Jednu nemovitost prodat a druhou současně koupit. Startup Reado rozjel nový realitní portál

Už nyní původem slovenské Reado měsíčně zprostředkuje prodeje nemovitostí za téměř 300 milionů korun. Letos plánuje celkem osm miliard.

reado-jaroslav-sejkoRozhovor

Foto: Reado

Jaroslav Šejko, Real Estate Director ze startupu Reado

Slovenské podnikatelské duo Daniel Levársky a Peter Augustín nejdřív agregovalo a analyzovalo data o realitním trhu díky nástroji City Performer, na jehož vývoj od investorů získalo přes dvacet milionů korun. Loni pak partneři představili novou platformu Reado, s níž mají ambice nabízet pokročilé řešení těm, kteří potřebují nemovitost prodat. V rámci naplňování tohoto cíle nyní spustili nový realitní portál.

Na už tak poměrně zahuštěný trh tím vstupuje další hráč. Podobně jako i některé další firmy Reado prodávajícím nabízí ocenění nemovitosti s následnou možností prodat ji klasickým způsobem „nejvýhodněji“ nebo za o něco nižší cenu okamžitě. Novinkou je pak prodej nemovitosti a nákup jiné současně, což umožňuje také získat výnos z nájmu ještě předtím, než se do koupeného bytu či domu lidé nastěhují.

Kupujícím pak díky zmiňovanému nástroji City Performer nabízí mnohem širší data o nemovitostech a souvisejícím občanském vybavení, lokalitě či kvalitě životního prostředí. „Všechny naše aktivity a služby mají za cíl zrychlit a zjednodušit proces prodeje nemovitosti, efektivněji spojit nabídku a poptávku a přinést na trh vyšší likviditu,“ říká Jaroslav Šejko, Real Estate Director startupu Reado.

V rozhovoru pro CzechCrunch Šejko popisuje, jakým způsobem se realitní portál odlišuje od ostatních na trhu, jestli se neobává zhušťující se konkurence nebo zda se považuje za vyzyvatele dominantního hráče v tuzemsku, portálu Sreality od Seznamu.

Kde se vůbec vzal nápad udělat ze City Performer portál Reado?
City Performer využívají nejen realitní kanceláře, ale také banky a další institucionální partneři k podpoře rozhodování při prodeji nebo koupi nemovitosti. Data jsou pro nás hodnotným aktivem, které generuje tržby, ale také klíčovým diferenciátorem, jenž nám umožňuje získat konkurenční výhodu.

Proto jsme se rozhodli, že producentem, zpracovatelem a zejména i konzumentem dat budeme my sami. Jsme tak schopni integrovat celou vertikálu a poskytnout ještě vyšší přidanou hodnotu pro zájemce o koupi nemovitosti, prodávajícím i existujícím partnerům, kteří City Performer – nyní již pod značkou Reado – využívají.

a821a081-1afb-45f0-962d-02e3c5439def

Foto: City Performer

Spoluzakladatelé startupu City Performer Daniel Levársky a Peter Augustín

V čem se Reado odlišuje od poměrně velké konkurence na tuzemském trhu?
Reado je založeno na třech pilířích. Pomocí dat o vývoji cen nemovitostí, aktuální nabídce, mobilitě, životním prostředí či občanské vybavenosti portál umožňuje kupujícím najít ideální lokalitu a nemovitost a dělat informovaná i rychlejší rozhodnutí. Druhým pilířem je zvýšený komfort, kromě běžných 3D prohlídek a digitálního podepisování smluv mohou klienti využít online rezervace prohlídek na konkrétní čas.

Třetím pilířem je personalizace vyhledávání nemovitostí. Kupující mohou vyhledávat nabídky prostřednictvím jiných faktorů, než jen podle ceny a typu nemovitosti. Nejčastěji jde aktuálně o lokality s dobrou kvalitou ovzduší, dostupností parkování nebo v blízkosti škol a školek. Velkou výhodou je i srovnání nabídek podle dostupnosti financování úvěrem na bydlení na základě bonity klienta.

