Nechytil je všechny, ale stal se nejlepším. Ash Ketchum i Pikachu se po 25 letech loučí s Pokémonem

Animovaný seriál podle jedné z nejznámějších značek zábavního světa dostane nové hrdiny. Nerozlučná dvojka se ukáže v posledních 11 epizodách.

Michal MančařMichal Mančař

pika-pika

Foto: The Pokémon Company

Ash Ketchum a Pikachu, slavná dvojka z animovaného seriálu Pokémon

Jestli jste někdy sledovali nebo hráli Pokémon, znáte Ashe Ketchuma. Ale i pokud s japonskou videoherní, televizní, filmovou a hračkovou značkou nemáte přímou zkušenost, určitě znáte Ashova žluto-černého hlodavčího kámoše Pikachua. Tito nesmírně populární seriáloví hrdinové baví malé i velké diváky už čtvrt století. Ale protože už v soubojích pokémoních příšerek vyhráli, co se dá, v hlavních rolích je brzy vystřídají noví hrdinové. Ash i Pikachu se s Pokémonem loučí.

„Já chtěl bych být ten nejlepší – jak nikdo přede mnou. Tu zkoušku musím zvládnout sám a trénink je věc má,“ chytala už před mnoha lety pozornost mladých českých diváků znělka animovaného seriálu Pokémon. V něm fanoušci sledovali příběhy Ashe Ketchuma, jak chce pokémonům – tedy kapesním příšerám s roztodivnými schopnostmi, jež spolu pod vedením lidských koučů soupeří – rozumět a jejich sílu znát. Ano, pamatujete si to dobře, i tato slova v chytlavém songu zazní.

Původně japonská série začala před pětadvaceti lety, teď ji však čeká jeden velký konec. Naštěstí pro miliony příznivců po celém světě se neloučí samotné anime, jen jeho dva hlavní hrdinové, mladý Ash a jeho žlutý parťák Pikachu. Na jaře příštího roku čeká seriálový Pokémon nová řada, kterou už tato nerozlučná dvojka nepotáhne kupředu. Ash totiž přesně po vzoru znělky zvládl všechny zkoušky i trénink a stal se nejlepším. Ušel tak v příběhu založeném na jedné z nejpopulárnějších zábavních značek dneška pořádný kus cesty.

Na začátku seriálu v roce 1997 teprve snil o mistrovském titulu. Jenže coby nedochvilný a zapomnětlivý smolař doslova zaspal start své kariéry a musel se spokojit s nechtěným Pikachuem, jediným pokémoním parťákem, který na něj zbyl. Přes těžké začátky a spoustu neúspěchů však na své pouti vytrval a před třemi roky se poprvé stal šampionem. Nejvyššího trenérského vrcholu pak dosáhl letos na podzim, když se v právě skončené pětadvacáté sérii Pokémonu stal mistrem světa.

A zatímco Ash v seriálu je nestárnoucím dítětem, v reálu za pětadvacet let Pokémon nasčítal úctyhodných 1 223 dílů, z nichž alespoň některé mohli vidět diváci ve 192 zemích světa. Ve většině epizod se mladý kouč objevil, k tomu měl hlavní roli ještě ve dvou desítkách filmů a několika speciálních dílech. K těmto fantastickým číslům Ash a Pikachu přidají od ledna ještě jedenáct epizod poslední kapitoly svého parádního příběhu. Pak už žezlo – nebo spíš pokéball, do nějž se příšerky chytají – převezmou noví hrdinové.

Ashe Ketchuma v následující sérii vystřídají dívka Liko a chlapec Roy, roztomilého elektrohlodavce Pikachua zase hned trojice pokémonů Sprigatito, Fuecoco a Quaxly. O tom, jak se jim povede navázat na popularitu dvou z nejznámějších popkulturních postav, se diváci přesvědčí už v dubnu, kdy se nová řada anime poprvé ukáže na obrazovkách. Seriál je nicméně jen jednou částí extrémně populární značky s historickými tržbami ve vysokých desítkách miliard dolarů.

Pokémon rok před televizní premiérou stvořil videoherní vývojář Satoši Tadžiri, souboje příšerek začínaly na kapesní konzoli Game Boy od Nintenda. Od té doby jsou pokémoní hry s japonskou společností pevně spojené a silnější pouto s ní má jen podobně legendární Super Mario. Mimochodem právě Mariův duchovní otec Šigeru Mijamoto, který nedávno oslavil sedmdesátku, v Nintendu značku Pokémon prosadil a pomohl ji nastartovat k fenomenálnímu úspěchu.

K němu kromě videoherních adaptací, které patří k nejprodávanějším herním značkám vůbec, a seriálové i filmové tvorby (jež čítá i hraný film Detektiv Pikachu) přispívá také merchandising. Také v hračkách a obrandovaných produktech patří Pokémon na globální špičku. Nepředstavitelně oblíbená, a to i v Česku, je pak sběratelská karetní hra s více než 43 miliardami prodaných kusů karet. Pro nejmladší fanoušky je příležitostí získat hezké kartičky s oblíbenými postavičkami, pro ty odrostlejší pak možností potrápit mozek při vymýšlení správné taktiky.

Až se chce říct, že Pokémonu se přesně v duchu jeho nesmrtelného sloganu „Gotta catch ‚em all!“ – tedy „Všechny chytit máš!“ – povedlo pochytat všechny formy úspěchu napříč odvětvími. I tak ale silnou značku v následujících měsících čeká dost možná jedna z největších výzev v historii – nahradit jednu z nejikoničtějších dvojic zábavního průmyslu. Ash Ketchum totiž sice nechytil všechny pokémony (však jich je už přes tisíc…), ale může si směle říct, že se stal nejlepším. Zvládnout tu zkoušku sám ale nemusel, byl s ním přece Pikachu.