Podpořili největší startupové naděje na Slovensku. S novým fondem mají i pro české firmy 1,5 miliardy

Představitelé fondu Zero One Hundred jsou přesvědčeni, že ve střední Evropě se skrývají velké technologické talenty. A chtějí to ukázat všem.

Peter BrejčákPeter Brejčák

zero-one-hundred-zleva_dusan-duffek-vit-hanus-michal-csonga-min

Foto: Zero One Hundred

Partneři Zero One Hundred Dušan Duffek, Vít Hanuš a Michal Csonga

0Zobrazit komentáře

Doma na Slovensku stojí za těmi nejnadějnějšími startupy. Nyní fond Zero One Hundred, který sídlí v Bratislavě, Praze a na Kypru, plánuje své aktivity výrazně rozšířit a v příštích letech chce do mladých inovativních firem ze střední a východní Evropy proinvestovat 60 milionů eur, v aktuálním přepočtu téměř 1,5 miliardy korun.

„Za poslední roky se nám povedlo vybudovat rozsáhlý network čítající startupisty i investory od pobaltských zemí přes střední Evropu a Balkán až po Řecko a Kypr. A právě na tento region, vedle Slovenska a Česka, se chceme primárně soustředit. Vidíme na těchto trzích extrémní potenciál, většina fondů přitom tento region zatím neobjevila,“ říká partner Zero One Hundred Dušan Duffek, který většinu roku žije a vytváří strategická partnerství na Kypru.

Investiční aktivity Zero One Hundred začaly před třemi lety založením samostatného fondu Zero Gravity Capital s prostředky v hodnotě 23 milionů eur, aktuálně přibližně 560 milionů korun. Prostředky vložil do několika zejména slovenských startupů – nemovitostního Reado, projektu iERP, který zlepšuje predikce prodejů, Powerful Medical, který čte záznamy EKG, či Simplicity, jež ulehčuje komunikaci měst s občany a oficiálně jej využívají i metropole jako New York a Miami. V portfoliu má však také český „finanční antivirus“ Patron.

S druhým a objemově větším fondem Zero One Hundred své zaměření rozšíří. Soustředit se chce na rané fáze firem od takzvaných pre-seed po sérii A, s důrazem na schopnost firem rychle růst a působit globálně. Vedle přímých investic do startupů bude část peněz investovat do spřátelených venture kapitálových fondů operujících ve středoevropském regionu.

zero-one-hunded-zleva_michal-csonga-vit-hanus-dusan-duffek-jpg-min

Foto: Zero One Hundred

Michal Csonga, Vít Hanuš a Dušan Duffek ze Zero One Hunded

V čele fondu stojí tři partneři, kromě Duffeka jde o Víta Hanuše a Michala Csongu. Za své největší přednosti považují osobní zkušenost s podnikáním, rozvinutou síť zahraničních kontaktů a také analytický přístup k hodnocení možných investičních příležitostí.

„Všichni partneři pocházíme z prostředí dynamických a technologických firem, což nám dává zásadní výhodu a schopnost být plnohodnotným partnerem pro další růst,“ říká Hanuš, jenž roky působil v přední konzultační společnosti BCG, kde se zaměřoval na fúze, akvizice či privátní kapitál.

„Věříme, že rozvoji startupového ekosystému pomůže, když se do investičních aktivit pustí bývalí startupisti a podnikatelé. V posledních letech se podařilo postavit silné základní pilíře lokálního startupového ekosystému. Abychom jej ještě o krok posunuli, potřebujeme, aby do komunity šlo co nejvíce know-how od lidí z byznysu a aby pomohli startupům globálně růst,“ říká Csonga.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Jsem přesvědčen, že v Česku, na Slovensku a celém regionu se skrývají jedny z nejlepších technologických talentů na světě. My jsme připraveni těmto startupistům a vývojářům pomoci růst a získat si pozornost zbytku světa,“ doplňuje Csonga, který studoval a následně pracoval patnáct let v zahraničí, především ve Velké Británii a východní Asii.

Za Zero One Hundred původně stáli čtyři zakladatelé – Slováci Dušan Duffek, Marek Zámečník, Michal Paško a Nor Martin Hauge. Před dvěma lety čtveřici doplnili Slovák Michal Csonga a Čech Vít Hanuš. Hlavními partnery fondu jsou nyní právě Duffek, Csonga a Hanuš. Zámečník se plně věnuje budování startupu Vestberry, který fondům pomáhá spravovat finance.

