E-commerce je v krizi. Jak ji přežít? Poradí Dvořáková z CZC, Mates z Econea a ex-šéf Mall Group

Na dalším e-commerce eventu CzechCrunche se o své know-how, jak s co nejmenšími problémy proplout krizí, podělí přední postavy české scény.

Peter BrejčákPeter Brejčák

banner-do-clanku-2360×1180-1Event

Foto: CzechCrunch

Jitka Dvořáková z CZC, Martin Mates z Econea a Jan Hanuš, který vedl Mall Group

0Zobrazit komentáře

Něco takového česká e-commerce nikdy nezažila. Loni poprvé celkový objem tržeb e-shopů meziročně klesl, konkrétně opět pod hranici 200 miliard korun. Zatímco během covidových let se online hráči těšili výraznému nárůstu prodejů, což souviselo i se zavřením kamenných prodejen, v minulém roce se na spotřebitelské poptávce naplno negativně podepsaly rostoucí ceny, energetická krize i nejisté vyhlídky do budoucna. Lidé jednoduše více šetří – a ne všechny e-shopy byly schopné se na tento stav připravit.

Jak tedy zvládnout existenční krizi? Kdy a jak se pustit do krizového managementu? Jaké kroky se vyplatí dělat? A čemu se naopak vyvarovat? Na otázky, jak co možná s nejmenšími problémy proplout krizí – ať už souvisí s tržním děním nebo interními faktory –, odpoví výrazné tváře české online scény na další události ze série e-commerce eventů CzechCrunche.

Ve středu 25. ledna od 17.30 ve Spojce Karlín vystoupí Jitka Dvořáková, generální ředitelka CZC.cz, jednoho z největších e-shopů u nás. Ten v posledních letech zažil velké změny, jako součást Mall Group loni plně prošel do rukou polského Allegra. Zatímco e-shop v prvním covidovém roce vyrostl o třetinu na celkových 5,5 miliardy a hlásil překlopení do zisku, v černých číslech se udržel jen rok – v loňském fiskálu mu klesl obrat o 660 milionů.

O své know-how se podělí také ostřílený manažer Jan Hanuš, který aktuálně působí v topenářském startupu Woltair, během své kariéry ale v různých firmách pracoval pro finanční skupinu PPF. Jako vrchní byznysový uklízeč vedl také Mall Group právě před jejím prodejem Allegru, přičemž během svého působení dokázal dlouhodobě ztrátovou e-commerce skupinu otočit alespoň do částečného provozního zisku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Jeli jsme paralelně tři procesy. Jednak jsme firmu ozdravovali a navíc ji připravovali na možný prodej nebo vstup na burzu. Jet takové tři linky najednou bylo extrémně těžké, každá má totiž úplně jiná pravidla a musíte dělat jiné věci. Kdyby nebyla v plánu žádná transakce, řezali bychom do struktury určitě mnohem víc, jenže když se chystáte firmu prodat, je jedním z důležitých ukazatelů stabilita. To pak nemůžete přijít a změnit polovinu věcí, které děláte. Bylo to doslova tancování mezi vejci,“ popsal Hanuš v rozhovoru pro CzechCrunch. Po prodeji Mall Group a jeho odchodu se skupina následně do ztráty dostala opět.

Dvořákovou a Hanuše jako další ze spíkrů doplní Martin Mates, spoluzakladatel e-shopu Econea, jež zákazníkům nabízí ekologické produkty. Online hráč dlouhodobě každý rok rostl na dvojnásobek a prostředky na rozvoj získal také od investora Martina Rozhoně. Když se pak firma snažila překlopit do více profesionálního řízení se zkušeným managementem, narazila na problémy a zasekla se na místě. Econea tak musela projít velkými interními změnami.

Řečníci na blížícím se e-commerce eventu s podnázvem Jak přežít interní krizi na základě svých vlastních zkušeností přinesou know-how, jak s problémy v nelehké situaci pracovat, jak správně provést nutné změny a během krize do co největší míry zachovat kontinuitu byznysu.

Více informací včetně vstupenek, které jsou do 13. ledna za zvýhodněnou cenu, najdete na oficiálním webu akce.

