Podpořily největší startupový exit posledního roku. O investiční trefu se postaraly fondy Reflex a Novira
CzechCrunch v investiční kategorii soutěže Startup Awards ocenil dva fondy, které podpořily startup Smartlook. Ten se prodal za více než miliardu.
Během posledních tří let bychom mohli miliardové exity startupů českých zakladatelů spočítat na prstech jedné ruky. V letošním roce zatím nastal pouze jeden takový prodej do rukou nových vlastníků – globální gigant Cisco odkoupil brněnský nástroj Smartlook. Ten v minulosti podpořilo několik investorů včetně fondů Reflex Capital a Novira Capital, které si právě za tento počin odnášejí ocenění Investiční trefa roku soutěže Startup Awards od CzechCrunche.
Samotný prodej Smartlooku – jehož platforma pomáhá firmám pochopit chování uživatelů na webech a v aplikacích – je zahalen tajemstvím. Oficiálně totiž částku, kterou za něj Cisco zaplatilo, nechce komunikovat ani jedna ze zúčastněných stran. Podle zdrojů CzechCrunche, jež měly k transakci blízko, se ale cenovka pohybovala vysoko nad úrovní jedné miliardy korun.
Smartlook vznikl před sedmi lety jako produkt ve společnosti Smartsupp. V roce 2020 se pak vyčlenil do samostatné firmy a zároveň získal investici přesahující osmdesát milionů korun od trojice fondů – nizozemského Airbridge Equity Partners s přispěním předešlých a českých investorů Novira Capital a Reflex Capital. Téměř šedesátiprocentní podíl ve firmě do prodeje držel Petr Janošík, druhý zakladatel Ondřej Machek měl podíl na úrovni devíti procent. Airbridge držel třináct procent.
České fondy Novira a Reflex pak ve startupu měly podíl po deseti procentech, což tedy při prodeji každému z nich přineslo více než sto milionů korun. Kolik jednotlivé fondy do Smartlooku investovaly předtím, není známé, odhadovaná návratnost se ale může blížit vyšším stovkám procent.
Miliardové exity zatím mezi českými zakladateli nejsou moc běžné. V roce 2021 nastal jeden, když australský Zip odkoupil fintech Twisto za více než dvě miliardy korun (a v mezičase jej opět prodal). Loni byly miliardové exity dva – za startup Around zaplatilo americké Miro přes šest miliard, startup Alter (původně Facemoji) odkoupil Google za více než 2,5 miliardy.
Startup Awards jsou oceněním, jehož cílem je mimo jiné přitáhnout pozornost k mladým, rychle rostoucím firmám, ukázat, jak jejich nápady ovlivňují běžné životy v Česku i mimo něj, představit veřejně české talenty a upozornit na skutečnost, že startupové nápady jsou všude kolem nás.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsCzechCrunch v rámci soutěže Startup Awards kromě fondů Reflex a Novira ocenil osobnosti a firmy v dalších třech kategoriích, jejichž vítězové si odnesli skleněné sošky ve tvaru loga soutěže od českého designéra Lukáše Nováka. Cenu za startupovou osobnost roku dostal Jaroslav Beck. Označení nejpopulárnější startup získalo Qerko. Titul mladého startupu roku, tedy takového, který má potenciál stát se příštím miliardovým jednorožcem, má na kontě Upheal.
Akci pořádá CzechCrunch za podpory generálního partnera společnosti Eset, hlavních partnerů, jimiž jsou Sedlakova Legal a Work Lounge, partnerů Blackfish, Abra Software edgy.digital a Yord, car partnera Hyundai a venue partnerů Gabriel Loci a Mo-Cha. Podporovateli letošního ročníku akce se staly společnosti Papelote, Ristre, Liftago a Google Cloud.
Na rozdíl od dalších tří kategorii Startup Awards se hlasování o investiční trefě ujala samotná redakce CzechCrunche. O ceně popularity rozhoduje hlasování veřejnosti, o mladém startupu roku a startupové osobnosti roku pak rozhodovala odborná porota.
Více