Miliardový byznys, který začal bakalářkou. Footshop slaví 10 let a jeho šéf ukazuje své nejoblíbenější tenisky

Filip HouskaFilip Houska

ftshp

Foto: CzechCrunch

Footshop slaví deset let

0Zobrazit komentáře

Když cestou městem odložíte telefon a podíváte se okolo sebe, zjistíte, že vám venkovní svět odkryje příběhy, které na sociálních sítích nenajdete. Žena napravo vás zaujme outfitem, kluk vlevo vás oslní stylovými sneakers, od party před vámi uslyšíte nové hudební album a na plakátu v tramvaji zjistíte, že si na tento víkend nebookujete rodinnou sešlost, ale jdete na skvělý mejdan. Vnímáme to i my, a proto uvádíme nový newsletter CC Streets.

Během pěti minut vám nabídneme zásadní zprávy ze světa módy, hudby, umění a urban culture jako takové. Vyzdvihneme streetwearovou značku, která by neměla ujít vašemu radaru, a když zbyde čas, dostanete mé doporučení, s jakým albem či podcastem si v posledním týdnu zpříjemňuji cestu MHD. Tentokrát vám představujeme speciální díl s Peterem Hajdučkem, zakladatelem a šéfem Footshopu, jenž slaví velké výročí.

Aby vám naše další shrnutí zajímavých zpráv ze světa hudby, módy i pouliční kultury propříště neuniklo, přihlaste se k odběru newsletteru CC Streets zde.


Hlavně, ať se šampaňské nedostane na tenisky. Footshop slaví deset let na trhu

peter-hajducek-footshop5

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Peter Hajduček, zakladatel Footshopu

To, co původně začalo jako bakalářská práce, dnes roste v miliardový byznys, který už dávno není jen o sneakers. Footshop patří mezi přední evropské hráče v oblasti streetwearu a nehodlá zpomalovat. Jak ostatně říká jeho šéf Peter Hajduček: „Přijde mi, že skoro každý den překonáváme nějaký milník.“ Teď jsem ovšem Footshop nevybral jen proto, že zrovna releasuje nové tenisky nebo uzavírá další spolupráce. Teď je totiž čas na oslavy.

Footshop letos slaví deset let od odeslání první objednávky a ve své knize úspěchů si tak může udělat tlustou čáru za naprosto zásadní dekádou. A že během ní dokázal velké věci. Například si plácl s Adidasem a uzavřel exkluzivní spolupráci, kterou má jen několik retailů planety. Otevřel několik kamenných poboček po Evropě. Koupil konkurenční obchod Queens, se kterým má velké plány. Dokonce se dostal do centrály Nike i vymyslel chuťovku z dílků LEGO.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nejen to vede k situaci, kdy dokáže točit vyšší stovky milionů korun v ročním obratu. Třeba loni se dostal na 850 milionů. A spolu s Queens míří na více než miliardu. „S Footshopem mám i několik vtipných historek. Například když náš kamarád Jiří běhal nahý okolo obchodu, aby získal jeden pár tenisek Yeezy. Nebo jak jsme se úplně náhodou dostali do showroomu Y-3 v Paříži a získali přístup ke značce. A to nezmiňuji všechny párty,“ říká Peter.

Ještě předtím, než vám Peter představí své hudební i módní tipy, doporučím i náš podcast, kde jsme zakladatele Footshopu měli.


– Bulletin 

? Další tenisky inspirované Xboxem: Není tomu tak dávno, co Adidas v rámci výročí herní konzole Xbox představil tematické tenisky. Nyní přichází s další siluetou, tentokrát inspirovanou slavným Xboxem 360.

? Kryptoměnový podvod s příchutí olihně: Kryptoměna inspirovaná seriálem Hra na oliheň, která raketově rostla, se ukázala jako podvodná. Kryptosměnárna Binance nyní oznámila, že vše bude prošetřovat a hledat viníky.

? Adventní kalendář pro ty nejbohatší: Vánoce se blíží, což znamená mimo jiné nákup adventních kalendářů. Tiffany & Co nyní vydalo svou vlastní verzi, za kterou chce přes tři miliony korun.

? Investiční trefa Kobeho Bryanta: Legendární basketbalista Kobe Bryant to uměl nejen na palubovkách, ale také s investicemi. Historický nákup Coca-Coly zajistil jeho pozůstalosti miliardy korun.


– Streaming culture ?

Peter je hudebně založen velmi podobně jako já. Taktéž u něj převládá rap, především ten newschoolový, který už naplno zastínil tradiční boombap a dobývá celosvětové žebříčky. Přece jen se ale v jeho výběru najde alespoň jedno klasické jméno, které si svou kariéru vybudovalo v dobách takzvaného špinavého hip hopu.