Německý majitel sítě Makro vstupuje do online supermarketu Košík. Vše se děje pod dohledem Křetínského

Čtvrtinový podíl v Košík.cz kupuje Metro AG, které mu pomůže s rozvojem. Největším akcionářem firmy je Křetínský s Tkáčem, jimž patří i Košík.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

kosik-kretinsky

Foto: EPH / Košík.cz / CzechCrunch

Daniel Křetínský je majoritním majitelem Košíku a největším akcionářem Metro AG

0Zobrazit komentáře

Online supermarket Košík.cz se nadechuje k nakopnutí svého růstu, který se v předchozích letech zadrhl. Minimálně si to tak jistě představují jeho majoritní vlastníci, kterými jsou od roku 2021 Daniel Křetínský a Patrik Tkáč. Právě česko-slovenské miliardářské duo v loňském roce po neuspokojivých výsledcích zásadním způsobem řízlo do řídících struktur Košíku, přivedlo nového výkonného ředitele a teď do tuzemského online supermarketu přivedlo dalšího akcionáře. Čtvrtinu v Košíku získalo německé Metro AG, které vlastní například síť obchodů Makro a Křetínský s Tkáčem jsou v něm největšími akcionáři.

Spolupráce mezi Metro AG a Košíkem odstartovala už v roce 2020. Tehdy začal online supermarket spolupracovat s tuzemskou sítí Makro a díky jejím pěti obchodům v Brně, Českých Budějovicích, Ostravě, Olomouci a Zlíně dokázal pokrýt vedle Prahy a okolí také další regiony. Jelikož byla kooperace stále intenzivnější, rozhodly se nyní obě strany také majetkově provázat. Metro AG oznámilo, že v Košíku nabývá podíl ve výši 25 procent, přičemž ho může navýšit až na 30 procent, pokud se online supermarket díky němu vydá také na další trhy ve střední a východní Evropě. Už nyní díky Metru Košík operuje v bulharské Sofii.

Finanční parametry celého dealu Metro AG nekomentuje. Na dotazy CzechCrunche zatím nereagovali ani zástupci Košíku. Majitelem Košík.cz je aktuálně společnost MFresh Holding 1, v níž drží 80procentní podíl EC Investments, za níž stojí Daniel Křetínský a Patrik Tkáč. Zbylých 20 procent patří skupině Rockaway Capital Jakuba Havrlanta, která se však již na řízení firmy aktivně nepodílí. Zda Metru AG přenechá část svého podílu pouze EC Investments, nebo se akcionářská struktura promění jiným způsobem, zatím není známo. V samotném Metru AG pak drží Křetínský s Tkáčem prostřednictvím své entity EP Global Commerce podíl přesahující 45 procent.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Dohoda s Košíkem je v souladu s velkoobchodní strategií Metra a přispěje k našim růstovým ambicím. Posilujeme a institucionalizujeme naše dodavatelské vztahy s jedním z našich klíčových partnerů na rychle rostoucím trhu online doručování potravin. Tyto podniky plní funkci lokálního prodejce potravin, srovnatelného s naší hlavní cílovou skupinou zákazníků z řad obchodníků, ale místo malých prodejen fungují na vlastní digitální platformě a s vlastní logistikou poslední míle,“ uvedl Rafael Gasset, provozní ředitel společnosti Metro AG.

psibufet-2

Přečtěte si takéPsíBufet založil mimochodem, když chtěl kvalitně krmit psí hostyPsíBufet založil, když chtěl kvalitně krmit své čtyřnohé hosty. Vařená strava je lepší než granule, říká

Role Metro AG ve spolupráci s Košíkem bude spočívat výhradně v pozici dodavatele potravin a poskytovatele infrastruktury. Spotřebitelský byznys online supermarketu bude i nadále řídit stávající manažerský tým, který od loňského roku vede Ivan Utěšil, který má zkušenosti z Energetického průmyslového holdingu i investičního vehiklu, s nímž Křetínský s Tkáčem investují do veřejně obchodovatelných firem. V rozhovoru pro CzechCrunch Utěšil loni v létě popisoval, s jakými plány do čela Košíku nastupuje, zda a kdy ho plánuje dostat ze ztráty a co k tomu má pomoci.

Jedním z důležitých faktorů byla právě spolupráce se sítí obchodu Makro. Vedle svého hlavního distribučního skladu u Prahy začal Košík doručovat také přímo z výše zmíněných obchodů Makro po celé České republice. Metro AG uvádí, že Košík aktuálně v Česku obsluhuje 190 tisíc zákazníků a denně vyřídí kolem šesti tisíc objednávek. Čistý obrat Košíku se ve fiskálním roce 2020/2021, který skončil v březnu 2021, vyšplhal na 1,9 miliardy korun. Čistá ztráta činila 359 milionů korun. Výsledky za následující rok zatím firma oficiálně nepublikovala.