Přijde mi, že tyto body vás od konkurence až tak moc neodlišují.
Dovolím si oponovat. Nesnažíme se stát dalším inzertním portálem. Data o lokalitě, cenách, tržní likviditě, nákladech na bydlení a jiných atributech jsou stále raritou než standardem na trhu. Personalizace vyhledávání tak, jak ji známe ze zahraniční – například portál Trulia –, u nás také není rozšířená. Naše příjmy se neodvíjí od délky inzerce jako u klasických portálů, kdy za delší inzerci platíte více, ale od prodejů. Chceme být tvůrcem trhu, proto je našim cílem co nejefektivněji spojit nabídku s poptávkou.

Kromě funkcionalit se na trh snažíme přinést i nové modely nákupu nemovitostí. Například nabídka Reado Switch přináší kupujícím zajímavé benefity a umožňuje jim koupit vybrané nabídky „ve slevě“ a navíc získat výnos z nájmu ještě předtím než se do nemovitosti, kterou koupili, nastěhují.

Jak se snažíte přesvědčit prodávající, aby si vybrali právě vás?
Nabízíme jim moderní řešení prodeje. Nemovitosti mohou prodat nejvýhodněji, což je služba Reado Expert, s Reado Easy prodat okamžitě nebo s Reado Switch prodat a koupit současně. Prodávajícím v prvním kroku poskytneme okamžité a bezplatné ocenění pomocí valuačního modelu, aby se mohli rozhodnout, zda je pro ně nyní správný čas prodat.

To znamená, že se snažíme být první zastávkou i pro prodávající. Tak dokážeme nabídku i poptávku vytvořit sami. Abychom ale rozšířili nabídku a umožnili kupujícím najít nové bydlení, spolupracujeme také s partnerskými realitními kancelářemi.

Realitní portál je už tedy teď otevřený veřejně?
Po zhruba půlročním testování jsme portál spustili v dubnu. Předtím jsme měli dostupné na trhu jen neveřejné nabídky pro registrované uživatele.

Na realitním trhu hrají výrazně dominantní roli Sreality, které navíc chtějí nabízet i vymoženosti – a hlavně data –, které popisujete vy jako své konkurenční výhody…
Data, která popisujeme jako jednu z konkurenčních výhod, my už reálně máme. Sreality je jen plánují mít, například data o lokalitě. To, že naše data mají hodnotu a jsou nadčasová, dokazuje i to, že je využívá jedna privátní banka, se kterou spolupracujeme a též největší realitní portál ve Španělsku.

Jsme také technologickým partnerem pro Evropskou asociaci realitních profesí, díky čemuž můžeme efektivněji agregovat data i na dalších evropských trzích a expandovat. To znamená, že nemáme data jen pro Česko, ale i pro jiné země Evropy, což nám umožňuje rychle se adaptovat na místní trh.

Za vyzyvatele Srealit se může považovat každý portál na českém trhu.

Považujete se za vyzyvatele Srealit?
Za vyzyvatele Srealit se může považovat každý portál na českém trhu. Stále si myslíme, že spolupráce bude dominovat na už tak fragmentovaném realitním trhu. Sreality nepochybně dělají svůj byznys dobře. Naše role je být blíž k transakci, můžeme ji lépe monitorovat a řídit s tím, že máme o všem lepší přehled.

Také se snažíme vyvíjet nové modely koupi nemovitostí, které zájemcům umožní buď koupit byt ve slevě, jak jsem již zmiňoval, nebo mu přinášejí jiný monetární benefit, čímž zjednoduší cestu ke koupi. Předpokládám, že Sreality s jejich škálou nebudou mít zájem věnovat se takovým detailům a disruptovat jejich zavedený zdroj příjmů.

Neobáváte se nejen jejich konkurence? Přijde mi, že podobných portálů a tržišť vzniká stále více.
Na trhu v České republice, ve srovnání se Slovenskem, existuje mnoho zajímavých řešení a několik z nich za konkurenci považujeme. Na jedné straně je dobré pro všechny zúčastněné strany, že na tak velkém a tradičním trhu je několik hráčů, kteří se jej snaží inovovat. Na druhé straně se už tak roztříštěný trh dále fragmentuje.

Co to bude z tržního pohledu znamenat?
Předpokládáme, že v následujících letech bude docházet k větší konsolidaci trhu, některé portály zaniknou, některé přejdou pod větší, jiné se spojí a některé budou schopné získat dostatečný tržní podíl a udrží se samostatně.

Děláme maximum, aby se nám podařilo stát se tím posledně zmiňovaným, protože na rozdíl od ostatních portálů kombinujeme jednotlivé kroky při prodeji či koupi nemovitosti v rámci jedné služby. Reado má ambice se stát realitním tržištěm evropského formátu, kde vyřešíte prodej své současné nemovitosti, nákup nové a veškeré další přidružené služby na jednom místě.

pruvodce boxed

Přečtěte si takéCeny nemovitostí letí s úroky vzhůru. Jak se v tom vyznat? A vyplatí se byt koupit, nebo pronajmout? Je tu realitní speciál

Jak se vám na této cestě daří, jakých výsledků dosahujete?
Měsíčně zprostředkujeme prodej nemovitostí skoro za 300 milionů korun s tím, že ke konci roku 2022 plánujeme dosáhnout úrovně prodaných nemovitostí v hodnotě 320 milionů eur (přibližně 7,9 miliardy korun) za celý rok.

Během prvního letošního kvartálu naše klientská báze – tím myslím hlavně zájemce o prodej – vzrostla o 245 procent a aktuálně máme pipeline 805 prodávajících na tento rok. Měsíčně začneme s prodejem přibližně 110 nových nabídek.

To jsou vaše vlastní nabídky?
Ano, to jsou jen naše vlastní nabídky, což znamená, že jsme je zpracovali od náboru prodávajícího až po úspěšný prodej. Pak jsou samozřejmě nabídky partnerských realitních kanceláří, které s námi spolupracují. Takže celkový objem aktuálních nabídek je do 10 tisíc.

Je přitom pro vás důležitější český nebo slovenský trh? Jak jste mezi nimi rozděleni?
Důležité jsou pro nás oba trhy, mají mnoho společného, ale i mnoho rozdílů. Čeští klienti jsou schopni rychleji přijímat nové věci, na slovenském trhu je menší konkurence. Každý z těchto trhů nás učí nové věci, které se pak snažíme aplikovat na tom druhém. Z pohledu objemu a výzvy prorazit je ale pro nás zajímavější český trh.

Podařilo se nám vyvinout efektivní strategii vstupu na trh a věříme, že bude fungovat také v Polsku.

Zároveň plánujete expandovat také do Polska. Proč právě tam?
Je to pro nás přirozená cesta. Navzdory tomu, že existuje několik diferenciátorů mezi českým, slovenským a polským trhem, stále jsou příbuznější než trhy v západní Evropě. Samozřejmě, zajímavý je pro nás také objemově. Navíc v rámci Evropské asociace realitních profesí diskutujeme s partnery na tamním trhu. Podařilo se nám vyvinout efektivní strategii vstupu na trh na Slovensku a v Česku a věříme, že tento model bude fungovat také v Polsku.

Spustíte tam všechny vaše produkty?
Do Polska chceme jít kompletně. Součástí Reado je od dubna také veřejný portál, takže budeme schopni generovat nabídku i poptávku. Z pohledu marketplace byznysu jsou pro nás klíčové trhy právě v Česku, na Slovensku i v Polsku.

Aktuálně se přitom financujete i s pomocí investorů. Plánujete otevírat další finanční kolo?
Aktuálně diskutujeme s potenciálními investory, hlavně ze zahraničí, ale i z tuzemska. Každopádně teď nejsme v situaci, že bychom urgentně hledali kapitál. Budeme hledat partnery, kteří mají k oblasti proptech blízko a umožní nám dále se rozvíjet, ale také etablovat na existujících trzích.

Partnerem článku je Reado. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Peter Brejčák

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: startupy, technologie, byznys, e-commerce.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: startupy, technologie, byznys, e-commerce.