Neomezené volno i možnost říct, pro koho chcete pracovat. Přečtěte si, jak funguje česká svobodná firma

Agentura Effectix málem zkrachovala, přežila díky ochotě zaměstnanců uskromnit se. Od té doby nedá dopustit na maximální svobodu a otevřenost.

Karol VelebaKarol Veleba

0002Komentář

Foto: Archiv Karola Veleby

Ředitel a spolumajitel marketingové agentury Effectix Karol Veleba

0Zobrazit komentáře

Effectix je česká firma, která se specializuje na online marketing, a to na českém i slovenském trhu. Tým více než sedmdesáti lidí si zakládá na tvrdém výkonu a podpoře svého brandu. Souvisí to i s tím, že před pár lety se firma málem položila, dokázala se ale sebrat a ze stavu krátce před insolvencí se odrazit k úspěšnému fungování.

Velký díl na tom má nebývalá otevřenost, kterou si vedení firmy se svými lidmi v těchto nelehkých časech nastavilo. Upřímnost, která byla potřeba k přežití, se postupem času přetvořila v takzvanou svobodnou firemní kulturu, na níž si Effectix, mezi jehož klienty patří například Decathlon, Albixon nebo Blažek, zakládá dodnes.

Effectix pomohl zvednou ze dna jeho dnešní CEO Karol Veleba. V komentáři pro CzechCrunch popisuje, jak to v roce 2015 udělal. A proč jsou pojmy svobodná firma, zodpovědnost a angažovanost pro společnost stěžejní.

***

Do Effectixu, který byl těsně před zánikem, jsem nastoupil jako krizový manažer. Firma tehdy měla špatně postavený obchodní model a zaměřovala se na malé firmy a živnostníky. V té době jsme měli osm set klientů, kterým jsme poskytovali takzvaný full service – od výkonnostní reklamy až po výrobu webů. Nebyli jsme schopni plnit veškeré svoje závazky vůči klientům a dalším stranám.

Effectix tedy byla zadlužená společnost s nespokojenými klienty a neměla téměř žádnou perspektivu. Bral jsem to ale jako výzvu a vnitřně jsem cítil, že stojí za to dát Effectixu šanci a „vybrousit z něj diamant“. Pár týdnů po nástupu jsem zažil svůj první velký „AHA moment“, který formuje agenturu dodnes.

veleba

Foto: Archiv Karola Veleby

CEO agentury Effectix Karol Veleba

Ve firmě zbývalo dvacet zaměstnanců a prvním krokem bylo postavit všechny před nepříjemnou realitu – buď zavřeme, nebo snížíme náklady na úplné minimum včetně mezd a zkusíme Effectix zachránit. Celá firma se postavila za záchranu, tím pádem i za snížení platů. Byla to velmi nejistá hra, ale rozhodnutí jsme udělali společně.

V tu chvíli jsem pochopil, že mám kolem sebe lidi, kteří jsou v tom se mnou, že táhneme za jeden provaz. S těmito lidmi pracuji doposud, v Effectixu se stali členy managementu nebo získali opce na podílech ve firmě.

Nechceme zaměstnance, ale partnery

Svoboda, možnost rozhodovat, přístup ke strategickým informacím, ale i maximální osobní zodpovědnost. To jsou pilíře, na kterých Effectix dnes stojí. V momentě, kdy byli všichni klíčoví lidé přizváni ke strategickým meetingům a stali součástí rozhodování, přestali být řadovými zaměstnanci a stali se tvůrci budoucnosti firmy.

To byl také ten hlavní důvod a chvíle, kdy se ukázalo, že svobodná firma je budoucností Effectixu. Funguje to tak i dnes. Nejdůležitější lidé ve firmě získali a stále mají možnost dostat firemní opce. Přistupuji k nim jako k partnerům a společníkům, nikoliv jako k podřízeným. Nemusím je tak – a ani nechci – kontrolovat.

Jak agentura rostla z firmy, jež byla nad propastí, do úspěšné společnosti, zvětšovala se i potřeba najít a přijmout další lidi, kteří mají stejný pohled na svět jako my. Nikdy jsme ale nehledali a ani nechceme zaměstnanecké typy. Hledáme podnikatele, kolegy s vlastním motorem. Proto máme firmu postavenou na partnerech, kontraktorech a živnostnících. A dobře si uvědomuje, že jim musíme nabídnout něco na oplátku.

Dáváme svým lidem svobodu, neomezené volno, přístup k finančním výsledkům a veškerým interním informacím.

V Effectixu se tak snažíme vytvořit podnikatelské mikroklima, startupovou atmosféru osobního růstu a nasazení bez kontroly a svazujících pravidel. Dáváme lidem svobodu, neomezené volno, přístup k finančním výsledkům a veškerým interním informacím.

Právě důvěra, že naši lidé systém benefitů nezneužijí a nevyužijí, dělá z běžných podřízených partnery, kteří mají názor a nebojí se ho říct. Takto mám kolem sebe sedmdesát aktivních a angažovaných kolegů, kteří oceňují to, že jim věřím. A proto se oni nebojí věřit mně.

Zároveň si uvědomuji, že je nereálné a asi i nezdravé mít ve firmě 100procentní angažovanost. Ale je třeba hledat cesty, jak podporovat ty, co už hoří, a v dalších se pokusit plamen zanícení zapálit.

Zkoušíme, co všechno je možné

Samozřejmě neustále testujeme, kde jsou hranice motivace a kde svoboda přechází v anarchii. Například sdílet informace o platech jednotlivých zaměstnanců se nám neosvědčilo. Vedlo to k závisti, rozkolům a nepochopení. Zkoušeli jsme vysvětlovat, dorovnávat, nabízet přesuny a posuny v rámci firmy, nic ale dobře nefungovalo. Prozatím jsem tedy na zveřejnění platů rezignoval. Víme o sobě, kdo kolik bere na úrovni managementu. A tam to asi zatím necháme.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V rámci celé firmy ale dobře funguje například pravidlo, že si každý může vybrat klienta, se kterým bude spolupracovat. Brzy jsme sice zjistili, že musíme přesně specifikovat, kdy je možné klienta interně odmítnout a jakým způsobem, protože hrozilo, že nebude mít kdo dělat na komerčních klientech, protože to „špiní karmu“. Ale i tím jsme se prokousali a našli řešení, které zachovává možnost integrity jednotlivce a současně neohrožuje ekonomiku firmy.

Dalším osvědčeným bonusem je finanční příspěvek na vzdělávání. I tady jsme ale museli specifikovat pravidla do dvou rovin. Pokud je vzdělávací kurz nebo školení ve strategickém zájmu firmy, proplácíme 100 procent z ceny. Na ostatní kurzy, kterými se naši lidé zlepšují jednoduše v tom, v čem oni sami chtějí, dáváme 50procentní příspěvek.

V obou případech je jediná podmínka, a to dodat užitečný výstup pro kolegy. Jelikož se člověk nejlépe učí tím, že učí, musí být výstup ve formě školení pro ostatní nebo formou článku na náš blog. A funguje nám to skvěle.

Nově jsme ve firmě zavedli také možnost remote práce neboli „pracuj, odkud chceš“. Tento benefit je velmi populární a naši zaměstnanci ho už teď rádi využívají. Jen letos máme kolegy na měsíčních pracovních pobytech v Keni, Thajsku a Dominikánské republice, Norsku a nově i ve Finsku.

Vlastně netuším, jestli si někdo zatím vzal více volna, než je obvyklé.

Testujeme také neomezené placené volno, na výsledky je ale ještě brzy. Nicméně je ale pravda, že vlastně netuším, jestli si někdo zatím vzal více volna, než je obvyklé. Firma šlape jako hodinky, zatím vše funguje tak, jak má, takže nemám důvod tento benefit více řešit do hloubky.

Úplná novinka, kterou jsme spustili, je „zvolená pozice v top managementu“. Kolegové si mezi sebou vybírají zástupce, který se na tři měsíce stane plnohodnotným členem vrcholného managementu a bude zastupovat jejich zájmy. Po uplynutí těchto tří měsíců buď pozici obhájí, nebo vyhraje někdo jiný.

Pro mě osobně jde o další prvek, jak dát angažovaným lidem možnost ovlivňovat a formovat prostředí, ve kterém tráví spoustu času. A samozřejmě je to obrovská možnost vzdělávání se pro ty, kteří na sobě chtějí pracovat.

Závěrem bych chtěl zdůraznit, že Effectix není státní ani dobročinný spolek, stále jsme výsledkově orientovaná soukromá společnost. Na každý benefit a výhodu pro naše spolupracovníky si proto musíme vydělat. Aby to celé mohlo fungovat, musí fungovat základní pravidlo, které máme. A to je „konej vždy v nejlepším zájmu Effectixu“. Kdo se veze, hraje na sebe, jde z kola ven. Nabízíme hodně, ale na oplátku hodně požadujeme.

Žádný balanc, žádný výkon. České Soulmio učí firmy řešit psychiku zaměstnanců a rapidně roste

Startup díky péči o duševní zdraví v pracovním životě vyrostl za rok pětkrát, mezi jeho klienty patří i Plzeňský Prazdroj nebo Productboard.

Iva BrejlováIva Brejlová

Soulmio

Foto: Soulmio

Simona Zábržová, zakladatelka Soulmio

0Zobrazit komentáře

Svůj život obrátila naruby. Zatímco dřív se potýkala se syndromem vyhoření a řešila z přepracovaného života plynoucí zdravotní problémy, teď se při rozhovoru široce usmívá do kamery ze slunného Španělska. Simona Zábržová se sem přestěhovala natrvalo, i když v Česku řídí Soulmio. Ona i její platforma pro psychické zdraví vyrostly. Obrat firmy podle předpokladů letos dosáhne 12 milionů korun, což je pětkrát víc než loni. Chystá se na expanzi a těší se ze skutečnosti, že společnosti přikládají tématu stále větší význam.

„Firmy se posouvají. Řeší i to, co by před dvěma lety bylo nemyslitelné,“ říká Simona Zábržová. Mluví o jedné z posledních poptávek, která jí utkvěla v paměti: firma řešila, jak dát výpověď zaměstnanci, který měl od psychiatra potvrzenou svou labilitu. Chtěla, aby si s ním odborník promluvil dřív, než dostane výpověď. Tedy aby jeho odchod neohrožoval pracovníka po psychické stránce. „Ještě před dvěma roky by se neřešilo, jestli tato situace má emoční dopad na zaměstnance, jestli jsou lidi v týmu v pohodě,“ říká Zábržová.

Teď ano. Soulmio je na trhu necelé tři roky, z toho dva roky jako firma. Jeho služby zatím využilo přes 160 subjektů od startupů a rodinných firem až po středně velké společnosti. Mezi zákazníky patří ale i výrobní firmy. Komplexní program využívá asi 10 tisíc lidí a do konce letoška Zábržová očekává, že jich bude dvakrát tolik. Mezi klienty projektu patří mezi jinými LMC, Notino, Plzeňský Prazdroj, GoodData, Productboard nebo Global Payments Europe. Ale třeba i malé lokální firmy, jako je Rodinný pivovar Zichovec.

Soulmio jako platforma nabízí vedle psychologické poradny a propojení s terapeuty také globální program prevence mentálního zdraví, webináře a konzultace pro personalisty ve firmách. Tak, aby si dokázali promluvit s někým s nezávislým nadhledem a dokázali spolu řešit třeba právě krizovější situace.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Lidé pochopili, že to není jen o poradně, kdy se věci řeší za minutu dvanáct. Ale i o prevenci. Chtějí vědět, co mohou řešit a jakým způsobem. S tím se mění role manažera. Už to není jen ten člověk, který hlídá výkon, ukazatele výkonnosti a vede tým, ale nově i kouč. A s tím pro manažery vznikají nové výzvy,“ myslí si Zábržová.

Soulmio jako firma funguje od loňska a projekt se rozrostl na desítku interních zaměstnanců. K tomu spolupracuje s 50 psychology a psychoterapeuty po světě. Některé aktivity nabízí zadarmo, jiné cílí na firmy za peníze, takže se platformě letos podaří dostat na obrat ve výši 12 milionů korun. Pro příští rok Zábržová ovšem očekává milionů už 30.

Tlak, který vás doběhne

„Říkám tomu travič týmu. Nestíhá uzávěrky. Nedělá úkoly. Ve skupině nefunguje,“ vysvětluje Zábržová možné důsledky zaměstnance s nevyřešenou psychohygienou na celou firmu. Pokud člověk neumí odpočívat, neumí se zastavit a načerpat energii z úspěchu, neodvede obvykle dobrou práci v týmu. Když se necítí dobře, nepodává výkony. Hůř se motivuje. Když za sebe nefunguje naplno, vznikají uvnitř týmů konflikty.

První poptávky Soulmia se točily stále kolem stejných témat. Zaměstnanci se cítili blbě a firmy nevěděly, co s tím. A pokud se k tomu všemu přidají náročná období, zhoršuje se citelně situace i atmosféra v celých firmách. Není asi příliš nutné doplňovat, že pandemie následovaná válkou na Ukrajině takovými náročnými obdobími jsou.

Soulmio

Foto: Soulmio

Sandra Fridrichová, která v Soulmiu řeší strategie a HR, se zakladatelkou

Zároveň ale doba ukázala uvědomění firem, že situaci je třeba řešit. Když válka začala, Soulmio uspořádalo zdarma pro firmy akci na téma psychohygieny v době krize. Přihlásilo se jich přes 200. Společnostem nabídlo sedmistránkový manuál, jak o sebe v době krize pečovat. Firmy si ho stáhly víc než tisíckrát. „Je vidět, že neumějí situaci řešit, že jí chtějí předcházet. A mají stále větší zájem zjistit jak,“ říká zakladatelka projektu.

S poptávkou navíc chodí ty, které ještě před dvěma roky říkaly, že něco takového nepotřebují. Podle Zábržové jsou světové události jen pomyslným vrcholkem v prostoru, kde je společnost stále orientovaná na výkon. „Je to tlak, který vás někdy doběhne. Firmy rozhodně dobíhá. Na jedné straně musíte plnit výkonnostní cíle, na druhé straně žijete v době, která nemá stabilitu a jistoty. To přímo nahrává syndromu vyhoření a jiným psychickým onemocněním,“ říká.

Buď málo, anebo moc

Zatímco v mladých firmách na špatnou psychohygienu „dojíždějí“ lidé proto, že se hodně orientují na výkon, práci dělají s velkou vášní a nestíhají sami sebe na takový tlak připravit, ve výrobních firmách by zaměstnavatelé chtěli, aby stav mysli jejich zaměstnanců byl na růst zaměřený poněkud víc.

Startupy jsou pro Soulmio zajímavým odběratelem služeb. Mnohdy proto, že je péče o psychohygienu stále vnímaná jako moderní benefit, což k mladým firmám patří. Ale i z důvodu, že mnoho z nich funguje částečně v tuzemsku a zčásti například ve Spojených státech. „Tam je otázka mentálního zdraví pět let před námi, například se základními tématy wellbeingu příliš nepochodíte,“ říká Zábržová.

Což je zároveň důvod, proč se nenásilně a nijak zvlášť plánovaně Soulmio za oceán dostalo. Když ještě projekt umístil americký zdravotnický časopis InsightCare mezi desítku nejinovativnějších poskytovatelů virtuální péče roku, našli si ho bez další reklamy noví klienti.

simona-zabrzova01

Foto: Soulmio

Simona Zábržová, zakladatelka projektu Soulmio

Většinu zákazníků má Soulmio stále z Česka. Zábržová nicméně předpokládá, že na konci roku dosáhne podíl těch amerických, případně americko-českých alespoň poloviny. Za poslední rok firma zvládla školit na čtyřech kontinentech: v Evropě, Americe, Asii i Africe. Přednášela na konferencích i zorganizovala dny mentálního zdraví pro veřejnost či desítky webinářů pro velké firmy.

Skutečnou expanzi ale chystá do Španělska. „Jednak tady bydlím,“ mávne rukou kolem sebe Zábržová – hovoříme spolu přes online videohovor a zakladatelka sedí na terase, obklopená stromy a se širokým výhledem do hor. Je znát, že na svou psychohygienu myslí. „Tak jsem schopná kontakty tady zajistit a byznys rozjet,“ říká.

lucie-kadlecova-pwc

Přečtěte si takéExpertka na kyberbezpečnost popisuje hrozby pro Česko i světÚtoků přibývá a blíží se volby. Expertka na kyberbezpečnost popisuje hrozby pro Česko i světové trendy

Ví, že bude potřeba se přizpůsobit novým myšlenkám a najít nové způsoby, jak na trh vstoupit. Ale už teď vnímá, že má podporu místních startupistů. „Už jsem zahájila první jednání a za chvíli se chystám do Madridu, Barcelony a Málagy,“ vyjmenovává Zábržová.

Na expanzi je firma připravená. Poradnu má k dispozici ve dvanácti jazycích. Další služby připravila na škálování. A hledá strategického investora. Zájemci se historicky prý už našli, ale ne takoví, kteří se podle Zábržové dostatečně zajímají o wellbeing. Tedy tak, aby v něm viděli stejný potenciál a celospolečenský přesah, jako v něm vidí ona. „Věřím, že v blízké budoucnosti bude hrát klíčovou a globální roli,“ uzavírá.