***

 Donda – Kanye West

„Kanye West vydal po dlouhé době výbornou desku, na které mě nejvíce baví tracky Jail s Jay-Zem a Come to Life. Jasně, je pravda, že má kolem sebe Ye stále mnoho kontroverzní, ale doporučuji jeho bláznovství ignorovat, vynechat bulvár a soustředit se jen na jeho tvorbu. Toto je prostě úplně jiný muž.“

***

2086 – Pil C

„Fanouškem Pil Ceho jsem už dlouho. Mám rád jeho lyriku, odkazy na filmy, postavy i historické události. Těším se na jeho nové album!“

***

Antihero – Fobia Kid

„Fobia Kid mě provázel létem svým trackem Letný večer, který vystihoval večerní pohodu. Rád poslouchám mladé rappery – baví mě, že jejich texty jsou z prostředí střední školy, učitelek a témat, které jsou na první pohled nerelevantní, ale umí být uchopeny velmi kreativně.“

***

Astroworld – Travis Scott

„Travise Scotta jsem si velmi oblíbil po zhlédnutí filmu Look Mama I Can Fly. Vedle hudby má výbornou spolupráci s Nike a jeho tenisky patří mezi nejžádanější na světě. Sicko Mode jsem už slyšet tisíckrát.“


– Sneakers window ?

Tenisky jsou pro Petera naprosto klíčovou součástí života. Aby také ne, když na nich rozjel Footshop. I proto tuto kapitolu pojal velmi pečlivě a jednotlivé tipy na sneakers velmi dobře ilustrují jeho vkus. A dokonce v nich najdete značku, která v mainstreamové komunitě zase tak velké jméno nemá.

***

Footshop x Adidas Blueprinting

„Baví mě celá řada tenisek. Dlouhodobě jsou to Nike Air Max 95, což je nestárnoucí klasika, ale ujíždím také na všech sneakers, které představí Y-3. Z nedávných releasů mě nedávno zaujala kolaborace Nike s amsterdamským streetwearem Patta, která dala vzniknout krásným Air Maxům jedničkám. Zmíním ještě Yeezy 450 a značku Filling Pieces, na kterou fakt mrkněte.“

Peter ovšem vyzdvihuje i jednu exkluzivitku, kterou jsou legendární Superstary od Adidasu, akorát v barvách Footshopu. Jde o výsledek spolupráce, na základě které vznikla silueta inspirovaná přírodou a byla na ni použita metoda takzvaného modrotisku, což je technika potisku textilií a současně název pro tmavě modrou látku s bílými vzory, která se tímto procesem vyrábí.

adidas-footshop-5

Foto: Footshop

Kombinace bílé a modré barvy


– His fashion story ?

Dáváte přednost spíš jedné značce, nebo raději kombinujete brandy? Udělejte si přehled nejen o streetwearové módě a ponořte se do krátkého příběhu o několika z těch, které baví Petera Hajdučka z Footshopu.

***

Comme des Garçons

I přes svůj francouzský název je Comme des Garçons značka z Japonska, za kterou stojí kreativní a vynalézavá Rai Kawakubo. Ta v rámci firmy začala po uvedení Comme des Garçons představovat menší „podznačky“, které v široké paletě produktů vynikají. „Kolekce Play a Shirt jsou mé nejoblíbenější,“ zmiňuje Peter. Edice Play vyniká ikonickým červeným srdíčkem s očima.

cdg

Foto: Footshop

Bílé triko s dlouhým rukávem od Comme des Garçons

Y-3

Y-3 je značka tenisek a oblečení, za kterou stojí proslulý japonský designér Jódži Jamamoto a Adidas, s nímž na počátku milénia spojil síly. Zakládá si na minimalistickém pojetí, které je pro Japonsko tak typické, a současně na nádechu futurismu.

Footshop Essentials

Footshop Essentials jsou unisexové kousky, které by neměly chybět v žádném šatníku. Jsou určeny především pro dotváření různých outfitů, proto vychází z jednoduchých barev a ani potisky se to na nich moc nehemží.


Jak se vám nový díl CC Streets líbil? Našli jste něco, co nám uniklo? A o čem bychom měli napsat příště? Dejte mi vědět na filip@cc.cz!

Internetového provokatéra TMBK láká offline svět. Z jeho nové knihy je předem bestseller a ukázat chce i analogové koláže

Luboš KrečLuboš Kreč

tmbkStory

Foto: TMBK

Tomáš Břínek alias TMBK

0Zobrazit komentáře

Dominik Landsman a Tomáš Břínek byli dlouho tým. Oba se prosadili na internetu – jeden jako blogger „moderní fotr“, druhý jako karikaturista TMBK – a vydali spolu tři knihy, kterých se prodalo přes 30 tisíc kusů. Jenže teď z nich jsou protivníci. V polovině října vyšla Landsmanovi nová kniha Karanténa s moderním fotrem, v pátek 5. listopadu má svou premiéru také Břínkova monografie s názvem TMBOOK. A jejich úspěch je předmětem sázky.

„Teď jsou z nás soupeři. Vsadili jsme se, že kdo do Vánoc prodá míň výtisků, bude tomu druhému knihu prodávat u stánku na veletrhu. Dominik má pár týdnů náskok, ale já ho doženu,“ směje se Tomáš Břínek. Čtyřicetiletý grafik známý pod přezdívkou TMBK se proslavil nekorektními kolážemi parodujícími politiky i celebrity.

