpověď Volkswagenu na Model Y od Tesly je tu. Elektrický ID.4 má uhrančivý pohled i velké ambice

Výzkum Allied Market Research navíc očekává, že v roce 2027 bude tržní hodnota segmentu s elektrickými auty na úrovni téměř 803 miliard dolarů – loni to přitom bylo „pouhých“ 162 miliard. Elektrifikaci mimo klíčové hráče věří i česká Škodovka, která to před nedávnem potvrdila s novým, čistě elektrickým modelem Enyaq.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym