Disney nenaplnilo očekávání a jeho streamovací služba stagnuje. Slibuje však svůj virtuální vesmír po vzoru Facebooku
Třetí čtvrtletí bylo pro Disney nejlepší za dlouhou dobu, s ustávající pandemií se totiž lidé ve větších počtech vraceli do kin a zábavních parků. Ve čtvrtém kvartále ale nadšení opadlo, příjmy firmy nenaplnily očekávání a hodnota akcií poskočila dolů skoro o pět procent. Vedení to ale příliš netrápí a místo toho se zaměřuje na budoucnost, kde chystá předpokládané filmové hity či seriály nebo rovnou vlastní metaverzum po vzoru Facebooku.
V zásadě barevnější Matrix, jen s méně důsledným propojením skutečnosti a virtuální reality, se okamžitě stal jedním z hlavních témat technologického světa předminulý týden, když vlastní vizi představil Mark Zuckerberg. Byť se jeho metaverzum mnohým jeví jako poněkud dystopická budoucnost, vedle Facebooku v něm vidí velký potenciál třeba také Microsoft nebo podle vlastních slov právě Disney.
„Naše společnost je už dlouho průkopníkem v oblasti využívání technologií pro zlepšení zážitku ze zábavy,“ řekl v hovoru s investory šéf Disney Bob Chapek. Pokračoval poznámkou, že dosud byly aktivity firmy v tomto směru jen prologem v propojování fyzického a digitálního světa a cílem je „vyprávění bez hranic v našem vlastním Disney metaverzu.“ Realita a fantazie se ostatně už desítky let prolínají třeba v zábavních parcích Disneyland nebo počítačových hrách, k nimž se připojují také prostředí ve virtuální realitě.
Rozšiřování těchto možností je však prozatím hudba budoucnosti, obraťme se tedy na aktuální byznys firmy. Zatímco analytici z Wall Street od Disney za čtvrté fiskální čtvrtletí očekávali příjmy 18,79 miliardy dolarů, ty skutečné se zastavily na 18,53 miliardy (přes 400 miliard korun), tedy jen o trochu níže. Horší bylo pro investory číslo označující příjem na akcii, jež dosáhlo 0,37 dolaru oproti předpokládaným 0,51 dolaru. Obecně je na tom ale byznys podstatně lépe než loni uprostřed podzimní fáze pandemie před vakcínou.
Nejvíce se meziroční zlepšení projevilo samozřejmě u zábavních parků Disneyland a Walt Disney World a dalších zážitkových center, kde příjmy narostly o více než 99 procent na 5,45 miliardy dolarů. Firmě se zde mimo jiné vyplatil také kontroverzní loňský krok, kdy se pro minimalizaci ztrát rozhodla polovinu zaměstnanců parků, výletních lodí a podobných atrakcí poslat na dlouhé neplacené volno. Stále významnou částí byznysu je pak také lineární televize se stanicemi ABC a ESPN, která mezi červnem a zářím vygenerovala 6,7 miliardy dolarů v tržbách.