Německá továrna Tesly začíná vyrábět naplno. Prvních třicet vozů předá majitelům přímo Elon Musk

elon-musk-gigaNewsletter

Foto: Duncan Hull/Tesla

Elon Musk a americká továrna Gigafactory

Po dvou letech jsou všechna razítka tam, kde mají být. A německá Gigafactory tak může začít naplno vyrábět Tesly Y pro zákazníky. Slavnostní párty pro pozvané proběhne za týden a Elon Musk na ní nebude chybět. Dokonce třem desítkám šťastlivců osobně předá jejich nová, plně evropská auta.

Zajímá vás dění kolem Elona Muska? Baví vás technologické firmy? Tak si objednejte náš newsletter Elon & The Musks, rozesíláme ho každé pondělí. A víte proč? Protože v pondělí se Musk narodil. K odběru se můžete přihlásit zde.

***

Elon & The Musks #11

Pár čísel na začátek – 30 vozů Tesla Y Performance, 500 hostů, desítky policistů a jeden Elon Musk. To jsou základní data týkající se otevírací párty, která proběhne v nové továrně Tesly u Berlína příští úterý 22. března od 15.00. Ano, je to tak, německá Gigafactory už má všechna potvrzení a začne za týden auta dodávat zákazníkům. To zatím nemohla, měla povolení jen na výrobu testovacích modelů. Prvních třicet majitelů aut dostane klíčky rovnou z rukou Elona Muska.

Je to milník hned v několika rovinách. Fabrika v Grünheide je nejmodernějších provozem v impériu Elona Muska. Bude schopná vyrábět půl milionu vozů za rok, takže zásadně zvedne produkční kapacitu Tesly. Vznikla za pouhé dva roky (což je na Muska sice moc dlouho, na německé úřady a ekologické aktivisty ale rekordně málo) a přináší elektromobilní revoluci přímo na zápraží těch nejslavnějších automobilek světa, jako jsou Volkswagen, BMW nebo Mercedes.

A bude to i technologický převrat, protože v brandenburské Gigafactory už je nainstalovaných osm olbřímých odlévacích strojů s názvem Giga Press od italské společnosti Idra. Dosud se kostry aut vyráběly tak, že je roboti spolu s dělníky složili z desítek součástek. Je to sice konstrukčně, cenově i váhově náročnější řešení, ale ještě nedávno nebyla k dispozici zařízení, která by dokázala vylisovat předek či zadek vozů v kuse. Teď už ale jsou a Tesla je v jejich nasazování do továren průkopník a další, například švédské Volvo, už jdou v jejích stopách.

Muskova vize je, že se Tesly budou vyrábět jako dětská autíčka na hraní, prostě z jednoho kusu. To je zatím ještě daleko, i tak by ale Giga Pressy měly být zárukou, že produkce aut bude jednak ekologičtější, jednak spolehlivější, a tedy i bezpečnější pro řidiče – čím méně součástek a dílčích zásahů, tím menší váha a zároveň větší tuhost a pravděpodobnost, že se nic nepokazí.

elon

Ilustrace: Richard Cortez/CzechCrunch

Newsletter Elon & The Musks

Lisování velkých celků ale není jediná specifičnost berlínské továrny, další bude i vlastní výroba baterií. A ne ledajaká. U obce Grünheide bude Tesla s to vyrábět články s celkovou roční kapacitou 100 a víc gigawathodin. Pro ilustraci – klasický elektrovůz mívá 75 KWh baterii, takže německá Gigafactory by jich dokázala za rok obsloužit 1,3 milionu. A tolik aut chce Tesla vyrábět už v roce 2023, loni to byl necelý milion.

Když je řeč o bateriích, tak ty, které se budou montovat do modelů Tesla Y, jež se budou u Berlína vyrábět, budou výkonnější – půjde o typ s označením 4680. Nebudou sice k dispozici hned, ale nejpozději v roce 2023 už je zdejší ypsilonky budou mít v sobě. Jde o baterie, které autům dovolí jednak o něco větší nájezd (z 507 na nějakých 535 kilometrů), jednak budou mít podstatně delší životnost.

Všechny Tesly Y, které se dosud dostávaly k evropským zákazníkům včetně těch českých, pocházely z šanghajské továrny. To se od konce března začne měnit. Že by to mohlo znamenat nižší ceny, ale není moc pravděpodobné, zvlášť s ohledem na vysokou inflaci, která všude kolem řádí.

Mimochodem, míra automatizace a zjednodušení výroby bude v Německu ještě vyšší než v už tak hodně robotizovaných fabrikách Tesly v Americe nebo v Číně. Ale pozor – stejně bude továrna monumentální i co do počtu zaměstnanců. Má jich v ní pracovat až 12 tisíc. Lepší argument, že více robotů nemusí znamenat méně pracovních příležitostí, aby jeden pohledal. A je to ostatně dobrá příležitost i pro zájemce z Čech: automobilka má dlouhodobě problém sehnat dost lidí, inzeruje stovky volných pozic. Takže kdo chcete pracovat pro Muska a přitom zůstat za humny, máte šanci!

***

Tweet týdne

***

Letem Muskovým světem…

  • 🏢 Už žádné ústupky ani dohody. Musk chce údajně odstoupit z úmluvy s Komisí pro cenné papíry, podle níž mu Tesla a její právníci mají kontrolovat tweety.

***

EM Composite aneb Index Elona Muska

🚀 – 1,7%

79 IEM*

Luboš Kreč

Baví mě technologie, byznys, společenské dění, startupy, knížky, auta... prostě novinář. Zformovaly mě Hospodářské noviny, prošel jsem i Forbesem.

Baví mě technologie, byznys, společenské dění, startupy, knížky, auta... prostě novinář. Zformovaly mě Hospodářské noviny, prošel jsem i Forbesem.