Češi otáčejí Grouponem, akcie za měsíc vyrostly o 50 %. Pořád na nás čeká spoustu práce, říká Šenkypl

Šenkypl a Barta nakoupili akcie Grouponu za 2,8 miliardy korun. Kvůli dlouhotrvajícímu poklesu celého byznysu nedávno převzali jeho vedení.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

senkypl

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Dušan Šenkypl z investiční společnosti Pale Fire Capital

0Zobrazit komentáře

„Jsem si více než kdy jindy jistý, že se nám transformace podaří a že položíme základy našeho dlouhodobého úspěchu,“ oznámil tento týden v konferenčním hovoru s akcionáři Grouponu Dušan Šenkypl. Český investor a manažer se stal na jaře výkonným ředitelem americké tápající firmy a chce z ní znovu vykřesat fungující byznys, který vydělává peníze a přináší hodnotu také akcionářům. Motivaci má velkou: společně s Janem Bartou, spoluzakladatelem skupiny Pale Fire Capital, do Grouponu investovali už několik miliard korun a dosud počítali hlavně ztráty. Teď ale trhy potěšili zlepšenými výsledky a nahoru vyletěly také akcie.

Zakladatelé Pale Fire Capital drží v Grouponu podíl 22 procent, za který postupně vydali 2,8 miliardy korun. Jelikož vlastní okolo 6,7 milionu akcií, aktuálně se cena jejich podílu pohybuje kolem 76 milionů dolarů. To je v přepočtu zhruba 1,7 miliardy korun. Na své investici tak nadále tratí asi miliardu korun, ale je to o poznání lepší než začátkem roku. Tehdy se cena jedné akcie propadla na čtyři dolary a hodnota jejich podílu spadla na 620 milionů korun. Proto se vzápětí Šenkypl s Bartou rozhodli, že musí převzít otěže skomírající firmy naplno a první jmenovaný se postavil do role dočasného CEO.

Teď má za sebou Dušan Šenkypl prvních několik měsíců v nové roli a při ohlašování výsledků za „svůj“ první kvartál, na který jako CEO dohlížel, mohl být relativně potěšen. Přestože výnosy meziročně poklesly, daří se Grouponu dál snižovat náklady na provoz a čistá ztráta tak meziročně poklesla z 90 milionů dolarů na 12 milionů. Výsledky předčily očekávání analytiků a pozitivně na to reagovala také cena akcií, která v posledních týdnech roste. Za uplynulý měsíc si akcie GRPN na burze Nasdaq připsaly přes 50 procent a aktuálně se jedna prodává za 11,3 dolaru.

groupon-stock

Foto: Google Finance / CzechCrunch

Vývoj ceny akcií Grouponu za poslední měsíc

„Po skončení prvního čtvrtletí ve funkci prozatímního výkonného ředitele mám lepší přehled o tom, kolik práce nás ještě čeká, a zároveň vidím, že jsme na správné cestě k úspěšné transformaci společnosti,“ uvedl k výsledkům Dušan Šenkypl. „I když vývoj není vždy lineární a naše podnikání je i nadále náročné, těší mě, že vidím postupné zlepšování našich finančních výsledků,“ doplnil český manažer.

Groupon sice očekává i v dalších čtvrtletích pokračující meziroční pokles tržeb, zároveň prý ale došlo ve druhém kvartálu ke zpomalení tempa poklesu, a to dříve, než se původně předpokládalo. „Přestože naše finanční výsledky nejsou přijatelné, těší mě, že naše tržby ve druhém čtvrtletí roku 2023 meziročně poklesly o 16 procent, což je mírné zlepšení oproti výsledkům v prvním čtvrtletí, kdy jsme meziročně dosáhli minus 21 procent, a že jsme se vrátili k pozitivnímu upravenému zisku EBITDA ve výši 15 milionů dolarů,“ uvedl Šenkypl.

Groupon prý i nadále trápí vyšší míra úbytku zaměstnanců, než je v daném odvětví tržní standard. „Vzhledem k transformaci se část tohoto úbytku dala předpokládat. Očekáváme, že zbytek zvládneme pomocí interních povýšení a přijímání nových zaměstnanců,“ dodal. Právě nový manažerský tým, v němž je řada kolegů z Česka, označuje spoluzakladatel Pale Fire Capital za klíčový.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Do pozice finančního ředitele se postavil Jiří Ponrt, bývalý finanční šéf Alzy, který do Pale Fire Capital přišel koncem roku 2021, o rok později se stal partnerem a před několika měsíci relokoval přímo do Chicaga, aby na finanční kondici Grouponu dohlížel jako nový CFO zblízka. Šenkypl proti tomu celou transformaci řídí z Prahy.

