Na burzu vstoupily ikonické pantofle Birkenstock. Investoři je hned první den vrátili do reality

Mnoho firem letos na burzu nevstupuje. Nelehké měl první dny také německý výrobce obuvi, popisuje analytik XTB Tomáš Vranka.

birkenstockKomentář

Foto: No Revision/Unsplash

Německé pantofle Birkenstock

0Zobrazit komentáře

Komentář Tomáše Vranky, analytika XTB. Od začátku loňského roku nebylo pro firmy, které chtěly získat peníze vstupem na burzu, zrovna ideální období. Svět čelí stále větším rizikům v podobě války, vysoké inflace a rostoucích úrokových sazeb, a tak společnosti z této oblasti stále vyčkávají v záloze. Existuje však několik výjimek. Před několika týdny vstoupil ve velmi sledovaném IPO, tedy první veřejné nabídce akcií, na burzu například britský výrobce čipů Arm. Nyní se k němu připojil německý výrobce sandálů a pantoflí Birkenstock. A první dny na burze skončily rozporuplně.

Společnost z malého německého města Linec nad Rýnem je zajímavá tím, že existuje již zhruba 250 let a má velmi dobrou pozici na trhu. Birkenstock vyrábí téměř veškerou produkci doma v Německu ve vysoké kvalitě, což je v souladu se současným trendem udržitelnosti. Jeho výrobky přitom byly dříve považovány za vyloženě nevkusné, zároveň ale díky své pohodlnosti byly oblíbené i u hnutí hippies ve Spojených státech.

Časy se však mění. Móda často rychle přichází a odchází a stále více lidí, zejména v poslední době, rádo zaplatí více za kvalitní a pohodlné výrobky, které jsou vyrobeny s využitím osvědčených postupů a jdou opačnou cestou než rychlá móda, tedy fast fashion. Kromě pohodlí navíc přináší obuv značky Birkenstock také další výhodu, a to, že je velmi vhodná i ze zdravotního hlediska.

Birkenstocku, který založil v roce 1774 Johann Adam Birkenstock, pomohl také covid, kdy si lidé doma kupovali pohodlné oblečení a boty. Podle různých zdrojů jsou zákazníci této značky i přes vysoké ceny výrobků věrní a říká se, že kdo jednou „birkenstocky“ vyzkouší, bude si je kupovat i v budoucnu. Reklamu na pantofle Birkenstock natočila také herečka Margot Robbie v rámci filmu Barbie a historicky je nosil i třeba spoluzakladatel Applu Steve Jobs.

steve-jobs_birk-1

Foto: Ben Stanfield/Flickr / Julien’s Auctions

Steve Jobs a jeho oblíbené pantofle značky Birkenstock

Podle zveřejněných dokumentů chce Birkenstock vstupem na burzu získat peníze na splacení svých dluhů a další expanzi. Společnost prodává své výrobky prostřednictvím vlastních obchodů i partnerů a část peněz chce použít také na rozšíření vlastního prodeje. Nejdůležitějšími trhy pro Birkenstock jsou Spojené státy a Evropa, ale v budoucnu plánuje expandovat také do Asie. Většinu prodeje tvoří pět druhů obuvi, které hodlá každoročně obměňovat o nové barvy a vzory.

Po hospodářské stránce se Birkenstocku v posledních letech daří. Výrazný skok nastal zejména mezi lety 2019 a 2020, kdy se poptávka zvýšila s příchodem pandemie a tržby rostou v průměru asi o dvacet procent ročně. Společnost si je vědoma své silné pozice, a proto při upisování akcií mířila vysoko. Před IPO, které proběhlo ve středu 11. října, se očekávalo, že tržní kapitalizace se bude pohybovat kolem 10 miliard dolarů, což bylo při tržbách 1,35 miliardy dolarů a zisku 200 milionů dolarů v roce 2022 opravdu ambiciózní.

Jako poměrně vysoká se jevila částka, kterou chtěl Birkenstock vstupem na veřejné trhy získat, i při pohledu na podobné konkurenční společnosti. A to se nakonec projevilo také ve středu, kdy se s akciemi BIRK začalo obchodovat na newyorské burze NYSE. Během prvního dne obchodování klesly akcie z nabídkové ceny 46 dolarů o zhruba 13 procent na závěrečnou cenu kolem 40 dolarů.

Jedná se o poměrně neobvyklou situaci, protože o akcie je obvykle velký zájem, zejména první den. Na druhou stranu je třeba dodat, že cena akcie byla skutečně velmi vysoká, Birkenstock se obchoduje za zhruba 45- až 50násobek ročního zisku, což je výrazně více než například u technologických gigantů. Apple je v současné době oceněn na 30násobek zisku a Microsoft na 34násobek. V přepočtu na jeden dolar zisku tedy investor za Birkenstock platí ještě více než za technologické společnosti.

birk-nyse

Foto: Google Finance / CzechCrunch

Vývoj ceny akcií BIRK první dny po vstupu na burzu

Obvykle to přitom bývá přesně opačně. Tradičnější podniky jsou oceňovány níže, protože se u nich neočekává příliš velký růst, a technologické společnosti jsou dražší právě kvůli očekávanému růstu. Birkenstock zkrátka mířil příliš vysoko a první den obchodování jej vrátil do reality. Obuv této značky je sice známá svou vysokou kvalitou a pohodlností, ale rozhodně není levná, což může být v dnešní době vysoké inflace a úrokových sazeb problém.

Investoři proto zřejmě nevěřili, že si společnost udrží vysoký růst, protože spotřebitelé začínají šetřit a budou šetřit i na oblečení a obuvi. Právě kvůli ne zcela ideálním podmínkám se firmy obecně od začátku letošního roku vstupu na burzu spíše vyhýbají. Výjimkou byl například výrobce čipů Arm, který si nakonec připsal největší letošní IPO. Arm sice po zahájení obchodování vyskočil nahoru, ale později začal klesat. Birkenstock se nyní propadl hned na začátku.

Tento vývoj může odradit – a pravděpodobně i odradí – některé společnosti, které o vstupu uvažovaly. Trh IPO je tedy ve světě stále zamrzlý a ani společnostem, které se na něj odvážily vstoupit, se to zatím příliš nevyplatilo. Na základě uvedených informací očekávám, že trh IPO v průběhu příštího roku více ožije.

Rubriku Investice podporujíxtblogo_njet-investment_logo_srgbjt-bankaamundi