Ze sídliště až k miliardové hře, kterou koupil Facebook. Jak česko-slovenský Beat Saber ovládl svět
Studio Beat Games už opustila zakladatelská trojice Vladimír Hrinčár, Ján Ilavský a Jaroslav Beck. Zůstává po nich nesmírně úspěšný odkaz.
Zakladatelé Beat Games: Ján Ilavský, Vladimír Hrinčár a Jaroslav Beck
Pohádkový příběh Beat Saberu ještě zdaleka nekončí, jedna jeho kapitola se ale definitivně uzavřela. Studio Beat Games, které za světově nejprodávanější hrou pro virtuální realitu stojí, už dříve opustil jeden z trojice spoluzakladatelů Jaroslav Beck. Nyní odchází i Vladimír Hrinčár a Ján Ilavský. Kamarádi ze střední školy, kteří to od her tvořených do šuplíku dotáhli k prodeji globálního hitu do rukou Facebooku.
Přesná částka oficiálně nikdy nepadla, odhady v korunách hovoří o několikamiliardovém obchodu. Ján Ilavský, Vladimír Hrinčár a Jaroslav Beck v roce 2019 prodali Beat Saber, hru pro virtuální realitu kombinující hudbu a sekání barevných kostek, do rukou Marka Zuckerberga a jeho facebookového impéria. Je to prakticky dokonalá startupová story. Dvojnásob, když se podíváte, kde začala. Na střední škole a na sídlišti na Slovensku.
Ján a Vladimír byli spolužáci z Popradu. Od mládí měli rádi počítače. Po gymnáziu se potkali i v Praze na matfyzu. Ačkoliv Jána prý coby nejen vývojáře, ale i hudebníka víc než studium lákal jazz. Své síly dva mladí tvůrci spojili už koncem devadesátých let v rodném Slovensku, následně svou videoherní spolupráci překřtili názvem Hyperbolic Magnetism.
Beat Saber se zaplatil během pár hodin prodeje.
„Ale nikdy nás ani nenapadlo, že bychom mohli hry prodávat, takže jsme všechno dělali jen tak do šuplíku,“ popisoval dnes jednačtyřicetiletý Ilavský nedávno ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch. Kam to ze šuplíku a přes asi tři desítky různých menších hříček dotáhli, to už je dnes slavná součást česko-slovenské herní historie. Než ale přišla miliardová meta jménem Beat Saber, byl tu Chameleon Run.
Byla to mobilní hra, od které ani hlavní autor Ilavský neměl žádná velká očekávání. Však ji taky vytvořil se zlomenou rukou po karambolu na koloběžce… Jenže chytlavá hratelnost zakrátko znamenala miliony stažení – a hra zabodovala na prestižních Apple Design Awards. To určitě pomohlo aspoň částečně zapomenout na nutnost vyřešit několik vykuků, kteří už dříve zkopírovali její zdrojový kód a své vykrádačky prodávali.
„Vždycky jsme měli extrémně nízké životní náklady a až Chameleon Run nám přinesl určitý komfort a stabilitu. Do té doby jsme občas pracovali na nějakých spíš malých projektech, které nám nezabraly příliš mnoho času,“ vzpomínal v rozhovoru Ilavský. „Zpětně ho vnímám jako vyvrcholení předchozích zkušeností,“ dodal. Vrchol má za sebou, ale zapomenutý není. Chameleon Run podle vývojáře mimochodem i sedm let od vydání generuje stovky tisíc korun měsíčně.
Ale zpátky k Beat Saberu. Mobilní hry slovenské parťáky přestávaly bavit, zatímco technologie virtuální reality byla na vzestupu. A tak začal vznikat dnes už světoznámý VR projekt. Tehdy ještě stále ve slovenské vývojářské dvojici Vladimír a Ján, přičemž první jmenovaný je jen o devět měsíců mladší, dnes je mu tedy čtyřicet. Český skladatel Jaroslav Beck do příběhu vstoupil o něco později.
„Nejsem jeden z těch lidí, kteří by od malička věděli, že budou dělat hudbu. Vzalo mě to někdy okolo patnácti let, kdy jsem byl poprvé na festivalu a poprvé jsem slyšel hudbu ve velkém měřítku,“ vzpomínal už před mnoha lety Beck pro CzechCrunch. DJ se z něj skutečně stal, po vystoupeních v Česku zamířil na studia do Británie, pomalu pronikal do oboru a jednou pro kamaráda Pavla Kacerleho, který tvořil filmové triky třeba i pro Iron Mana 3 a dnes má startup Live Penalty, udělal hudbu pro trailer.