Češi mistry bezpilotního létání. Letoun Primoco One 150 uletěl na jeden zátah rekordních 1 240 kilometrů

Michal MarekMichal Marek

primocouav-1-min

Foto: Primoco

Bezpilotní letoun od české firmy Primoco

0Zobrazit komentáře

O českém technologickém startupu Primoco UAV bylo v posledních letech slyšet již několikrát. Primoco totiž pod vedením zakladatele Ladislava Semetkovského vyvíjí unikátní bezpilotní letouny a nyní firma dosáhla dalšího zajímavého úspěchu – nový letoun One 150 uletěl na jeden zátah neuvěřitelných 1 240 kilometrů, a to při průměrné spotřebě 2,6 litru paliva na hodinu letu.

Dubnovým letem byl pokořen rekord předchozí generace letounu s názvem Primoco UAV One 100, kterému se před třemi lety na letišti Vodochody podařilo dosednout po 9 hodinách a 1 minutě letu. Jednalo se tehdy o nejdelší uskutečněný bezpilotní let v civilním provozu na světě. Nyní tedy firma svůj rekord posunula ještě o notný kus dále.

A co za novým úspěchem stojí? Český výrobce letounů zaměřených především na využití v průmyslových, zemědělských a bezpečnostních oblastech minulý rok v rámci vývoje přešel na zcela nový spalovací motor. Ten má výkon 20 koní a je čtyřválcový a čtyřtaktní.

primocouav-7-min

Foto: Primoco

Nový letoun One 150 uletěl neuvěřitelných 1 240 km v kuse

Právě díky přechodu z dvoutaktu na čtyřtakt se podařilo především významně snížit spotřebu. Zatímco u minulé generace motoru se průměrná spotřeba pohybovala nad hranicí 6 litrů na hodinu letu, dnes se ji v ideálních podmínkách daří držet pod 2,5 litry. Taktéž hlučnost a hmotnost nového motoru jsou výrazně nižší.

„Osobně se domnívám, že máme dnes nejvyspělejší letecký motor pro bezpilotní letouny na světě. Tento dlouhý let ověřil spolehlivost a operační vytrvalost na hranici 18 hodin,“ komentuje rekord pro CzechCrunch zakladatel Primoco UAV Ladislav Semetkovský, jehož firma cílí především na zákazníky v Asii, na Blízkém východě, v Africe a nově i Evropě. V roce 2020 přitom očekává prodej a dodání dvou desítek letounů.

Obvykle jsou mezi zájemci o bezpilotní letouny českého výrobce například energetické společnosti, které je využívají na monitoring ropovodů a plynovodů, různá ministerstva obrany nebo třeba policie a pobřežní stráže, které s nimi hlídají hranice či pobřeží. Stále častěji si však bezpilotní letouny objednávají také například organizace na ochranu přírody – ty s jejich pomocí mohou monitorovat rybolov, sčítat různé druhy ohrožených zvířat a podobně.

primocouav-2-min

Foto: Primoco

Díky novému čtyřválcovému motoru letoun spotřebuje jen 2,6 litru paliva na hodinu letu

Bezpilotní letouny Primoco UAV One jsou schopné na základě letových plánů létat zcela autonomně. Jejich výhodou jsou navíc velmi nízké provozní náklady či třeba schopnost nést všemožná přídavná zařízení s ohledem na zaměření jejich mise. Mohou to být například různé radarové systémy, kamerové systémy či jiná speciální elektronika. Letoun s cestovní rychlostí až 150 km/h je schopen nést užitečný náklad do hmotnosti 30 kilogramů.

Firmě Primoco UAV se od zahájení vývoje v roce 2015 do dnešního dne podařilo nejen zcela dokončit vývoj bezpilotního letounu, ale také jej vyladit v ostrém provozu. „Vzhledem k tomu, že naše letouny létají na třech kontinentech, máme za sebou i odstranění nedostatků vyplývajících z rutinního provozu. Další vývoj bude pokračovat na základě požadavků klientů, zejména z pohledu implementace různých technologií pro konkrétní mise,“ doplňuje Semetkovský.

masq-trilab-1

Přečtěte si takéKdyž 3D tiskárny na výrobu ochranných pomůcek nestačí. V Hradci plastové štíty ve velkém lisují a dbají i na designKdyž 3D tiskárny na výrobu ochranných pomůcek nestačí. V Hradci plastové štíty ve velkém lisují a dbají i na design

Vedle letounů se standardními kamerami má Primoco UAV v provozu letouny s technologiemi pro mapování zemského povrchu, jako je LIDAR či SAR letouny s fotoaparáty s ultra vysokým rozlišením až 150 megapixelů či stroje s technologií pro sledování tras lodí. Právě nyní pak firma jako vůbec první na světě na bezpilotní letoun nasazuje technologii pro kalibraci leteckých radiomajáků.

primocouav-cm160-min

Foto: Primoco

Letouny Primoco UAV unesou až 30 kg přídavných zařízení pro mapování či monitoring terénu

Na aktuálním úspěchu Primoco UAV je pozoruhodné i to, že rekordní let byl završen dosednutím na letiště Písek-Krašovice, které společnost v minulém roce koupila. Neveřejné civilní letiště bylo se svou dráhou o délce 600 metrů určené delší dobu pro všeobecné letectví. Česká společnost ho však koupila s cílem přetvořit jej na vlastní vývojové, výrobní a výcvikové centrum.

„Vlastní tovární letiště posouvá společnost Primoco UAV o další úroveň. V minulém roce jsem akcionářům při vstupu na pražskou burzu cenných papírů slíbil, že budeme hledat vhodné místo pro další rozvoj společnosti. Dnes mohu s hrdostí oznámit, že máme 20 hektarů pro další rozvoj, a to včetně vzletové a přistávací dráhy o délce 600 metrů,“ komentoval loni nákup Ladislav Semetkovský.

primocouav-arfield-pisek2-min

Foto: Primoco

Za účelem vývoje a testování si česká firma koupila vlastní letiště