Alza má jinou víru než Allegro a chce zákazníky Mallu i CZC. Je to pro nás příležitost, říká Petr Bena
Jeden ze šéfů Alzy příliš nevěří, že se v Česku tolik prosadí internetová tržiště. Jeho e-shop nově vyřídí reklamace produktů i z Mallu a CZC.
Petr Bena, místopředseda představenstva Alza.cz
Mezi největšími internetovými obchody v Česku byl dlouho klid. Pozici neohrožené jedničky držela Alza, kterou následoval konkurenční Mall.cz. Ten měl značný odstup a pozice se přeskupovaly hlavně níže. Teď však vody tuzemského e-commerce významně víří polské Allegro, které do Česka vstoupilo obří akvizicí e-shopů Mall a CZC. Samo ještě tak velké zdaleka není, ale minimálně značka Mall.cz je pod velkým tlakem. Spekuluje se o tom, že ji internetový hráč z Polska významně utlumí, a právě této příležitosti chtějí využít v Alze. „Vnímáme to jako příležitost, aby zákazníci Mallu či CZC začali více nakupovat na Alze,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch jeden ze šéfů Alzy Petr Bena.
Stále významnější pozice online tržišť, která se anglicky označují jako marketplaces, je velkým tématem na e-commerce trzích po celém světě. Jde o platformy, na kterých může nabízet své produkty více prodejců. Tržiště tak zpravidla mívají širší katalog produktů a samotné jejich fungování může být kapitálově méně nákladné. To však záleží na tom, jak přesně fungují. Mezi nejvýznamnější globální hráče patří Amazon, ve středoevropském regionu je to polské Allegro – každý přitom funguje trochu jinak.
Právě na to upozorňuje v rozhovoru pro CzechCrunch místopředseda představenstva Alzy Petr Bena. Podle něj neplatí, že když fungují podobná tržiště jinde ve světě, automaticky uspějí i v Česku. „Naše víra a víra celé řady prodejců v Česku je jiná, věříme jinému byznys modelu,“ vysvětluje. Změnit chování českého zákazníka podle Beny nebude snadné. Naráží například na to, že když si objednáte na Allegru a jednotlivé produkty prodávají různí prodejci, přijde vám klidně hned několik různých zásilek v různé časy.
Jeden ze šéfů Alzy, který největší český e-shop řídí společně se zakladatelem Alešem Zavoralem, Jakubem Krejčířem a Miroslavem Kövárym, ale vidí ještě větší příležitost v dalších efektech, které příchod Allegra do Česka má. Polská firma tu spustila velkou marketingovou kampaň, která láká na „nový a ještě větší Mall.cz“, a přestože to zatím samotné Allegro nechce oficiálně potvrdit, mezi insidery na trhu se živě mluví o tom, že dříve nebo později nahradí Allegro Mall.cz úplně. Nebo minimálně původní Mall významně utlumí.
Toho chce využít Alza, která se rozhodla, že si dojde pro zákazníky od konkurence ještě agresivněji. Nově spouští možnost reklamovat u ní zboží, které si lidé zakoupili právě na e-shopech Mall či CZC. Nabídka platí na veškeré produkty zakoupené do 30. září 2023, a to v případě, že ho Alza má nebo historicky měla ve svém katalogu. Reklamovat je možné zboží do konce příštího roku. „Myslíme si, že máme lepší službu než Mall či CZC. A v kontextu online tržišť je naše služba úplně jinde,“ je přesvědčen Petr Bena, který v rozhovoru vysvětluje, proč se Alza k takovému kroku rozhodla a co se na e-commerce trhu děje.
Jak jste v Alze připraveni na blíží se vánoční sezonu?
Každý rok si myslíte, že jste připraven skvěle, ale teprve sezona ukáže, jak to nakonec dopadne. Letos jsme zapracovali na celé řadě služeb. Nejviditelnější je naše ranní doručení do AlzaBoxu při objednávce do půlnoci, které má u zákazníků skvělý ohlas. Je to redefinování způsobu, jak lze doručovat zásilky z e-shopů. Rádi bychom tuto službu v sezoně udrželi. Nebude to jednoduché, ale věříme, že se nám to povede. Jinak se snažíme věštit z křišťálové koule, jaká bude poptávka, abychom měli správné zboží na správném místě a ve správných objemech, to je vždy zásadní, ale nikdy dopředu nevíte, jak to bude potřeba.
Co bylo nejtěžší na tom, abyste mohli službu „Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš“ spustit?
Nejzásadnější je to, kde máme zboží. Dříve jsme ho mívali v několika skladech, teď primárně ve dvou. Pro Česko a Německo v Chrášťanech u Prahy, pro Slovensko, Maďarsko a Rakousko ve slovenském Senci. To vyžadovalo zásadní změnu v naší logistice. Museli jsme přejít na jiný provoz skladů. A nakonec se muselo změnit i samotné doručování. Auta už nemůžeme nakládat v devět hodin večer, ale musíme počkat do půlnoci na poslední objednávky. Dnes už navíc máme po celém Česku přes 1 500 AlzaBoxů a umět doručovat během několika hodin do tak velkého počtu výdejních míst je výzva. Kdybychom AlzaBoxy v tomto ohledu brali jako prodejny, tak u nás neexistuje subjekt, který by z jednoho místa zásoboval 1 500 prodejen.
Co se teď děje v e-commerce? Je to jiné než předchozí roky, nebo se to po covidu vrátilo do standardních kolejí?
Jsme v situaci, kdy kvůli inflaci klesla spotřeba a lidé nakupují primárně zboží, které nutně potřebují. K poklesu spotřeby došlo v potravinářském i nepotravinářském segmentu. Je to dané i tím, že během covidové pandemie některé kategorie extrémně vyletěly a teď se vrací zpět. Jsme ve stavu, kdy například trh elektroniky stále ještě klesá. Pár kategorií se občas nadechne a vyroste, ale většina elektroniky je v meziročním srovnání dál v poklesu. Spotřeba tedy v tuto chvíli určitě neroste, možná se to otočí příští rok.
Naposledy jste komunikovali své hospodářské výsledky za rok 2021. Výsledky za ten loňský pořád ještě neprozradíte?
Zatím ne.