Spolu s nimi je v manažerském týmu také například bývalá šéfka Slevomatu Marie Havlíčková nebo bývalá provozní a finanční ředitelka Kiwi.com Lucie Brešová, která působí jako dočasná viceprezidentka a z pozice GSO řídí více než tisíc zaměstnanců působících v centrech sdílených služeb. Prozatímním CTO je Vojtěch Ryšánek z Aukra, přičemž právě z úspěšné transformace před lety rovněž stagnujícího tuzemského aukčního portálu si v Pale Fire Capital berou řadu inspirací. V pozici senior viceprezidenta pro příjmy působí Branislav Majorský a senior viceprezidentem pro produkty a transformaci je Filip Popovič.

„Nejlepší týmy vyhrávají a já věřím, že dáváme dohromady nejlepší tým, s jakým jsem kdy pracoval,“ řekl akcionářům Šenkypl. Všichni společně pracují na přebudování celé organizace, oživení tržiště, na němž se obchodují zážitky a další zboží, a také posílení finanční kondice firmy.

ponrt-jiri

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Jiří Ponrt, finanční ředitel Grouponu

„Jak jsem vás informoval v minulém čtvrtletí, naše finanční výsledky ukázaly vážné problémy, kterým naše podnikání čelí, a zdůraznily potřebu provést významnou a naléhavou transformaci. Čeká nás spousta práce a výsledky budou vyžadovat čas. Zároveň jsem si více než kdy jindy jistý, že se nám transformace podaří a položíme základy pro náš dlouhodobý úspěch,“ dodal prozatímní CEO Grouponu.

Firma aktuálně zvažuje několik možností, jak posílit svou likvidní pozici. Už dříve totiž uvedla, že pokud efektivitu svého byznysu významně nezlepší, hrozí jí, že jí dojdou peníze. Mezi varianty, kterými se Groupon může dál ubírat, podle finančního ředitele Jiřího Ponrta patří nová opatření v rámci rozsáhlého úsporného plánu, hledání dalšího financování na veřejných i soukromých trzích prostřednictvím emise majetkových či dluhových cenných papírů, případně zpeněžení některých aktiv, včetně podílu ve společnosti SumUp či společnosti Giftcloud.

V platební firmě SumUp drží Groupon podíl ve výši 2,29 procenta a podle Ponrta je jeho aktuální hodnota kolem 120 milionů dolarů. „V současné době sice neexistuje veřejný trh s cennými papíry společnosti SumUp, ale pokud by se naskytla příležitost toto aktivum zpeněžit, zvážili bychom tuto cestu do budoucna,“ doplnil Ponrt.

Indiana Jones a další obří blockbustery Hollywoodu propadají. Je na čase, aby se studia zamyslela?

Indiana Jones, Malá mořská víla, Ant-Man, Tajná invaze - vše jsou propadáky za miliardu dolarů. Disney stojí před velkou otázkou, co s tím.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

indiana-jones-and-the-dial-of-destiny-2023-1

Foto: Falcon

Omlazený Harrison Ford ve filmu Indiana Jones and the Dial of Destiny

0Zobrazit komentáře

Hollywood v průběhu poslední dekády sázel primárně na franšízy – čím větší, tím lépe. A dlouho to fungovalo. Dvanáct ze třinácti nejvýdělečnějších filmů v historii je buď pokračováním, součástí rozsáhlejšího univerza nebo novou adaptací dobře známého příběhu. Letošní rok ale vyprodukoval už několik překvapivých propadáků a je na čase se ptát, zda by velká studia neměla změnit strategii.

Pravděpodobně nejhůře je na tom Disney, které v minulých letech zcela dominovalo příjmům z kin. Léto 2023 ale pro něj představuje značný problém, projekty, za něž utratilo celkem přes miliardu dolarů, totiž všechny selhaly. Vše přitom začalo už v únoru, kdy do kin dorazil Ant-Man a Wasp: Quantumania.

Film, který měl otevřít pátou fázi univerza Marvelu a představit hlavního zloducha pro další generaci Avengers, při produkčním rozpočtu 200 milionů dolarů vydělal pouze 476 milionů. Jelikož asi polovinu příjmů si nechávají kinaři a marketingová kampaň pro podobný titul představuje devíticifernou útratu, bylo ovšem potřeba alespoň 600 milionů. Ant-Man se tak, nepočítaje období rozsáhlých karantén za pandemie, stal prvním snímkem MCU, který se z příjmů z kin nezaplatil.

ANT-MAN AND THE WASP: QUANTUMANIA

Foto: Falcon

Film Ant-Man a Wasp: Quantumania

Letos dosud jediný blockbusterový úspěch mediálního giganta, Strážci Galaxie: Volume 3, vyšel počátkem května, hned na konci měsíce ale následoval další problém: Malá mořská víla. Disney už delší dobu s úspěchem natáčelo hrané adaptace svých animovaných klasik, které přes nepříliš nadšené ohlasy vydělávaly velké sumy peněz. Ne ovšem tentokrát. 

