Zakladatelka miliardové Zásilkovny Simona Kijonková o tom, jak nastavit myšlení a strategii k úspěchu

Jiří SvobodaJiří Svoboda

simona-kijonkova-boxed2

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny

Digitální logistická platforma Zásilkovna roste v poslední době tempem, které by si ještě před pár měsíci uměl málokdo představit. Jen v roce 2018 její mateřská firma zvýšila obrat o 70 % na 790 milionů korun a v roce 2019 zamířila nad 1,3 miliardy. Za sebou má jen v několika posledních měsících otevření robotizované výdejny balíků nebo rozšíření doručování do dalších třiceti zemí. A o Vánocích dokázala přepravit 379 tisíc zásilek za jediný den.

Dnes je to pohádkový příběh. V květnu roku 2010 to ale byl pouhý nápad, který pro zakladatelku Simonu Kijonkovou znamenal roky dřiny a těžkých životních situací. Pro absolventku pražské VŠE a ústecké UJEP to však nebyl první podnikatelský počin. Ten začala realizovat už v roce 2006, kdy s kamarádkou spustila marketingovou agenturu. Jak ale v minulosti už několikrát připomněla, když o dva roky později přišla krize, byznys skončil s milionovou ztrátou.

Následující dva roky se přes novou firmu Kijonková věnovala vývoji aplikací, webů a tvorbě e-shopů. Když pak spustila Zásilkovnu s cílem unifikovat doručovací platformu pro e-shopy, svůj podíl v předchozí firmě prodala.

Zásilkovna byla první tři roky ve ztrátě, do toho se Kijonková stala po roce provozu matkou, což situaci neulehčovalo. Tvrdí, že v začátcích dělala vše, od účetnictví přes reklamace až po osobní doručování balíčků. Nepolevila ani přesto, že jí kolegové tvrdili, že si lidé nikdy nebudou chtít chodit pro balíčky třeba do prodejen s lahůdkami nebo do cykloservisu.

simona-kijonkova-zasilkovna

Foto: Zásilkovna

Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny

První rok prý byl pro Kijonkovou největší byznysovou zkouškou, hlavně z hlediska celého procesu shánění partnerských míst stylem franšízy. „Franšízing v logistice neexistoval. Museli jsme službu otestovat nejdřív na vlastních pobočkách a až poté jsem v Ústí nad Labem začala oslovovat partnery. Přesvědčit tehdy například majitele pekárny bylo těžké, ale jakmile se podařilo překonat počáteční nedůvěru, šlo to rychleji,“ popisuje podnikatelka své začátky.

Kijonková se netají tím, že si ze začátku říkala, zda Zásilkovnu kvůli rodinnému vytížení nezavře. Psychologické stránce úspěchu ale přikládala velký význam, a tak ji napadlo najmout si mentora. Nastavení mysli na úspěch je u ní důležitou součástí dne, a proto tvrdí, že se například snaží úplně eliminovat negativní myšlenky. „Když je pro nás nový projekt náročný, cíl zdánlivě nedosažitelný a vize odvážná, musíme si věřit. Pokud si neúspěch připouštím, nakonec se skutečně dostaví,“ říká Kijonková.

Mezi důležitými vlastnostmi úspěšného mindsetu jmenuje také nespokojenost, pokoru, otevřenou mysl, vlastní tvrdohlavost, ale zároveň rozhodnost a nápaditost vlastních řešení. To vše v souladu s jejím mottem, že jediná věc, kterou lze v životě změnit, je budoucnost.

Podle Kijonkové to byly právě její děti, které ji naučily pracovat s časem efektivněji než kdy předtím. „Přes den mám vypnuté sociální sítě a nepřijímám telefonáty z neznámých čísel, aby mě to nezdržovalo. Snažím se být maximálně efektivní a priority si skládám podle důležitosti. Pracovní e-mail nemám zapnutý celý den, na to mám vyhrazená jen určitá časová okna,“ tvrdí.

S nově nabytým časem mohla začít i několik dalších projektů, například Robeeto. Tento portál na peer-to-peer objednávky domácích prací vznikl v roce 2015. Zakladatelka Zásilkovny v něm působí jako investorka a mentorka. Podle jejích slov ji spolupráce baví, protože může předávat své zkušenosti dál.

zasilkovna-dodavky

Foto: Zásilkovna

Dodávky Zásilkovny

To vše mezitím, co Zásilkovna dospěla do dnešní velikosti, kdy má více než 700 zaměstnanců a několik tisíc poboček po celém Česku, Slovensku, Polsku, Maďarsku a Rumunsku a pracuje více než s třinácti tisícovkami e-shopů ve 32 zemích. Expanze do zahraničí přitom nebyla snadná a celý tým Kijonkové se na ní hodně naučil.

„Například zákazník z Rumunska je schopný vám neustále telefonovat. Udělá objednávku z mobilního telefonu a poté vám dvacetkrát zatelefonuje, jestli vše domluvené platí. V Německu zase musíte oproti Česku více investovat do skladových zásob. Musíte mít perfektně přeložený web, přesný popis produktu, musíte mít možnost platit na fakturu. To Němci zbožňují,“ popisuje Kijonková specifika různých zemí.

David Stančík

Přečtěte si takéDarovat krev a zachránit tak život. 19letý programátor z Přerova chce s vlastní aplikací motivovat mladé lidi k dárcovstvíDarovat krev a zachránit tak život. 19letý programátor z Přerova chce s vlastní aplikací motivovat mladé lidi k dárcovství

V důsledku rychlého rozvoje také pražská podnikatelka iniciovala vznik skupiny Packeta, kam zahrnula jak Zásilkovnu, tak všechny její národní ekvivalenty. Zároveň je platformou, přes kterou vstupuje na další zahraniční trhy. Už dnes se díky této skupině může zákazník Zásilkovny napojit do šedesátky přepravních služeb. Do dalších let dokonce Zásilkovna zvažuje koupit vlastní letadlo a do tří let chce fungovat na všech kontinentech.

Předávání zkušeností dál

Není proto divu, že byla Simona Kijonková za své podnikatelské počiny hned několikrát oceněna – získala například titul EY Podnikatel roku 2017, ocenil ji i Forbes nebo vydavatelství Economia v žebříčku Top podnikatelka roku 2018.

Společně s European Leadership & Academic Institute (ELAI) se rozhodla o své zkušenosti z pádů i úspěchů podělit prostřednictvím workshopu. Konkrétně se v jeho rámci věnuje otázkám jako například jak pracovat s nastavením mysli k úspěchu, jak sebrat sílu na důležitá rozhodnutí nebo jak převádět nápady do projektů s globálním měřítkem.

„Cenné je předání zkušeností, a to nejen těch pozitivních, ale především negativních, kterých je třeba se na své cestě vyvarovat. Mohu předat své vlastní nejlepší praktické tipy,“ přibližuje Kijonková, co účastníky workshopu čeká, ovšem s přiznáním, že každá podnikatelská osobnost je pochopitelně jedinečná.

Setkání s názvem s názvem Mindset a strategie úspěchu se bude konat ve dvou termínech 19. února a 20. května v Praze a stojí 7 990 Kč bez DPH. Přihlásit se lze přímo na webu ELAI.

simona-kijonkova

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny