Netflix získal rekordní počet nových předplatitelů. Pomáhá zamezení sdílení hesel, reklamy i hry
Netflix oznámil, že za poslední čtvrtletí loňského roku si na konto připsal přes 13 milionů nových předplatitelů. Streamovacím službám tak dominuje.
Poslední dobou se často mluví o tom, že období rychlého růstu streamovacích služeb skončilo a přichází náročnější etapa udržování zákazníků a dlouhodobého budování stabilního byznysu. Netflixu ale podle všeho zprávy nedorazily, právě totiž oznámil jeden z největších přírůstků předplatitelů od založení firmy, plánuje lít stovky milionů dolarů do práv na vysílání sportovních utkání a láká jak na rostoucí segment her, tak na seriály jako druhá řada Hry na oliheň a sci-fi od tvůrců Hry o trůny.
První a největší streamovací služba na světě za poslední čtvrtletí loňského roku získala 13,1 milionu nových předplatitelů – výrazně více, než necelých devět milionů, které očekávali analytici. Zároveň je to nejsilnější závěr roku v historii firmy. Celkově uživatelská základna Netflixu na konci roku 2023 čítala 260,28 milionu placených účtů, což ho staví vysoko nad jakoukoliv konkurenci.
Zatímco s ústupem pandemie se služba potýkala s poklesem zájmu a několikrát se v průběhu čtvrtletí počet předplatitelů snížil, loni jí výrazně pomohlo pár nových strategií. Po letech tolerování se Netflix rozhodl rázně zakročit proti sdílení hesel, které mělo znamenat, že desítky procent veškerých diváků jeho filmy a seriály sledují zdarma, respektive za mnohem nižší než plné předplatné. Nový systém, spuštěný loni v květnu také v Česku, dovoluje jeden účet používat jen v rámci jedné domácnosti, popřípadě více za dodatečný poplatek.
Zprvu se očekávalo, že mnoho diváků kvůli nevstřícnému přístupu na službu zanevře, ale stal se spíše opak. Netflixu po nasazení systému rychle začal stoupat počet předplatitelů – také v předchozím čtvrtletí to bylo výrazně více, než se předpokládalo.
Mediální obr totiž prakticky paralelně s tím, co zakročil proti sdílení hesel, představil jednak zmíněné poplatky za další diváky mimo jednu domácnost, jednak v několika zemích přibyla možnost levnějšího předplatného, které relativně nízkou cenu kompenzuje reklamami.
Společnost sice nezveřejňuje, jak velkou část celkové uživatelské základny účty s reklamou představují, prozradila však, že počet jejich uživatelů mezi čtvrtletími narostl o 70 procent. Podle dřívějších informací nejspíš reklamy na Netflixu sledují už desítky milionů lidí.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsS tím se pojí oznámení, že se plánuje zrušení nejlevnějšího předplatného bez reklam, které nese název Basic a v Česku nyní vyjde na 199 korun. Zmizet z nabídky má až v průběhu druhého čtvrtletí letošního roku a zatím jen ve Spojeném království a v Kanadě, další země ale nejspíš budou následovat. Kdy Netflix s reklamou dorazí i k nám, zatím stále není jasné.
Místo toho se firma nyní soustředí na to, aby stávajícím i potenciálním zákazníkům dala co nejvíce důvodů její služby využívat. Včera si připsala na konto 18 nominací na Oscary, což je nejvíce ze všech hollywoodských studií. Letos pak plánuje uvést řadu pokračování i nových titulů.
Jde například o vysoce očekávanou druhou řadu největšího hitu streamovací služby Hra na oliheň, třetí řadu Bridgertonových, sci-fi Problém tří těles podle oceňované čínské předlohy, na němž pracují tvůrci seriálové Hry o trůny, adaptace anime Avatar: Legenda o Aangovi nebo seriál Gentlemani, vycházející ze stejnojmenného filmu Guye Ritchieho.
https://www.youtube.com/watch?v=Ed-ZPpyR_pM
Velký příliv divácké pozornosti si Netflix slibuje také od živého vysílání sportu, které chystá. Včera společnost oznámila, že uzavřela desetiletou smlouvu zajišťující práva na distribuci programu profesionálního wrestlingu WWE Raw. Práva mají vyjít na půl miliardy dolarů ročně a být součástí plánu letos utratit celkem 17 miliard dolarů za produkci a nakupování obsahu.
Další obsahovou vertikálu představují hry. Už delší dobu si předplatitelé Netflixu mohou v mobilní aplikaci bezplatně stahovat videohry. A prý se tak děje čím dál více. Ačkoliv herní segment pro streamovací službu představuje stále relativně zanedbatelnou část byznysu, neustále se rozvíjí. Například prosincové uvedení legendární trilogie her GTA III, Vice City a San Andreas ve verzi pro mobilní zařízení prý dokonce některé lidi přimělo založit si u Netflixu placený účet.
Vše dohromady demonstruje, že největší streamovací služba na světě má do budoucna ambiciózní plány a chce si ukrajovat stále větší část z trhů napříč televizí, filmy, hrami či reklamou, které dohromady generují více než 600 miliard v příjmech. V současnosti jí patří asi pět procent.