Příběhu o princezně z podmořského království, která se za dobrodružstvím a láskou vydá na souš, se podařilo prodat lístky do kin celkem za 567,5 milionů dolarů. To by bylo poměrně úctyhodné číslo, kdyby se však rozpočet snímku nepohyboval mezi 250 a 265 miliony dolarů (Disney výše rozpočtů filmů oficiálně neuvádí). Pokud opět použijeme pravidlo, že film pro dosažení ziskovosti musí vydělat 2,5násobek produkčního rozpočtu, dostaneme číslo minimálně 625 milionů. Také Malá mořská víla tedy v kinech poměrně výrazně propadla.

Stejným propočtem dojdeme k závěru, že za kasovní úspěch nelze označit ani novinku z produkce Pixaru Mezi živly, jejíž produkční rozpočet se odhaduje na 200 milionů a příjmy z kin dosáhly 444,5 milionů. Ještě mnohem větším selháním je ale rodinný duchařský snímek Strašidelný dům, navazující na 20 let starý stejnojmenný film a atrakci v Disneyho zábavních parcích. Natočit Strašidelný dům, který je třeba v Česku pramálo známý, vyšlo na 150 milionů dolarů, z kin si ale dost možná neodnese ani 100 milionů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kapitolou samou pro sebe je pak Indiana Jones a nástroj osudu. Čtvrté a poslední pokračování legendární dobrodružné série z 80. let mělo diváky ponořit do nostalgie a dát jim možnost se na velkém plátně ještě jednou setkat s jednou z nejikoničtějších postav Harrisona Forda. Jelikož ve studiu očekávali, že půjde o sázku na jistotu, na ničem se nešetřilo a rozpočet snímku nabobtnal až na více než 300 milionů dolarů – jeden z nejvyšších v historii.

Diváci ale nepřišli. Studio jednak udělalo velkou chybu v tom, že světovou premiéru snímku naplánovalo více než měsíc před širokým vydáním, kdy vlažné recenze výrazně oslabily zájem o novinku. Indiana Jones je ale také poměrně stará postava, k níž mladší generace nemají silnější vztah. Obojí dohromady znamenalo, že Nástroj osudu v kinech zatím dosáhl na pouhých 375 milionů dolarů. To je velice špatný výsledek, znamenající ztráty v řádu stovek milionů, nezávisle na slevách na daních či jiných finančních pobídkách z míst, kde film vznikal.

Ani zde ale seznam selhání nekončí. Jak upozornil magazín Forbes, Disney podle finančních výkazů ze Spojeného království utratilo minimálně 211 milionů dolarů za vznik marvelovské minisérie Tajná invaze – ta se setkala jak s nízkým hodnocením kritiky i diváků, tak s mizernou sledovaností, alespoň podle odhadu analytické společnosti Samba TV.

To vše vytváří poměrně silný tlak na staronového ředitele firmy Boba Igera, který se do vedení vrátil loni v listopadu. O pár měsíců později pak řekl, že je potřeba „snížit náklady u všeho, co produkujeme, protože i když jsme velice pyšní na to, co vydáváme, dostali jsme se do bodu, kdy je to mimořádně drahé.“

Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One

Foto: CinemArt

Tom Cruise a Hayley Atwell ve filmu Mission: Impossible Odplata – První část

Všechny zmíněné tituly skutečně patří k tomu nejdražšímu, co v Hollywoodu vzniká, v minulých letech to ale pro Disney nebyl zásadní problém, když se příjmy pravidelně dostávaly nad miliardové částky. Kombinace pandemie, která diváky odnaučila tolik chodit do kina, a tvorby upadající do stereotypu digitálních podívaných s nepříliš originálními náměty či příběhem zde má zásadní slovo. V Disney by se možná měli začít ptát, jaká je budoucnost dnes tolik dominantního vytěžování už existujícího duševního vlastnictví.

Dokládají to také letošní filmy mimo produkci Disneyho jako The Flash a Mission: Impossible Odplata – První část. První při rozpočtu kolem 200 milionů dolarů vydělal jen 268 milionů, druhý zatím dosáhl na 524 milionů. To by samo o sobě bylo dobré číslo, představuje ale výrazný propad oproti minulým dílům Mission: Impossible a novinka navíc měla vyjít až na téměř 300 milionů. Mnoha divákům ovšem stačí podívat se až doma, velká událost se nekoná.

Znamená to, že Disney či jiná studia začnou v blízké době dávat prostor ambiciózním mladým režisérům s neotřelými projekty? Pravděpodobně ne. Aktuální příklady Barbie a Oppenheimera s obřími výdělky nicméně demonstrují, že stále je možné do kin přitáhnout davy a globální kulturní událost vytvořit. Stačí originalita a přesvědčivý příběh.