Zbylí zakladatelé se pak vydali na vlastní investorskou dráhu, ovšem jsou i nadále společníky a rádci. Fond navazuje na aktivity započaté v roce 2014, mezi které patří například vybudování jednoho z prvních bratislavských coworkingových center Campus Cowork, série eventů 0100 Conferences nebo kyperská technologická konference Reflect Festival.

Jako Lidl, ale na internetu. Český online diskont Freš chce s miliony v zádech doručovat i mimo Prahu

V Praze Freš rozvezl dva tisíce nákupů. S investicí chce rozšířit region, který obsluhuje. Kromě českých měst se časem chystá i do zahraničí.

Peter BrejčákPeter Brejčák

zleva_cto-anton-kireev-ceo-elisey-sviridov-a-mentor-andrey-subbotin

Foto: Freš

Anton Kireev, Elisey Sviridov a Andrey Subbotin ze startupu Freš

1Zobrazit komentáře

Zatímco Rohlík a Košík na internetu budují klasické supermarkety s velkou paletou nabízeného zboží a snaží se nákupy doručovat co nejrychleji, startup Freš zvolil jinou strategii. Nabízí jen omezený sortiment o několika tisících položkách, které díky nižším provozním nákladům dokáže nabídnout levněji a s doručením v řádu dnů. Jeho zakladatel Elisey Sviridov totiž věří, že v našem regionu si zákazníci na levnější nákupy počkají. Aby je firma mohla rozvážet i mimo Prahu, získala nyní investici.

Celkem 650 tisíc eur, v aktuálním přepočtu bezmála 16 milionů korun, do Freše vkládá skupina investorů. České SFG, za nímž stojí zakladatelé Michal Dědek a Tereza Kouklová, přispělo částkou 200 tisíc eur, což je asi pět milionů korun. Rozvoj a růst firmy podpořil také maďarský fond Oktagon a několik dalších andělských investorů.

„Čerstvou investici v tuto chvíli využijeme na rozšíření skladu a zvětšení operativní kapacity. Zatím dovážíme jen v Praze. Freš chce dále růst a také zajistit, aby mohl do pěti let pokrýt další země v regionu střední a východní Evropy. Právě tady, na rozdíl od západní Evropy, totiž běžní lidé pořád v obchodech sledují hlavně ceny,“ říká k investici Sviridov.

Ten pomáhal rozbíhat hned několik byznysů včetně NutritionPro se zaměřením na krabičkové diety dovážené domů či podobného hráče Clever Food.

fres-delivery

Foto: Freš

Elisey Sviridov, Andrey Subbotin a Anton Kireev ze startupu Freš

V příštích dvanácti měsících má dojít k rozšíření doručovací oblasti Freše po celé Praze a okolí, na další lokality po republice má přijít řada až následně. Služba Můj Freš byla spuštěna loni v květnu, následně v září její rozvoj mentoringem i financemi podpořil startupový akcelerátor StartupYard.

V průběhu této doby ale došlo i na významné peripetie s dalšími investory, což zaměření startupu v konečném důsledku dovedlo právě k online diskontu, čímž se podobá řetězci Lidl, který funguje v kamenném světě.

Samotný potravinový trh v Česku se v současnosti podle Freše drží na hodnotě přesahující 700 miliard korun, z toho diskontový segment zabírá něco přes třetinu. V následujících pěti letech by mělo jít o nejrychleji rostoucí trh potravinového průmyslu a Freš chce tento prostor na trhu zaplnit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„V době finanční krize, inflace a nestabilního období uvítáme každý způsob, jak ušetřit a přitom stále dostávat kvalitní produkty. Do potravinového online diskontu Freš jsem investoval, protože se vize zakladatelů shoduje s tou naší. Chceme obyvatelům nejen České republiky zjednodušit život a levné kvalitní potraviny rozhodně patří k naprostému základu každé domácnosti. V platformě vidíme dlouhodobý potenciál,“ říká investor Michal Dědek.

Aktuálně Freš rozvezl přes dva tisíce objednávek, průměrný nákup má přitom hodnotu přibližně 1 100 korun. „Hlavní myšlenka je, že pracujeme s limitovaným výběrem potravin, celkem se jedná o tři tisíce položek, což nám dává mnohem lepší efektivitu skladu oproti Rohlíku a Košíku. Ti totiž mají přes 15 tisíc položek, proto můžeme dávat nejnižší ceny,“ doplňuje pro CzechCrunch Sviridov s tím, že na trhu pozoruje velkou poptávku.

Po České republice, kde se připravuje expanze do měst jako Olomouce, České Budějovice či Ústí nad Labem, plánuje projekt obsadit i další státy střední a východní Evropy jako Polsko, Rakousko, Rumunsko, Maďarsko, Německo a Slovensko.