Disney nenaplnilo očekávání a jeho streamovací služba stagnuje. Slibuje však svůj virtuální vesmír po vzoru Facebooku

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

disney-1

Foto: Disney

Kultovní postavičky před Disneylandem

0Zobrazit komentáře

Třetí čtvrtletí bylo pro Disney nejlepší za dlouhou dobu, s ustávající pandemií se totiž lidé ve větších počtech vraceli do kin a zábavních parků. Ve čtvrtém kvartále ale nadšení opadlo, příjmy firmy nenaplnily očekávání a hodnota akcií poskočila dolů skoro o pět procent. Vedení to ale příliš netrápí a místo toho se zaměřuje na budoucnost, kde chystá předpokládané filmové hity či seriály nebo rovnou vlastní metaverzum po vzoru Facebooku.

V zásadě barevnější Matrix, jen s méně důsledným propojením skutečnosti a virtuální reality, se okamžitě stal jedním z hlavních témat technologického světa předminulý týden, když vlastní vizi představil Mark Zuckerberg. Byť se jeho metaverzum mnohým jeví jako poněkud dystopická budoucnost, vedle Facebooku v něm vidí velký potenciál třeba také Microsoft nebo podle vlastních slov právě Disney.

„Naše společnost je už dlouho průkopníkem v oblasti využívání technologií pro zlepšení zážitku ze zábavy,“ řekl v hovoru s investory šéf Disney Bob Chapek. Pokračoval poznámkou, že dosud byly aktivity firmy v tomto směru jen prologem v propojování fyzického a digitálního světa a cílem je „vyprávění bez hranic v našem vlastním Disney metaverzu.“ Realita a fantazie se ostatně už desítky let prolínají třeba v zábavních parcích Disneyland nebo počítačových hrách, k nimž se připojují také prostředí ve virtuální realitě.

Bob Chapek, šéf Walt Disney Company

Rozšiřování těchto možností je však prozatím hudba budoucnosti, obraťme se tedy na aktuální byznys firmy. Zatímco analytici z Wall Street od Disney za čtvrté fiskální čtvrtletí očekávali příjmy 18,79 miliardy dolarů, ty skutečné se zastavily na 18,53 miliardy (přes 400 miliard korun), tedy jen o trochu níže. Horší bylo pro investory číslo označující příjem na akcii, jež dosáhlo 0,37 dolaru oproti předpokládaným 0,51 dolaru. Obecně je na tom ale byznys podstatně lépe než loni uprostřed podzimní fáze pandemie před vakcínou.

Nejvíce se meziroční zlepšení projevilo samozřejmě u zábavních parků Disneyland a Walt Disney World a dalších zážitkových center, kde příjmy narostly o více než 99 procent na 5,45 miliardy dolarů. Firmě se zde mimo jiné vyplatil také kontroverzní loňský krok, kdy se pro minimalizaci ztrát rozhodla polovinu zaměstnanců parků, výletních lodí a podobných atrakcí poslat na dlouhé neplacené volno. Stále významnou částí byznysu je pak také lineární televize se stanicemi ABC a ESPN, která mezi červnem a zářím vygenerovala 6,7 miliardy dolarů v tržbách.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Snad jedinou divizí zábavního obra, kterou pandemie zasáhla pozitivně, byla streamovací služba Disney+, velice rychlý růst v době karantén si teď ale vybírá svou daň. Zatímco ještě nedávno se zdálo, že Disney+ se rychle dotahuje na Netflix, v uplynulém čtvrtletí mu přibyly jen dva miliony předplatitelů, o polovinu méně než mnohem většímu konkurentovi. Jeden má teď 118 milionů, druhý 214 milionů předplatných. Stále navíc platí, že streamovací služba myšáka Mickeyho má z jednoho účtu podstatně menší příjem než Netflix.

Pod Disney ovšem spadají také ještě další dvě služby, jmenovitě Hulu a ESPN+. Všechny dohromady mají nyní 179 milionů uživatelů. Samotné Disney+ přitom zatím není dostupné na mnoha trzích, kde má konkurence už poměrně zavedenou uživatelskou základnu. Mezi takové ostatně patří také Česko nebo Slovensko, kam se služba po nedávném odkladu chystá až příští rok v létě. Podle vedení firmy je pak pro další růst zásadní pravidelný přísun nového zajímavého obsahu, který v posledních měsících poněkud scházel.

marvel-disney-spider-man-no-way-home-3

Reprofoto: Marvel Entertainment/YouTube

Film Spider-Man: Bez domova

Závěrem listopadu má na Disney+ dorazit seriál Hawkeye o dosud snad nejopomíjenějším avengerovi, který akcí i zasazením do období Vánoc připomíná Smrtonosnou past. O měsíc později, 29. prosince, pak na obrazovky dorazí další hraný titul ze světa Star Wars, The Book of Boba Fett. Od zítřka streamovací služba nabídne také třináct blockbusterů Marvelu v rozšířeném formátu IMAX. Díky němu se typické černé pruhy na televizích s poměrem stran 16 : 9 zaplní obrazem dosud dostupným jen ve velkoformátových kinech.

Samotný Marvel je momentálně v procesu rozjíždění čtvrté fáze svého filmového (a teď už i televizního) univerza, jehož nejnovějším příspěvkem je snímek Eternals. Ačkoliv pokus superhrdinské filmy posunout jiným směrem naráží na kreativní problémy, v kinech se mu zatím daří relativně dobře. Ještě letos má navíc vyjít vysoce očekávaný Spider-Man: Bez domova, jehož výdělky z kin by mohly dosáhnout astronomických předpandemických hodnot.