Jestli to bude stačit na vítězství, sice není jasné, ale už z předobjednávek je podle Břínka zřejmé, že jeho knižní novinka bude bestseller: „Teď se narychlo dělají dotisky, aby bylo dost výtisků do distribučních skladů. Myslím, že už teď se dá říct, že se prodá víc kusů, než jsme prodávali s Dominikem.

S Landsmanem vydali tři satirické knihy, každé z nich se prodalo přes deset tisíc výtisků, což je na poměry českého knižního trhu velice solidní výsledek. Jejich první spolupráce byla v roce 2017 Továrna na debilno, na niž na portálu Hithit.cz vybrali 900 tisíc korun. O rok později přišla Továrna na debilno 2 a loni pak fiktivní životopis hradního mluvčího Jiřího Ovčáčka Někdo mě má rád.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Novinka TMBOOK je procházkou po Břínkově tvorbě, nejstarší koláže, které do ní zařadil, jsou z roku 2007. Příkladem takového archivního kousku, kterým na sebe zároveň poprvé výrazněji upozornil, je snímek skinheadské skupiny Orlík v čele s Danielem Landou smontovaný s barevnými taškami s logem supermarketů Billa. Název obrázku? Billa liga. „Je to jedna z hodně raných věcí, které jsem udělal,“ vzpomíná Břínek. Jednotlivé koláže jsou v knize doplněny informacemi o kontextu, s nímž vznikly.

Ačkoli je nová knížka chronologickým přehledem Břínkovy práce, nedělal na ní úplně sám. Ke spolupráci přizval známého malíře Karla Štědrého a designéra Milana Nedvěda, kteří se postarali – Tomášovými slovy – o „artový charakter knížky. Ta mu vychází u Euromedia Group ze skupiny Rockaway internetového podnikatele Jakuba Havrlanta. Pro Havrlantova byznysového souputníka z Mall Group, miliardáře Daniela Křetínského, pak TMBK pracuje coby karikaturista časopisu Reflex.

I když slovo „pracuje“ asi není v případě Tomáše Břínka to správné. Ne snad, že by nepracoval, spíš že na práci není existenčně závislý. Ačkoli řada jeho koláží, jejichž hlavními hrdiny bývají Miloš Zeman, Andrej Babiš nebo Tomio Okamura, vypadá jako výsledek snahy z úvodní hodiny kurzu Photoshopu pro úplné začátečníky, oblíbily si je stovky tisíc lidí. A z TMBK udělaly jednu z nejvlivnějších postav českého internetu, předloni získal i cenu v anketě Křišťálová lupa.

Na Instagramu má půl milionu sledujících, na Facebooku 155 tisíc a na Twitteru přes 100 tisíc. Jen tahle masa fanoušků by ho uživila, ostatně se na něj obrací řada firem, aby jim coby influencer pomohl s propagací. Nedávno například pro McDonald’s vytvořil digitální obrázek lisovaného hamburgeru v podobě NFT, který se pak vydražil za čtvrt milionu korun.

tmbk-nft

Foto: McDonald’s/CzechCrunch

Digitální NFT dílo Maestropiece by TMBK

Další desítky tisíc followerů čítá jeho mezinárodní účet TMBK Satire. Spustil jej zhruba rok před americkými prezidentskými volbami z podzimu 2020, ovšem v posledních měsících se mu příliš nevěnoval. Na Facebooku má 150 tisíc sledujících, na Instagramu 70 tisíc. „Příští rok do toho chci opět víc šlápnout, humor nezná hranice a řada mezinárodních celebrit a politiků je pro mou práci jako zrozená,“ říká Břínek, jinak též kytarista skupiny The Slots.

V jednom z posledních mezinárodních výtvorů si TMBK utahoval z britské krize kolem nedostatku řidičů. Za volant kamionu posadil Jamese Bonda v podání herce Daniela Craiga, kterému královna Alžběta anglicky říká: „Je mi to líto, agente 007, ale vaše země vás potřebuje právě tady.“

Koneckonců i motto, které umisťuje do záhlaví svých profilů na sociálních sítích, zní právě Humor je jako Sovětský svaz. Nemá hranice“. A ty nechce znát ani Tomáš Břínek. A to jak regionálně, tak formálně – prosadil se sice v digitálním prostředí, ovšem láká ho čím dál víc i reálný, analogový svět. Loni proto uspořádal v suterénu pražského hotelu Pyramida audiovizuální výstavu Českoland, kde si dělal legraci ze zemanovsko-babišovského establishmentu, a na příští rok už chystá pokračování.

V přípravě je i výstava jeho fyzických koláží poslepovaných z výstřižků z novin a časopisů. „Ty se pak budou prodávat za ohromné peníze. A já si za ně koupím dům. Nebo spíš Porsche. Jo. Spíš to Porsche,“ loučí se absolvent střední fotografické školy, který je jen málokdy vážný.