Miliardový byznys, který začal bakalářkou. Footshop slaví 10 let a jeho šéf ukazuje své nejoblíbenější tenisky
Když cestou městem odložíte telefon a podíváte se okolo sebe, zjistíte, že vám venkovní svět odkryje příběhy, které na sociálních sítích nenajdete. Žena napravo vás zaujme outfitem, kluk vlevo vás oslní stylovými sneakers, od party před vámi uslyšíte nové hudební album a na plakátu v tramvaji zjistíte, že si na tento víkend nebookujete rodinnou sešlost, ale jdete na skvělý mejdan. Vnímáme to i my, a proto uvádíme nový newsletter CC Streets.
Během pěti minut vám nabídneme zásadní zprávy ze světa módy, hudby, umění a urban culture jako takové. Vyzdvihneme streetwearovou značku, která by neměla ujít vašemu radaru, a když zbyde čas, dostanete mé doporučení, s jakým albem či podcastem si v posledním týdnu zpříjemňuji cestu MHD. Tentokrát vám představujeme speciální díl s Peterem Hajdučkem, zakladatelem a šéfem Footshopu, jenž slaví velké výročí.
Aby vám naše další shrnutí zajímavých zpráv ze světa hudby, módy i pouliční kultury propříště neuniklo, přihlaste se k odběru newsletteru CC Streets zde.
Hlavně, ať se šampaňské nedostane na tenisky. Footshop slaví deset let na trhu
To, co původně začalo jako bakalářská práce, dnes roste v miliardový byznys, který už dávno není jen o sneakers. Footshop patří mezi přední evropské hráče v oblasti streetwearu a nehodlá zpomalovat. Jak ostatně říká jeho šéf Peter Hajduček: „Přijde mi, že skoro každý den překonáváme nějaký milník.“ Teď jsem ovšem Footshop nevybral jen proto, že zrovna releasuje nové tenisky nebo uzavírá další spolupráce. Teď je totiž čas na oslavy.
Footshop letos slaví deset let od odeslání první objednávky a ve své knize úspěchů si tak může udělat tlustou čáru za naprosto zásadní dekádou. A že během ní dokázal velké věci. Například si plácl s Adidasem a uzavřel exkluzivní spolupráci, kterou má jen několik retailů planety. Otevřel několik kamenných poboček po Evropě. Koupil konkurenční obchod Queens, se kterým má velké plány. Dokonce se dostal do centrály Nike i vymyslel chuťovku z dílků LEGO.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsNejen to vede k situaci, kdy dokáže točit vyšší stovky milionů korun v ročním obratu. Třeba loni se dostal na 850 milionů. A spolu s Queens míří na více než miliardu. „S Footshopem mám i několik vtipných historek. Například když náš kamarád Jiří běhal nahý okolo obchodu, aby získal jeden pár tenisek Yeezy. Nebo jak jsme se úplně náhodou dostali do showroomu Y-3 v Paříži a získali přístup ke značce. A to nezmiňuji všechny párty,“ říká Peter.
Ještě předtím, než vám Peter představí své hudební i módní tipy, doporučím i náš podcast, kde jsme zakladatele Footshopu měli.
– Bulletin ⚡
? Další tenisky inspirované Xboxem: Není tomu tak dávno, co Adidas v rámci výročí herní konzole Xbox představil tematické tenisky. Nyní přichází s další siluetou, tentokrát inspirovanou slavným Xboxem 360.
? Kryptoměnový podvod s příchutí olihně: Kryptoměna inspirovaná seriálem Hra na oliheň, která raketově rostla, se ukázala jako podvodná. Kryptosměnárna Binance nyní oznámila, že vše bude prošetřovat a hledat viníky.
? Adventní kalendář pro ty nejbohatší: Vánoce se blíží, což znamená mimo jiné nákup adventních kalendářů. Tiffany & Co nyní vydalo svou vlastní verzi, za kterou chce přes tři miliony korun.
? Investiční trefa Kobeho Bryanta: Legendární basketbalista Kobe Bryant to uměl nejen na palubovkách, ale také s investicemi. Historický nákup Coca-Coly zajistil jeho pozůstalosti miliardy korun.
– Streaming culture ?
Peter je hudebně založen velmi podobně jako já. Taktéž u něj převládá rap, především ten newschoolový, který už naplno zastínil tradiční boombap a dobývá celosvětové žebříčky. Přece jen se ale v jeho výběru najde alespoň jedno klasické jméno, které si svou kariéru vybudovalo v dobách takzvaného špinavého hip hopu.
***
Donda – Kanye West
„Kanye West vydal po dlouhé době výbornou desku, na které mě nejvíce baví tracky Jail s Jay-Zem a Come to Life. Jasně, je pravda, že má kolem sebe Ye stále mnoho kontroverzní, ale doporučuji jeho bláznovství ignorovat, vynechat bulvár a soustředit se jen na jeho tvorbu. Toto je prostě úplně jiný muž.“
***
2086 – Pil C
„Fanouškem Pil Ceho jsem už dlouho. Mám rád jeho lyriku, odkazy na filmy, postavy i historické události. Těším se na jeho nové album!“
***
Antihero – Fobia Kid
„Fobia Kid mě provázel létem svým trackem Letný večer, který vystihoval večerní pohodu. Rád poslouchám mladé rappery – baví mě, že jejich texty jsou z prostředí střední školy, učitelek a témat, které jsou na první pohled nerelevantní, ale umí být uchopeny velmi kreativně.“
***
Astroworld – Travis Scott
„Travise Scotta jsem si velmi oblíbil po zhlédnutí filmu Look Mama I Can Fly. Vedle hudby má výbornou spolupráci s Nike a jeho tenisky patří mezi nejžádanější na světě. Sicko Mode jsem už slyšet tisíckrát.“
– Sneakers window ?
Tenisky jsou pro Petera naprosto klíčovou součástí života. Aby také ne, když na nich rozjel Footshop. I proto tuto kapitolu pojal velmi pečlivě a jednotlivé tipy na sneakers velmi dobře ilustrují jeho vkus. A dokonce v nich najdete značku, která v mainstreamové komunitě zase tak velké jméno nemá.
***
Footshop x Adidas Blueprinting
„Baví mě celá řada tenisek. Dlouhodobě jsou to Nike Air Max 95, což je nestárnoucí klasika, ale ujíždím také na všech sneakers, které představí Y-3. Z nedávných releasů mě nedávno zaujala kolaborace Nike s amsterdamským streetwearem Patta, která dala vzniknout krásným Air Maxům jedničkám. Zmíním ještě Yeezy 450 a značku Filling Pieces, na kterou fakt mrkněte.“
Peter ovšem vyzdvihuje i jednu exkluzivitku, kterou jsou legendární Superstary od Adidasu, akorát v barvách Footshopu. Jde o výsledek spolupráce, na základě které vznikla silueta inspirovaná přírodou a byla na ni použita metoda takzvaného modrotisku, což je technika potisku textilií a současně název pro tmavě modrou látku s bílými vzory, která se tímto procesem vyrábí.
– His fashion story ?
Dáváte přednost spíš jedné značce, nebo raději kombinujete brandy? Udělejte si přehled nejen o streetwearové módě a ponořte se do krátkého příběhu o několika z těch, které baví Petera Hajdučka z Footshopu.
***
Comme des Garçons
I přes svůj francouzský název je Comme des Garçons značka z Japonska, za kterou stojí kreativní a vynalézavá Rai Kawakubo. Ta v rámci firmy začala po uvedení Comme des Garçons představovat menší „podznačky“, které v široké paletě produktů vynikají. „Kolekce Play a Shirt jsou mé nejoblíbenější,“ zmiňuje Peter. Edice Play vyniká ikonickým červeným srdíčkem s očima.
Y-3
Y-3 je značka tenisek a oblečení, za kterou stojí proslulý japonský designér Jódži Jamamoto a Adidas, s nímž na počátku milénia spojil síly. Zakládá si na minimalistickém pojetí, které je pro Japonsko tak typické, a současně na nádechu futurismu.
Footshop Essentials
Footshop Essentials jsou unisexové kousky, které by neměly chybět v žádném šatníku. Jsou určeny především pro dotváření různých outfitů, proto vychází z jednoduchých barev a ani potisky se to na nich moc nehemží.
Jak se vám nový díl CC Streets líbil? Našli jste něco, co nám uniklo? A o čem bychom měli napsat příště? Dejte mi vědět na filip@cc.cz!