V souvislosti s tím teď ze strany vedení Disney padla ještě jedná důležitá poznámka. Zatímco v září firma oznámila, že všechny její filmy do konce roku dostanou exkluzivní uvedení na velkém plátně, Bob Chapek tento slib nyní překvapivě neprodloužil pro příští rok. Místo toho řekl, že pečlivě sledují proměny návyků publika a jim přizpůsobí svoji distribuční strategii tak, aby z ní měli co největší prospěch akcionáři.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Běžíme na zelenou. Tvůrce seriálového megahitu Hra na oliheň potvrdil, že připravuje druhou řadu

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

squid-game-2

Foto: Youngkyu Park/Netflix

Maskovaní bachaři ve Hře na oliheň

0Zobrazit komentáře

V září na Netflix dorazil zajímavý titul z Jižní Koreje. Pod názvem Hra na oliheň se skrývá něco jako krvavější interpretace Hunger Games, uzpůsobená specificky pro domácí publikum. Co ale nikdo nečekal, je skutečnost, že se z novinky stal obrovský celosvětový hit. Není proto překvapením, že z původně plánované devítidílné minisérie se stane seriál.

Potvrdil to sám tvůrce Hry na oliheň Hwang Tong-hjŏk v rozhovoru pro agenturu AP. „Pociťovali jsme takový tlak a tolik zájmu i lásky pro vznik druhé řady. Skoro si připadám, že nám nedáváte na výběr. Druhá řada skutečně bude. Mám ji právě teď v hlavě a jsem v procesu plánování,“ řekl Hwang. Dodal však, že na řeči o plánované premiéře je zatím příliš brzy.

Hra na oliheň představila svět nepříliš vzdálený tomu skutečnému. Lidé s finančními potíži v něm dostali příležitost zúčastnit se soutěže a vyhrát obrovskou sumu peněz. Brzy se ale ukázalo, že prohra v jinak dětských hrách znamená brutální smrt. Seriál takový, nijak zvlášť originální námět využívá ke zkoumání zajímavých uvěřitelných postav, morálních otázek a v neposlední řadě pro napínavou, byť možná poněkud zvrácenou zábavu.

Díky takové kombinaci si Hru na oliheň rychle začali mezi sebou doporučovat i diváci daleko za hranicemi Jižní Koreje a stal se z ní globální hit. Jen několik týdnů od premiéry si seriál pustilo už 111 milionů domácností, což z něj s velkým náskokem učinilo nejúspěšnější titul v historii Netflixu. Čísla i poté rychle stoupala dále vzhůru a například v Česku dodnes okupuje první příčky nejsledovanějších pořadů.

Hwangovi, který s první myšlenkou Hry na oliheň přišel už před mnoha lety, se zkrátka podařilo vytvořit velice atraktivní spojení příběhu, her s virálním potenciálem i sympatických (anti)hrdinů. Hlavním sdělením seriálu ovšem není jen bezduchá zábava, ale silné sociální poselství. Tvůrce ho totiž od začátku vymodeloval jako ostrou kritiku pozdního kapitalismu, který finančním ziskem podmiňuje přežití a nutí lidi udělat pro něj téměř cokoliv.

„Chtěl jsem napsat alegorii na moderní kapitalistickou společnost. Něco, co ukazuje extrémní soutěživost, podobně jako je extrémní soutěživost v životě,“ řekl Hwan v rozhovoru pro magazín Variety. Ze stejných důvodů Hra na oliheň rezonovala dokonce i v Severní Koreji, kde ji označili za „dokonalou demonstraci hrůz kapitalistických systémů“.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Lze předpokládat, že druhá řada seriálu se ponese v podobném duchu, přičemž naváže na některé z neuzavřených dějových linií. Zároveň by mohla poskytnout zadostiučinění divákům nespokojeným se závěrem první sezóny, kde se (spoiler) hlavní hrdina Sŏng Ki-hun rozhodne jít po tvůrcích brutální soutěže místo toho, aby se vrátil ke své dceři. Hwang Tong-hjŏk ve spojitosti s tím zmínil: „Ki-hun se vrátí, udělá něco pro svět.“

Zároveň s tím udělá i něco pro svého tvůrce. Hwang za obří úspěch seriálu paradoxně nedostal od Netflixu žádný bonus navíc oproti platu, který s hitem mimo domácí korejský trh nepočítal. Režisér, který ve svém mládí musel prodat i laptop aby měl na jídlo, to zmínil v nedávném rozhovoru pro sever The Guardian. Na svůj současný život si nestěžoval, avšak dodal: „Možná budu muset natočit druhou řadu, abych se stal tak bohatý jako vítěz Hry na oliheň.“

Než uvidíme, jak se příběh fiktivního hrdiny Ki-huna vyvine, dočkáme se skutečného zpracování Hry na oliheň. Právě to nedávno navrhl známý youtuber Mr. Beast, mimo jiné spolutvůrce nové ekologické kampaně pro čištění oceánů od plastového odpadu. Ten na TikToku v říjnu slíbil, že pokud od fanoušků dostane deset milionů lajků, soutěž ze seriálu převede do reality, samozřejmě bez zabíjení. Poažadovanou odezvu dostal za chvíli a dal se tedy do práce.

Na Twitteru pak nedávno sdílel progres. Ve velkém hangáru vzniká známé barevné bludiště i jednotlivé hry ze seriálu. Zájemci o účast v soutěží se mohli hlásit například zakoupením tematického oblečení nebo komentováním videí. Někteří se sice zamyslí nad bizarností napodobování brutálního systému, který kritizuje ty nejhorší aspekty společnosti, snadno se ale našli mnozí, co si rádi zahrají – stejně jako v seriálové Koreji.