Miliardy pro Rohlík i Productboard. Investice do českých startupů patří mezi největší v regionu

Zakladatelé Productboardu Daniel Hejl a Hubert Palán a zakladatel Rohlíku Tomáš Čupr

Foto: CzechCrunch

Rychle rostoucí startupy běžně potřebují externí kapitál od investorů, aby dokázaly tempo růstu vůbec ustát, zůstaly o pár kroků před konkurencí a díky tomu obsadily co největší část trhu, případně dobyly několik mezinárodních trhů zároveň. Také v Česku v posledních letech vznikají firmy s ambiciózními plány, jejichž vizím věří i investoři. To se projevuje na rostoucích částkách, které do nich vkládají.

Letos jde přitom o opravdu velké sumy, na což upozornila platforma Vestbee podporující startupovou a investorskou komunitu napříč regionem střední a východní Evropy. V reportu shrnujícím investice ve druhém kvartálu tohoto roku se o to zasloužil tuzemský online supermarket Rohlik.cz a Productboard, který pomáhá firmám po celém světě zlepšovat vývoj digitálních produktů.

CzechCrunch obě tyto rychle rostoucí firmy zařadil do výběru 25 startupů, které se v následujících letech vyplatí sledovat. Prošli jsme přitom stovky privátních technologických společností, které nedávno od investorů získaly peníze, dělo se v nich něco zásadního z pohledu byznysu, a i díky tomu od nich můžeme očekávat zajímavé globální investice nebo exity. Podívejte se na celý výběr.

Rohlík přibližně před měsícem oznámil investici ve výši 100 milionů eur, tedy přes 2,5 miliardy korun. Valuace firmy se přitom přehoupla nad hranici jedné miliardy dolarů, čímž se online supermarket zakladatele Tomáše Čupra jako první český zástupce zařadil mezi takzvané startupové jednorožce.

tomas-cupr2

Tomáš Čupr, zakladatel online supermarketu Rohlik.cz

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Investiční kolo přišlo jen čtyři měsíce poté, co Rohlík přilákal vůbec nejvyšší investici historie českých startupů. V březnu získal celkem 190 milionů eur, v přepočtu asi pět miliard korun. Dohromady do firmy investoři vložili už devět miliard korun.

Online supermarketu mají získané prostředky umožnit zejména mezinárodní expanzi na nové trhy. Aktuálně působí v Česku, Maďarsku a Rakousku, v nejbližší době začne potraviny doručovat také v Německu a v dohledném plánu je také Itálie, Rumunsko nebo Španělsko.

Výraznou investici na poměry regionu střední a východní Evropy přitom ve druhém čtvrtletí letošního roku získal také Productboard, když v dubnu od investorů obdržel 72 milionů dolarů, v přepočtu přibližně 1,5 miliardy korun. Dohromady startup nastřádal bezmála již tři miliardy korun.

Zmiňované investice však ani v prvním, ani ve druhém letošním kvartálu nepostačovaly na to, aby se staly vůbec nejvyššími v regionu. Během prvních tří měsíců roku se podle Vestbee o prvenství postaral rumunský UiPath s investičním kolem o velikosti 750 milionů dolarů (16 miliard korun).

I tento startup má však výraznou českou stopu. Jedním z prvních jeho investorů byl v roce 2015 tuzemský venture kapitálový fond Credo Ventures. Od získání zmiňované investice přitom už UiPath stihl v dubnu vstoupit na burzu, díky čemuž si Credo přišlo na zhodnocení své investice o tisíce procent a v miliardách korun.

Ve druhém čtvrtletí pak v regionu drží prvenství další z řad jednorožců, a to litevský Vinted, který vyvíjí i v tuzemsku známé tržiště a komunitu pro kvalitní oblečení z druhé ruky. Startup v květnu od investorů získal 250 milionů dolarů, tedy asi 5,3 miliardy korun, a byl tak ohodnocen na celkových 3,5 miliardy dolarů (75 miliard korun).

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.