Amazon překonal očekávání a předpokládá další růst. Ovšem za cenu masového propouštění

Největší e-commerce firma na světě dosáhla na překvapivě vysoké příjmy a v dalším čtvrtletí očekává výrazný růst.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

Internetový obr Amazon doručuje balíky po celém světě

0Zobrazit komentáře

Amazon se dlouhodobě prezentuje jako technologická firma, většina jeho příjmů ovšem pochází z maloobchodního prodeje. Proto je zasažen jak skepsí kolem technologického průmyslu, tak inflací a rostoucími náklady zákazníků, kteří v současnosti více šetří. Co to znamená? Překvapivě vysoké příjmy.

V dubnu e-commerce gigant oznámil nejslabší růst od roku 2001, kdy praskla internetová bublina. Letošní výrazná změna makroekonomických podmínek – jinými slovy inflace či problémy s dodavatelským řetězcem – znamenala negativní dopady, které se měly ještě silněji projevit ve druhém čtvrtletí. Prodeje Amazonu opět meziročně narostly jen o sedm procent, s příjmy 121,2 miliardy dolarů (2,91 bilionu korun) ale překonaly očekávání analytiků.

Spolu s Applem, který se pochlubil dalším rekordním čtvrtletím, jsou tak jedinými z velkých technologických firem, jimž se za druhý kvartál podařilo pozitivně překvapit. „Navzdory přetrvávajícím inflačním tlakům v oblastech nákladů na energii a dopravu postupujeme v oblasti lépe kontrolovatelných nákladů, hlavně ve zvyšování produktivity naší sítě skladů,“ řekl ředitel Amazonu Andy Jassy.

Za tímto komentářem se skrývá masivní propouštění, které šetří náklady. Zatímco v době nejsilnějších vln pandemie, kdy zájem o online nakupování raketově vzrostl, Amazon téměř zdvojnásobil počet svých zaměstnanců, jen v průběhu uplynulého čtvrtletí jich propustil kolem 99 tisíc. Přijímání nových lidí firma nyní očekává spíše jen pro oblasti webových služeb a reklamy.

A právě v nich, nejméně zasažených současnou situací, rostl Amazon nejvýrazněji. Jeho reklamní byznys zaznamenal o 18 procent vyšší výnosy než loni, a to i když inzerce u Googlu, YouTube a Facebooku rostla jen velice pomalu nebo se dokonce meziročně propadla. Až o 33 procent se pak oproti stejnému období loni zvýšil výnos webových služeb Amazonu – konkrétně na 19,74 miliardy dolarů. O čtyři procentní body naopak klesly online prodeje.

Největším trnem v oku firmy ovšem zůstává nákup výrobce elektromobilů Rivian. Koncem loňského roku sice firmě Jeffa Bezose zajistil rekordní zisk, od té doby se ale hodnota akcií startupu propadla o desítky procent. V minulém čtvrtletí kvůli tomu Amazon ztratil 7,6 miliardy dolarů ze svojí investice, teď přišel o další 3,9 miliardy. Proto také podruhé za sebou vykázal čtvrtletní ztrátu dvou miliard.

andy-jassy-1280p

Foto: Amazon/CzechCrunch

Andy Jassy, výkonný ředitel Amazonu

Pro následující tři měsíce mezi červencem a zářím se nicméně vrací k dobrým zprávám pro investory. Amazon v tomto období očekává prodeje v celkové hodnotě mezi 125 a 130 miliardami, což odpovídá 13- až 17procentnímu meziročnímu růstu.

Velký podíl na tom bude mít nedávná pravidelná akce Amazon Prime Day, kdy prodejce v rámci masivních slev typicky dosáhne na jedny z nejvyšších tržeb v roce. Letos se prý odehrál největší Prime Day v historii a zákazníci z celého světa nakoupili více než 300 milionů položek – přes sto tisíc každou minutu.

Zvýšení příjmů by Amazonu mohl zajistit také nárůst předplatného pro službu Prime zahrnující rychlejší doručení objednávek či přístup ke streamovacím službám Prime Music a Prime Video. Společnost nedávno oznámila zdražení až skoro o polovinu ve Francii, Itálii, Španělsku, Německu a Spojeném království. Podle vedení je ovšem důvodem nárůstu předplatného inflace a provozní náklady.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym